Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موزه‌ها نقش مؤثری در نگهداری مناسب از تاریخ دارند، اما خودشان نیز در برخی مواقع جزئی از تاریخ می‌شوند و یادگاری از یک یا چند شخص مهم به حساب می‌آیند. یکی از این موزه‌های تاریخی در شهر اردبیل قرار گرفته است.

این موزه یکی از زیباترین تالار‌های دوران شاه عباس صفوی است و به دست شیخ بهایی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ بهایی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند قرن دهم و یازدهم است.

موزه‌ای که شیخ بهایی طراحی کرد و در بخش شرقی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار گرفته، با نام موزه چینی‌خانه شناخته می‌شود. این موزه تالاری متشکل از چهار شاه‌نشین و طاق‌نما‌هایی بسیار زیبا است.

موزه چینی‌خانه ۱۲۵۶۶ محفظه دارد که چینی‌های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن‌ها قرار گرفته بود. این چینی‌ها به مناسبت احیای جاده ابریشم به شاه عباس هدیه شده بودند. چینی‌هایی که از طرف دولت ایران به کشور چین سفارش شده بودند نیز در موزه چینی‌خانه نگهداری می‌شدند.

همه چینی‌های موزه چینی‌خانه پس از رسیدن به ایران به دست هنرمندان حکاک اصفهان به مهر «بنده شاه ولایت عباس» ممهور شده و به اردبیل فرستاده می‌شدند.

براساس آنچه تاریخ‌نگاران روایت کرده‌اند، بعد از امضای عهدنامه ترکمنچای بیش از ۸۰۰ عدد از ظروف چینی نگهداری شده در موزه چینی‌خانه به همراه حدود ۴ هزار جلد کتاب دست‌نویس غارت شدند و هم‌اکنون تعدادی از آن‌ها در موزه آرمیتاژ نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۵۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته

تین نیوز

مدیرعامل پویش پژوهان از افزایش ۱۰ برابری هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها طی ۵ سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: ارائه کمک های نقدی در صنعت ریلی خصوصاً در زمینه حمل مسافر، در همه دنیا متداول است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، محمد حسین پیروزی مدیرعامل گروه صنعتی پویش پژوهان (FPSCO) با اشاره به افزایش روز افزون هزینه های تامین و نگهداری  لوکوموتیو، اظهار کرد: تنها طی پنج سال گذشته، هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

پیروزی تصریح کرد: پشتیبانی از نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این بخش مهم صنعت حمل و نقل، تاکید کرد: ارائه کمک های نقدی در صنعت ریلی خصوصاً در زمینه حمل مسافر، در همه دنیا متداول است.

پیروزی افزود: با در نظر داشتن محدودیت هایی که موجب عدم امکان افزایش قیمت در صنعت حمل و نقل ریلی می شود و قیمت بالای هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها، حمایت دولت و تخصیص بودجه مناسب باید از اولویت های دولت باشد.

پیروزی خاطرنشان کرد: جهت رفع بحران کمبود لوکوموتیو در سال جاری و به منظور تقویت ناوگان، با نگهداری و تعمیر به موقع و بازسازی و تعمیرات اساسی لوکوموتیوهای متوقف، می توان به شرائط مناسبی در حمل و نقل ریلی رسید.

 مدیرعامل پویش پژوهان تاکید کرد: تخصیص بودجه و تامین نقدینگی جزو ضروریات است تا بتوان انتظار اقدامات مناسب از طرف پیمانکاران نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها به منظور افزایش لوکوموتیوهای در گردش را داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود
  • نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار می‌رفت
  • افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»