Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- یک گروه تحقیقاتی از کیتوزان و نانوذرات طلا برای ساخت نانوزیست‌حسگری استفاده کردند که قادر است باز شدن یخ بسته ‌بندی گوشت را تشخیص دهد، با این کار می‌توان از یخ‌زده‌ ماندن گوشت از فرآیند تولید و بسته‌بندی تا مصرف اطمینان حاصل کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اگر گوشت یخ‌زده‌ای از بازار خریداری شود، چگونه می‌توان مطمئن شد که این بسته گوشت تا پیش از رسیدن به‌دست مصرف‌کننده یخ آن باز نشده و مجددا یخ نزده باشد؟
اکنون هیچ روشی برای تشخیص این موضوع وجود ندارد و فرض مصرف‌کننده بر این است که گوشت در تمام طول مسیر از بسته‌بندی تا مصرف، کاملا یخ‌زده بوده و هیچ‌گاه یخ آن برای مدتی آب نشده است، فرآیندی که می‌تواند منجر به فساد گوشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک گروه تحقیقاتی از وزارت کشاورزی هند روشی برای حل این مشکل ارائه کردند که در آن از مقداری نانوذرات طلا و چیتین (نوعی پلی‌ساکارید زیست‌تخریب‌پذیر موجود در پوسته میگو و خرچنگ) استفاده می‌شود. نتیجه این راهکار به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Chitosan-capped gold nanoparticles for indicating temperature abuse in frozen stored products در نشریه Science of Food به چاپ رسیده است.
در این روش از نانوذرات طلا به‌عنوان نشانگر سنجش ذوب یخ در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. چیتین دومین پلیمر طبیعی فراوان است (بعد از سلولز که رتبه اول را دارد). این پلیمر در آب محلول بوده و با تری‌هیدرات کلرید طلا واکنش می‌دهد. این گروه دریافتند که کیتوزان از خانواده چیتین، این کار را به خوبی انجام می‌دهد. به سادگی می‌توان چیتین را به کیتوزان تبدیل کرد.
در واقع محققان از کیتوزان برای برهم‌کنش با یون‌های طلا (Au III) و تولید طلا (Au0) استفاده کردند. در این فرآیند کیتوزان با استفاده از آمینواسیدهای دارای بار مثبت به نانوذرات طلا متصل می‌شود. با محاط شدن نانوذرات توسط این گروه‌ها، تجمع نانوذرات طلا و خوشه‌ای شدن اتفاق نمی‌افتد. اما اگر دما تغییر کند نانوذرات فرصت تجمع پیدا کرده و تغییر رنگ ایجاد می‌شود. ابتدا به رنگ سرخ بوده که با افزایش دما، ذرات طلا به هم چسبیده و رنگ بنفش ایجاد می‌شود.
این گروه معتقدند که می‌توان از این زیست‌شناساگر برای تشخیص زدایش یخ از گوشت و دیگر مواد غذایی استفاده کرد. هر قدر زمان گرم شدن گوشت بیشتر شود، رنگ ساختار نانوذرات تیره‌تر می‌شود.
علمی ** 1836 ** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نانو زيست حسگر سلامت مواد غذايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»

در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» مسابقه ای با عنوان « سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو» برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان شبکه آزمایشگاهی توانا و دبیران دانش‌آموخته‌ رشته‌های مرتبط با علوم و فناوری نانو مانند زیست، شیمی و فیزیک می‌توانند با انجام آزمایش «سنتز سبز نانوذرات به کمک عصاره لیمو» در بیست و دومین مسابقه ماهر شرکت کرده و برنده گرنت آموزشی به ارزش 10 میلیون ریال شوند.

این مسابقه در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» طراحی شده است. علاقمندان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند فیلم آموزشی بر مبنای محتوای آزمایش مورد نظر بسازند و به شماره ۰۹۲۱۹۵۶۳۷۳۱ در پیام‌رسان شاد ارسال نمایند.

فیلم آموزشی با فرمت MP4 که حداقل و حداکثر زمان آن به ترتیب ۴ و ۸ دقیقه  تهیه شود. داوران پس از بررسی آثار دریافت شده براساس موارد زیر به آن‌ها امتیاز داده و فیلمی که بیش‌ترین امتیاز را کسب کند به عنوان فیلم برنده انتخاب می‌شود.

انجام آزمایش:
بیان تئوری
بیان مراحل آزمایش
انجام کامل مراحل آزمایش و نمایش آن
نشان‌دادن و بیان نتیجه
پاسخ به سوالات انتهای دستور کار

خلاقیت:
بیان جذاب تئوری و ساده‌سازی آن برای دانش‌آموزان
استفاده از مدل آموزشی و یا فیلم و تصویر مرتبط با آزمایش

صوت و تصویر:
کیفیت صدا و تصویر
استفاده از افکت و جذابیت بصری

سایر نکات:
معرفی کامل خود و مرکز و آزمایش مورد نظر
رعایت بازه مناسب
درج لوگو باشگاه و مرکز در فیلم

آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با استفاده از حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مواد مورد نیاز را تهیه و با انجام آزمایش در مسابقه شرکت کنند. برای اطلاع از نحوه برخورداری از این حمایت اینجا کلیک کنید.

بنابر اعلام ستاد نانو، به تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه گواهی شرکت در مسابقه اعطا می‌شود و فیلم آموزشی برگزیده در سایت باشگاه نانو در صفحه «مسابقه ماهر» قرار می‌گیرد.

شرکت در مسابقه ماهر موجب کسب امتیاز ویژه در ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو شبکه توانا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • مرحله اول کنکور در مازندران در سلامت کامل برگزار شد
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد