Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@00:20:25 GMT

جنبش های معنوی نوپدید ذهن افراد را شست و شو می دهند

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۴۲۲۵۱

جنبش های معنوی نوپدید ذهن افراد را شست و شو می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنبش‌ها و فرقه‌های نو پدید، با حضور صدرا حافظ (پژوهشگر عرفان‌های نوپدید و مدرس دانشگاه ادیان) و مژگان امراللهی (محقق و پژوهشگر حقوق بین الملل و معنویت‌های نو ظهور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه صدرا حافظ با اشاره به موضوع ظرفیت شناسی و جرم انگاری جنبش‌های معنویت سکولار، گفت: آمریکا از جمله کشورهای لیبرالی است که تکثر مذهبی در آن به شدت زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک زندگی افراد در آمریکا در احوال شخصیه تا حدی محترمانه است که در نظم عمومی اختلال ایجاد نکند، در حالی که برخی از آزادی‌های مردم این کشور آزادی‌های دیگران را مختل می‌کند.

این پژوهشگر عرفان‌های نوپدید با اشاره به اینکه فردگرایی در آمریکا باید تا حد رعایت نظم عمومی گستردگی داشته باشد، عنوان کرد: فردگرایی مهم‌ترین و جدی تری پیامد سکولاریسم است، بر همین اساس برخی از جنبش‌های دینی که محصول سکولاریسم هستند با عنوان خودکیشی در آمریکا نمود پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از معنویت‌های نوین روانشناسی به عنوان یک معنویت یا دین شناخته می‌شود، تصریح کرد: در کشور آمریکا در حدود نظم عمومی محدودیت و اعمال و قوانین بسیار جدی و متعدد وجود دارد.

صدرا حافظ با اشاره به اینکه اوشو پس از اخراج شدن از هند در آمریکا آشرام خود را تأسیس می‌کند، اظهار داشت: اوشو پس از مدتی از آمریکا به جرم شیادی اخراج می‌کند، در حالی که بیشتری آموزه‌های اوشو در این کشور واقع شده اند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اتهامات جنبش‌های نوین دینی به بحث انحصار گرایی آنها مربوط می‌شود. به عبارت دیگر جنبش‌های مختلف دینی مذهب رایج کشور خودشان را منحرف می‌دانند و خودشان را به انحصار محقّ تعریف می‌کنند.

این پژوهشگر عرفان‌های نوپدید در مورد کلیساهای حاضر در قرون وسطی، اظهار داشت: تفتیش عقاید یکی از مهم‌ترین اتهاماتی بود که در قرون وسطی کلیساها با آن درگیر بودند، چرا که کلیسا در آن موقع بخش خصوصی افراد ورود می‌کرد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو مژگان امراللهی با اشاره به ماده ۳۰ منشور حقوق بشر، گفت: بر اساس این ماده از منشور حقوق بشر هیچیک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تقسیم شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی یا فردی باشد که به موجب آن بتواند هریک از حقوق و آزادی‌های مندرج در این اعلامیه را از بین ببرد و یا در آن راه فعالیتی را انجام دهد.

وی افزود: رهبران فرقه‌های در سراسر دنیا سعی می‌کنند آزادی‌های پیروان خودشان را از بین ببرند.

این پژوهشگر حقوق بین الملل و معنویت‌های نو ظهور در ادامه تاکید کرد: آزادی عقیده از جمله مهم‌ترین آزادی‌هایی است که رهبران فرقه‌های مختلف سعی در از بین بردن آن دارند.

وی با اشاره به اینکه هیچکس اجازه ندارد مطالعه و روند صحیح مطالعه را از افراد سلب کند، عنوان کرد: رهبران فرقه‌های مختلف تحت عنوان شست و شوی مغزی آزادی در عقیده را از پیروان خود سلب می‌کنند و آنها را به ماشین‌های انسان نما و مبلغ‌های اندیشه‌های رهبران مبدل می‌کنند.

مژگان امراللهی با بیان اینکه رهبران جنبش‌های مختلف همیشه عقاید پیروان خود را تفتیش می‌کنند، تصریح کرد: رهبران جنبش‌های نوپدید به طرق مختلف سعی می‌کنند تا ذهن پیروان خود را مورد جستجو قرار داده و پس از به دست آوردن اطلاعات ذهن آنها را مدیریت کنند.

کد خبر 4563329

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو عرفان های نوظهور معنویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره خیزش دانشجویی در  دانشگاه‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی اظهار کرد: مسئله جنبش دانشجویی  در آمریکا و اروپا یکی از مراحل تاریخی، حساس و سرنوشت ساز در غرب تلقی می‌شود.

وی افزود: بعد از گذشت نزدیک به ۷ ماه از نسل کشی در غزه و همراهی کشور‌های اروپایی و آمریکا با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی دفاع غزه و سکوت نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی در برابر این کشتار فجیع، اکنون وجدان ملت‌های غربی بیدار شده و این بیداری مخصوصا در قشر دانشجو که از کنش‌گری بالایی برخورد نماد بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دانشجویان در برابر سکوت و تسلط صهیونیست‌ها در تمام ارکان حکومتی و اقتصادی و سیاسی آمریکا واکنش نشان داند و با توجه به اینکه این نهاد‌های علمی و  دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تحت تسلط صهیونیست‌ها هستند و یهودی‌ها نفوذ بالایی بر مراکز علمی و دانشگاهی دارند این خیزش تغییر وسیعی در ساختار اجتماعی و سیاسی و آمریکا و اروپا به وجود خواهد آورد. این گسل تکان دهنده‌ای است که سراسر اروپا و امریکا را فراخواهد گرفت و غربی‌ها ناچار می‌شوند در برابر جنایتی که صهیونیست‌ها در ۷ ماه گذشته علیه مردم غزه انجام داده است چاره اندیشی کنند.

هانی زاده تاکید کرد: این جنبش، جنبشی واقعی است ک معلول بر آینده سکوت و همراهی سیاست‌های آمریکا با صهیونیست‌ها است. جنبش دانشجویی  به سرعت در ۳ ایالت امریکا گسترده شد و به کشور‌ها و دانشگاه‌های مهم اروپایی گسترش پیدا کرد و اکنون در میان رهبران اروپایی و آمریکایی این سوال به وجود آمده که آیا از کابینه بنیامین نتانیاهو عبور کنند یا اینکه اسرائیل را در این شرایط رها کنند تا سقوط کند و در برابر این همه فشار بین المللی سقوط کند.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد:گزینه‌ای که وجود دارد این است که ممکن است کشور‌های اروپایی و آمریکا به این جمع بندی برسند که نتانیاهو و کابینه او را قربانی کنند تا رژیم صهیونیستی از  باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج شود.

وی درباره رای دادگاه لاهه درباره دستگیری نتانیاهو گفت: به نظر می‌رسد توافقی وجود دارد که دادگاه لاهه در آینده نتانیاهو و برخی افراد کابینه او را به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب قرار بدهد  و مانند آن چه اوایل دهه نود میلادی در بوسنی هرزگویین و صربستان رخ داد و رهبر صرب‌ها دستگیر و محاکمه شد این سرنوشت در انتظار نتانیاهو خواهد بود.

هانی زاده ادامه داد: این جنبش بعد از جنبش مردمی و دانشجویی در آمریکا پس از جنگ ویتنام دومین جنبش تاریخ در این کشور است و بسیار مهم و تاثیر گذار است و تغییرات اساسی در رفتار‌های سیاسی و اجتماعی آمریکا و کشور‌های اروپایی خصوصا در رابطه با ملت‌های مسلمان ایجاد می‌کند و اگر ادامه پیدا کند تمام گسل‌های اجتماعی امریکا و اروپا را در برمیگیرد.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: خطر جدی نه تنها اسرائیل بلکه تمام اروپا و آمریکا را به شدت تهدید می‌کند و حتما تغییراتی اساسی را در سیاست‌های آمریکا و اروپا خواهیم دید.  

وی درباره حکم دادگاه لاهه گفت: حکم دادگاه لاهه کاملا جدی است و این امر منوط است به اینکه آیا نتانیاهو با ارتش خود به رفح حمله خواهد کرد و اگر این حمله انجام شد حتما حکم دادگاه دیوان کیفری لاهه اجرایی می‌شود و نه تنها بنیامین نتانیاهو بلکه برخی دیگر از اعضای کابینه او با عنوان جنایتکاران جنگی نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • شمال یمن بمباران شد
  • کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با آزادی بیان
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • هشدار آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی پیرامون حکم بازداشت رهبران اسرائیل
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟