Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@03:04:10 GMT

"استاتین"؛عامل ابتلا به دیابت نوع2

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۳۵۷۸

محققان در بررسی‌های خود بر ارتباط جدی میان مصرف داروی "استاتین" و خطر ابتلا به دیابت نوع دو تاکید کردند. ناطقان: در این بررسی آمده‌ است: ارتباط میان مصرف داروی استاتین و خطر ابتلا به دیابت نوع دو بیش از آنچه در گذشته بر آن تاکید شده، جدی است.

محققان هلندی در بررسی جدید خود به مطالعه روی ۸۵۶۷ زن و مرد با میانگین سنی ۶۴ سال پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ یک از این افراد در زمان شروع مطالعه به دیابت مبتلا نبوده و از داروی استاتین مصرف نمی‌کردند.

در مدت ۱۵ سال پس از شروع مطالعه حدود ۱۲ درصد از این افراد مصرف داروی استاتین را آغاز کردند که برای مدت زمان یک سال ادامه پیدا کرد. محققان مشاهده کردند ۷۱۶ نفر از افراد در این گروه به بیماری دیابت مبتلا شدند.

محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون سن، جنسیت، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و بسیاری عامل دیگر دریافتند: مصرف داروهای استاتین با افزایش خطر مقاومت به انسولین و قند خون بالا مرتبط است و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را حدود ۳۸ درصد بیشتر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، محققان همچنین مشاهده کردند: احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و از این دارو مصرف می‌کنند، بیشتر است. منبع: ایسنا برچسب ها: استاتین ، دیابت نوع2 ، دارو

منبع: ناطقان

کلیدواژه: استاتین دیابت نوع2 دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۳۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون

دکتر زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، گفت: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد. 

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو‌های آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر