Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق در يک بيانيه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه هاي مورد علاقه تاکيد کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، متن اين بيانيه مشترک که در سفر رسمي حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني به عراق منتشر شد، به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

بر اساس دعوت رسمي ، عراق ميزبان جناب آقاي دکتر حسن روحاني، رييس جمهوري اسلامي ايران و هيات بلند پايه همراه ايشان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين سفر که در تاريخ 20/12/1397 (11/3/2019) آغاز شد، سه روز به طول انجاميد. استقبال گرم عراق از جناب آقاي دکتر روحاني، نشان دهنده عمق روابط صميمانه دو کشور بوده و نقطه عطفي براي ايجاد همکاري راهبردي ميان دو کشور و توسعه روابط بين دو ملت و دو کشور برادر در همه زمينه ها براساس همکاري عميق و عدم دخالت در امور داخلي يکديکر به شمار مي آيد.
عراق با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران نخستين کشوري بود که براي مبارزه با تروريسم به ارائه کمک هاي لجستيک و مشاوره اي به عراق مبادرت ورزيد و در کنار اين کشور عليه تروريسم ايستاد، از موضع جمهوري اسلامي در کمک به عراق براي مبارزه با تروريسم قدرداني کرد. طرف ايراني تصميم عراق مبني بر اينکه در تحريم ها عليه ايران همراه نخواهد بود را مورد تقدير قرار داد. همچنين طرف ايراني بر موضع ثابت خود مبني بر حمايت از فرايند سياسي در عراق که با مشارکت همه مردم اين کشور تبلور يافته است و نيز حمايت از تماميت ارضي، حاکميت ملي و همه اقدامات اين کشور براي مبارزه با تروريسم تاکيد نمود.
دو طرف گفتگوهاي مهمي را در فضايي برادارانه، دوستانه و سازنده برگزار کردند و علاقمندي خود را براي توسعه روابط سياسي، امنيتي، اقتصادي، بهداشتي، تجاري، فرهنگي، علمي و فناوري و غيره ابراز داشتند. دو طرف، همچنين ضمن يادآوري عمق پيوندهاي تاريخي، مردمي، فرهنگي، ديني و جغرافيايي ميان ايران و عراق بر نزديکي فرهنگي و تمدني دو کشور تاکيد نمودند. علاوه بر اين دو طرف نقش دانشگاهها و مراکز فرهنگي، علمي، فني و دانشگاهي را در اين راستا مورد اشاره قرار دادند. همچنين طرف ايراني اعلام آمادگي کرد تا تجارب علمي، پژوهشي و فناوري خود را در اختيار طرف عراقي قرار دهد و متقابلا طرف عراقي آمادگي خود را براي توسعه ظرفيتهاي علمي و تجربه بين دو کشور اعلام نمود.
دو طرف همچنين شماري از موضوعات منطقه اي، چالشهاي مشترک، مبارزه با تروريسم، همکاري برا ي تقويت امنيت و ثبات منطقه و بنيان نهادن همکاريهاي اقتصادي که به منافع و رفاه ملتهاي اين منطقه ياري رساند، مورد بحث و گفتگو قرار دادند. دو طرف با اشاره به موضوع امنيت منطقه و نقش اساسي آنان در شکوفايي اقتصادي و پيشرفت تجاري آن، بر اين نکته تأکيد کردند که برقراري امنيت در منطقه مسئوليتي است که بر عهده مردم آن است.
دو طرف همچنين بر عزم راسخ خود براي مبارزه با تروريسم و جرائم سازمان يافته فراملي که امنيت و صلح منطقه را تهديد مي کند و بر ضرورت تلاش همه جانبه براي ريشه­کني تروريسم در ابعاد سياسي، مالي و فکري تأکيد ورزيدند.
طرفين در باره مجموعه اي از موضوعات مورد علاقه گفتگو نموده و يادداشتهاي تفاهم در زمينه هايي مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل و نقل ريلي ميان شلمچه و بصره و تسهيل صدور رواديد براي تجار و سرمايه گذاران دو کشور به امضا رساندند. همچنين دو طرف در مورد پيش نويس توافقنامه امنيتي گفتگو کردند و به منظور پيگيري هاي لازم و اتخاذ اقدامات اداري و قانوني، مقرر شد متن اين پيش نويس، رسماً از طريق مجاري ديپلماتيک ارائه گردد.
طرفين بر اهميت ايجاد گذرگاههاي مرزي جديد ميان دو کشور، تأسيس شهرکهاي صنعتي مشترک، اجرايي کردن انتقال يکسره کالا ميان دو طرف بدون نياز به تخليه بار در مرزهاي بين المللي دو کشور تاکيد کردند. دو طرف همچنين در باره اعزام نيروي کار ماهر بين دو کشور و همکاري بهداشتي، درماني، آموزشي، پزشکي، تجارت دارو و تسهيل ثبت شرکتهاي دارويي در دو کشور بحث و گفتگو کردند.
از سوي ديگر دو طرف بر به کارگيري تلاش خود براي افزايش حجم تبادلات در حوزه هاي تجاري، سرمايه گذاري، اقتصادي و خدمات فني، مهندسي و صنعتي که مي تواند به توسعه هر چه بيشتر دو کشور و منطقه ياري رساند، تأکيد کردند. در اين راستا طرف ايراني اعلام آمادگي کرد که از طريق ارائه خدمات و مشارکت شرکتهاي ايراني در حوزه هاي ياد شده از بازسازي عراق پشتيباني نمايد. طرف عراقي نيز از مشارکت شرکتها و سرمايه گذاران ايراني استقبال کرد و خواستار ارايه تسهيلات متقابل براي فعاليت شرکتها و تجار عراقي در ايران به منظور تامين منافع مشترک گرديد.
دو طرف همچنين راههاي تسهيل صدور رواديد براي شهروندان دو کشور با هدف گردشگري، زيارت، تجارت، گردشگري سلامت، زيارتهاي ديني را مورد بحث قراردادند. همچنين در اين راستا توافق شد که صدور رواديد براي تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهيل شود. افزون بر اين طرف ايراني اعلام کرد که از تاريخ 12 فروردين 1398 ( يکم آوريل 2019) صدور رواديد براي شهروندان عراقي رايگان خواهد بود. طرف عراقي نيز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ايراني، همين اقدام را انجام مي دهد.
در خصوص شط العرب، طرفين بر عزم راسخ خود بر اجراي "عهدنامه مربوط به مرز دولتي و حسن همجواري بين ايران و عراق" مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتکلهاي ضميمه و موافقتنامه هاي تکميلي آن، با حسن نيت و با دقت، تأکيد کردند و براين اساس، طرفين تصميم گرفتند تا عمليات مشترک پاکسازي و لايروبي شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلي قابل کشتيراني (تالوگ) بر اساس عهدنامه 1975 مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.
در چارچوب بند پيشين و بدون تأثيرگذاري بر مذاکرات طرفين در تعيين حدود مرزهاي دريايي بين دو کشور، پايانه الاميه کماکان يک پايانه عراقي در نظر گرفته مي شود.
طرف ايراني ضمن ابراز مراتب سپاس و قدرداني خود براي استقبال و ميهمان نوازي گرم عراق، براي دولت و ملت اين کشور تداوم پيشرفت و شکوفايي را آرزو مي کند.

بغداد – 21 اسفند 1397

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرز دولتي ايران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۴۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدجمیل المیاحی» در نشست با علیرضا فخاری، استاندار تهران، که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه استان «واسط» در صورت مساعدت‌های لازم توانایی تولید یک میلیون تُن گندم را دارد، اظهار کرد: این استان در حوزه صیفی جات فعال است و در دامداری دارای رتبه اول کشور است و ۳۵ درصد از نیازهای بغداد توسط «واسط» تأمین می‌شود.

المیاحی در ادامه با اشاره به مشابهت میزان جمعیت بغداد و تهران گفت: «واسط» امن ترین استان عراق و به لحاظ وسعت و مساحت چهار برابر بغداد است و مسافت زمانی مهران تا بغداد دو ساعت می‌باشد و به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد راه آهن بین مرز مهران و شهر «کوت»، کربلا و بغداد برای کوتاه کردن مسیرها هستیم.

استاندار واسط عراق با بیان اینکه این استان به لحاظ سیاسی، مهم‌ترین موقعیت را در منطقه دارد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با عراق دارای چهار نقطه استراتژیک است که تردد پنج میلیون نفر زائر، راه آهن مهران، کوت - کربلا و ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور از مهم‌ترین این نقاط است.

وی با اشاره به مهیا بودن یک هزار و ۲۵۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور ایران و عراق افزود: به دنبال این هستیم که محصولات ایرانی را در عراق افزایش دهیم، چنانکه در حال حاضر هم ۹۰ درصد از مصالح مورد نیاز در حوزه ساخت و سازهای عراق، از شرکت‌های ایرانی تأمین می‌شود.

المیاحی ضمن تقدیر از استاندار تهران برای حضور در این نشست، سفر به ایران را خوشایند عنوان و اظهار کرد: این نشست فرصت بسیار خوبی است که درخواست کنیم تجربیات تهران در حوزه شهری، فضای سبز و کشاورزی و بازیافت زباله به استان «واسط» عراق منتقل شود.

استاندار واسط عراق پیشرفت روز افزون عراق و ایران را مایه عزت شیعیان اعلام کرد و گفت: با مشاهده توسعه و پیشرفت‌های چشمگیر در تهران متوجه می‌شویم که تحریم‌ها نتوانسته اند مانعی برای رشد این کشور باشند.

کد خبر 6090405

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • جدول مربوط به «بودجه شرکت‌های دولتی» تصویب شد
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است