Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضرورت آمادگی جهانی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا، راهکارهایی برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان و مواد غذایی بهبود بخش علائم آلزایمر را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی مواد غذایی همراه با ورزش به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کند.

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که به کاهش وزن و تاثیرگذاری ورزش کمک می‌کند زیرا  گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوردن یک لیوان آب گوجه فرنگی به صورت روزانه باعث می‌شود که ۵۰ درصد  چربی‌های شکمی کاهش یابد.

بلوبری: بر کاهش تورم عضلات کمک می‌کند.

نخود:خستگی عضلات را در ورزش به تعویق می اندازد. عسل: باعث افزایش سرعت و استقامت ورزشکاران می‌شود.

چغندر: نیترات موجود در چغندر اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد.

کم شدن چربی‌های شکم باعث کاهش احتمال بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری قلبی می‌شود. چربی شکمی تنها در افرادی که ‌اضافه وزن دارند دیده نمی‌شود ،‌ بلکه افراد با وزن نرمال نیز چربی شکمی دارند.

کدام مواد غذایی علائم آلزایمر را کاهش می‌دهد ؟

محققان دانشگاه ساوترن کالیفرنیا عنوان می‌کنند درمان تلفیقی به مراتب بهتر از یک درمان واحد است و بهترین شیوه برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر است.

در حال حاضر درمان تلفیقی، یک درمان استاندارد برای بیماری‌های نظیر سرطان، عفونت HIV و آرتروز روماتوئید است.

یافته‌ها نشان می‌دهد ترکیب موجود در چای سبز، هویج، گوجه فرنگی، برنج، گندم و جودوسر به طورکامل موجب بازیابی عملکرد فضایی حافظه می‌شود.

محققان مشاهده کردند بعد از سه ماه درمان، عملکرد موش‌های مبتلا به آلزایمر همانند موش‌های سالم بود.

ترنس تاون، استاد دانشگاه، در این باره می‌گوید: "ما نباید تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده برای یک دارو جدید معطل بمانیم. همین امروز می‌توانیم این تغییرات رژیمی را ایجاد کنیم."

در این مطالعه، محققان ۳۲ موش دارای علائم شبه آلزایمر را به چهار گروه تقسیم کردند و به مدت ۳ ماه تحت نظر داشتند.

به گفته محققان، مکمل‌های گیاهی ممکن است از انسان‌ها در مقابل دمانس (زوال عقل) محاظت کنند.

تاثیرات بی خوابی بر کاهش متابولیسم بدن

متابولیسم اساساً فرآیندهای شیمیایی است که از طریق حفظ عملکرد نرمال اعضای داخل بدن برای حفظ جان اتفاق می افتد. انرژی نیاز به این فرایندهای شیمیایی دارد. به حداقل میزان انرژی مورد نیاز بدن برای انجام این فرآیندهای شیمیایی، نرخ متابولیک مبنا (BMR) گفته می‌شود. این BMR  برای ۴۰ تا ۷۰ درصد نیاز انرژی روزانه بدن برآورد می‌شود.

زمانیکه روند متابولیسم کُند می‌شود، می‌توان گفت BMR کُند شده است و کاهش روند متابولیسم می‌تواند منجر به اضافه وزن، خشکی پوست، ریزش مو، خشکی بدن و سردرد شود. در ادامه به برخی دلایل اصلی کُندشدن روند متابولیسم اشاره می‌شود.

بیخوابی: عدم خواب کافی بر هورمون‌های کنترل کننده متابولیسم و مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد. همچنین موجب مقاومت انسولین و بالا رفتن میزان گلوکز می‌شود.

ورزش: ورزش روزانه منظم موجب تقویت متابولیسم می‌شود. در حقیقت ورزش‌های نظیر وزنه برداری دارای فواید بیشتری هم هستند. اگر به اندازه کافی ورزش نکنید، تأثیرات بدی بر بدن تان خواهد داشت.

کم آبی: آب مهم‌ترین مؤلفه اکثر واکنش‌های شیمیایی در بدن است. کمبود آب در نهایت می‌تواند منجر به کُندشدن روند متابولیسم شود. از اینرو توصیه می‌شود به قدرکافی آب بنوشید.

کمبود مواد مغذی: زمانیکه مواد مغذی بدن کافی نباشد، توانایی بدن در تولید انرژی مختل می‌شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که بدن تان به قدرکافی مواد مغذی نظیر روی، سلنیوم، منیزیم و آهن دریافت می‌کند

ضرورت آمادگی جهانی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده‌ است: جهان باید برای مواجهه با همه‌گیری بعدی ویروس آنفلوآنزا که اجتناب‌ناپذیر است آمادگی داشته باشد.

در گزارش این سازمان آمده‌ است: جهان به طور اجتناب ناپذیری با همه‌گیری دیگری از ویروس آنفلوآنزا روبرو خواهد بود و لازم است تا برای مقابله با تاثیرات مخربی که این ویروس از خود به جا می‌گذارد آمادگی لازم کسب شود.

سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن برنامه جهانی برای مقابله با این بیماری ویروسی و شیوع احتمالی آن اعلام کرد: اکنون موضوع مورد بحث در مورد شیوع بیماری آنفلوآنزا زمان وقوع آن است. در واقع در اینکه این همه‌گیری روزی اتفاق خواهد افتاد شکی نیست اما در حال حاضر موضوع مهم تعیین زمان آن است.

ویروس H۱N۱ عامل آخرین همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا در جهان بود که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد. مطالعات انجام گرفته نشان داد در سال اول حداقل از هر پنج نفر یک تن در جهان به این ویروس آلوده شده و میزان مرگ و میر ناشی از آن حدود ۰.۰۲ درصد بوده‌ است.

کارشناسان سلامت جهانی و سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند که خطر شیوع ویروس کشنده‌تری از آنفلوآنزا وجود دارد و روزی از حیوان به انسان منتقل شده و صدها هزار انسان را آلوده می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویروس‌های آنفلوآنزا متعدد و در حال تغییر هستند. هر سال حدود یک میلیارد نفر در جهان بر اثر شیوع فصلی ویروس به این بیماری مبتلا می‌شوند. تزریق واکسن در برخی از افراد نقش پیشگیرانه دارد و سازمان جهانی بهداشت تزریق آن را به افرادی که در بخش مراقبت‌های درمانی فعالیت دارند و افراد آسیب‌پذیر همچون میانسالان توصیه می‌کند. 

راهکارهایی برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان

مواد غذایی، به ویژه مواد غذایی حاوی قند، توسط باکتری‌های موجود در دهان به اسید تبدیل می‌شوند که این اسید می‌تواند به پوسیدگی دندان‌ها منجر شود. باید بدانیم که پوسیدگی دندان ها در کودکان می تواند به دندان درد، اشکال در جویدن، اشکال در تکلم، کاهش اعتماد به نفس، اشکال در یادگیری و کاهش رشد بینجامد.

معمولاً در شیرخواران اولین دندان‌های شیری از حدود شش ماهگی ظاهر می شود و از همان زمان دندان های شیرخوار مستعد پوسیدگی است. نحوه تغذیه با شیر مادر و شیر خشک و انتخاب مواد غذایی حاوی قند فراوان، معمولاً شیرخوار را در معرض پوسیدگی دندانی قرار می‌دهد.

معمولاً پوسیدگی در کودکان برخلاف تصور، از لکه‌های سفید و گچی آغاز می شود و به تدریج پیشرفت می کند. به همین دلیل بسیاری از والدین در ابتدا متوجه پوسیدگی دندان های فرزندان خود نمی شوند. به مرور زمان این لکه های گچی و سفید به پوسیدگی های تیره رنگ و در نهایت حفرات داخل دندان تبدیل می شوند که در این مرحله کاملا قابل تشخیص هستند.

مادر پس از اتمام شیردهی، لثه‌ها و دندان‌های شیرخوار را با یک گاز استریل پاک کرد و یا می‌توان با کمی آب که به کودک خورانده می‌شود غلظت مواد قندی موجود در دهان را کاهش و به نوعی دهان را شست و شو داد. لازم است مسواک زدن دندان‌های کودک با گاز استریل یا پارچه تمیز و یا مسواک انگشتی بدون نیاز به خمیر دندان حداقل روزی یک بار، از همان ابتدا آغاز شود.

کودکان بالاتر از سه سال رویش دندان های شیری تکمیل شده است و از طرف دیگر به دلیل افزایش نیاز به انرژی تمایل به مصرف میان وعده های متعدد حاوی مواد قندی و فست فود ها افزایش می یابد و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان ها بالا می رود. سه وعده اصلی غذایی را مرتب در اختیار کودکان قرار دهیم و در میان وعده‌ها از مواد غذایی حاوی چربی و انرژی زیاد (مثل شکلات و کیک های شیرین و چسبنده) استفاده نکنیم.

با بالا رفتن سن و بعد از سه  سالگی می توان از خمیردندان برای کودکان استفاده کرد. خمیر دندان را به مقدار حدود یک نخود روی مسواک قرار می دهیم و در انتهای مسواک کردن نیز مطمئن می شویم که کودک آن را قورت ندهد و حداقل ۲ بار در روز دندان هایشان را مسواک کنید. معاینات دوره ای و منظم دندان می‌تواند موجب تشخیص پوسیدگی در مراحل اولیه شود و نسبت به آن درمان به موقع و مناسب صورت گیرد.

ارتباط این ویتامین ها با تشدید بیماری آرتروز

این روزها خیلی‌ها از درد زانو شکایت می‌کنند. حتماً شما هم در بین اطرافیانتان افرادی را می‌بینید که از این مشکل رنج می‌برند. اما سۆالی که محققان استرالیایی با دیدن و شنیدن این همه شکایت و رنج از خود پرسیدند این بود که آیا بین کمبود ویتامین D و آرتروز ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

برای این کار پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۸۰ تا به امروز در این رابطه انجام شده بود را مورد بررسی مجدد قرار دادند.کار این محققان با بررسی ۸۶ پژوهش مختلف آغاز شد که در بر گیرنده‌ی اطلاعات چندین هزار بیمار بود.

محققان نتوانستند در مورد ارتباط کمبود این ویتامین با آرتروز دست و یا ران به طور قطعی نظر بدهند. اما در مورد آرتروز زانو به این نتیجه رسیدند که کمبود ویتامین D باعث تشدید سرعت پیشرفت آرتروز می‌شود.

محققان معتقدند که این نتیجه کاملاً درست است و لازم است که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. آن‌ها می‌خواهند با اطمینان بیشتری مشخص کنند که آیا مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند بیماری آرتروز را متوقف کند و یا این که باعث بهبودی آن شود یا خیر!

متأسفانه کمبود ویتامین D در ابتلا به بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های خود ایمنی و برخی از سرطان نقش مهمی دارد.مهم‌ترین منبع جذب این ویتامین نور خورشید می‌باشد. محققان توصیه می‌کنند که هر روز چند دقیقه ای در معرض نور خورشید باشید. آزمایش خون بدهید و اگر لازم باشد طبق دستور پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنید.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آرتروز آلزایمر بهداشت دندان چاقی درمان مواد غذايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۰۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

بنا به این گزارش، علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر «سودا کودالی»، متخصص کبد، می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری‌ شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا، مغزها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این‌ روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام‌ پیشگیرانه مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی