Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:30:27 GMT

بازار گوشی های تلفن همراه؛ گرفتار رکود و گرانی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۰۵۶۹

بازار گوشی های تلفن همراه؛ گرفتار رکود و گرانی

تهران- ایرنا- بازار تلفن همراه یکی از بازارهایی به شمار می رود که به افزایش قیمت ارز، واکنش نشان داد. در این زمینه متولیان امر نیز از کاهش قیمت ها در آینده ای نزدیک خبر می دهند و «مهدی محبی» رییس اتحادیه مخابرات و لوازم جانبی تلفن همراه وضعیت بازار موبایل را آرام و بدون تنش ارزیابی می کند اما شماری از کارشناسان در این باره نظری متفاوت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ قیمت کالاهای دیجیتال و به خصوص گوشی های همراه ارتباط تنگاتنگی با نرخ ارز دارد و نسبت به نوسانات ارزی حساس است و در سال گذشته قیمت این محصولات با افزایش قابل توجهی مواجه شد و مشکلات عدیده ای را برای مشتریان و فروشندگان این کالاها به وجود آورد. هر چند دولت با راهکارهایی چون معرفی شرکت های واردکننده متخلف که با ارز دولتی موبایل وارد اما با ارز آزاد اقدام به فروش کرده اند و اجرای طرح رجیستری تلاش کرد تا به نابسامانی های این بازار پایان دهد اما با این وجود هنوز دغدغه های بسیاری در این زمینه وجود دارد که نظارت بیشتری را از طرف مسوولان می طلبد.

**بازار جهانی موبایل همچنان در رکود
بازارهای جهانی موبایل نیز همانند وضعیت این کالا در ایران در چند سال گذشته روزهای سختی را پشت سر می گذارد، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند نیز با انتشار گزارش‌های مالی خود به صورت فصلی و سالیانه، اعلام کرده اند که گرفتار کاهش قابل توجهی در میزان فروش، درآمدزایی و سودآوری شده‌اند. به همین دلیل نیز بسیاری از آنها تمرکز خود را از روی توسعه و تولید گوشی‌های هوشمند به صورت محض و اختصاصی به سمت و سوی دیگر گجت های (وسایل الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی) هوشمند نظیر «ساعت هوشمند» سوق داده‌اند.

برپایه گزارش ها، علت این روند نزولی در فروش گوشی‌های هوشمند را تنش‌های تجاری، تحریم‌های اقتصادی علیه برخی کشورهای تأثیرگذار و کشمکش‌های ژئوپلتیکی عنوان کرده‌اند. این روند نزولی حداقل تا سال 2023 میلادی همچنان ادامه و تداوم خواهد یافت.

**قیمت‌ موبایل باز هم کاهش می‌یابد
ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه درباره وضعیت بازار موبایل و احتمال کاهش قیمت ها در آستانه سال نو می گوید: اکنون با توجه به حل مشکل رجیستری و بازگشت به شرایط قبلی قیمت‌ها 20 تا 30 درصد افت داشتند و اکنون با ورود گوشی‌های مصادره‌ای این شیب ارزان شدن، شدت بیشتری خواهد گرفت. وی در خصوص وضعیت گوشی های مصادره شده و تزریق آن به بازار گفت: مطابق قانون حمایت از مصرف کننده قرار بود این گوشی‌ها وارد بازار شوند و با قیمت ارز نیمایی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرند. در جلسه ای که با معاون سازمان حمایت داشتیم از ایشان درخواست کردیم هر چه سریع تر روال قانونی طی شود و در یک چارچوب مشخص با توجه به وضعیت بازار شب عید این گوشی ها وارد بازار شوند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «مهدی محبی» رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی در ارتباط با چالش های فراروی بازار گوشی های همراه به گفت وگو پرداخته است.

**مردم نگران تعمیرات گوشی های تلفن همراه خود نباشند
مهدی محبی ضمن اعلام راه اندازی مجدد سایت این اتحادیه گفت: سایت اتحادیه مخابرات به آدرس ttu.ir در تهران فعال شده است و مردم می توانند با مراجعه به این سایت به تعمیرکاران تحت نظارت اتحادیه مخابرات و لوازم جانبی موبایل رجوع کنند و از سپردن گوشی های خود به افراد متفرقه که تحت نظارت اتحادیه نیستند، خودداری کند.

محبی ضمن آرام دانستن بازار موبایل درباره خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه بیان داشت: در صورتی که شرکت فروشنده گوشی همراه در ارایه خدمات و زمان تحویل و خدمات پس از فروش با مشکلی روبه رو شود ضمن مراجعه به اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران، مشکل خود را مطرح و در کمترین زمان کارشناسان در مورد آن اظهار نظر می کنند.

رییس اتحادیه لوازم جانبی تلفن همراه در پاسخ به چرایی افزایش قیمت قطعات جانبی تلفن همراه افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده تمام قطعات گوشی تلفن همراه نیز به دلیل وابستگی به قیمت دلار با افزایش روبه رو شده است. وی درباره این که چرا با کاهش نرخ دلار، قیمت گوشی های تلفن همراه، آنچنان که باید پایین نیامد، گفت: وقتی عرضه و تقاضا در بازار یکسان نباشد، قیمت موبایل کاهش نمی یابد. با توجه به اینکه خرید قطعه از کشور همسایه زمان‌بر است، خریداران به محض افزایش قیمت ارز قیمت نهایی قطعات را برپایه قیمت خریداری شده محاسبه می‌کنند و از طرفی با پایین آمدن قیمت ارز و به دلیل رقابتی که میان فروشندگان قطعات گوشی تلفن همراه وجود دارد به طور حتم با کاهش نسبی قیمت ها رو به‌رو خواهیم بود.

همچنین در ادامه نظر یک کارشناس IT را نیز درباره شرایط بازار تلفن همراه جویا شدیم.
**وضعیت بازار موبایل در سال آینده بدتر خواهد شد
این کارشناس IT شرایط بازار تلفن همراه را نامطلوب و با نوسان توصیف کرد و یادآور شد: مصرف سالیانه گوشی در کشور ما حدود 10 میلیون گوشی است که آمارهای رسمی از آن حکایت دارد که از ابتدای تابستان امسال واردات رسمی گوشی تلفن همراه وجود ندارد. همین نابسامانی، بی نظمی و برهم خوردن قاعده عرضه و تقاضا سبب افزایش دوباره و چندباره بهای تمام شده گوشی تلفن همراه شده است و به نظر می رسد در 1398 شاهد سال بدتری در عرصه محصولات IT در کشور باشیم.

وی درباره دلایل این نابسامانی و افزایش قیمت ها گفت: بازار دیجیتال نیز به دلیل وابستگی به قیمت بازار ارز مانند بسیاری از بازارهای داخلی با مشکلات افزایش قیمت روبه رو شد. دلار از حدود سه هزار تومان به نزدیک 16 هزار تومان رسید و این رشد سبب افزایش حدود پنج برابری کالاهای دیجیتال شد چنان که یک گوشی سه میلیونی قبل از افزایش قیمت ها در حال حاضر حدود 15 میلیون قیمت دارد که این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است و این موضوع به طور قطع در روند و وضعیت بازار تاثیر بسزایی دارد و به آشفتگی این بازار دامن زد. مشکل دیگر بازار موبایل بحث عدم تثبیت قیمت ارز است به طوری که خیلی از فروشندگان به دلیل عدم ثبات ارز تمایلی به فروش محصولات ندارند و احتکار یا انبار محصولات را به صرفه تر می دانند.

این کارشناس IT همچنین مشکل گارانتی و خدمات پس از فروش را یکی دیگر از معضلات و آسیب های بازار موبایل عنوان کرد و بیان داشت: با ادامه روند افزایش قیمت ها و قطعات حدود 80 درصد شرکت های گارانتی منحل شد. دلیل گارانتی نبودن کالا ها این است که اجناس از مجرای قانونی و اصیل خود وارد نشده اند و فروشنده ها نیز آنها را با قیمت کمتر و بدون گارانتی به فروش می رسانند و گاهی شاهد این هستیم که خریداران نیز به خاطر همین تخفیف حداقلی راضی تر هم هستند.

وی همچنان درباره در دسترس نبودن قطعات جانبی تلفن همراه گفت: بازار از اجناس بی کیفیت و جعلی تولید چین اشباع شده است که قابل قیاس با برند اصلی نیستند، دلیل این عدم موجودی نیز عدم واردات این قطعات به دلیل افزایش قیمت ارز است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بررسی مشکلات فراروی بازار گوشی همراه از بازار موبایل علا الدین و چهارسو در روزهای پایانی سال دیدن و به تهیه گزارشی میدانی اقدام کرد.

یکی از فروشندگان بازار چهارسو در خصوص راهکار معرفی شرکت های وارد کننده گوشی همراه متخلف به وسیله «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: البته وزیر ارتباطات با انتشار این فهرست حسن نیت و عدالتخواهی خود را نشان داد و تخلفات این افراد را برملا کرد اما در نهایت سودی برای مشتریان نداشت؛ چرا که از آن زمان به بعد همه گوشی‌های وارداتی احتکار و توقیف شدند و قیمت گوشی نه‌ تنها کاهش نیافت بلکه هر روز شاهد افزایش آن هم هستیم تا آنجا که یک آیفون یک هزار دلاری با قیمت حدود 13میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برخلاف رکود در فروشگاه های فروش گوشی همراه در بازار چهارسو اما مغازه های مختص فروش لوازم جانبی رونق بیشتری داشت. فروشندگان لوازم جانبی با وجود آن که، وضعیت را نسبت به چند ماه پیش، بدتر ارزیابی می کنند اما معتقدند که قاب و لوازم جانبی معمولا مشتری دارد، هرچند قیمت این اجناس هم بالا رفته است، مردم قدرت خرید این لوازم را هنوز دارند.

فروشندگان پاساژ علاءالدین که روزی وقت پاسخ دادن به مشتریان را نداشتند، این روزها از کم بودن مشتری گلایه می کنند و غیر از گرانی و کساد حرف دیگری ندارند. یکی از فروشنده‌ها می‌گفت که روزی یک دستگاه گوشی هم فروش نداریم و در پرداخت اجاره مغازه نیز به مشکل برخورده ایم اما طبقه ای از این پاساژ که به تعمیر گوشی، قطعات جانبی و فروش گوشی های دست دوم اختصاص دارد، وضعیت بهتری دارد. مغازه داران این بخش درباره اقبال مردم می گویند: این روزها بیشتر افراد به‌ جای تعویض گوشی ‌هایشان اقدام به تعمیر آن می‌‌کنند و بیشتر تعمیرات در زمینه‌ تعویض قاب و نمایشگر گوشی صورت می‌گیرد. البته این افراد می‌گفتند، حتی تعویض «صفحه‌ نمایش» این روزها کمتر صورت می‌گیرد؛ چرا که این قطعه نسبت به قبل بسیار گران شده است و بیشتر افراد به همان نمایشگر شکسته بسنده می‌کنند و منتظر تغییر اوضاع هستند.

عمده فروشان گوشی تلفن همراه در این پاساژ نیز وضعیت مطلوبی ندارند و برخی از فروشگاه‌ها بسته‌ یا خالی از جنس شده‌ اند. از هر فروشنده‌ای که درباره‌ قیمت‌ها و فروش سوال می شد از وضعیت موجود شکایت داشت. یکی از آن‌ها می‌گفت که گوشی ندارد و بیشتر تک فروشی می‌کند. آن‌ها می‌گفتند که بیشتر گوشی‌ها احتکار شده‌اند، چون قیمت گذاری مشخص نیست. وقتی علت خالی شدن برخی از مغازه‌ها را جویا شدیم، هزینه‌ بالای اجاره‌ها و نبود جنس در بازار را دلیل تعطیل شدن این فروشگاه‌ها عنوان کردند.

پژوهشم**9280**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چالش هاي اقتصادي بازار موبايل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران، گلکسی A ۵۵ سامسونگ تقریبا از اوایل ۱۴۰۳ در ویترین موبایل‌فروشی‌ها به‌چشم می‌خورد و الان با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی، حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

گلکسی A ۳۵ که همزمان با A ۵۵ پا به بازار گذاشت، در دسته گوشی‌های ۱۶ میلیونی قرار می‌گیرد و قیمت A ۱۵ به‌عنوان یکی از محبو‌ب‌ترین گوشی‌های فعلی بازار، نزدیک شش میلیون تومان است.

ردمی نوت ۱۳ جزو جدید‌ترین گوشی‌های شیائومی است و نسخه ۴ G این یکی را می‌شود با کمتر از ۹ میلیون خرید. ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، اما حول‌وحوش ۲۰ میلیون قیمت دارد.


ردمی A ۲ پلاس را به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار می‌دانیم و آنطرف آیفون ۱۳ پرو مکس کماکان صاحب عنوان گران‌ترین گوشی بازار موبایل ایران است.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

گلکسی A۱۵ نسخه ۱۲۸+۴

شش میلیون تومان

گلکسی A۰۵s نسخه ۶۴+۴

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

گلکسی A۵۴ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

گلکسی A۵۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گلکسی A۳۴ نسخه ۱۲۸+۸،

۱۱ میلیون تومان

گلکسی A۳۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون تومان

گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت

۹۵ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳، ۴G نسخه ۲۵۶+۸

هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲+۱۶،

۲۳ میلیون تومان

ردمی A۲ پلاس نسخه ۶۴+۳ گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی A۳ نسخه نسخه ۱۲۸+۴

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

ردمی ۱۳C نسخه ۲۵۶+۸

شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پوکو X۶ پرو نسخه نسخه ۵۱۲+۱۲،

۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ پارت‌نامبر CH

۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZZA

۱۲۰ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون درمراکزنظامی کره‌جنوبی
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • قیمت انواع گوشی موبایل در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه
  • قیمت گوشی امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت