Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:23:53 GMT

بازگشت به برجام؛ مطالبه سیاست ورزان آمریکایی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۸۸۹۳

بازگشت به برجام؛ مطالبه سیاست ورزان آمریکایی

تهران- ایرنا- با گذشت نزدیک به یک سال از خروج آمریکا از توافق هسته ای همچنان کارشناسان و مقامات این کشور تداوم چنین وضعیتی را برای ایالات متحده پر هزینه می دانند؛ دیدگاهی که باعث شده برخی از دیپلمات و ژنرال های بازنشسته در نامه ای به کاخ سفید خواستار بازگشت به برجام شوند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، چه پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای و چه در فضای پساخروج، انتقادات زیادی به رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال برجام وارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اوایل اردیبهشت ماه امسال یعنی ماهی که روز هجدهم آن ترامپ دستور خروج از توافق را صادر کرد، شاهد نامه سرگشاده ٥٠٠ نماینده مجالس آلمان، بریتانیا و فرانسه به اعضای کنگره آمریکا بودیم که خواستار ممانعت کنگره از برجام گریزی ترامپ شده بودند.
با همه این تلاش ها و مخالفت های داخلی و بین المللی با برجام گریزی ترامپ، سرانجام وی از این توافق معتبر بین المللی خارج شد. اما چند روز پیش بار دیگر نامه ای به کاخ سفید ارسال شد آن هم از سوی 50 دیپلمات و ژنرال بازنشسته که معتقدند ترامپ برای تامین منافع ملی آمریکا باید به توافق هسته ای بازگردد.
یکی از دلایلی که آنان را به بازگشت آمریکا به برجام متقاعد کرده، کنترل تسلیحات اتمی ایران است که معتقدند توافق هسته ای این امر را ممکن ساخته است. از این رو در نامه آنها تاکید شده است که «توافق سال 2015 آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین با ایران که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بهار گذشته از آن خارج شد برنامه هسته ای ایران را مهار می کند و اطمینان می دهد که این کشور قادر به توسعه سلاح های اتمی نخواهد بود.»
این گروه از دیپلمات ها و مقامات نظامی بازنشسته در تایید اهمیت برجام به بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بی اعتنا نیستند و راستی آزمایی های این نهاد معتبر بین المللی را از جمله دستاوردهای برجام برای طرف مقابل ایران ارزیابی می کنند.
از دی ماه 94 که برجام وارد فاز اجرایی شد، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس تاکنون 14 گزارش در ارتباط با همکاری های ایران در زمینه اجرای توافق هسته ای منتشر کرده است. چهاردهمین گزارش آژانس روز جمعه سوم اسفندماه رسانه ای شد که طبق انتظار همانند سیزده بار قبل، بار دیگر آمانو فعالیت ها و همکاری های سازنده ایران را مورد تایید قرار داد. در متن برجام این ماموریت برای آژانس تعیین شده که هر سه ماه از فعالیت های هسته ای ایران گزارشی تهیه کرده و در اختیار شورای امنیت قرار دهد.
از زاویه دیگر نیز می توان به گزارش های آژانس نگاه کرد و آن نیز صداقت ایران به اجرای تعهداتی است که در قالب برجام پذیرفته است. همین گزارش ها باعث شده تا از درون کنگره و حتی از دل کابینه ترامپ هم افرادی به پایبندی ایران به برجام اعتراف کنند.
در همین ارتباط بود که سه‌ شنبه نهم بهمن ماه «جینا هسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و «دن کوتس» رئیس ‌کل تشکیلات اطلاعاتی این کشور به عنوان دو تن از مقامات ارشد کاخ سفید با ارائه گزارشی به سناتورهای کنگره، ایران را پایبند به برجام معرفی کردند.
در آن جلسه که ایران به عنوان یکی از محورهای بحث مطرح بود، رئیس سازمان سیا اظهار کرد که «در حال حاضر اطلاعات ما نشان می ‌دهد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده‌ است»؛ سخنانی که با همان محتوا از زبان رئیس ستاد هماهنگی تشکیلات اطلاعاتی این کشور نیز جاری شد و «وفاداری تهران به برجام» در آن نمود یافت.
همچنین همین وفاداری ایران به تعهدات برجامی باعث شده به رغم فشارهای حداکثری کاخ سفید به بازیگران بین المللی برای تحریم ایران، ترامپ در این زمینه همچنان ناکام بماند.
کشورهایی که تمایل به تداوم مناسبات با تهران دارند نیز گزارش های آژانس را ملاک عمل خود قرار می دهند. همانند موضع گیری اخیر نماینده استرالیا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با توجه به گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام، استرالیا به حمایت خود از این توافق ادامه می ‌دهد.
تروئیکای اروپا نیز که اخیرا از «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» یا همان «اینستکس» رونمایی کرده اند، برمبنای همین گزارش های آژانس راه خود را از آمریکا جدا ساخته و در مقابل متحد دیرینه خود ایستاده اند. آنها اواخر ماه گذشته برای نشان دادن اقدامات ضدبرجامی ترامپ از شرکت در اجلاس ورشو خودداری کردند و متعاقب آن در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز بار دیگر به حمایت از توافق هسته ای پرداختند و «فدریکا موگرینی» مسوول سیست خارجی اتحادیه در کنفرانس مذکور تاکید کرد که «این اتحادیه و کشورهای عضو آن به تلاش هایشان برای صیانت از اجرای کامل برجام ادامه خواهند داد.»
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي توافق هسته اي بازگشت آمريكا به برجام دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در آستانه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» در پیامی در شبکه احتماعی ایکس از دیدار با «محسن نذیری اصل» نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین، در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس هفته آینده در سفری به تهران ضمن دیدار با مقامات ایرانی در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان شرکت می‌کند. 

سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در اصفهان با حضور مهمانانی از اقصی نقاط جهان برگزار خواهد شد.

او قرار است در روز نخست این کنفرانس در ضیافت شام به میزبانی «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کند.

گروسی همچنین روز سه‌شنبه و در یک کنفرانس خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟