Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@12:28:54 GMT

26 اسفندماه زاینده‌رود رهاسازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۹۵۰۸

26 اسفندماه زاینده‌رود رهاسازی می‌شود

پول‌نیوز - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقدار آبی که برای محیط زیست پیش‌بینی شده حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است که از ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه رهاسازی می شود بر همین اساس از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد حقابه کشاورزان نیز تامین می شود.

حیدرعلی عابدی در جلسه ای با کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان در مهدیه روستای وجاره برگزار شد، اظهار کرد: تخصیص سهمیه تالاب بین المللی گاوخونی، منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز را تامین و خسارت‌های ناشی از آن را جبران می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال باید هرچه زودتر در جلسه ای بین مسئولان وزارت نیرو ، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صنف کشاورزان این مطالب از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، من نیز پیگیری خواهم کرد.
وی با اشاره به نگرانی کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت بهاره، اظهار کرد: در نتیجه رایزنی هایی که با مسئولان آب منطقه ای داشتم؛ به من اعلام شد مجموع آبی که برای محیط زیست پیش بینی شده و از ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه رهاسازی می شود، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است.
تالاب بین المللی گاوخونی باید همیشه هدفمان باشدنماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: تالاب بین المللی گاوخونی باید همیشه هدفمان باشد زیرا اگر به تالاب بین المللی گاوخونی توجه و سهمیه آن داده شود، تمام منابع زیرزمینی از آب تامین و خسارت‌های وارد شده به آن جبران می‌شود. باید توجه کرد که حدود پنج تا ۱۱ میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی استان از بین رفته است، اگر قرار است ۲۰ میلیون مترمکعب به تالاب گاوخونی اختصاص یابد، برخی کشاورزان نباید اعتراض کنند.
عابدی با بیان اینکه قرار نیست به حقابه کشاورزان لطمه زده شود، تصریح کرد: به گفته مسئولان مربوطه از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خردادماه سال ۱۳۹۸ حقابه کشاورزان تأمین می‌شود، بر اساس برآوردها نیز با آب شدن برف‌ها مقدار مورد نیازی که در شورای‌عالی توزیع عادلانه آب مصوب شده، تأمین می شود.
برخی با جار و جنجال نباید جلوی تصمیمات دولت را بگیرند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان اصفهان همواره به کسانی که به قانون توجه ندارند، معترض هستند، خاطرنشان کرد: اگر ما به قانون و به نظام جمهوری اسلامی احترام می گذاریم، باید بدانیم که بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی آن دسته از رودخانه های عمومی که حقابه کشاورزان نیست، برخی نباید در مقابل انتقال آب به آن موضع‌گیری کنند.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب برای مصارفی غیر از شرب کارشناسی نیست، تصریح کرد: در تمام مجامع علمی انتقال آب برای شرب را مجاز می‌دانند و رودخانه ای که در اختیار و از اموال دولت است، عده‌ای نباید با جاروجنجال جلوی تصمیمات دولت برای انتقال آب را بگیرند.
بدون حقابه کشاورزان "زاینده رود" مفهومی ندارد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب، خاطرنشان کرد: این قانون حقابه کشاورزان را به رسمیت شناخته است که همه باید آن رعایت کنند زیرا اجازه دست اندازی به حقابه کشاورزان را ندارند. زاینده رود؛ نمونه یک رودخانه ای است که با حقابه کشاورزان حیات دارد و بدون آن مفهومی ندارد.
وی با بیان اینکه از وزارت نیرو می خواهیم که به قانون توزیع عادلانه آب احترام بگذارد، گفت: نمایندگان اصفهان هیچ‌گاه نظر غیرعلمی مطرح نکردند، خواسته ما اجرای اصل ۴۵ قانون اساسی، قانون توزیع عادلانه آب، مصوبات شورای عالی آب و مصوبات سال 1397 است که برای بالادست باید اجرا شود.
این نماینده مجلس با اشاره به فیلمی که چندی پیش در خصوص کشت برنج اصفهان در مجلس به نمایش گذاشته شد، اعلام کرد: این فیلم سراسر دروغ، به استناد اینکه چند هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در استان اصفهان وجود دارد؛ به تمام مردم ایران می گوید: " اصفهانی ها دروغ می گویند که آب نداریم اما برنج می کارند."
دفاع از تالاب گاوخونی، دفاع از منابع زیرزمینی سراب تا پایاب است
عابدی افزود: کسی که برنج می‌کارد به آبروی همه لطمه می زند زیرا ما فقط می دانیم کسی که برنج می کارد با آب کمتری از کشت گندم در شرق، کشاورزی می‌کند اما نمی توانیم این موضوع را همه جا مطرح کنیم و بگوییم این فیلم دروغ است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنها علیه ما فیلم می سازند، بنابراین بهتر است بهانه دست کسی ندهیم. اما جهاد کشاورزی باید برای حفظ بذر برنج لنجان منطقه ای را درنظر بگیرد و محلی را به عنوان منطقه مجوز دار برای کشت برنج مشخص کند.
وی با بیان اینکه سلامت مردم و جامعه اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: اگر فردی پساب سمی را در کشت خود به کار می برد و می‌داند که این پساب صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم میزند باید بداند که در کشتار یک جامعه شریک است، امید است که برخی کشاورزان از استفاده پساب پرهیز کنند و در استان ما چنین معضلی وجود نداشته باشد.
عابدی با تاکید بر اینکه اگر از تالاب بین المللی گاوخونی دفاع کنیم یعنی از تمام منابع زیرزمینی از سراب تا پایاب دفاع کرده ایم، گفت: متأسفانه بر اثر بی‌توجهی به سهمیه تالاب گاوخونی، زمین حاصل‌خیز شرق اصفهان آنقدر دچار کبود آب شده که گاهی رانش زمین در این منطقه اتفاق افتاده است بنابراین برای جلوگیری از این فجایا باید مسائل زیست محیطی را بیشتر مورد نظر قرار دهیم.




منبع:ایمنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری زاینده رود پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۹۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟

به گزارش صدای ایران از ایلنا،«داوود میرشکار» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره آخرین وضعیت آبگیری تالاب‌های این استان توضیح داد: خوشبختانه در طول سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از جمله در فروردین‌ماه شاهد بارندگی‌های نسبتا مناسبی در استان خوزستان بوده‌ایم، به نحوی که تا پایان اسفندماه تالاب هورالعظیم حدود ۶۰ درصد آبگیری شده بود که بعد از بارندگی‌های فروردین، سه درصد به حجم آب موجود در تالاب اضافه شد و اکنون حجم آبگیری هورالعظیم حدود ۶۳ درصد است. 

وی افزود: در حال حاضر تالاب شادگان حدود ۹۳ درصد، تالاب بام‌دژ حدود ۸۴ درصد، تالاب میانگران حدود ۸۵ درصد، تالاب شیمبار حدود ۹۳ درصد و تالاب بندون نیز حدود ۶۴ درصد آبگیری شده است و خوشبختانه اغلب تالاب‌های استان خوزستان در وضعیت مناسبی قرار دارند.

برنامه‌ریزی برای تامین حقابه هورالعظیم در تابستان با کمک وزارت نیرو 

میرشکار در پاسخ به این سوال که با توجه به فرا رسیدن ماه‌های گرم سال و افزایش شدت تبخیر سطحی در منطقه، آیا عمق آب موجود در هورالعظیم به حدی است که این تالاب بتواند تا پایان تابستان وضعیت نسبتا مناسب خود را حفظ کند یا خیر، توضیح داد: با توجه به روان‌آب‌ها و زهاب‌هایی که به سمت هورالعظیم در جریان است و همچنین منابع آب سطحی که از رودخانه کرخه به این تالاب می‌ریزد، در حال حاضر پهنه گسترده‌ای از هورالعظیم بخصوص در بخش جنوبی آن که در ماه‌های گذشته خشک بود، آبگیری شده است، اما اگر در تابستان منابع آبی مناسبی برای این تالاب تامین نشود، قطعا شاهد خشک شدن بخش‌هایی از آن خواهیم بود. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: با کمک همکاران محترم در سازمان آب و برق خوزستان و همچنین همکاران عزیز حوضه آبریز کرخه در وزارت نیرو، در تلاش هستیم که با برنامه‌ریزی مناسب، حقابه قابل قبولی را در فصل تابستان به تالاب هورالعظیم اختصاص دهیم تا این تالاب در ماه‌های گرم سال نیز بتوانند وضعیت نسبتا خوب خود را حفظ کند. همچنین از همین حالا، چالش‌های پیش رو در زمینه وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در اراضی تالابی هورالعظیم و اطراف آن را طی مکاتباتی به استاندار محترم اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با رایزنی مقامات ارشد دولت، بتوانیم با هماهنگی کشور عراق، به شکل موثر و به‌هنگام برای مقابله با این حریق‌ها وارد عمل شویم.

تعیین حقابه سالانه هورالعظیم براساس سه سناریوی متفاوت 

میرشکار همچنین با اشاره به میزان حقابه قانونی تعیین‌شده برای تالاب هورالعظیم گفت: براساس مطالعات انجام‌شده توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و در راستای اجرای قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، سه سناریوی مختلف درباره حقابه محیط‌زیستی سالانه هورالعظیم در نظر گرفته شده است. در سناریوی اول یعنی دوره ترسالی، پیش‌بینی شده است که ۱۸۳۲ میلیون متر مکعب حقابه سالانه به تالاب اختصاص پیدا کند، در سناریوی دوم یعنی دوره بارندگی‌های نُرمال، حقابه محیط‌زیستی سالانه تالاب ۱۶۱۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و در سناریوی سوم یعنی دوره خشکسالی نیز ۱۳۸۳ میلیون متر مکعب در سال به عنوان حقابه هورالعظیم پیش‌بینی شده است. 

ارشدترین مقام محیط‌زیستی استان خوزستان با بیان این که در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲)، بیش از ۹۳۱ میلیون متر مکعب حقابه برای تالاب هورالعظیم تامین شد، اظهار داشت: مطالعات انجام‌شده درباره تعیین حقابه سالانه تالاب هورالعظیم براساس سناریو‌های مختلف را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده‌ایم و امیدواریم با این سازمان به یک نقطه نظر مشترک برسیم تا بتوانیم میزان حقابه‌ای را که امکان تامین آن وجود دارد، تا پایان سال آبی جاری به تالاب اختصاص دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حقابه تالاب هورالعظیم از دو منبع تامین می‌شود، به نحوی که در درجه اول منابع آب‌های سطحی رودخانه کرخه و در درجه دوم زهاب‌های کشاورزی اراضی جنوب حوضه آبریز کرخه شامل شبکه آبیاری و زه‌کشی کوثر و مجموعه کشت و صنعت نیشکر دهخدا در تامین حقابه هورالعظیم نقش دارند.

ملاحظات زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب؛ همچنان در دست بررسی 

میرشکار در پاسخ به سوال دیگر ما درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب که براساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اجرای آن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک خواهد شد، توضیح داد: مطالعات کارشناسی و مکاتبات لازم بین دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تعیین ملاحظات زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب همچنان ادامه دارد و این پروژه همچنان در دست بررسی قرار دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: سهراب، یک میدان نفتی مشترک با کشور عراق است که از نظر استراتژیک باید از آن بهره‌برداری شود و از سوی دیگر، ممکن است در صورت اجرای این پروژه، نیاز به استحصال خشکی در مخزن شماره یک تالاب وجود داشته باشد که از حساسیت محیط‌زیستی بالایی برخوردار است؛ بنابراین تعادل‌بخشی بین این دو موضوع بسیار دشوار است، اما هم مجموعه سازمان محیط‌زیست که نگران وضعیت زیست‌محیطی تالاب است و هم وزارت نفت در این زمینه پای کار آمده تا بتوانیم به راهکاری برسیم که هم بتوان از میدان نفتی مشترک بهره‌برداری کرد و هم بتوان محیط‌زیست منطقه را به بهترین شکل حفظ کرد.

وی در پایان تصریح کرد: هنوز هیچ مجوزی به طرح توسعه میدان نفتی سهراب داده نشده است، ولی برای این که بتوانیم بهترین شکل ملاحظات محیط‌زیستی را با توجه به اکوسیستم حساس منطقه برای این پروژه در نظر بگیریم، در حال کمک گرفتن از جامعه ارزیابان زیست‌محیطی کشور و جامعه دانشگاهی هستیم و به طور خاص دانشگاه شهید بهشتی به این موضوع ورود پیدا کرده است و متخصصان امر در حال انجام پژوهش‌های لازم هستند که اگر قرار بر اجرای طرح توسعه میدان نفتی سهراب شد، بهره‌برداری از این میدان به صورت پایدار انجام شود.


دیگر خبرها

  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم