Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه نطفه نسل تازه‌ای از کارآفرینان در سپهر اقتصاد کشور بسته شده است، گفت: بخش سنتی اقتصاد در رویارویی با دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها قطعا میدان را واگذار می‌کند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ظهر سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه سال جاری نشست شورای اداری استان لرستان میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی جمع مسئولان استانی حاضر در این نشست رفت و از لازمه‌های حرکت چرخ اقتصاد استان و بهره‌مندی از سرمایه‌های نهفته گفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی را پیروز کارزار با فضای سنتی و رانتی دانست و گفت: بخش سنتی باید بداند که هرجا یکی از همین استارتاپ‌ها سر برآورد، پیروز میدان است و راه ماندگاری کسب و کار‌های سنتی حمایت و همراهی با این استارتاپ‌ها است. با همین تحول است که اکنون ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم. این کسب و کار‌ها راهی ندارند جز این که روی ایده‌های این جوانان سرمایه گذاری کند.

ستاری، تعریف تازه توسعه را نرم‌افزاری و متکی به سرمایه‌های انسانی جوان و خلاق دانست و گفت: متاسفانه در اقتصاد نفتی این باور نادرست وجود دارد که همه چیز وابسته به پول است به‌طوری‌که دانشگاه، نوآوری و پیشرفت و در نهایت سعادت جامعه در گروی برخوردار بودن از دارایی‌های مادی خلاصه می‌شود. در حالی‌که تجربه‌های موفق جهانی ثابت کرده است وجود زیست‌بوم مساعد برا بروز نوآوری‌ها، کارآفرینی و کار فناورانه، مهم‌ترین لازمه و پیش نیاز توسعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که نطفه نسل تازه‌ای از کارآفرینان در سپهر اقتصاد کشور بسته شده است، ادامه داد: تعدادی از این نطفه‌های خلاق و کارآفرین که در روز‌های اول تصویری از رشد خارق العاده شان نبود، اکنون به یک قدرت توانمند در اقتصاد بدل شده اند. بسیاری از استارتاپ‌های خدماتی ما هفته¬ای ۱۰ درصد رشد می‌کند و هر روز، یک محصول یا خدمت تازه را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: به گفته گاندی، نخست شما را نادیده می‌گیرند بعد به شما می‌خندند، سپس با شما مبارزه می‌کنند و در نهایت شما پیروز می‌شوید. پیروزی متعلق به کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی است و خواهشم این است هوای کارآفرینان را داشته باشید و میدان لازم برای بروز خلاقیت و نوآوری جوانان را فراهم کنید.

معاون علمی و فناوری ریس جمهوری، از جایگاه والای کارآفرین و ضرورت نگاه ویژه جامعه به کارآفرین گفت و ادامه داد: هیچ فرد یا دستگاهی نباید خود را از یک کارآفرین برتر بداند، زیرا کارآفرینی که افرادی را به اشتغال بگمارد و چراغ خانه‌هایشان را روشن کند مقدس است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، با ذکر مثالی از اهمیت پیوند نوآوری به مواد خام اولیه گفت: در حالی‌که هر بشکه نفت با حجمی بیش از ۱۵۴ لیتر، حدوداً ۵۰ دلار ارزش‌گذاری می‌شود، یک شیشه چندمیلی گرمی عطر صد‌ها دلار ارزش افزوده دارد. شرکت‌های دانش بنیانی داریم که چند گرم داروی بیوتک را به قیمت هزاران دلار صادر می‌کند. فقط در یک مورد فروش یکی از این شرکت‌های دانش بنیان به روسیه در سال گذشته از مرز ۱۳۰ میلیون دلار عبور کرد، در حالی که کل محصول ۷۰ کیلوگرم بود.

ستاری تأکید کرد: باید ظرفیت گیاهان دارویی استان هم به سمت و سوی ایجاد ارزش افزوده برود و از خام فروشی پرهیز شود. ظرفیت این کار در استان وجود دارد. جوانان استان را دست کم نگیرید و خواهید دید در مدتی کوتاه یک استارتاپ نوگام، به یلی در اقتصاد کشور بدل می‌شود.

نگاه ویژه مقام معظم رهبری به جوانان و دانش‌بنیان‌
معاون علمی و فناوری ریییس جمهوری، از عنایت ویژه مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد دانش بنیان و جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب گفت و ادامه داد: در جای جای این بیانه گام دوم نگاه به جوانان، فناوری و نوآوری است حمایتی که مقام معظم رهبری برای تحقق معافیت سربازی فعالان کلیدی شرکت‌های دانش بنیان داده اند بی نظیر است و تاسف می‌خورم که رهبر کشور چنین توجه و عنایتی به اقتصاد دانش بنیان دارند، اما بعضی از بخش‌های جامعه، ضمن ایجاد موانع مختلف و مخالفت‌ها جلوی راه این کسب و کار‌ها مانع فعالیتشان می‌شوند.

ستاری ادامه داد: باید به این باور برسیم که پایین آوردن کرکره یک کسب و کار بزرگ‌ترین خیانت به کشور است و نباید بستن این کسب و کار‌ها ساده باشد. تلاش کرده ایم تا ارزش کارآفرینی حفظ، و دست موانع تراشان از این کسب و کار‌ها به ویژه در کسب و کار‌های نوپا و نیازمند حمایت، کوتاه شود.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در آموزش و پژوهش، توأم با یک محیط مساعد بروز خلاقیت‌ها اثرمند می‌شود ادامه داد: در تاریخ کشور هیچ گاه به اندازه امروز در حوزه آموزش یا پژوهش هزینه نکرده ایم، اما در تکرار تجربه اعصار گذشته و بروز دانشمندانی تاریخ ساز و برجسته موفق نیستیم؛ ت. را اصلاح می‌کند، توسعه محیط مساعد کسب و کار است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از دانشگاه با سرفصل‌های درسی و ناسازگار با ویژگی‌ها و نیاز‌های بومی استان، نمی‌توان انتظار توسعه و ماندگاری استعداد داشت، زیرا این سرفصل‌ها بر اساس نیاز جایی که تعریفشان کرده پایه-ریزی شده است و فارغ التحصیل دانشگاهی ناگزیر به جایی می‌رود که نیازمند دانش تعریف شده بر مبنای این سرفصل‌ها باشد.

ستاری، از کمک کننده‌های شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری گفت و ادامه داد: مراکز و زیرساخت‌هایی وجود دارد که این محیط را شکل می‌دهد از جمله پارک‌های نوآوری و مراکز رشد و کارخانه‌هایی که تولید کننده استارتاپ هستند. باید جایی داشته باشیم که جوانی که ایده دارد و انگیزه حمایت شود البته توسط بخش خصوصی. محیط را برای جوانان در استان فراهم کنید تا در همین استان بمانند، ارزش آفرینی کنند و چند نفر مانند خودشان را به اشتغال بگمارند. دولت نیز از شکل گرفتن این زیست‌بوم حمایت می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ذکر مثالی از استان اصفهان، به ضرورت پرهیز از ایجاد صنعت بدون توجه به نیاز‌های بومی استان گفت و ادامه داد: در اصفهان هر هنری داشتیم پیاده کردیم و کارخانه‌های متعدد و پتروشیمی در این استان راه اندازی شد، اما این استان رتبه سوم بیکاری کشور است. در حالی که این استان می‌توانست با تکیه به فرهنگ و صنایع دستی و ویژگی‌های بومی خود اقتصادی ثروت آفرین و اشتغالزا داشته باشد.

به گفته ستاری، این که یک خط تولید را در جایی نصب کنیم به معنای صاحب صنعت شدن نیست بلکه در بهترین حالت صاحب کارخانه هستیم که به دانشگاه و توانمندی‌های مهندسانش نیاز ندارد. در کارخانه وارداتی یک خط تولید تا سال‌ها بدون هیچ پیشرفتی باقی می‌ماند و در نهایت بدون هیچ پیشرفتی متوقف می‌شود.

دسترسی به منایع مالی آن هم از جنس سرمایه گذاری بخش خصوصی، جزو مؤلفه‌های پنجم یا ششم در نوآوری و کارآفرینی است بلکه این محیط مساعد است که باید به عنوان مهم‌ترین لازمه، برای یک کار دانش‌بنیان مساعد شود؛ بخش خصوصی باید چندین برابردولت در پژوهش سرمایه‌گذاری کند تا اثر پژوهش را در جامعه ببینیم.

ستاری، با بیان این‌که ایجاد مانع و بروکراسی زاییده دولت‌های مبتنی بر درآمد نفتی است، اظهار کرد: این که اداره ثبت به استاد دانشگاه اجازه مدیرعامل شدن نمی‌دهد بدین معنا است که محیط استان تا دانش بنیان شدن فاصله دارد.

امر مقدس کارآفرینی
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که رشد اقتصاد و رونق کارآفرینی، با سرمایه بخش خصوصی که نیاز‌های جامعه و اولویت‌ها را می‌شناسد ممکن می‌شود، اظهار کرد: دولت باید محیط را برای ترغیب و نقش آفرینی این سرمایه گذار فراهم کند، ولی کار اصلی را افراد استان انجام می‌دهد تا افرادی که علاقه‌ای برای کمک به استان دارند به حضور در این حوزه همراه شوند.

به گفته ستاری، باید داخل استان کسانی باشند که روی این کسب و کار‌ها سرمایه گذاری کنند و ماهیت پولی که در این پروژه‌ها حائز اهمیت است. صندوق‌های پژوهش و فناوری محلی جایی است که می‌تواند بر اساس یک سازوکار محلی و نوآورانه می‌تواند به تسهیل این امر کمک کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، به ادامه روند بازگشت نخبه‌ها با قوت بیش‌تر در سال آینده اشاره کرد و گفت: جوایز تحصیلی بنیاد بیش از ۵۰ درصد هم از نظر تعداد و مبلغ رشدی دوبرابری خواهد داشت و همچنین حمایت از سرآمدان علمی با افزایش میزان حمایت‌ها ادامه می‌یابد. همه این اقدامات در راستای توسعه فرهنگ خلق ارزش از نوآوری و شکل گرفتن زیست بوم مساعد اقتصاد دانش بنیان است.

راه امروز ما در مسیر بیان تعریفی تازه از توسعه است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دوم سفر به استان لرستان، عصر روز سه شنبه ۲۱ اسفندماه مهمان آیت الله سید احمد میرعمادی امام جمعه لرستان و نماینده، ولی فقیه در استان بود.

ستاری در این دیدار بر این ضرورت که باید تعریفان را از توسعه بازنگری کنیم تأکید داشت و ادامه داد: تعریفی واقعی و جدید از مفهوم توسعه موضوعی است که تلاش می‌کنیم محقق شود. زیرا سایه گستراندان اقتصاد پایه نفتی و منبع محور به مدت یکصد سال، تعریف ما از توسعه را مخدوش ساخته است و موفقیت را در گروی وجود پول و خام فروشی دیده‌ایم، در حالی‌که سرمایه اصلی مغفول مانده از نگاه ما نوآری جوانان و استعداد‌های نهفته در وجودشان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سربرآوردن صنایع ناسازگار با ویژگی‌های بومی و نیاز‌های استان را یکی از عارضه‌های نگاه نفتی و دولتی به مفهوم توسعه دانست و گفت: صنعتی که دولت با درآمد نفت ایجاد کند و ردی از جامعه و نیاز استان در ایجاد آن نباشد، قطعا صنعتی رانتی است و بدون اتصال به پول نفت، از کار می‌افتد.

ستاری همچنین از مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان ستون مستحکم تعریف جدید توسعه یاد کرد و گفت: کسانی که زاییده استان هستند تغییر و تحول را پایه ریزی می‌کنند؛ سرآغاز این تحول جدی، دانشگاه‌ها است و دانشگاه با فروش فناوری، ایجاد محیط مساعد بروز و بلوغ نوآوری‌ها و ارتباط با صنعت، محیط پیرامون خود را به نفع نوآوری، ارزش‌آفرینی و اشتغال زایی دگرگون می‌کند. برای این کار باید از اتکای به دولت و درآمد نفتی، فاصله بگیرد.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، سعادتمندی استان را در گروی توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: اگرچه به طور ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و هزینه می‌کنیم، اما زیست بوم فرهنگی و محیط مساعد باید در استان راه بیفتد تا جوان خلاق و کارآفرین راهش را در کارآفرینی و به واقعیت رساندن ایده‌های خلاقانه‌اش پیدا کند.

بازدید از واحد‌های فناور
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر یک روزه به استان لرستان، به مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان رفت و با دستاورد‌های فعالان فناور مستقر در این مرکز آشنا شد.

مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان ۸۰ واحد فناور را پذیرش کرده است که ۳ شرکت دانش بنیان محصولات و خدمات خود را به بازار تجاری عرض میکند. همچنین بیش از ۳۳۰ نفر از فناوران ووایده پردازان جوان بومی در این مرکز رشد مستقرند.

ستاری از شرکت‌های مستقر در مجتمع خدمات فناوری پارک، ساختمان مرکز نوآوری، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پارک علم وفناوری بازدید کرد. فعالان فناور مستقر در این پارک علم و فناوری، از حمایت‌های مورد نیازشان برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان موانع و محدودیت‌هایشان گفتند.

معاون علمی و فناوری ریس جمهوری همچنین ۲ دستگاه اتوبوس‌های فضای رصد خانه کاسین، با هدف ترویج دانش و فناوری نجوم و فیزیک رونمایی کرد.

ستاری همچنین در شهرک صنعتی شماره ۱ خرم آباد حضور یافت و ضمن بازدید از خط تولید شرکت دانش بنیان کشت صنعت خرمان و شرکت آرایش و بهداشتی دکتر جهانگیر، پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات فراروی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این شهرک صنعتی را در دستور کار قرار داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کسب و کارهای دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان بازگشت نخبه ها به کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانمندی این شرکت‌ها برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه تأکید کرد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در روزهای پایانی هفته اخیر برگزار شد، یادآور شد: صندوق نوآوری، حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود،

وی گفت: شاید یک دهه قبل بیشتر به دنبال رشد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم؛ اما امروز درباره زیست‌بوم بالغی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند. میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳۰ همت (۵۳۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

خیاطیان تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از نمونه‌‎های بارز نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها را در زمان همه‌گیری کرونا در کشور شاهد بودیم. این شرکت‌ها توانستند بسیاری از نیازهای اساسی کشور در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک و دستگاه‌های ونتیلاتور را تأمین کنند. امروز با این موجودیت عظیم روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم به‌خوبی بالغ شده است. درحال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP حدود ۲.۷ درصد است و طبق برنامه‌ریزی باید این سهم تا پایان برنامه هفتم به ۷ درصد برسد. برای دستیابی این هدف باید گام‌های مهمی برداشته شود. به اعتقاد ما، مهم‌ترین رویکرد در این مسیر، توجه به نقش شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های فولادی مانند فولاد مبارکه یا شرکت‌های صنعتی و معدنی مانند چادرملو در اقتصاد دانش‌بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید پیش از این، شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی و سیمانی توجه کمتری به حوزه نوآوری داشتند، اما برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نیز به شکل ویژه به حوزه نوآوری و فناوری توجه دارند و این رویکرد کمک می‌کند تا سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP محقق شود. اما چطور می‌توان شرکت‌های بزرگ را برای ورود به حوزه دانش‌بنیان ترغیب کرد؟ در این راستا مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده‌اند.

شرکت‌های بزرگ، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند

به نقل از صندوق نوآوری، وی تأکید کرد: یکی از راهکارها این است که شرکت‌های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولاتی با استاندارد بالا و در تراز بین‌المللی تولید می‌کنند. راهکار دیگر، قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ است.

خیاطیان، رویکرد سوم را بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVCs) و سایر نهادهای تخصصی، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این حوزه است. قانون‌گذار نیز با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به اعتقاد ما، حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که نفوذ فناوری و نوآوری در آن چندان اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو، حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنایع معدنی و ماشین‌آلات و ... مشغول فعالیت هستند. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری متقابل، نیازهای فناورانه شما را احصاء و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • نیاز گمرک به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی