شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد؛ یکی از اهداف امتحان الهی
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۴۰۷۱
هر انسانی در طول زندگی خود در برهههای سخت و حساسی قرار گرفته است، شرایطی که گاه ادامه زندگی را برای انسان سخت میکند از بیماریهای مختلف گرفته تا تنگناهای اقتصادی، از مرگ عزیزی گرفته تا پیشامدهای ناگهانی و غیر منتظره که انسان را وارد شرایط جدید و سختی میکند، اما عکسالعمل هر انسان در این شرایط متفاوت است، برخی با دیدن مشکلات دائما در حال پرسش هستند که چرا این رخداد ناخوشایند برای او اتفاق افتاده است؟ برخی با صبوری سعی میکنند آن برهه را بگذرانند، برخی علاوه بر اینکه صبر میکنند خداراهم شاکر هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گاهی این مشکلاتی که برای انسان پیش میآید از سوی بیتدبیریها و عدم تصمیمگیریهای درست و صحیح است که پیامد آن تماما به خود شخص برمیگردد و کسی غیر از خود را نمیتواند مواخذه کند، اما گاهی انسان در سختی که به او رسیده نقشی نداشته است و این میتواند امتحانی از سوی پروردگارش باشد برای سنجیدن او.
حجتالاسلام والمسلمین حمید افتخاری امام جمعه شهرستان صالح آباد در گفتوگو با ایکنا از همدان، بابیان اینکه امتحان الهی یکی از سنتهای خداوند برای بندگان است، اظهار کرد: یکی از اهداف این امتحان در بعد فردی شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد است، چراکه اگر این امتحانات، سختیها و مشکلات نباشد آن استعدادهایی که در وجود و فطرت انسان هست شکوفا نمیشود.
وی با اشاره به هدف دیگر خداوند در امتحان کردن بندگان خود گفت: یکی دیگر از این اهداف در بعد اجتماعی مشخص شدن انسانهای خوب و بد، مومن و غیرمومن از یکدیگر است.
امام جمعه صالح آباد گفت: طبق آیه شریفه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.» (بقره/ آیه 155) امتحانات گاهی مواقع با نقص اموال همراه است، برخی نیز با سختی معیشت و یا بعضی با از دست دادن عزیزان امتحان میشوند.
حجتالاسلام افتخاری با بیان اینکه هرکس با توجه به استعدادهای ذاتی خودش امتحانات مختلفی دارد، تصریح کرد: ایمان قویتر مستلزم امتحان سختتری میشود مانند حضرت ابراهیم(ع) که خداوند امتحان سختی را از این بنده مخلص خود گرفت، در نهایت بعد از قبول شدن در این امتحان ایشان را به مقام امامت نائل کرد.
وی عنوان کرد: در روایات وارد شده که «انسان مومن هرچه قدر ایمانش افزایش یابد به همان میزان امتحان وسختیاش نیز افزایش پیدا میکند».
امام جمعه صالح آباد در پاسخ به اینکه انسان از چه طریقی میتواند بفهمد سختی که به او رسیده امتحان است؟ گفت: ملاک تشخیص این است که انسان مومن خودش احساس میکند هرگاه در معنویت و ایمان قدمی به جلو برمیدارد مشکل جدیدی برایش ایجاد میشود که این مشکل همان امتحان الهی است، بنابراین در مسائلی که در زندگی مومنین به وجود می آید یا اینکه برسر دو راهی حق وباطل قرارمی گیرد همان امتحان الهی و آزمایش است.
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال سنتش بر این است که مومنین را امتحان کند، افزود: در روایات آمده است که آزمایشات نسبت به مومن مانند دوکفه ترازو است هر چقدر که ایمان انسان بیشتر باشد میزان امتحانات هم بالاتر میرود، بنابراین ملاک شناختن امتحانات الهی همان ایمان است، به واسطه ایمان انسان میتواند امتحانات را تشخیص بدهد.
حجت الاسلام افتخاری گفت: اگر انسان مومن گناهی انجام دهد سنت الهی به انسان فرصت میدهد تا توبه کند و خداوند متعال درمقابل معاصی در مرحله اول به مومن فرصت می دهد، اگر توبه کرد گناهش را میبخشد، امتحان الهی قطعا در مقابل معاصی نیست و آن مصیبت و سختی که در ازای گناه برای بنده پیش میآید «بلا» است.
وی ادامه داد: امتحان در مقابل میزان ایمان افراد است ممکن خداوند متعال انسان را درمقابل گناهانی که مرتکب شده است عقوبت کند اما در مقابل گناه انسان را امتحان نمیکند بلکه امتحان در مقابل ایمان و برای انسان مومن است.
امتحان هر فرد بر اساس درجه ایمان اوست
وی با بیان اینکه امتحانات الهی برای هر مومنی متفاوت است، عنوان کرد: نوع امتحان متناسب با درجه ایمان فرد مومن است، انسانی که در درجه پایین تری از ایمان قرار دارد دچار امتحانی به مراتب ساده تر میشود و هنگامی که درجات بالاتری از ایمان را طی کند طبیعتا طبق سنت الهی امتحانات سنگینتر وسختتر می شود.
این استاد حوزه افزود: دونمونه از امتحان الهی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است مربوط به دو پیامبر خود است؛ حضرت ایوب(ع) که نمونه و سنبل صبر است و بعنوان یک بنده شکرگزار خداوند بوده است، شیطان شکرگزاری حضرت ایوب را به دلیل نعمتهای فراوانی که خدا به او داده بود می دانست، لذا حتی زمانیکه تمام نعمتها از اوگرفته شد و حضرت به سختی امتحان شد باز آن صبر، شکر و مقام رضا در او وجود داشت.
امتحان الهی برای خالص کردن بندگان و جدایی خوب و بد است
وی با بیان اینکه خداوند آگاه بر اسرار و حالات افراد است، بیان کرد: خداوند انسان را مختار آفریده است با توجه به اختیار و ایمانی که دارد وارد این امتحان میشود و با توجه به این که میداند در امتحان الهی حکمت و فلسفهای نهفته است و امتحان به نفع اوست در آن شرکت میکند و با اختیاری که دارد سعی میکند از آن با موفقیت خارج شود.
وی افزود: خداوند انسانهای شرور و پست را کمتر و یا اصلا مورد آزمایش قرار نمیدهد، با توجه به اختیاری که دارد طبیعتا با موفقیت از این امتحان بیرون نمیرود چراکه راه آنها از راه حق و تکامل جدا شده است بنابراین این افراد نیازی به امتحان ندارند.
حجتالاسلام افتخاری ادامه داد: افراد نیازمند امتحان الهی در راه حق قدم برمیدارند تا قدمهایشان محکمتر شود.
وی در ادامه گفت: در برگزاری امتحان الهی درست است که درمرحله اول برای انسان اختیاری وجود ندارد و خداوند این امتحان را سر راه او قرارمیدهد اما این انسان مومن با توجه به اینکه می داند این امتحان الهی به نفع اش است در این امتحان شرکت کرده وسعی میکند در امتحان سرافراز شود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا همدان امتحان امتحان الهی بلا سختی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انسانهای غارنشین گیاهخوار بودند
ایتنا - برنامه غذایی پرطرفدار پارینهسنگی یا پالئو به افراد توصیه میکند با اولویت دادن به گوشت، وزن کم کنند تا از سلامتی مشابه اجداد غارنشین انسان برخوردار شوند.
پژوهشی جدید خط بطلان بر این تصور کشیده است و یافتهها نشان میدهد که انسانهای عصر حجر در واقع بیشتر سبزیجات میخوردند تا گوشت.
بررسی استخوانها و دندانهای کشفشده در غاری در مراکش که انسانها حدود ۱۵ هزار سال پیش در آن سکونت داشتند، نشان میدهد که برنامه غذایی عصر حجر بهوضوح گیاهی بوده است.
به نوشته پژوهشگران، این الگوی غذایی مشخص تصور رایج در مورد اتکای انسان عصر پیشاکشاورزی به پروتئینهای حیوانی را به چالش میکشد.
دانشمندان موسسه انسانشناسی تکاملی مکس پلانک در آلمان میگویند بخش قابلملاحظهای از برنامه غذایی جامعه انسانهای ماقبل تاریخ متشکل از بلوط، دانه کاج و حبوبات وحشی بود.
تجزیه و تحلیل ایزوتوپی بقایا به دانشمندان امکان میدهد مشخص کنند افراد غذایشان را از کجا تهیه میکردند و در طول عمرشان در معرض چه محیطی قرار داشتند.
ترکیب انواع خاصی از روی، استرانسیم، کربن، نیتروژن و گوگرد نشان میدهد که در زندگی این مردم غذاهای گیاهی سهم بزرگی داشته است.
بررسی سطح نیتروژن نشان میدهد ۸۰ درصد غذایی که ساکنان غار تافورالت میخوردند گیاهی بود.
زینب مبتهج، نویسنده اصلی این پژوهش، به نشریه تلگراف گفت: «من نمیگویم که این گروه در اصل گیاهخوار بودند، زیرا افراد گوشت هم مصرف میکردند. اما منبع غذایی اصلی برای دریافت پروتئین نبوده است.»
او در ادامه افزود که این پژوهش تصورهای پیشین در مورد عادتهای غذایی انسانهای باستان را به چالش میکشد.
این دانشجوی دوره دکتری گفت: «تصور رایج این است که برنامه غذایی دوره پارینهسنگی گوشتمحور بوده، و شکار نقشی عمده داشته است. اما یافتهها از تافورالت شناختی دقیقتر به دست میدهد، که اتکا به میزان قابلملاحظهای روی منابع گیاهی خوراکی وحشی بوده است.»
یافتهها همچنین حاکی از آن است که غذاهای گیاهی در برنامه غذایی نوزادان نیز وجود داشته و شاید غذایی برای گرفتنشان از شیر بوده است.
این مقاله پژوهشی در نشریه بومشناسی و تکامل نیچر (Nature Ecology & Evolution) منتشر شده است.