Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،گز نام یکی از شیرینی‌های معروف و سنتی ایران است که در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. گز سازی در گذشته تنها در استان اصفهان انجام می شده است که با همت چهارمحالی‌ها این صنعت نیز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری رشد یافت و هم اکنون توسعه کارگاه‌های گز سازی در استان چهارمحال و بختیاری موجب شده که این استان نیز به یکی از مهمترین تولید کنندگان این شیرینی سنتی ایران تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراگیری هنر گز سازی توسط چهارمحالی‌ها در کارگاه‌های گز سازی اصفهان و بهره گیری از مواد اولیه طبیعی در استان موجب شد تا این صنعت در استان چهارمحال و بختیاری توسعه یابد و شهر بلداجی به عنوان قطب تولید گز کشور مطرح شود.

فعال شدن ۱۰۰ کارگاه گز سازی کوچک و بزرگ در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری سبب شد تا این منطقه به پایتخت تولیدگز کشور تبدیل شود.

گز مهمترین نوع شیرینی در پذیرایی مردم استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در ایام نوروز به شمار می‌رود و به همین خاطر گز سازان در ماه‌های پیش از نوروز تولید را چندین برابر می‌کنند تا بتوانند نیاز مردم در این زمینه را تأمین کنند.

ماه اسفند و ماه بهمن مهمترین ماه‌های تولید و رونق گز سازی در استان چهارمحال و بختیاری است به طوری که تولید در این ماه نسبت به دیگر ماه‌های سال شش برابر می‌شود.

تولید گز در سال جاری و در آستانه شب عید برخلاف سال‌های دیگر است و رونقی در تولید گز در این منطقه مشاهده نمی‌شود. تولید گز اشتغال سال‌های گذشته را ندارد، تقاضا و سفارش تولید نیز به خاطر قیمت بالای یک بسته گز کاهش یافته است.

افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته و کاهش تقاضای خرید سبب شده است

  یکی از تولید گنندگان گز در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هرساله تولید گز در آستانه سال نو در این منطقه شش برابر می‌شد و اشتغال قابل توجهی در منطقه بلداجی ایجاد می‌شود.

طهماسبی بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته و کاهش تقاضای خرید سبب شده است تولید در این منطقه رونق سال‌های گذشته را نداشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت یک بسته گز با افزایش مواد اولیه افزایش شدیدی داشته است و قیمت بالای آن در توان خرید بسیاری از مردم جامعه نیست.

وی تاکید کرد: یک بسته گز پسته ای که در گذشته قیمت ۲۰ هزار تومان را داشت هم اکنون به قیمت ۶۰ هزار تومان رسیده است و این قیمت بالا در توان خرید بسیاری از مردم نیست.

این تولید کننده گز بیان کرد: بسیاری از تولید کنندگان گز در این منطقه دست از تولید کشیده‌اند و هزینه‌های بالای تولید صرفه اقتصادی برای گز ساز ندارد.

بسیاری از واحدهای تولید گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری غیر فعال شده‌اند

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی  با اشاره به اینکه تولید گز در شهر بلداجی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولید گز در این منطقه غیر فعال شده‌اند.

مهران ترکان بیان داشت: افزایش قیمت بی سابقه پسته و مواد اولیه موجب شده است که بسیاری از تولید کنندگان این بخش در شهر بلداجی غیر فعال شوند و تولید در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته باشد.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه گز سازی کوچک و بزرگ در این منطقه فعال بودند که هم اکنون بخش قابل توجهی از این واحدهای تولیدی غیر فعال شده‌اند.

افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تقاضای سفارش موجب بی رونقی تولید گز شده است

وی ادامه داد: قیمت یک بسته گز با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه رشد سه برابر داشته است و این امر بازار فرش این محصول را با چالیش جدی مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی تاکید کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تقاضای سفارش موجب بی رونقی تولید گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری شده است.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی منطقه به علت افزایش قیمت مواد اولیه و نداشتن سرمایه در گردش نتوانستند مواد اولیه تهیه کنند و غیر فعال شدند.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پسته و بادام نقش مهمی در افزایش قیمت گز داشته است، ادامه داد: گز سازان به دنبال پیداکردن جایگزینی برای پسته و بادام هستند تا بتوانند قیمت تولید گز را کاهش بدهند و فروش را بیشتر کنند.

بهره گیری از ایده‌های خلاقانه برای تولید گز با قیمت پایین برای تداوم فعالیت گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری توسط گزسازان ضروری است. در این میان مسئولان و مدیران مربوطه نیز برای حمایت از تولید و حفظ اشتغال باید گام‌های اساسی در حل مشکلات واحدهای تولیدی از جمله تأمین سرمایه در گردش بردارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان اضطراری ۲۰ خانوار در معرض خطر در روستای دماب

کوروش فتحی اظهار داشت: پس از شدت بارش‌ها و رانش زمین در روستای دماب شهرستان فلارد ۲۰ خانوار در معرض خطر قرار گرفتند.

وی افزود: پس از اطلاع از این موضوع، با کمک نیرو‌های امدادی شهرستان فلارد خانوار‌ها به منزل بستگان و همسایگان به‌طور موقت منتقل شدند و پس از رفع خطر به خانه‌های خود باز می‌گردند.

فتحی اضافه کرد: در بارندگی قبلی سنگ‌های بزرگ از کوه مال‌خلیفه ریزش کرد و پس از بارندگی اخیر هم این ریزش‌ها ادامه دارد که خطر زیادی برای خانه‌های مسکونی شهر مال‌خلیفه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید

خسارت‌ها جزئی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی در چهارمحال‌وبختیاری

وی یادآور شد: در همین راستا از مدیریت بحران استانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری درخواست شده است تا برای رفع این نظر و جلوگیری از ریزش سنگ‌های این کوه چاره‌ای کنند.

مال‌خلیفه مرکز شهرستان فلارد در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • بامداد امروز بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری بود
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی
  • اسکان اضطراری ۲۰ خانوار در معرض خطر در روستای دماب
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند