Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار مقاله ای تاکید کرد که مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تضمین زندگی نسل های آینده مستلزم استفاده کامل از ظرفیت انرژی هسته ای در جهان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'هانس بلیکس' دیپلمات سوئدی که در سال های 1981 تا 1997 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده، با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی مجله تایم به مناسبت سالگرد سانحه هسته ای فوکوشیما ژاپن نوشت: دقیقا هشت سال پیش وقوع زمین لرزه ای در بیرون از سواحل شرقی ژاپن موجب یک سونامی گسترده و برخورد آن با نیروگاه هسته ای 'فوکوشیما داییچی' شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم عظیمی از آب وارد سامانه های خنک کننده و از کار افتادن آنها شد و در چهار روز پس از آن در این نیروگاه سه مورد فروگداخت هسته ای روی داد.
این حادثه به بدترین فاجعه هسته ای جهان از زمان چرنوبیل تبدیل شد. در واکنش به این حادثه، آلمان، سوئیس و برخی کشورهای دیگر در جهان برنامه های خود برای کنار گذاشتن انرژی هسته ای را شتاب بخشیدند.
برق هسته ای تقریبا عاری از انتشارات گازهای آلاینده است. این درحالیست که ما برای تولید برق در مقیاس صنعتی اقدام به سوزاندن زغال سنگ و گاز کرده و دی اکسید کربن و سایر مواد شیمیایی را وارد اتمسفر زمین می کنیم. در نتیجه، اقیانوس ها در حال گرم شدن هستند و حوادث شدید آب و هوایی متداول تر شده است. بچه های ما نسبت به ما از این تغییرات آگاه تر هستند: روز 15 مارس کودکان در بیش از 30 کشور جهان برای اعتراض به ویران شدن آینده خود از مدارس خارج خواهند شد.
مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: راههای برای خروج از این وضعیت نابسامان وجود دارد. اما در روز 11 مارس 2011 مسیر جهان از یکی از مهمترین این مسیرها منحرف شد. من درباره انرژی هسته ای حرف می زنم.
بطور سنتی، مخالفت سبزها با انرژی هسته ای بیش از هر چیز به علت هراس از تشعشعات در صورت بروز حادثه در رآکتور هسته ای یا نشت مواد رادیو اکتیو از اماکن دفن زباله های هسته ای بوده است.
طرفداران محیط زیست گفته اند که استفاده از انرژی هسته ای و تولید زباله های هسته ای مانند پرواز با یک هوایپما بدون دانستن محل فرود است. اما امروز چندین کشور در حال ساخت سایت هایی در عمق زمین برای جاسازی ایمن زباله های هسته ای هستند.
اکنون باید از چه چیزی بیشتر هراس داشته باشیم: خروج یک گرم پلوتونیوم از اعماق زمین شاید 10 هزار سال دیگر یا میلیاردها تن دی اکسید کربن که از مصرف سوخت های فسیلی ناشی می شود؟
آیا با وجود حوادثی مانند چرنوبیل یا فوکوشیما می توانیم به برق هسته ای متکی باشیم؟ اینها حوادث بزرگی بودند اما حادثه در هر صنعتی ما را به طراحی های ایمن تر هدایت می کند.
حوادث سقوط هواپیما موجب نشده که ما پرواز را متوقف کنیم باید در زمینه انرژی هسته ای هم به چنین پذیرشی برسیم.
این دیپلمات سوئدی افزود: باید شکرگزار باشیم که دو کشور پرجمعیت هند و چین به سرعت در حال گسترش استفاده از انرژی هسته ای در کنار انرژی های تجدیدپذیر هستند.
رها کردن نیروگاه های هسته ای عاری از دی اکسید کربن برای جایگزینی آنها با نیروگاه های بادی و خورشیدی عاری از دی اکسید کربن از لحاظ محیط زیستی منطقی نیست. و دست رد زدن به انرژی هسته ای به این دلیل که اورانیوم تجدیدپذیر نیست نیز کار احمقانه ای است. با فناوری های مدرن، منابع جهانی اورانیوم می توانند به مدت هزاران سال سوخت نیروگاه های هسته ای را تامین کنند.
ما پیش از آنکه جهان برای کودکان ما غیر قابل سکونت شود باید منطقی باشیم و از انرژی هسته ای استفاده کامل کنیم.
اروپام ** 1078 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تغييرات آب و هوايي انرژي هسته اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای، با حضور جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر چه فشار نظام سلطه در جهت این است که اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود، اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای با وجود مانع تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

وی ادامه داد: این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: هدف ما این است که این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهد. ما برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم تا حصارها شکسته شده و یک نظام علمی متفاوتی ظهور کند.

وی افزود: این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده به محقق شود.

کد خبر 6098080

دیگر خبرها

  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • فیلم/ آخرین تغییرات آب و هوایی در کشور
  • میزان تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلو وات ساعت گذشت
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود