Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر انسانی در طول زندگی خود در برهه‌های سخت و حساسی قرار گرفته است، شرایطی که گاه ادامه زندگی را برای انسان سخت می‌کند از بیماری‌های مختلف گرفته تا تنگناهای اقتصادی، از مرگ عزیزی گرفته تا پیشامدهای ناگهانی و غیر منتظره که انسان را وارد شرایط جدید و سختی می‌کند، اما عکس‌العمل هر انسان در این شرایط متفاوت است، برخی با دیدن مشکلات دائما در حال پرسش هستند که چرا این رخداد ناخوشایند برای او اتفاق افتاده است؟ برخی با صبوری سعی می‌کنند آن برهه را بگذرانند، برخی علاوه بر اینکه صبر می‌کنند خداراهم شاکر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی این مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید از سوی بی‌‍تدبیری‌ها و عدم تصمیم‌گیری‌های درست و صحیح است که پیامد آن تماما به خود شخص برمی‌گردد و کسی غیر از خود را نمی‌تواند مواخذه کند، اما گاهی انسان در سختی که به او رسیده نقشی نداشته است و این می‌تواند امتحانی از سوی پروردگارش باشد برای سنجیدن او.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین حمید افتخاری امام جمعه شهرستان صالح آباد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، بابیان اینکه امتحان الهی یکی از سنت‌های خداوند برای بندگان است، اظهار کرد: یکی از اهداف این امتحان در بعد فردی شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد است، چراکه اگر این امتحانات، سختی‌ها و مشکلات نباشد آن استعدادهایی که در وجود و فطرت انسان هست شکوفا نمی‌شود.
وی با اشاره به هدف دیگر خداوند در امتحان کردن بندگان خود گفت: یکی دیگر از این اهداف در بعد اجتماعی مشخص شدن انسان‌های خوب و بد، مومن و غیرمومن از یکدیگر است.
امام جمعه صالح آباد گفت: طبق آیه شریفه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.» (بقره/ آیه 155) امتحانات گاهی مواقع با نقص اموال همراه است، برخی نیز با سختی معیشت و یا بعضی با از دست دادن عزیزان امتحان می‌شوند.
حجت‌الاسلام افتخاری با بیان اینکه هرکس با توجه به استعدادهای ذاتی خودش امتحانات مختلفی دارد، تصریح کرد: ایمان قوی‌تر مستلزم امتحان سخت‌تری می‌شود مانند حضرت ابراهیم(ع) که خداوند امتحان سختی را از این بنده مخلص خود گرفت، در نهایت بعد از قبول شدن در این امتحان ایشان را به مقام امامت نائل کرد.
وی عنوان کرد: در روایات وارد شده که «انسان مومن هرچه قدر ایمانش افزایش یابد به همان میزان امتحان وسختی‌اش نیز افزایش پیدا می‌کند».

ایمان؛ ملاک شناختن امتحانات الهی
امام جمعه صالح آباد در پاسخ به اینکه انسان از چه طریقی می‌تواند بفهمد سختی که به او رسیده امتحان است؟ گفت: ملاک تشخیص این است که انسان مومن خودش احساس می‌کند هرگاه در معنویت و ایمان قدمی به جلو برمی‌دارد مشکل جدیدی برایش ایجاد می‌شود که این مشکل همان امتحان الهی است، بنابراین در مسائلی که در زندگی مومنین به وجود می آید یا اینکه برسر دو راهی حق وباطل قرارمی گیرد همان امتحان الهی و آزمایش است.
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال سنتش بر این است که مومنین را امتحان کند، افزود: در روایات آمده است که آزمایشات نسبت به مومن مانند دوکفه ترازو است هر چقدر که ایمان انسان بیشتر باشد میزان امتحانات هم بالاتر می‌رود، بنابراین ملاک شناختن امتحانات الهی همان ایمان است، به واسطه ایمان انسان می‌تواند امتحانات را تشخیص بدهد.
حجت الاسلام افتخاری گفت: اگر انسان مومن گناهی انجام دهد سنت الهی به انسان فرصت می‌دهد تا توبه کند و خداوند متعال درمقابل معاصی در مرحله اول به مومن فرصت می دهد، اگر توبه کرد گناهش را می‌بخشد، امتحان الهی قطعا در مقابل معاصی نیست و آن مصیبت و سختی که در ازای گناه برای بنده پیش می‌آید «بلا» است.
وی ادامه داد: ممکن است خداوند متعال انسان را درمقابل گناهانی که مرتکب شده است عقوبت کند اما در مقابل گناه انسان را امتحان نمی‌کند بلکه امتحان در مقابل ایمان و برای انسان مومن است.

امتحان هر فرد بر اساس درجه ایمان اوست
وی با بیان اینکه امتحانات الهی برای هر مومنی متفاوت است، عنوان کرد: نوع امتحان متناسب با درجه ایمان فرد مومن است، انسانی که در درجه پایین‌تری از ایمان قرار دارد دچار امتحانی به مراتب ساده‌تر می‌شود و هنگامی که درجات بالاتری از ایمان را طی کند طبیعتا طبق سنت الهی امتحانات سنگین‌تر وسخت‌تر می شود.
این استاد حوزه افزود: دونمونه از امتحان الهی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است مربوط به دو پیامبر خود است؛ حضرت ایوب(ع) که نمونه و سنبل صبر است و بعنوان یک بنده شکرگزار خداوند بوده است، شیطان شکرگزاری حضرت ایوب را به دلیل نعمتهای فراوانی که خدا به او داده بود می دانست، لذا حتی زمانیکه تمام نعمت‌ها از اوگرفته شد و حضرت به سختی امتحان شد باز آن صبر، شکر و مقام رضا در او وجود داشت.

امتحان الهی برای خالص کردن بندگان و جدایی خوب و بد است
وی با بیان اینکه خداوند آگاه بر اسرار و حالات افراد است، بیان کرد: خداوند انسان را مختار آفریده است با توجه به اختیار و ایمانی که دارد وارد این امتحان می‌شود و با توجه به این که می‌داند در امتحان الهی حکمت و فلسفه‌ای نهفته است و امتحان به نفع اوست در آن شرکت می‌کند و با اختیاری که دارد سعی می‌کند از آن با موفقیت خارج شود.
وی افزود: خداوند انسان‌های شرور و پست را کمتر و یا اصلا مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، با توجه به اختیاری که دارد طبیعتا با موفقیت از این امتحان بیرون نمی‌رود چراکه راه آنها از راه حق و تکامل جدا شده است بنابراین این افراد نیازی به امتحان ندارند.
حجت‌الاسلام افتخاری ادامه داد: افراد نیازمند امتحان الهی در راه حق قدم برمی‌دارند تا قدم‌هایشان محکم‌تر شود.
وی در ادامه گفت: در برگزاری امتحان الهی درست است که درمرحله اول برای انسان اختیاری وجود ندارد و خداوند این امتحان را سر راه او قرارمی‌دهد اما این انسان مومن با توجه به اینکه می داند این امتحان الهی به نفع اش است در این امتحان شرکت کرده وسعی می‌کند در امتحان سرافراز شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان امتحان امتحان الهی بلا سختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمتی سخت اما دوست‌داشتنی

‌ تر و تمیز، مرتب و منظم. این نخستین عبارت‌هایی است که با دیدن صحن و سرای همیشه زیبای حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) به ذهنمان می‌رسد. انضباط و نظافتی که حاصل تلاش شبانه‌روزی و مستمر زحمتکشانی است که چراغ خاموش و بی‌سروصدا جای‌جای این حریم قدسی را می‌شویند و می‌روبند و آماده حضور قدم‌های زائران می‌سازند. به بهانه گرامیداشت روز کارگر با تعدادی از نیروهای بخش خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم مطهر گفت‌وگو می‌کنیم.

 دومین رتبه جلب رضایت زائر

گفت‌وگو را با غلامرضا تاج، کارشناس مسئول بخش خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم مطهر آغاز می‌کنیم. تاج در ابتدا شرح وظایف این بخش را این‌گونه توضیح می‌دهد: «وظایف محوله در این بخش شامل شست‌وشوی ابنیه بیرونی حرم مطهر شامل صحن‌ها و محیط‌های غیرمسقف (به جز رواق‌ها و روضه منوره)، نظافت همه بام‌های حرم مطهر، شست‌وشوی بهشت‌های ثامن، نظافت پارکینگ‌های حرم مطهر، وظیفه نظافت، جمع‌آوری و انتقال غبار (زباله‌های غیربازیافتی)، امور مربوط به کفپوش‌ها، تأمین و توزیع مهر حرم متناسب با تعداد نمازگزاران، تفکیک مهرهای حرم، تأمین و جمع‌آوری لیوان یک‌بار مصرف و نظافت آبخوری‌ها، رسیدگی به امور کبوتران حرم و امو متفرقه‌ای مانند نظافت دوره‌ای هتل قدس، بیمارستان رضوی، زائرشهر و زائرسرای رضوی می‌شود».

او در ادامه اضافه می‌کند: «انجام تمامی این وظایف بر عهده 576 نیروی بخش خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم مطهر است. در این بخش 465 نیروی آقا، 104 نیروی خانم و هفت نیروی رسمی مشغول به کار هستند. البته تعداد کمی نیرو نیز به عنوان نیروی خادمیاری در سقاخانه خدمت می‌کنند».

کارشناس مسئول بخش خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم مطهر رضوی درباره سختی‌هایی که همکارانش حین کار متحمل می‌شوند، می‌گوید: «ما اینجا مأموریت‌های متعددی داریم. خانم و آقا هم فرقی ندارد؛ این حجم کار می‌تواند موجب خستگی بسیاری در نیروها شود. نیروی ما به صورت 12 ساعت کار، 24 ساعت استراحت مشغول است و ممکن است در کل این 12ساعت فقط یک ساعت برای انجام فرائض، صرف غذا و استراحت وقت داشته باشد. آن‌ها تقریباً 11 ساعت به صورت مداوم و سرپا کار یدی سنگین انجام می‌دهند».

او در ادامه توضیحات بیشتری می‌دهد: «به عنوان مثال آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی برای حضور حداکثری زائر و پس از آن عادی‌سازی سرویس‌ها یکی از موارد کاری مهم همکاران این بخش است. مورد بعدی جابه‌جایی کفپوش‌هاست. تصویر کنید در زمان بارش هر برف یا بارانی ۶هزار قطعه کفپوش باید به صورت مداوم جابه‌جا شود. کاری که شاید در ظاهر سنگین و سخت به نظر نیاید اما در مواردی می‌تواند موجب فرسایش توان نیروها در طولانی مدت شود».

تاج با اشاره به نگاه‌های متفاوت به این شغل می‌گوید: «شاید کسی خدمات نتظیف را در جایگاه پایین‌تری از سایر خدمات بداند، از سوی دیگر سختی این کار دیده نشود. کسانی که در این قسمت هستند همگی با ارادت کار می‌کنند. انسان باید روی خودش کار کرده باشد تا بتواند مستمر این کار را با علاقه انجام ‌دهد. هرچه هم که سختی کشیده باشند با نگاهی به گنبد، سختی‌ها را از یاد می‌برند. نگاه همکاران ما ورای نگاه دیگران است چون یک ارتباط معنوی با صاحب این دستگاه دارند. به عنوان مثال ما میان همکارانمان استادیار دانشگاه هم داریم که با افتخار در اینجا خدمت می‌کنند. این خلوص نیت در کار سبب شده براساس نظرسنجی انجام شده در اداره رسانه و روابط عمومی در رابطه با شب و روز سال تحویل و نماز عید فطر، بخش خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم مطهر دومین رتبه جلب رضایت زائر را کسب کند».

او انتهای توضیحاتش به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نیروهای این بخش اشاره می‌کند: «امانت‌داری». خصلتی که در وجود تک تک این افراد زحمتکش وجود دارد. او در ادامه یکی از همکارانش را که به‌تازگی مقداری وجه نقد پیدا کرده به ما معرفی می‌کند.

 امانت‌دار مردم

سعید حجازی جوانی دهه شصتی و متولد مشهد است. پدرش در آگاهی حرم راننده بوده و 10 سال پیش زمینه حضور و اشتغال او را در آستان قدس رضوی فراهم می‌کند. همان پدری که آقا سعید برای شفای بیماری‌اش نیت می‌کند یک هفته را بدون حقوق در حرم مطهر کار کند. البته برای او هم مانند خیلی‌های دیگری که در این قسمت هستند، تا به حال موقعیت‌های کاری دیگری در حرم مطهر فراهم شده اما خودش می‌گوید: «جای دیگر نمی‌روم. برکت اینجا بیشتر است».

و اما ماجرای امانت‌داری مال زائران. ظاهرا حجازی به‌تازگی در یکی از سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر کیفی را یافته که مبلغ 7میلیون تومان در آن وجود داشته است. اما این اولین بار نبوده و این اتفاق تا به حال خیلی برایش پیش آمده است؛ «تا به حال چیزهای زیادی را پیدا کرده‌ام؛ گوشی، کیف، مدارک، پول نقد، طلا و... این اتفاق تازگی ندارد و من و همکارانم تقریباً هر روز به‌خصوص در زمان بعد از اذان، اشیای به جا مانده زیادی را از زائران می‌بینیم».

تلاشی برآماده از جان و دل 

محسن  مغربی که مسئول یکی از شیفت‌های سه‌گانه خدمات تنظیف و شست‌وشوی حرم است، عشق و ارادت به امام رئوف را مسبب اصلی همه این اتفاق‌ها می‌داند؛ «ما هر روز در زمان شروع شیفت کاری، ابتدا قرآن تلاوت می‌کنیم و زیارت خاصه حضرت(ع) را می‌خوانیم. من هر روز به همکارانم این موضوع را یادآوری می‌کنم که ما مفتخر به خدمت در خانه آقا هستیم. باید قدردان آن باشیم چون هرچه داریم از ایشان داریم».

داستان شروع به کار خودش هم از یک آرزوی قلبی آغاز می‌شود. مغربی که 20سال پیش و در 21 سالگی در این بخش مشغول به کار شده، پیش از استخدامش، وقتی به عنوان زائر به حرم مطهر رضوی می‌آمده و نیروهای خدماتی را می‌دیده، به خودش می‌گفته: «خوش به سعادتشان. یعنی می‌شود ما هم یک روز لیاقت داشته باشیم و این کار را انجام دهیم». او که حالا خودش جزئی از این مجموعه پرتلاش است، می‌گوید: «اولین چیزی که به چشم می‌آید، نظافت است که رضایت زائر را به همراه دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند این تمیزی همیشگی حرم مطهر به این خاطر است که همه کسانی که به اینجا می‌آیند نظافت را رعایت می‌کنند. اما بیشتر افراد نمی‌دانند این تمیزی همیشگی نتیجه تلاش مستمر و شبانه‌روزی نیروی‌های خدمات است».

بوسه بر شانه برای تشکر

از سال ۸۷ برای کار به حرم مطهر آمده و قبلش جاهای زیادی کار کرده، اما به قول خودش اینجا با همه‌جا فرق دارد. از همان ابتدا جزو نیروهای خدمات نظافت بوده و حالا چند سالی است به عنوان پاس‌بخش در این قسمت فعالیت می‌کند. وقتی از راضیه شفیعی درباره برخورد زائران می‌پرسم چیزی جز رضایت به یاد نمی‌آورد؛ «بعضی زائران خیلی لطف دارند. مدام التماس دعا دارند و گاهی شانه ما را به نشانه تشکر می‌بوسند. حتی گاهی شده بعضی‌ها خواستند دست ما را ببوسند».

اما اوضاع همیشه گل و بلبل نیست. این کار سختی‌های زیادی هم دارد که به چشم خیلی‌ها نمی‌آید. بعضی از آن‌ها را از زبان راضیه خانم می‌شنویم؛ «کار در این قسمت برای خانم‌ها سختی بیشتری دارد، چون هم توان جسمی کمتری دارند و هم در خانه کار می‌کنند. به‌خصوص خانم‌هایی که بچه کوچک دارند، برای کار در شیفت شب به مشکلات زیادی می‌خورند. مورد دیگر هم استفاده مداوم از وسایل شوینده و تأثیرش روی بدن به‌خصوص ریه‌هاست. کارهای سنگین‌تر مانند آینه‌کشی هم مشکلات جسمی دیگری را ایجاد می‌کند که گاهی به عمل جراحی هم می‌کشد. البته این مسائل برای یک خانم باردار دوچندان می‌شود».

راضیه خانم می‌گوید سنگینی کار حرم نسبت به خانه بیشتر است؛ «سنگینی و سختی کار اینجا بیشتر است. چون کار خانه برای خودمان است و کار اینجا برای آقا. وقتی مسئولیتی قبول می‌کنیم، باید آن را به بهترین شکل انجام دهیم».

اما او و همکارانش این مسئولیت و سختی را به جان می‌خرند و با عشق کار می‌کنند. البته به گفته خودشان ظاهراً چند سالی است که شامل بیمه تکمیلی هم شده‌اند و برای هزینه‌های درمان مثل قبل به مشکل نمی‌خورند. وضعیت حقوق و سابقه‌ بیمه‌شان هم منظم و بهتر شده است.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • خدمتی سخت اما دوست‌داشتنی
  • سختی دوست‌داشتنی
  • استفاده از ظرفیت نخبگان موجب توسعه می‌شود
  • چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها