Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@00:13:20 GMT

طرح «یک پهنه، یک راه» آغاز همکاری طولانی با چین است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۲۱۲۱

طرح «یک پهنه، یک راه» آغاز همکاری طولانی با چین است

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرح «یک پهنه، یک راه» محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست بلکه مجموعه کاملی است که آغاز یک مسیر طولانی همکاری های دوجانبه در همه حوزه ها با کشور چین به شمار می آید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت اقتصاد، فرهاد دژپسند در سمینار «یک پهنه، یک راه» که با حضور سفیر چین در تهران و با مشارکت نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشورمان برگزار شد، بر توسعه همکاری های همه جانبه ایران و چین در بستر پروژه یک پهنه، یک راه تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: «یک پهنه، یک راه» تنها محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست، بلکه مجموعه کاملی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند راه ها، نفت و گاز، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارتباطات و فناوری، تامین نیرو، انرژی، گردشگری، پولی و مالی است.
دژپسند با تاکید بر عمق و استراتژیک بودن روابط دو کشور، بر عزم جدی رییس جمهوری و دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تاکید کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه در چین و ایران قابلیت های منحصر بفردی برای همکاری وجود دارد، تاکید کرد: این قابلیت ها می تواند هم در مسیر «یک پهنه، یک راه» و هم در ارتباطات دو جانبه مورد استفاده قرار گیرد.
دژپسند دلیل اقدام برای برگزاری این نشست از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی را، رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار «یک پهنه، یک راه» توسط همه دستگاه های اجرایی و سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود: البته این نشست همه راه نیست، بلکه شروع یک مسیر طولانی همکاری های دو جانبه در همه حوزه ها با کشور چین است.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از اعضای هیات دولت ایران به چین، اظهار داشت: من در این سفر، پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات مشترک برنامه ریزی اقتصادی ایران و چین را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: قصد نداریم سطح ارتباطات دو کشور را محدود به چند پروژه کنیم چون نگاه ما در روابط مان با کشور چین در همه زمینه ها، نگاهی بلند مدت است.
دژپسند با بیان اینکه همکاری طرف چینی در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است هفته آینده در پکن برگزار شود، نشان از عزم و اراده جدی دو کشورایران و چین دارد، تصریح کرد: قرار است در کمیسیون مشترک برنامه جامعی برای تعمیق پیوند دو کشور ارائه دهیم.
بنابر این گزارش، در ادامه این کنفرانس، تعدادی از مسوولین ذیربط حاضر در جلسه نیز در سخنانی به طرح موضوعات و زمینه های همکاری بین دو کشور پرداختند.
«پانگ سن» سفیر چین نیز در سخنانی با قدردانی از این اقدام با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در هفته آتی، آشنایی بیشتر و تفاهم بر روی موضوعات در دستور کار در شرایط موجود را از دستاوردهای مهم این اقدام بر شمرده و بر ارائه همکاری در این مسیر تاکید کرد.
ابتکار «یک پهنه، یک راه» در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهمترین هدف آن توسعه همکاری ها در زمینه هماهنگی سیاست ها، تسهیل تجارت، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است.
اقتصام*2025**2022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزير اقتصاد چين راه ابريشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار سلمان الغریری وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است اظهار امیدواری کرد روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق را تسهیل همکاری بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی ایران به دلیل روابط صمیمانه دو کشور و همچنین وجود عتبات عالیات، انگیزه بالایی برای فعالیت در عراق دارند که لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک، موانع پیش روی توسعه مراودات تجاری فی مابین را شناسایی و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران و عراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه، عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

دکتر مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: امروز هیمنه آمریکا و اسرائیل با ایستادگی محور مقاومت کاملاً در هم شکسته و علی رغم اینکه آنها تمامی امکانات خود را بسیج کرده‌اند نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند به همین دلیل به کشتار زنان و کودکان در غزه روی آوردند.

وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار ایران را سرزمین تاریخ، تمدن و اندیشه توصیف کرد و گفت: بغداد به دنبال تقویت جدی در مناسبات تجاری با تهران است و این موضوعی است که نخست وزیر عراق نیز آن را به عنوان یک اولویت دنبال می‌کند.سلمان الغریری وزیر تجارت عراق با اشاره به وجود کالاها و محصولات ایرانی در عراق خاطر نشان کرد: عراق بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است و ما همواره خواهان تقویت واردات محصولات ایرانی به عراق هستیم.

وزیر تجارت عراق از ایران به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری خود یاد کرد و افزود: به عنوان وزیر تجارت عراق و رییس طرف عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور آمادگی دارم موانع و مشکلات پیش روی تجار ایرانی را برای توسعه فعالیت‌های خود در عراق مرتفع کنم.

کد خبر 6098217 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود