Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- ایرنا- رئیس دفتر دمکراسی، حقوق بشر و کارگری در حالی به تشریح گزارش سالانه خود در این زمینه پرداخت که هم از واژه اشغالی برای بلندی های جولان استفاده نکرد و هم نقش ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مایک کوزک در تشریح گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا مدعی این مطلب شد و درباره چگونگی تهیه این گزارش افزود: از دهه 1970 دولت باید این کار را انجام می داد و می بینید که کمک های امنیتی می کنیم به کشورهایی که کارنامه درخشانی در مساله حقوق بشری ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به اعضای سازمان ملل و سرزمین هایی همچون هنگ کنگ که بخشی از چین است نگاه می کنیم. تحقیقات آن در تابستان هر سال تهیه می شود و از تمام سفارت خانه های خود نظر سنجی می کنیم.
رئیس دفتر دمکراسی، حقوق بشر و کارگری اضافه کرد: آمار اعدام، شکنجه و بازداشت ها را درباره هر کشوری مطرح می کنیم و برای کشورها متفاوت نیست. کسانی که به دنبال این حقیقت می روند اطلاعات را از محل جمع آوری می کنند. آنها نباید نتیجه گیری کنند.
کوزک با بیان اینکه در هر کنسولگری یا سفارت در هر کشوری تهیه می شود، اظهار کرد: در ایران و کره شمالی که سفارت خانه نداریم از طریق دیگری جمع آوری می شود. به رسانه ها و گزارش های سازمان ملل نگاه می کنیم. توصیف ها را با گزارش های رسمی سازمان ملل مقایسه می کنیم.
وی تاکید کرد: ما فارغ از مسایل حقوق بشری کشورها، وارد تعامل می شویم اما به معنای تایید رفتار آنها نیست و سعی می کنیم از این تعامل برای بهبود شرایط حقوق بشری در آن کشور به خصوص شویم.
خبرنگاری پرسید در سال گذشته نوار غزه، سرزمین های فلسطین و بلندی های جولان به عنوان سرزمین های اشغالی نامیده می شد اما اکنون گفته اید که از سوی اسرائیل کنترل می شود، آیا تغییری در سیاست آمریکا در قبال این مناطق ایجاد شده است؟ آیا می پذیرید که کشورهای دیگر درباره این گزارش شما اظهار نظر کنند، چون گفته اید که از اسرائیل سوال کرده ایم؟
این مقام وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: درباره شرایط سرزمینی باید گفت که این مساله حقوقی است نه انسانی. می خواهیم فقط درباره وضعیت حقوق بشر در آن سرزمین گزارش دهیم. چه سرزمینی اشغالی باشد یا نباشد، معنای قانونی دارد. آنها تشکیلات مختلف اختیارات گوناگون دارند و برای مشخص کردن تمام مناطق شرایط دشواری خواهد بود.
کوزک ادامه داد: درباره شهرک نشین ها سیاست ما تغییر نکرده است.
وی درباره درخواست واکنش از رژیم صهیونیستی هم گفت: این کار در طول سال انجام می شود و در سفارت خانه ها جمع آوری می شود، به اتهام ها توجه می کنیم، اگر تیراندازی در دفاع از خود بوده باید به آن نگاه کنیم. تفاوت منابع هم اهمیت دارد؛ اما در گزارش نهایی این اختلاف ها در نظر گرفته می شود.
خبرنگار دیگری پرسید: آیا می گویید که کرانه باختری دیگر اشغالی نیست؟
این مقام وزارت خارجه پاسخ داد: من گفتم که سیاست ما درباره سرزمین ها تغییر نکرده است، تنها تصمیم گرفتیم که از آن واژه خاص (اشغالی) در این گزارش حقوق بشری استفاده نکنیم.
این خبرنگار ادامه داد: آیا برای تنظیم این گزارش با گروه های مختلف فلسطینی هم صحبت کرده اید؟
کوزک جواب داد: بله ما با گروه های غیر دولتی و تشکیلات خودگردان فلسطینی صحبت کردیم اما با حماس صحبت نمی کنیم. ما سعی می کنیم به رسانه ها و تمام منابع موثق نگاه کنیم و اطلاعات را از آنجا کسب کنیم. اختلافات را هم توجه می کنیم اما درباره آنها قضاوت نمی کنیم.
وی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول به فجیع ترین شکل ممکن به قتل رسید و اینکه چرا به ولیعهد سعودی به عنوان کسی که ممکن است دستور این قتل را داده باشد، اشاره نکرده اید هم گفت: در این باره، آمریکا موضع روشنی دارد.
رئیس دفتر دمکراسی، حقوق بشر و کارگری وزارت خارجه آمریکا با فجیع خواندن این قتل افزود: تمام کسانی که در این ماجرا دخالت داشته اند باید پاسخگو باشند. در نتیجه تماس های دیپلماتیک پادشاه سعودی تحقیقات لازم را انجام خواهند داد که همچنان ادامه دارد.
کوزک ادامه داد: می توانیم گمانه زنی کنیم اما می خواهیم گزارش ما مبتنی بر واقعیات باشند، البته از دولت سعودی می خواهیم که به عهد خود وفادار باشند و تمام کسانی که دخیل در این قتل بوده اند را معرفی کنند. درست در میانه ماجرا هستیم و هنوز تحقیقات کامل نشده است.
خبر در حال تکمیل است
اروپام*1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا گزارش حقوق بشري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند

«محمد سرگزی» رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: ما این روزها شاهد بیداری جهانی علیه رژیم غاصب صهیونیستی هستیم و همین مساله قطعاً نابودی این رژیم را تسریع می‌کند.

وی بیان کرد: دولت آمریکا همیشه با تسلط بر امپراطوری رسانه‌ای دنیا تلاش کرده است تا خودش را چهره مدافع حقوق بشر نشان دهد و همواره سعی کرده است که افکار عمومی دنیا را به این سمت ببرد که دولت آمریکا حامی حقوق بشر است، اما در عمل هیچ گاه اینگونه نبوده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت آمریکا در طول سالیان سال اقداماتی در کشورهای مختلف اعم از آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه انجام داده است که به وضوح چهره واقعی مقامات آمریکایی برای مردم دنیا به نمایش درآمده است و همه به خوبی می‌دانند که آمریکا فقط شعار آزادی بیان و حقوق بشر سر می‌دهد و اقدامات مقامات این کشور هیچ سنخیتی با این مفاهیم ندارد. آنان در عمل حقوق بشر و آزادی انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند و اعتقاد عملی به مفاهیمی چون آزادی بیان و حقوق بشر ندارند.

رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اقدامات وحشیانه آمریکا و نسل‌کشی این کشور طی سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط جهان، گفت: مقامات آمریکا همواره سعی داشتند در سایر کشورها وحشی‌گری و جنایت کنند، اما در کشور خودشان به دنبال آن بودند که حتی به ظاهر این اقدامات را انجام ندهند. با وجود این، این روزها آنان وحشی‌گری علیه مردم خودشان را هم به شدیدترین شکل ممکن انجام می‌دهند، در حالی که اعتراض مردم آمریکا علیه اسرائیل کاملاً به حق است و هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند این همه ظلم به مردم فلسطین را ببیند و سکوت کند.

سرگزی تاکید کرد: این روزها می‌بینیم دولتی که مدعی آزادی بیان است و خودش را مدعی آزادی بیان، عقیده و اندیشه در دنیا اعلام می‌کند، با ابراز عقیده مردم خودش این چنین برآشفته می‌شود و اقدامات قهری و خشونت‌آمیز نسبت به دانشجویان انجام می‌دهد و آنان را سرکوب می‌کند که قطعاً این کارها پذیرفتنی نیست.

کد خبر 6097293 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • متفاوت ترین حمایت دانشجویان آمریکایی از فلسطین | ویدئو
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • آمریکا برای توافق ایران باید ماهی چاق خاورمیانه را به ما بدهد!
  • آمریکا در مسئله فلسطین در حال عوض کردن جلاد و شهید است / خیزش‌های اروپا و آمریکا منجر به سقوط صهیونیست خواهد شد
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • گفت و شنود/ عین حقیقته!
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان در آمریکا
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد