Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@16:46:21 GMT

توافق های مهم ایران و عراق در حوزه های مختلف

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۵۵۱۷

توافق های مهم ایران و عراق در حوزه های مختلف

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی چهارشنبه شب در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران با قدردانی از پذیرایی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق، اظهارداشت: در این سفر تقریبا با همه مقام های عالیرتبه عراق از جمله نخست وزیر، رییس جمهور، رییس مجلس و دیگر مقامات این کشور به صورت خصوصی و و جمعی دیدار و گفت و گو کردیم و مسائل بسیار مهمی در این ملاقات ها مورد بحث قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر روحانی افزود: در این ملاقات ها در مورد مسائل مرزی دو کشور بر معاهده ۱۹۷۵ تاکید شد، برای لایروبی اروند رود که برای دو کشور و بویژه منطقه جنوب ایران از اهمیت بالایی برخوردار است توافق کردیم و دوطرف درمورد رایگان شدن روادید سفرگردشگران و زائران دو کشور به توافق رسیدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سالیانه حدود ۳ میلیون عراقی به ایران سفر می کنند و از ایران نیز نزدیک به دو میلیون نفر گردشگر و زائر به عراق می روند، گفت: موضوع گردشگری از نظر اقتصادی ، فرهنگی و حتی سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و رایگان شدن روادید سفر به دو کشور می تواند در توسعه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران موثر باشد .

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری های تجاری درمورد کاهش تعرفه های تجاری و حتی حذف تعرفه برخی اقلام گفت و گو کردیم و همچنین درمورد احداث شهرک های صنعتی در مرزهای دو کشور توافق شد. توافق های بسیار خوبی هم درزمینه همکاری در حوزه انرژی ، برق و نفت و گاز حاصل شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق اولین مرکز صادراتی ایران در دنیا است، افزود: در این سفر تصمیم گرفته شد صدور روادید تجاری نسبت به قبل تسهیل شود، دو کشور روابط تجاری بسیار نزدیک و صمیمی دارند و نقشی که فعالان اقتصادی و تجار در این زمینه ایفا می کنند برای دو طرف بسیار مهم است.

دکتر روحانی همچنین به توافق ایران و عراق برای همکاری در حوزه فنی - مهندسی اشاره کرد و افزود: در گفت و گو با مقام های عراقی درمورد ارائه تسهیلات خدمات فنی و مهندسی مذاکره کردیم .

رئیس جمهور از موضوع روابط بانکی و حاکم شدن پول ملی دو کشور و تسهیل روابط بانکی به عنوان دیگر محورهای گفت و گوی خود با مقام های عراقی نام برد و افزود: درخصوص مسائل امنیتی منطقه نیز توافق های خوبی داشتیم و نظرات دو کشور به هم نزدیک است .

دکتر روحانی با اشاره به امضای ۵ سند و توافقنامه هنکاری بین دو کشور و همچنین صدور بیانیه مشترک در پایان سفرش به عراق ، تصریح کرد: همه این موارد برکاتی بود که خداوند در این سفر نصیب دو ملت کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دیدارهای مختلف با مقام های عراقی دو طرف تاکید کردند که روابط خوب دو جانبه در آینده به روابط سه جانبه ، چهار جانبه و بیشتر تبدیل شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه ارتباط فرهنگی دو ملت ایران و عراق عمیق است افزود: دیدارهای خوبی با نخبگان عراق و تجار و بازرگانان دو کشور در بغداد برگزار شد و همچنین در شهر کربلا با سران قبایل و عشایر عراقی دیدار کردیم .

رئیس جمهور با بیان اینکه در این سفر همچنین توفیق زیارت ائمه هدی (ع) و اصحاب ابی عبدالله حسین (ع) نصیب ما شد، گفت: این سفر می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و امیدواریم شاهد گسترش روابط ایران و عراق در آینده باشیم که به نفع دو کشور و همه منطقه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و عراق دولت عراق کربلا ملت بزرگ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۵۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان میزبان عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا و هیات همراه بود.

در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفت وگو کردند.

زارع پور، توسعه روابط با کشورهای آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام بر داشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وی با تشریح فعالیت های وزارت ارتباطات در حوزه هایی چون توسعه ارتباطات، پست، پست بانک و صنعت فضایی، تأکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی به‌طور جداگانه می‌توانند به سرفصلی برای آغاز همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد.

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد.

عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا نیز در این دیدار ابتدا از مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن امکان دیدار صمیمانه با رئیس جمهوری تقدیر کرد.

وی افزود: میزبانی و مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی نشان از اهمیت روابط این کشور با کشورهای آفریقایی دارد و ما نیز با درک این اهمیت آماده توسعه روابط هستیم.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا با انتقاد از انحصار پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی، تاکید کرد: پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی اکنون به تهدیدی علیه بنیان خانواده ها تبدیل شده است و همین امر ضرورت راه اندازی پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بومی متناسب با فرهنگ کشورمان را بیش از پیش نشان می دهد.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تانزانیا بتواند از ظرفیت های شرکت های فعال در این حوزه بهره مند شود و این قول را داد که این ظرفیت را برای توسعه روابط دو کشور به کار ببرد.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا در خاتمه از آموزش دانش آموزان تانزانیایی توسط اپراتورهای ایرانی در راستای مسوولیت اجتماعی تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 6093741 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • زارع‌ پور: آماده‌ اجرایی کردن پروژه‌هایی در حوزه های ارتباطات و اطلاعات در این کشور آفریقایی هستیم
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری