Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام می گوید: با انتقاد از کم کاری های دولت های مختلف در برقراری ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت گفت: کشور بین هفت تا 10 هزار کادر برای اداره خود نیاز دارد که وظیفه تربیت این افراد بر عهده دانشگاه ها است.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی در پیش نشست همایش آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی در دانشگاه امام صادق گفت: باید بیش از گذشته به دانشگاه ها توجه شود تا دانشگاه ها بتواند در تربیت نیروی انسانی موفق عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه گفت : نسل انقلاب با پیروزی انقلاب و استقرار نظام وظیفه خود را به انجام رساند و امروز جوانان باید مسئولیت گام دوم انقلاب را بر دوش بکشند.
نسلی که بیش از چهل سال سن دارد به فضل الهی در 40 سال گذشته با پیروی از امام خمینی انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و نظام را یاری کرد. اما در گام دوم انقلاب اسلامی این وظیفه نسل جوان است که انقلاب را یاری کند در واقع جوان ها باید قدم های چله دوم انقلاب اسلامی را بردارند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه سه گسل فعال امروزه در جهان وجود دارد اظهار کرد: گسل اول ژئواستراتژیکی با مفهوم نظامی است. این گسل بین اروپا و آمریکا با سیاست بحری از یک طرف و روسیه و چین با سیاست بری از طرف دیگر است.
وی افزود: گسل دوم ژئو اکونومیک است که بین اروپا و آمریکا با چین که می خواهد در سال های آتی اقتصاد اول دنیا شود وجود دارد.
رئیس همایش بین المللی جهان اسلام و تمدن اسلامی با ذکر این نکته که گسل سوم بین فرهنگ و تمدن اسلامی در مقابل فرهنگ و تمدن غربی و چین و هند وجود دارد تصریح کرد: امام خمینی که فیلسوف، اسلام شناس واقعی و عالم سیاستمدار و طراح حکومت اسلامی بود با رهبری خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند که امروز قلب تپنده تمدن اسلامی است و نه اسلام وهابی عربستان و نه اسلام الازهر مصر نمی توانند آلترناتیو اسلام انقلابی ایران شوند.
وی با تاکید بر این مسئله که کشورهایی مانند ترکیه و اندونزی هم که ادعاهای اسلامی دارند از معیارهای اسلامی افول کرده اند، بیان کرد: غرب برای خدشه دار کردن چهره اسلام انقلابی و مبارز داعش را به وجود آورد تا انرژی اهل سنت را تخیله کند و همچنین سوریه و عراق را نابود کند که موفق نشد و ایران برنده تحولات منطقه غرب آسیا شد.
مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح گفت: امام خمینی هنرش این بود که اسلامی که 1400 سال وارد ایران شده بود را تمدن ایرانی ترکیب کرد و طرح حکومت نوینی را در انداخت.
رئیس موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام با تاکید بر این نکته که حوزه جهان اسلام در حال حاضر ظرفیت تمدن سازی دارد و انقلاب اسلامی با پیروزی خود این زمینه سازی را شروع کرده است، گفت: از 500 سال اخیر دو مرحله تمدن سازی را در ایران تجربه کرده ایم. مرحله اول تمدن صفویه است که تمدن شیعی بود و گام دوم این تمدن انقلاب اسلامی است. در صفویه حاکمان قدرت داشتند اما علم نداشتند اما در انقلاب اسلامی سیاست با دیانت یکی شد و حاکمان هم علم و هم قدرت دارند.
وی افزود: ما بدون تمدن سازی نمی توانیم در تحولات منطقه نقش بازی کنیم آمریکایی ها از قدرت ما نمی ترسند از باورهای ما می ترسند و تمدن سازی باید این باور را گسترش بدهد.
سردار صفوی ادامه داد: عده ای فکر می کنند آمریکایی ها و صهیونیست ها به هیچ اصولی پایبند نیستد در حالی که آن ها هم به نوعی اصولگرها هستند و در جنگ33 روزه تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می داد که چگونه سربازان اسرائیلی قبل از جنگ دعا می خوانند. بنابراین باید به تقویت باورهای جهان اسلام اندیشید.

**اجماعی در مورد تعریف منافع ملی وجود ندارد
در ادامه این نشست، حمزه صفوی استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی هم در سخنان کوتاهی به لزوم توجه به منافع ملی و منافع جهان اسلامی پرداخت.
وی با بیان اینکه فهم مفاهیم با نام گذاری آن ها صورت می گیرد، گفت: جهان اسلام در ادبیات غرب مفهوم جدیدی است و از دهه 90 میلادی به بعد مطرح شده است.
صفوی افزود: این مفهوم در دنیای غرب برای غیریت سازی و تعریف دشمن غرب مورد استفاده قرار گرفته است چرا که در این مفهوم جهان اسلام نماد افراطی گرایی و عقب ماندگی است.
این استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران اظهار کرد: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت گیری هویت و منافع ملی و عینی کشور و نسبت آن با جهان اسلام هنوز بین نخبگان حاکم در کشور اجماع وجود ندارد و دقیقا نمی دانیم در سطوح مختلف منافع ما چیست.
وی با بیان اینکه در سال 2011 میلادی در کتابی که در غرب چاپ شده است ، آورده اند عصر روشنگری عصری است که قبل از انقلاب صنعتی به وجود آمد منجر به حذف مفهوم جهان مسیحیت و مفاهیم جدیدی وارد عرصه مفهومی غرب شد، گفت: در مورد مفهوم سازی از جهان اسلام در بین پژوهشگران ایرانی و اسلامی کارهای زیادی صورت نگرفته است و جهان اسلام هنوز به عنوان یک محیط هویتی و اسلامی برجسته نشده است که برگزاری همایش هایی از این دست در راستای این مفهوم سازی است.
وی با بیان اینکه که مباحث تمدنی همایش پیش رو را دانشگاه امام صادق پیگیری می کند، تاکید کرد: آینده مطلوب هیچ ملتی رقم نمی خورد مگر اینکه موتور تمدنی آن ملت راه بیفتد و ملتی بدون تمدن اثر گذاری نخواهد داشت.

** شکل گیری تمدن منوط پاسخ کلیدی به سوالات مهم مردم است
در پایان این پیش نشست در میزگردی چند نفر از اساتید دانشگاه امام صادق به ارائه نظرات خود پیرامون همایش و تمدن سازی اسلامی پرداختند.
در این میزگرد بر نکاتی چون؛ لزوم توجه به تاریخ برای آینده پژوهشی، بررسی دین به عنوان فاعل شناسا نه به عنوان ابژه تحقیقی، معرفی عراق، مصر، فلسطین، و ایران به عنوان مناطق تمدنی جهان اسلام، شکل گیری جریان های فکری در غرب برای توجه به دین، ضرورت آینده پژوهشی برای غافل نشدن از نقشه دشمنان، هدف مندی تاریخ و توجه به ایران به عنوان نگهبان تمدن اسلامی تاکید شد.
نکات مهم دیگر این میزگرد عبارت بودند از؛ ایرانی ها هیچ گاه بت پرست نبودند، تعریف تمدن به عنوان پاسخ به سوالات کلیدی انسان ها و اینکه بیانیه گام دوم رهبر انقلاب روایت گری دقیق و علمی از جهان اسلام بود.
یادآور می شود همایش آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی سال آینده در روز 8 و 9 اردیبهشت به همت دانشگاه تهران و موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام و با حمایت پنج دانشگاه کشور از جمله دانشگاه امام صادق(ع) در دانشگاه تهران برگزار می شود.

**9487**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سردار رحيم صفوي مشاور رهبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه جزیره جدا از جامعه نیست/در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود

حسینی در جمع دانشگاهیان کرمان گفت: بسیاری از مسوولان دولت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه یک جزیره‌ای جدا از جامعه نیست.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی دانشگاه‌های استان کرمان و سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: علم یک معیار است و هر کس دارای علم بیشتر باشد، ارزش وی از دیگران بیشتر است.

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه شهید مطهری شخصیتی متدین و دانشمند بود که آثار ارزشمند و فاخری را عرضه کرد و تا همیشه نام وی ماندگار خواهد بود، بیان کرد: یکی از کار‌های بزرگ شهید مطهری پاسخ به شبهات بود و بر اساس شرایط روز به شبهات پاسخ می‌داد و همه ما مدیون علما و روحانیون هستیم.

نماینده اسبق مردم رفسنجان در مجلس با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق را نباید دست کم بگیریم چرا که آغازی است بر سایر تحولات جهانی، بیان داشت: علم و فناوری دانشمندان ما عامل موفقیت این عملیات بود و در این عملیات فقط ۲۰ درصد ظرفیت موشکی و پهبادی بکار گرفته شد.

حسینی با بیان این مطلب که همه باید برای سرفرازی کشور تلاش کنیم، تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود که مصداق آن اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های مطرح دنیا است.

شایان ذکر است مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی دانشگاه‌های استان کرمان و سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار کرمان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • دانشگاه جزیره جدا از جامعه نیست/در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد