Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها پالایشگاه‌های زیستی قدم به قدم با پالایشگاه‌های نفتی حرکت می‌کنند و جای خود را در بازار جهانی باز کرده اند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همیشه نام پالایشگاه در ذهن، تصویری از یک فضای لبالب از دود، نفت، روغن و کارگرانی را به تصویر می‌کشد که تنها محصول تولیدی آن نفت و مشتقات این طلای سیاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما این تصویر چند سالی است که با رقیبی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. رقیبی که حال و هوایی کاملا متفاوت از پالایشگاه‌های نفتی دارد و نوید دنیایی سبز و آینده‌ای روشن می‌دهد. این روز‌ها پالایشگاه‌های زیستی قدم به قدم با پالایشگاه‌های نفتی حرکت می‌کنند و جای خود را در بازار جهانی باز کرده اند.

پالایشگاه‌های معمولی، نفت خام را دریافت می‌کنند و آن را به محصولاتی مانند سوخت مورد نیاز حمل و نقل، برق و مواد شیمیایی با ارزش تبدیل می‌کنند. مزیت فناوری پالایشگاه‌های نفتی این است که بسیار قابل پیش بینی هستند و تولید محصولات به فصول مختلف سال مربوط نمی‌شود.

با گذشت زمان پالایشگاه‌های نفتی به میزان کافی بهینه شده اند و در واقع از فناوری‌های بالغ استفاده می‌کنند. با این حال، نوسانات قیمت، امنیت تولید، رقابت در بازار‌های نوظهور برای منابع محدود، ایجاد آلاینده‌های هوا و گاز‌های گلخانه‌ای از جمله معایب این نوع پالایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

اما پالایشگاه‌های زیستی، پالایشگاه‌هایی هستند که محصولاتی زیستی تولید می‌کنند. محصولاتی که کاربردی مانند انرژی‌های فسیلی دارد، اما ساختار آن کاملا بازیافتی و سازگار با محیط زیست است. در این پالایشگاه ها، سوخت‌های زیستی اتانول و بیودیزل تولید می‌شود. سوخت‌هایی که رفاقتی ابدی با زمین، درختان و موجودات زنده دارند.

بازار سوخت‌های زیستی رونق گرفته است
اگر چه سوخت‌های زیستی و بازار محصولات مرتبط با آن هنوز به طور کامل توسعه نیافته اند، اما بازار این نوع پالایشگاه‌های زیستی در دنیا رونق گرفته است. از منابع اولیه پالایشگاه‌های زیستی می‌توان به ضایعات چوبی، تفاله‌های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد. فرآیند‌های جدید حوزه‎ زیست‌فناوری، باعث تولید پایدار و پربازده محصولات شیمیایی از طریق پالایش‌زیستی می‌شود. پالایش‌زیستی به معنای تولید مواد با ارزش افزوده از زیست‌توده است.

در همین راستا پالایشگاه‌های زیستی پیشرفته که دارای مزیت‌های مشخصی نسبت به پالایشگاه‌های نفتی دارند، ایجاد شده اند. برای مثال در این پالایشگاه ها، روغن‌های گیاهی یا روغن کلزا به بیودیزل تبدیل می‌شود و در عین حال انواع مختلفی از مواد خام برای تولید طیف وسیعی از محصولات با ارزش افزوده بالا استفاده می‌شود. پالایشگاه‌های زیستی پیشرفته یا نسل دوم بر پایه زیست توده‌های پایدارتر و فناوری‌های تبدیل ترموشیمیایی و بیولوژیکی به منظور تولید و کارآمد ساختن طیف وسیعی از محصولات جانبی، استوار هستند. این طراحی جدید با هدف به حداکثر رساندن مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بر اساس چرخه حیات، صورت گرفته است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز برای استفاده از تولیدات پالایشگاه‌های زیستی در کشور اقدام به تولید بیودیزل کرده است. این ستاد با تلاش محققان داخلی برای حفظ محیط زیست و منابع فسیلی، برنامه‌هایی برای توسعه مصرف این سوخت‌ها دارد.

میثم طباطبایی رئیس کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی درباره فعالیت‌های انجام شده دراین زمینه در ستاد، می‌گوید: محققان کشور موفق به طراحی و ساخت راکتور‌های تولید بیودیزل همگام با کشور‌های صاحب این تکنولوژی شدند.

وی ادامه می‌دهد: اتانول به عنوان مهمترین سوخت زیستی عموما در راکتور‌ها یا فرمانتور‌های استیل و استوانه‌ای شکل به عمل می‌آید که البته بسته به شرایط از راکتور‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. بیوگاز اغلب در مخازن بتنی تولید می‌شود؛ ولی تحقیقات گسترده‌ای برای راحت‌تر شدن و کم هزینه‌تر کردن ساخت راکتور آن، انجام شده و اخیرا نتایج مطلوبی به دست آمده است.

این فعال حوزه محیط زیست، همچنین تصریح می‌کند: برای نهادینه کردن استفاده از بیودیزل در کشور طرحی برای اتوبوس‌های اتوبان امام علی اجرا کردیم که نتایج خوبی داشت و تا سال آینده نتایج این طرح اطلاع رسانی می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس؛ رئیس پژوهشکده مطالعات مکران دانشگاه هرمزگان و دبیر کنفرانس گفت: این کنفرانس با محور‌های تبارشناسی، حفاظت و تنوع زیستی، ژنتیک و زیست فناوری، زیست شناسی، بوم شناسی و جغرافیایی زیستی، تکثیر و پرورش، فیزیولوژی و تغذیه، تکنولوژی صید، مدیریت صید و ارزیابی، توسعه پایدار، اقتصاد دریامحور، فرآوری محصولات شیلاتی، ایمنی غذایی، ماهیان زینتی و بهداشت و بیماری‌ها است.
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران از صبح امروز آغاز شده است و تا فردا پنج شنبه ششم اردیبهشت ادامه دارد.
ایمان سوری نژاد افزود: در این کنفرانس دو روزه نشست‌های تخصصی پرورش ماهی در قفس، تولید، اشتغال پایدار جوامع محلی، امنیت غذایی، بازمهندسی ساختار استخر‌های پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان نیز برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک راه اندازی می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس هماهنگی بین جوامع علمی و دانشگاهی با تولید کنندگان و بهره وران است.
سوری نژاد افزود: در پژوهشکده مکران ظرفیت‌های منطقه برای افزایش و جهش تولید بررسی می‌شود.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران نیز با اشاره به اینکه تنوع زیستی ماهیان در خلیج فارس بین هشتصد تا ۹۰۰ گونه است، گفت: همچنین در دریایی عمان بیش از هزار و ۵۰ نوع تنوع زیستی ماهیان وجود دارد.
سهیل یکدلی با بیان اینکه ۳۰۰ نوع تنوع زیستی ماهیان در آب‌های داخلی ایران وجود دارد، افزود: هرمزگان بعلت همجواری با سواحل سهم قابل توجهی در این تنوع زیستی دارد.
وی گفت: انجمن ماهی شناسی ایران همراستا با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر توسعه دریامحور، این کنفرانس‌ها را برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست برگزار می‌کند.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران با اشاره به اینکه، پرورش ماهی در قفس به حفظ زیست بوم دریایی کمک می‌کند، افزود: صید کوسه ماهی‌ها یک خطر برای این گونه از ماهیان است.
یکدلی گفت: پرورش ماهی تیلاپیلا در هرمزگان موجب انقراض و جایگزین ماهیان بومی هرمزگان می‌شود و به ماهیان زیست بوم استان ضرر‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد و قشم در شورای اسلامی نیز گفت: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های دریامحور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد.
احمد مرادی با بیان اینکه صید و صیادی تقریبا صد درصد مردمی است، افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مساله زیست بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های هرمزگان
وی گفت: تکلیف قانونی دولت در برنامه ششم پرورش ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است که در بهترین حالت ۲۰ هزار تن تولید شده است.
رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان هم گفت: دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است و بخش خصوصی در زمینه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته است.
محمدرضا صفا افزود: برای حفظ ذخیره گاه آبزیان طرح‌های پرورش ماهی در قفس و ساخت مکان‌های ذخیره سازی و لاروگیری صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • فروش بیش از ۵۵ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام
  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها