Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:58:56 GMT

برای فهم دین فرد باید خود را در معرض تجربۀ دینی قرار دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۱۰۵۹

برای فهم دین فرد باید خود را در معرض تجربۀ دینی قرار دهد

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر، مشروح سخنرانی هانس کریستین گونتر، استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان با موضوع «نقش گفت‌وگوی میان ایمانی در دنیای امروز» است که صبح امروز در همایش بین المللی «هم گرایی و واگرایی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایراد شده است؛

۱. جایگاه گفت‌وگوی میان‌ایمانی کجاست؟

برای حضور صلح‌آمیز ادیان، ضرورت گفت‌وگوی ادیان حتی از منظری اجتماعی هم بدیهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از دولت‌ها سکولار و به‌لحاظ دینی خنثی هستند و بخش بزرگی از مردم غیردینی اند. بنابراین گفت‌وگوی بین دین و سکولاریسم و خداناباوری هم مورد نیاز است. طرح ایدۀ گفت‌وگو از منظر اجتماعی-سیاسی تحمیل قالب گفت‌وگو از بیرون به دین‌داران و در واقع بی‌فایده است.

گفت‌وگوی میان‌ایمانی صرفاً زمانی ممکن و معنادار است که ادیان نیاز به آن را احساس کرده و باور داشته باشند اعتقادات دینی‌شان به سوی مواجهه با دیگری جهت‌گیری شده است. بدین منظور باید ورای محدودیت یک دین خاص تعریف کنیم که دین چیست.

۲. نقصان انسان

به‌خاطر استعمالات متعدد آن هیچ تعریفی از دین وجود ندارد. وجه اشتراک همۀ پدیده‌هایی که دین نامیده می‌شود نوعی مواجهه با ساحتی ورای ساحت انسانی است؛ این ساحت همۀ فهم انسان را استعلا می‌بخشد. برای فهم دین فرد باید خود را در معرض تجربۀ دینی قرار دهد. ذات دین به‌صورت جدایی‌ناپذیری به تجربۀ محدودیت ذهن بشر و ماهیت انسان محدود است.

دین تلاشی برای فائق آمدن بر نقصان ذهن و ماهیت انسان است به‌وسیلۀ تلاش جهت ارتباط با چیزی که انسان را تعالی می‌بخشد.با کشف نقصان انسان دربرابر خدا خاشع می‌شود و این خشوع مؤمن واقعی را نسبت به سنت‌های دینی دیگر گشوده می‌سازد.در ادیان ابراهیمی خدا خود را در کتب مقدس آشکار ساخته و اگر کاملاً خود را نسبت به آن گشوده سازیم، درونی‌ترین وجود ما را تکان می‌دهد.

فهمیدن کلمۀ خدا یعنی تلاشی طاقت‌فرسا برای فهم آن و درک اینکه به‌اندازۀ کوچکی ذهن انسانی‌مان و به‌میزانی که فیض خدا اجازه می‌دهد می‌توانیم خدا را بفهمیم. هرچند انسان در پیشگاه خدا تنها است ولی ما متقابلاً به یکدیگر کمک می‌کنیم و در اجتماع مؤمنان از یکدیگر می‌آموزیم.کلمۀ خدا در زمان یا زمان‌های مشخص برای اشخاص خاصی آشکار شده ولی جهت آن به‌سوی همۀ بشر بوده است.

همانگونه که محدودیت ذهن فردی ما را به سوی اجتماع مؤمنان می‌کشاند، همچنین این محدودیت ما و همۀ اجتماع مؤمنان را به سوی همۀ انسان‌هایی که خود را وقف فهم وحی حقیقت جهان‌شمول یگانه کرده‌اند می‌کشاند.صحبت کردن درباب تفاوت‌ها و باورهای مشترک باعث از بین رفتن تفاوت‌های نمی‌شود، بلکه آن را برای ما شفاف می‌سازد.براین‌اساس گفت‌وگوی بین ادیان ما را در معنایی عمیق‌تر متحد می‌کند و ما را به یکپارچگی و رستگاری در خدا نزدیک می‌کند.

۳- گفت‌وگوی میان‌ایمانی و خداناباور

فارغ از ادعای سکولار بودند، دولت‌های غربی هنوز عمیقاً برای مسیحیت امتیاز قائل‌ند و کلیسای مسیحی تأثیر قوی‌ای روی سیاست دارد؛ در حالی که دیگر ادیان عملاً هیچ هستند. اگر خواستار جامعه و جهانی صلح‌آمیز هستیم، نیاز است که فوراً افرادی که حتی خود را غیردین‌دار می‌دانند وارد گفت‌وگویی با دین شوند.در اینجا هم گفت‌وگوی معنادار صرفاً زمانی رخ می‌دهد که تمایل و احساس نیاز به گفت‌وگو ایجاد شده باشد.

دین‌داران چرا تمایلی برای گفت‌وگو با شخصی دارند که قائل به امر ماورایی نیستند؟ «انسان به‌ناچار وجود و زندگی خود را به‌مثابۀ یک کل در بستر چیزی که او درک می‌کند که به‌مثابۀ کل او را احاطه کرده است (Tugendhat ۲۰۰۳) پرسش اصلی این است که انسان چگونه می‌تواند کلیت وجود خود را دربرابر کلیت جهان حفظ کند. این پرسش متوجه پرسش از خدا است و خداناباور هم در این پرسش خدا را تجربه می‌کند و این زمین مشترک که خداباور و خداناباور به‌ناچار در آن با یکدیگر مواجه می‌شوند.

۴. مسیر انسان به‌سوی خدا و مسیر خدا به‌سوی انسان

به‌منظور یافتن این زمین مشترک باید دانست که خدا به‌همان اندازه که پاسخ است، خود پرسش است. خدا به طرق گوناگونی در زندگی انسان با او سخن می‌گوید و بیش از همه در رنج انسان با او حرف می‌زند؛ رنج خود و رنج دیگری؛ رنج برجسته‌ترین علامت نقصان ما است.به‌همان میزان که رنج فاقد معنا است و نشان از غیبت التیام است، به شدیدترین وجه احساس حضور التیام را دربردارد که می‌تواند زندگی ما را کاملاً معنادار کند.

خدا در غیبتش نزدیک‌ترین چیز به ماست؛ با رنج او را به شدیدترین وجه احساس می‌کنیم.در رنج است که هم خداباوران و هم خداناباوران مکرراً با خدا به‌مثابۀ پرسش مواجه می‌شود و مکرراً برعهدۀ او است تا اجازه دهد پاسخ او را بشنویم و ما را به پاسخ گفتن به فراخوانش راهنمایی کند.

دور و نزدیک بودن دائمی خدا همان ذات غیرقابل‌شناخت او و عظیمیت نامتناهی اوست.تجربۀ تنهایی در پیشگاه خدا است و این باعث می‌شود با هم متحد شویم.تجربۀ خدا بستگی به ما ندارد، بلکه بستگی به فیض او دارد.

کد خبر 4565351 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: دینداری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگوی ادیان گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۱۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که نظامیان زن صهیونیست پس از مخالفتشان با حضور در جنگ، در معرض بدرفتاری و رفتارهای وحشیانه فرماندهان قرار دارند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار حملات پنیک شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وبگاه عبری‌زبان «واللا» گزارش داد که نظامیان زن ارتش صهیونیستی در جریان جنگ علیه غزه به‌دلیل بدرفتاری‌ها و اقدامات وحشیانه و خشونت‌باری که بعد از امتناعشان از حضور در ارتش به دنبال عملیات هفتم اکتبر با آن مواجه شده‌اند دچار حملات پنیک و مشکلات روانی زیادی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این سایت عبری‌زبان همچنین گزارش داد که ده‌ها نظامی زن صهیونیست که مجبور هستند در جریان جنگ حضور داشته باشند از هفته‌ها قبل از فرماندهان درخواست کردند که ماموریتشان را به دلیل نگرانی شدید از اینکه ممکن است کشته یا اسیر شوند تغییر دهند.

واللا به نقل از خانواده‌های این نظامیان زن صهیونیست گزارش داد که دختران آنها برای ساعات طولانی در پایگاه «تل هشومیر» زیر آفتاب سوزان قرار دارند و فرماندهان سر آنها فریاد می‌زنند و آنها در معرض تهدید و توهین قرار دارند و به آنها لگد می‌زنند. آنها همچنین مجبور به خوابیدن زیر نور و در یک مکان پر سر و صدا هستند و این اتفاقات برای آنها قبل از انتقال به پایگاه «سیاریم» برای گذراندن یک دوره ویژه رخ داد که درنتیجه آن، آنها در معرض غش کردن و حملات پنیک مداوم قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش این وب‌سایت عبری، خانواده‌های این نظامیان زن گفتند که دخترانشان بعد از آزار و اذیت‌ها و روش‌هایی که ارتش علیه آنها اعمال کرده، شوکه شده و بعد از تمامی رخدادهای جنگ حاضر به ماندن در ارتش نیستند.

پیشتر وبگاه عبری‌زبان «وای‌نت» گزارش کرد که ده‌ها نظامی زن از اعزام به پایگاه آموزشی اولیه نیروهای گارد مرزی در پایگاه «سیاریم» در «وادی عربه» واقع در مرز با اردن امتناع کردند و نیروهای زن استخدام شده از اعزام به این پایگاه امتناع کرده چرا که ترس از تکرار اتفاقی دارند که در هفتم اکتبر برای شماری از نظامیان و افسران به‌ویژه در پایگاه نظامی «ناحل عوز» و سایر پایگاه‌ها در غلاف غزه رخ داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پژوهش جدید دانشمندان همه باورهای مربوط به کف پای صاف را رد کرد
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • دانشجوهای آمریکایی در معرض «سرکوب سازمان‌یافته» هستند
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت