Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- استاد ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: تعدد مراکز سیاست گذاری در حوزه کودکان کار و خیابان مسئولیت رسیدگی را کمتر کرده است و در این خصوص با تراکم سیاست گذاری ها مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هادی خانیکی روز شنبه در نخستین جلسه سلسله نشست های آسیب‌های اجتماعی شهر تهران با موضوع «امکان و امتناع ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر تهران» در انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری افزود: مرز دقیقی برای کودک کار و کودک خیابان تعیین نشده است و علاوه بر ناسازگاری ها در این زمینه با تناقض هایی میان اقدامات زیربنایی و اساسی و کارهای روزمره و ضربتی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نهادهای متولی دولتی و غیردولتی به قدری در زمینه کودکان کار و خیابان مداخله کرده اند که گاهی به امتناع رسیده است.
خانیکی اضافه کرد: گاهی برخی دستگاه های متولی برای تعیین حدود وظایف بوروکراتیک خود در مورد کودکان کار و خیابان مسأله را به مهاجر بودن کودکان مرتبط می کنند و بدین ترتیب چون تصور می کنند آنان ایرانی نیستند، مسئولیت خود را کمتر می بینند در حالی که این مسأله بار مسئولیت دستگاه‌های سیاست گذار و مجری را کم نمی کند.
وی گفت: پدیده کودکان کار و خیابان چند وجهی است و ابعاد اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و حقوقی بسیار آنی و آتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و نباید این مسأله را سطحی در نظر گرفت.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: کودکان علامت مشهودی از وجود آسیب های اجتماعی در جامعه و قربانیان مضاعف هستند و فقر، نابرابری و بهره کشی را به صورت عریان نشان می دهند.
استاد ارتباطات به نقش رسانه ها در رسانه ای شدن کودکان کار و خیابان اشاره کرد و افزود: معرفی این پدیده در رسانه ها و چگونگی پرداختن به آن مهم است زیرا اکنون به دلیل شرایط جامعه ایرانی و پیچیدگی و درهم تنیدگی موضوعات و مشکلات به صداها و نگاه های منفی بیشتر توجه می شود، بنابراین انعکاس صدای واقعی مسأله اهمیت دارد.
خانیکی با اشاره به نقش نهادها و سازمان های جامعه مدنی تصریح کرد: مسأله کودکان کار و خیابان شکل فاجعه آمیزی دارد، اما به معنای غیرقابل حل بودن مسأله نیست بلکه می توان در برابر آن راه حلی معطوف به امید براساس گفت و گو میان نهادهای متولی و جامعه مدنی داشت زیرا انجمن ها و نهادهای مدنی به تنهایی نمی توانند به نسخه شفابخشی در این زمینه برسند.
اجتمام*٣٢٢٩*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي خانيكي سياستگذاري كودكان كار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۳۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان

حفیظی رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در هفته معلم دورهمی فرهنگی با همکاری موسسه اسفنجرد و شورای اسلامی در کتابخانه باقر العلوم (ع) عزآباد شهرستان اشکذر با حضور معلمان، کودکان و نوجوانان برگزار شد.

او بیان کرد: اعتلای جایگاه معلم در جامعه، ایجاد انگیزه در معلمین، گسترش و تعمیق مرجعیت و اثربخشی معلمان در مدارس، محلات و جامعه از جمله اهداف هفته معلم است.

حفیظی اظهار داشت: آشنایی معلمان با تکالیف خود و تبیین حقوق جامعه نسبت به معلمان از جمله دیگر اهداف هفته بزرگداشت مقام معلم است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی کتاب محور با محوریت هفته معلم و سالروز شهادت مرتضی مطهری در این کتابخانه برگزار شد.

او بیان کرد: معرفی کتاب‌های شهید مطهری همچنین قصه گویی، نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان نیز از دیگر برنامه‌ها در کتابخانه باقرالعلوم (ع) عزآباد بود و از فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی نیز تقدیر شد.

حفیظی گفت: معلم همچون شمع می‌سوزد که روشنایی علم را گسترش دهد و کار معلمان بسیار ارزشمند است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران به دست هایپراستار
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • مسئولیت رسیدگی به کشتی پرتغالی با قوه قضاییه است