Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@14:18:09 GMT

90 درصد خدمات بهزیستی را سمن ها ارائه می دهند

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۴۶۷۳

90 درصد خدمات بهزیستی را سمن ها ارائه می دهند

سازمان های مردم نهاد همراه همیشگی دولت و سازمان بهزیستی هستند و تاکنون بیش از 90 درصد خدمات بهزیستی به این موسسات برون سپاری شده است

"حبیب الله مسعودی فرید" معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور روز دوشنبه در خصوص نقش سازمان های غیردولتی و تاثیرات مثبت فعالیت های آنها در جامعه اظهار داشت: برای نمونه به منظور نگهداری کودکان در مراکز شبه خانواده، حدود 650 مرکز شبانه روزی داریم که در حال حاضر حدود 610 مرکز از این تعداد توسط خیرین مدیریت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: موسسات غیردولتی، انتفاعی و خیریه فارغ از اعتباراتی که برای بهبود شرایط هزینه می کنند، برای کاهش آسیب های اجتماعی نیز وقت می گذارند و در این زمینه تاثیرگذار هم بوده اند. برای مثال از میان 24 خانه امن هفت مورد آن دولتی و 17 مورد غیردولتی است.

فرید با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد همکار بهزیستی هستند، ادامه داد: در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی و اجرا، باید همدوش دوستان جلو برویم. در واقع بدون آنها نمی توانیم به هدف خودمان برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آنها در خانه های امن چه مدت پذیرای مراجعان هستند و از آنها حمایت می کنند، تاکید کرد: حمایت ها از مراجعان از چند روز تا چند ماه (حدد 6 ماه) انجام می شود. در این مدت برنامه هایی را برای مددکاری، روانشناسی و توانمندسازی این افراد انجام می دهیم تا استقلال پیدا کنند. در این میان اگر مشخص شود فرد هنوز آمادگی لازم را ندارد، می تواند زمان بیشتری در خانه امن حضور داشته باشد و ما آنها را رها نمی کنیم. این در حالی است که این افراد برخی خدمات را داخل خانه های امن و خدماتی را نیز پس از خروج از مرکز دریافت می کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور افزود: همه این افراد نیاز به حمایت های مستمر ندارند و می توانند روی پای خود ایستاده یا عده ای از آنها به کانون خانواده هایشان بازگردند. اما شاید در میان مراجعان فقط 10 درصدشان سرپرست نداشته یا کسی پذیرایشان نباشد.

وی اظهار داشت: برای این افراد، سعی می کنیم ودیعه مسکن بدهیم، در بحث توانمندسازی و اشتغال زایی کمک شان کنیم و همواره پیگیری های مددکاری نیز برای آنها انجام می شود. این در حالی است که سازمان یکسری از افراد را که نیاز به حمایت بیشتری دارند، تحت پوشش مستمری بگیران قرار داده است تا مستمری دریافت کنند. این فضا برای آنها باز است و می توانند تحت پوشش قرار بگیرند. در حال حاضر برای یک نفر بیش از 100 هزار تومان و به خانواده های پنج نفره بیش از 600 هزار تومان، مستمری می دهیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی درباره کودکان بی سرپرست نیز توضیح داد: در مدتی که این کودکان در مراکز ما تحت حمایت هستند، سعی می کنیم آنها را تا قبل از رسیدن به سن قانونی با شیوه و سبک زندگی آشنا کنیم. همچنین به آنها در زمینه شغل، مهارت و ارتباط موثر آموزش داده می شود. البته منظور این نیست که در 10 یا 12 سالگی این کودکان را فقط برای شغل و کار کردن آماده کنیم بلکه هدفمان این است که بتوانیم در خصوص آنها و زندگی پس از خروجشان از مرکز گام های موثری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع ما با راه اندازی مراکز رشد در استان ها به دنبال این هدف و توانمند کردن کودکانی هستیم که در مراکز ما بزرگ می شوند. این در حالی است که آنها پس از خروج از مرکز نیز تا پنج سال بعد تحت مراقبت های سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به اینکه این کودکان در نهایت باید روزی از بهزیستی بروند و خود به زندگی ادامه دهند، یادآور شد: رفتن آنها اما باید حساب شده باشد و در سنین زیر 18 سال آنها اجازه خروج ندارند. پس از آن نیز باید از توانمندی آنها مطمئن شده باشیم و بدانیم این افراد می توانند پس از خروج از مراکز ما به بهترین شکل به زندگی شان ادامه بدهند. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود

حجت الاسلام والمسلمین معزی دیدار fh رئیس و مدیران سازمان داوطلبان به نقش حیاتی و پر اهمیت سازمان داوطلبان در جمعیت هلال احمر اشاره کرد و بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داوطلبانه برای خدمت به مردم در این مجموعه تاکید کرد.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی ارائه آموزش فرهنگ داوطلبی را یکی از وظایف این سازمان برشمرد و تصریح کرد: با آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح باید روحیه خدمت‌رسانی در جامعه را ارتقاء دهیم.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این بخش با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از رسانه در معرفی فعالیت‌های داوطلبانه، تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ داوطلبانه باید بیش از پیش در مورد فرهنگ خدمت رسانی و معرفی آن به مردم تمرکز کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین معزی، سپس به ارائه نکاتی در خصوص برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های داوطلبی در پیشبرد اهداف جمعیت هلال‌احمر پرداخت و بر لزوم ارتباطات تنگاتنگ و مستمر درون سازمانی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی همچنین با ابراز خرسندی از این دیدار، به ارائه نکاتی مهم و ضروری در خصوص چگونگی جذب و نگهداشت داوطلبان در جمعیت هلال احمر پرداخت.

نماینده رهبر معظم انقلاب ارتباط مستمر با اقشار مختلف جامعه، تربیت، آموزش و تهیه بسته‌های فرهنگی برای جذب و نگهداشت آنان را یک امر ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جدی نظام‌های سازمانی در ایران بروکراسی‌های غیرضروری است. وی تاکید کرد باید با پرهیز از این بروکراسی‌ها از ظرفیت داوطلبانه برای اجرای خلاقانه برنامه‌ها در جمعیت بهره گرفت.

وی همچنین گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان این سازمان را نیز مثبت ارزیابی کرد و از خدمات ارائه شده در ماه مبارک رمضان و عید نوروز قدردانی کرد.

نماینده رهبر انقلاب در هلال احمر در پایان این دیدار ضمن آرزوی موفقیت، توجه ویژه به مسائل مربوط به این سازمان که متولی کمک در جامعه است را خواستار شد.

در ابتدای این دیدار وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و معاونین سازمان داوطلبان نیز به ارائه گزارش‌هایی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته سال گذشته و همچنین بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی ارائه خدمات روان‌تر به جامعه به منظور پیگیری از سوی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی