Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهاتر یک روش تبادل تجاری است که قدمت تاریخی دارد اما در سال های اخیر هم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته و در کشورمان نیز در راستای مقابله با تحریم ها و رونق فعالیت های تجاری تأسیس و توسعه بازار تهاتر ایرانیان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، از زمانی که انسان، تخصصی شدن فعالیت‌ها را پذیرفت، تهاتر و معاملات تهاتری آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهاتر به معنی تبادل کالا، پایاپای است. در جوامع ابتدایی به دست آوردن انواع کالاهای تولید شده جهت مصرف صرفا از طریق تعویض و مبادله دو کالا امکان پذیر بود و این مبادله مشکلات بسیاری به همراه داشت از جمله امکان تعیین ارزش کالا براساس قبول واحد معینی که مورد تایید طرفین معامله باشد نبود، همچنین یافتن طرفین مبادله دو کالا که هر دو نیاز به کالاهای عرضه شده طرف دیگر داشته و آماده مبادله باشند چندان آسان نبود.

 

تنوع تولید و لزوم رفع نیاز بشر از تولیدات مختلف در سیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش دو کالای اقتصادی ( طلا و نقره) با ثبات ارزش نسبی که مورد قبول عامه باشد، شد و به مرور هم سیستم مبادلات به حالت کنونی درآمد اما به مرور زمان جوامع تهاتر نوین و مزایایی که تهاتر نوین می تواند داشته باشد را درک کردند.

در سال های اخیر استفاده از سیستم تهاتر نوین در کشورهای پیشرفته به امری کاربردی تبدیل شده که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. محبوبیت تهاتر در گرو درک کسب و کارها و مشتریان از توانایی های تهاتر است، چنانچه در برخی کشورها این شیوه بسیار مهجور و در برخی دیگر پر رونق است.

 

در آمریکا 500 هزار کسب و کار به طور فعال از معاملات سازماندهی شده به عنوان مکمل معاملات نقدی خود استفاده می کنند. با عضو شدن در بازارهای تهاتری، شرکتها می توانند خرید کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از طریق فروش محصولات و خدمات مازاد خود تامین مالی کنند. استفاده از این روش در شرایطی که کشورها با محدودیت هایی در حوزه تبادلات مالی و پولی مواجه هستند می تواند راهگشایی برای اقتصاد آن ها باشد از این رو با تشدید تحریم ها علیه کشورمان مبادلات تهاتری نیز رونق بیشتری گرفت و زمینه ای برای مقابله با تحریم ها شد هرچند که این روش قدیمی با متدهای جدید و به روزی نیز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنبال می شود.

 

کالاهای غیرنفتی در سال های اخیر در این حوزه مورد استفاده قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به فرش و صنایع دستی اشاره کرد. در کنار صادرات و خرید و فروش کالاها به روش تهاتری در سال های اخیر ارائه برخی خدمات نیز از این روش رونق گرفته است تا جایی که به تازگی بنا به گفته مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان اروپایی‌ها برای همکاری تهاتری در صنعت ساختمان ایران آمادگی خود را اعلام کرده اند.

تسنیم به نقل از «علاءالدین ختایی» با اشاره به گشایش نمایشگاه بین‌المللی ساختان بلغارستان با حضور شرکت‌های ایرانی نوشته است: «با وجود تشدید تحریم‌ها علیه  ایران، برگزاری نمایشگاه اروپایی بین‌المللی ساختمان در پایتخت بلغارستان (صوفیه) فرصت بسیار مطلوبی را برای حضور شرکتهای ایرانی حوزه صنعت ساختمان درسطح بین‌المللی فراهم کرده است. این نمایشگاه فرصت بسیارخوبی برای آشنایی کشورهای اروپایی با توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی فراهم کرد. دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین‌المللى ساختمان بلغارستان حاضر شده‌اند در شرایط تحریم هر نوع همکاری در حیطه صنعت ساختمان از جمله حوزه تهاتر با شرکتهای ایرانی داشته باشند.»

 

وی گفته است: «بازار تهاتر ایرانیان وسیع‌ترین غرفه از جمهورى اسلامى ایران را در این نمایشگاه در اختیار گرفته و نشست‌های مشترک و متعددی با رؤسای تشکلهای صنفی و نیز رییس انبوه‌سازان بلغارستان با ٨عضو شرکت و رئیس کمیسیون اقتصادى پارلمان آن کشور داشته است.»

 

ختایی با تأکید بر این که اخیراً براى تأسیس و  توسعه این بازار در چین با شوراى توسعه روابط ایران و چین تفاهم‌نامه همکارى تنظیم و براى تأسیس این بازار در اروپا اقدام کرده‌ایم، گفته است: «در شرایط فعلی موفق شده‌ایم که بازار تهاتر خاورمیانه را در امارات و بازار تهاتر جهانى را در کانادا تأسیس کنیم و همچنین در حال حاضر نمایندگان ما در اوکراین و روسیه و گرجستان و آلمان در حال مذاکره براى تعیین شریک به‌منظور ایجاد سرمایه گذارى مشترک هستند؛ تا به قرارداد همکارى برسیم.»

 

وی یادآور شده است: «در مکانیسم تهاتر مبادلات کالاها بدون مداخله وجوه نقدی صورت می‌گیرد و متعاملین، جابه‌جایی خدمات خود را براساس مبادله مستقیم کالا به کالا انجام می‌دهند و شرکتهایی که تمایل داشتند از رهگذر این روش مراودات اقتصادی داشته باشند، با گشایش اعتبار که ارزش آن برابر کالاهای مورد مبادله است، برای تبادل کالا اقدام می‌کنند. با اجرای روش نوین تهاتری، تمام فعالیت‌های اقتصادی و معاملات بازرگانی و غیره از طریق گردش اعتبار بین اعضای خود تحقق یافته و دیگر نیاز به عبور از تنگناهای محدود نقدینگی و مشکلات ناشی از آن نخواهد بود. اجرای این روش به‌صورت طرح پایلوت در چند کشور و از جمله کانادا به مرحله اجرا درآمده و مورد استقبال قرار گرفته است. با توسعه این روش جدید مالی در سطح بین‌المللی قادر خواهیم بود که توانمندی‌های شرکتهای کشورمان را در سطح جهانی عرضه کنیم.»

 

یادآور می شود: بازار تهاتر ایرانیان به عنوان عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان و نیز به عنوان عضو سابق هیأت مدیره انجمن  انبوه سازان مسکن دارای شبکه فعالان اقتصادی در بخش های صنعت و عمران و کشاورزی و بازرگانی، متشکل از کارخانجات و انبوه سازان و شرکت های بازرگانی و نیز شرکت های خدمات فنی و مهندسی و رایانه ای و غیره در سطح 26 استان کشور است و همچنین این بازار با حدود 70000 (هفتاد هزار) عضو شبکه بازار تهاتری بین المللی در دیگر کشور ها بدون نیاز به گشایش اعتبار اسنادی (L/C )، ارتباط تجاری دارد. بازار تهاتر ایرانیان مبتکر طرحی نو در مناسبات و مبادلات تجاری بوده که با اجرای روش نوین تهاتری، کلیه فعالیت های اقتصادی و معاملات بازرگانی و غیره از طریق گردش اعتبار بین اعضای خود تحقق یافته و دیگر نیاز به عبور از مجاری محدود نقدینگی و مشکلات ناشی از آن نخواهند بود.

 

این طرح در نظام پرداخت و دریافت بسیاری از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی مرتبط هم اکنون درسطح 650 کارخانه و انبوه ساز و بخش های کشاورزی و شرکت های بازرگانی و خدماتی یاد شده و نیز اشخاص حقوقی و حقیقی عضو در سطح کشور پیاده سازی شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد بیانیه گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب راهیان نور عراق فعالیت های تجاری تهاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از روابط عمومی شهرداری اردبیل، محمود صفری روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر اردبیل که پس از طی مراحلی به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید، بخش عمده مشکلات شهری را برطرف خواهد کرد.
وی افزود: با اجرای طرح تفصیلی اردبیل که در قالب پهنه‌بندی و با احصای کمبودها و معضلات شهری تهیه شده، ضمن رفع کاستی‌های طرح قبلی نگاه ویژه‌ای به تامین کمبود سرانه‌های عمومی شهر و رساندن سرانه‌های مورد نظر به استانداردهای کشوری دارد.
شهردار اردبیل، جبران کمبودهای مناطق کم‌برخوردار و توسعه متوازن و یکسان مناطق مختلف شهر را از محورهای اصلی طرح تفصیلی جدید عنوان کرد و افزود: اصلاح ضوابط و موارد مدنظر در این طرح موجب نوسازی، بهسازی، رونق و توسعه شهر در زمینه‌های مختلف خواهد شد و شهروندان به‌زودی شاهد اثرهای مثبت آن خواهند بود.
صفری اضافه کرد: اصلاح و توسعه مبادی ورودی‌ شهر اردبیل نیز در برنامه‌های شهرداری قرار دارد که با ساماندهی آنها توسعه، رونق و وضعیت بصری مناسب و در شان کلانشهر اردبیل را شاهد خواهیم شد.
طرح تفصیلی اردبیل شهریور سال ۱۴۰۱ پس از حدود ۱۱ سال از سوی شورای اسلامی این شهر مصوب و در مهرماه ۱۴۰۲ از سوی شهرداری به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده بود.

دیگر خبرها

  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • فرزین به عربستان رفت
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد