Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت قرآن و عترت باید نقش ستادی در فعالیت های قرآنی کشور داشته باشد و در این مسیر از ظرفیت ها و ابزارهای مختلف استفاده کند.

به گزارش شنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در نشست با معاون و کارکنان معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل کرد تا معاونت قرآن و عترت جایگاه ستادی و حاکمیتی در فعالیت های قرآنی کشور داشته باشد، گفت: این نشست همزمان با ماه رجب ماه قرآن و عترت و در آستانه میلاد حضرت امیرالمونین (ع) برگزار شده و آن را به فال نیک می گیریم تا از طریق این معاونت بتوانیم در راستای دو میراث پیامبر (ص) قدم های موثری برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جریان فرهنگ سازی قرآنی کشور باید از طریق این معاونت صورت بگیرد و به عنوان مرجعیت و ستاد راهبردی در این زمینه باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشور در زمینه قرآن و عترت مجموعه های حاکمیتی، عمومی و حقوقی بسیاری دارد، ولی این معاونت به عنوان یکی از نقش های کارکردی خود باید در بخش ترویجی و قرآنی به صورت ستاد راهبردی فعالیت کند.
وی ادامه داد: برای اینکه این معاونت نقش مرجعیت پیدا کند باید به عنوان یکی دیگر از نقش های کارکردی آن در اسنادی که در آن این جایگاه را تثبیت می کند جایی برای خود پیدا کند و این نکته را به عنوان یکی از نقش های اساسی جدی تر بگیریم.
صالحی افزود: در اسنادی که می توان برای این معاونت جایگاهی پیدا کرد باید به ارائه پیشنهادات پرداخت و در پیش نویس ها و سندهای قانونی و ... نظرات سازنده داد تا جایگاه حاکمیتی آن محکم تر شود و برای رسیدن به این امر باید از اسناد بالا دستی بهره برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از ترسیم نقش های این معاونت بر افزایش هم افزایی تاکید کرد و گفت: نمی توان با تصدی گری همه جانبه کاری پیش برد، بنابراین باید سرنخ های هم افزایی با دیگر نهادها را افزایش داد.
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنابراین معاونت قرآن و عترت از طریق همکاری و هم افزایی با معاونت ها و بخش های مختلف وزارتخانه باید فعالیت های خود را پیش ببرد و در این زمینه باید اهتمام دو جانبه پدید آید.

**ایجاد اتاق مشارکت های مردمی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر نقش مشارکت های مردمی در ایجاد مرجعیت این معاونت گفت: رسیدن به مرجعیت فرهنگ ساز قرآنی فقط با نگاه دولتی به وجود نمی آید بلکه باید نقش مشارکت های مردمی به عنوان راهبرد اصلی در این زمینه را جدی گرفت.
وی در عین حال تصریح کرد: اتاق مشارکت های مردمی به عنوان یک اتفاق خوب در این زمینه می تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف این معاونت داشته باشد. بنابراین توجه به موسسات قرآنی و شناسایی و توانمند سازی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلای بر اهمیت توجه بر مشارکت های استانی نیز تاکید کرد و گفت: اگر بنا بر ایجاد مرجعیت قرآنی در این معاونت است باید به صورت فرا اقلیمی باشد و به استان ها توجه شود تا بتواند عدالت آمایشی را تامین کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فعالیت قرآنی باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد ملموس شود زیرا می تواند در رشد توسعه ملی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معاونت قرآن و عترت در فعالیت های خود باید به هم گرایی و هم افزایی نهادی و برون سازمانی نیز توجه داشته باشد تا از این طریق نیز بتواند برای این معاونت مرجعیت قرارگاهی ایجاد کند.
وی با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی برخی مدیران این معاونت در ابتدای نشست گفت: در حوزه مشارکت های مردمی این معاونت اقدامات خوبی صورت گرفته ولی نیاز به تقویت بیشتری دارد. در بخش فضای مجازی نیز قدم های مناسبی برداشته شده که نیاز به سرعت دهی دارد زیرا امروز فضای مجازی در زندگی ما از نقش مهمی برخوردار شده است.
صالحی در ادامه با اشاره به برخی آثار ارائه شده در جشنواره های فجر امسال افزود: در جشنواره فیلم و تئاتر فجر آثار ارزشی خوبی به نمایش درآمد که برخی از آن ها توانستند بسیاری از جوایز را به خود اختصاص دهند. بنابراین حوزه قرآن و هنر باید تعامل بیشتری نسبت به گذشته با یکدیگر داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه سخنان خود بر توجه به بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران تاکید کرد و گفت: باید در گام دوم انقلاب که رهبری ترسیم کرده اند با شتاب بیشتری حرکت کنیم.

** روش ها نیازمند بازنگری و نوسازی

در ابتدای این نشست معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات بخش های مختلف این معاونت گفت: با همفکری و هم افزایی همکاران و موسسات فرهنگی و قرآنی کشور اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: باید فکر راهبردی و برنامه ریزی شده داشته باشیم و در همه سطوح از تصدی گری پرهیز کنیم.
عبدالهادی فقهی زاده با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم ادامه داد: در بسیاری از روش های به بازنگری و نوسازی نیاز داریم و باید از فعالیت های کمی به سوی فعالیت های کیفی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این معاونت صورت گرفته، اصلاح ساختار آن و کارآمدتر کردن آن است.
فقهی زاده در بخش دیگری از سخنان خود بر حرکت به سوی گسترش هم افزایی و توسعه مشارکت های مردمی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.
وی ادامه داد: توجه به کلان برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشه راه ما محسوب می شود.
در این نشست برخی از مدیران و کارکنان گزارشی از مجموعه فعالیت های خود ارائه داده و به ارائه نظرات، پیشنهادها و دغدغه های خود پرداختند.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف معاونت قرآن و عترت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، در اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم برگزار شد از سند راهبردی جامعه قرآنی عصر به‌عنوان مهم‌ترین سند بالادستی جامعه قرآنی عصر که باید فعالی‌ها منطبق با آن باشد رونمایی شد.

در مقدمه این سند آمده است که این سند بر اساس تعالیم قرآن و عترت و در راستای تحقق منویات امامین انقلاب اسلامی در مسیر اجرای اسناد بالادستی قرآنی همچون منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور طراحی و تدوین شده است در بخش آرمان این سند چنین بیان شده است که ایمان، انس و التزام عملی آحاد مردم به قرآن کریم در راستای تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی آرمان جامعه قرآنی عصر است.

جامعه قرآن عصر در این سند راهبردی مأموریت گفتمان‌سازی و بسترسازی برای نقش‌آفرینی مجموعه‌ها، گروه‌ها و عناصر قرآنی در راستای تسریع حرکت عمومی و تشکیل جبهه مردمی در عرصه قرآنی با محوریت جریان‌های حلقه‌های میانی را برای خود تعریف کرده است تا به چشم‌انداز تشکیل جبهه قرآنی متشکل از حداقل یک میلیون هسته قرآنی برای ده میلیون مخاطب در افق ۱۴۱۴ ایران اسلامی برسد.

راهبردهای سند جامعه قرآنی عصر شامل ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت قرآن کریم، نگهداشت و تقویت شبکه فعالان، مجموعه‌ها و زیرساخت‌های پشتیبان زیست‌بوم قرآنی کشور برای پشتیبانی از حرکت عمومی و بسترسازی برای تشکیل گسترش و تقویت جریان‌های حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی با محوریت جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی در عرصه قرآنی است.

سیاست‌هایی که در این سند تعریف شده است شامل ستادی عمل‌کردن و سازمانی نشدن، استمرار، اثرسنجی، خودسازی، آفت شناسی مستمر، پرداختن به اولویت‌ها و پیوست کار فرهنگی اجتماعی می‌شود که الزاماتی از جمله شناخت صحنه، جهت‌گیری تمدنی، امید آفرینی، راهکارهای عملی و تعامل و هم‌افزایی را به همراه دارد.

کد خبر 6089231 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد