Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضیایی‌پرورگفت: امروز مطبوعات کشور در کما بوده و با تزریق مسکن‌هایی چون یارانه‌های دولتی سرپا هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حمید ضیایی‌پرور» امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ اسفند) در آئین اختتامیه جشنواره رسانه و مدیریت شهری که در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد با بیان اینکه دیده‌بانی قدرت وظیفه اصلی رسانه است گفت: رسانه زبان مردم و منتقل کننده مشکلات به حاکمیت و دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چهار کارکرد کلاسیک رسانه، اطلاع‌رسانی و آگاهی را نخستین نقش رسانه اعلام و بیان کرد: رسانه باید عملکردی مانند آینه داشته باشد که متاسفانه این کارکرد در ایران به دلایل مختلف مخدوش شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد رسانه‌ها در حوزه سیاست تصریح کرد: رسانه‌ها جای احزاب را گرفته و رسانه‌نگار به فعال سیاسی تبدیل شده که ناشی از ضعف نهادهای سیاسی است.

 

ضیایی‌پرور آموزش در همه سطوح را کارکرد دوم رسانه دانست و افزود: رسانه آموزش‌دهنده است و می‌تواند رفتار شهروندی را آموزش دهد.

 

وی با اشاره به کارکرد نقد و نظارت رسانه‌ها اظهارداشت: ضعف این کارکرد موجب ضریب نفوذ پائین مطبوعات کشور شده است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه رسانه سرگرم‌کننده را با تریبون وعظ و خطابه اشتباه گرفتیم تصریح کرد: امروز مطبوعات کشور در کما هستند و با تزریق مسکن‌هایی چون یارانه های دولتی سرپا هستند.

 

وی ادامه داد: در هیچ کشوری تکثر رسانه و مطبوعات به مانند ایران وجود ندارد کل اتحادیه اروپا ۳۰ خبرگزاری رسمی مانند ایران ندارد.

 

ضیایی‌پرور با بیان اینکه حجم زیادی از تیراژ مطبوعات داخلی قابل مقایسه با استانداردهای جهانی نیست تصریح کرد: همین امر موجب شده مرجعیت رسانه‌ایی از داخل کشور به خارج کشور انتقال داده شود.

 

وی با تصریح اینکه قشر جوان مخاطب فصای مجازی هستند، جایگزینی رسانه‌های جعلی با رسانه‌های دارای هویت و شناسنامه‌ را از معضلات امروز دانست.

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ازدیاد اخبار جعلی در فضای رسانه‌ایی بدون رعایت اخلاق رسانه‌ایی گفت:  نباید ترویج دهنده اخبار جعلی باشیم بلکه باید علیه این جریان عمل کنیم.

 

وی آموزش رسانه‌ها را از اولویت‌های دفتر مطالعات اعلام و بیان کرد: در سال جاری ۷۰۰ نفر از ۱۷ استان در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت شرکت کردند.

 

ضیایی‌پرور با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه و خزر که پنج سال پیاپی در آستاراخان روسیه برگزار می‌شود خواستار تشکیل اتحادیه خزر و رسانه در سه استان شمالی شد و ابراز امیدواری کرد با ارسال آثار به جشنواره بین المللی میزبانی این جشنواره را در سال‌های آینده داشته باشیم.

 

در ادامه این آئین «محمدحسن عاقل منش» گفت : ۲۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال که از این تعداد ۱۸۰ اثر مکتوب و ۱۰۰ اثر در قالب عکس ارائه شد.

 

دبیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به داوری آثار بیان کرد: آثار بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی و در نهایت صداقت با حضور اساتید برجسته استان مورد داوری قرار گرفت.

 

وی با اشاره به نفرات برتر این جشنواره اظهار کرد: اصول و فنون خبرنویسی ملاک اصلی در انتخاب آثار برگزیده است.

 

عاقل منش خواستار مطالبه‌گری اهالی رسانه در مدیریت شهری شد و گفت: در تعامل سازنده با یکدیگر نقد منصفانه داشته و مسایل شخصی را وارد عرصه رسانه نکنیم.

 

وی انتقادات سازنده را نشان‌دهنده دلسوزی اهالی رسانه برای شهرشان دانست و بیان کرد: با ارتقاء سطح آگاهی و تخصصی باید موجب ایجاد رقابت سازنده در فضای رسانه‌ایی باشیم.

 

در ادامه این جلسه از برگزیدگان این جشنواره با اهدا لوح و جایزه نقدی تقدیر شد.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل عراق ارزانی اصفهان نشست خبری جشنواره رسانه و مدیریت شهری احزاب سیاسی مطبوعات کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۱۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بهار ۱۳۵۹ پس از چندین مرحله توقیف مطبوعات - که در تابستان پیش از آن (۱۳۵۸) توسط دادستانی انقلاب اتفاق افتاد و برخی روزنامه‌ها و مجلات از جمله «آیندگان» و «تهران مصور» توقیف شدند - هنوز اجل توقیف بر سر بسیاری مجلات و روزنامه‌های دیگر می‌گشت و آن‌ها را با تحدید و تهدید مواجه می‌ساخت. در رادیو تلویزیون علیه برخی جراید داد سخن سر داده می‌شد، در بعضی استان‌ها ماموران محلی از توزیع نشریات قانونی جلوگیری می‌کردند و گاه گروه‌های تندرو با چوب و چماغ به جان دکه‌ی توزیع‌کننده‌ی بیچاره می‌افتادند. موضوع تا جایی بیخ پیدا کرد که سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات طی نامه‌ای سرگشاده به ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت به این قضیه به‌شدت اعتراض کرد. این نامه که روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۵۹ در صفحه‌ی دوم روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات بدین‌وسیله نگرانی عمیق خود را از شدت گرفتن موج هجوم به مطبوعات ابراز می‌دارد به‌ویژه آن‌که بخش وسیعی از حملات و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران به وسیله‌ی نهادهای دولتی و حکومتی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن‌ها با شماست اعمال می‌گردد.

آقای رئیس‌جمهوری

روزنامه‌نگاران ایران هنوز سخنان شما را در تمام طول مدت پس از انقلاب و پیش از عهده‌دار شدن وظایف ریاست‌جمهوری درباره‌ی ضرورت تامین آزادی کامل عقیده و بیان رعایت کامل آزادی مطبوعات فراموش نکرده‌اند و بسیار حیرت‌آور است که زیر نظارت مستقیم شما در مدت کوتاهی که از انتخاب‌تان به ریاست‌جمهوری نگذشته موج اختناق و تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران از سوی رادیو تلویزیون که به هر صورت سخن‌گوی هیات حاکمه محسوب می‌شود، و نیز برخی مسئولان اجرایی بالا گرفته است. کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

تصور نمی‌کنید که شما در این نکته با ما هم‌عقیده نباشید که یکی از بزرگ‌ترین آرمان‌های مردم ما تامین آزادی بیان و قلم بوده است و نیز مطمئن هستیم که شما هر روز در جریان یورش‌های منظم و غیرمنظم گروه‌های مسئول و یا غیرمسئول به عرصه‌ی مطبوعات، فروشندگان جراید و اجتماعات گروه‌های سیاسی هستید و اعلامیه‌ی اخیر شما درباره‌ی ضرورت رسیدن به یک وحدت اصولی نشان می‌دهد که توسعه‌ی هرج و مرج و بی‌قانونی را برای آینده‌ی کشور به شدت خطرناک می‌دانید.

اعتقاد ما این است که بدون تامین آزادی کامل بیان و قلم و حفظ حرمت همه‌ی صاحبان اندیشه و افکار که تنها راه رسیدن به تفاهم فکری و آشنایی با نقاط اختلاف بین گروه‌هاست رسیدن به چنین وحدتی دور از منطق می‌نماید و تصریح می‌کنیم نفاق و چنددستگی در مسائل اصلی زمانی شدت پیدا می‌کند و به برخوردها منجر می‌شود که یکی از دو طرف نتواند عقاید و آرمان‌های خود را آزادانه و از طریق مطبوعات بی‌طرف ابراز دارد.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات به حکم رسالتی که در حفظ و گسترش آزادی قلم و بیان بر دوش خود احساس می‌کند توجه آن‌جناب را به خطر بزرگی جلب می‌کند که انحصاری شدن مطبوعات متوجه آینده‌ی کشور و در نتیجه حاکمیت ملی و وحدت کشورمان خواهد کرد و مصرانه از شما می‌خواهد پیش از آن‌که دیر شود برای درهم کوبیدن این موج انحصارطلبی اقدام کنید.

آقای رئیس‌جمهوری

نسل آینده‌ی این کشور غفلت ما را در جلوگیری از تحدید آزادی‌های اساسی مردم نخواهد بخشید و به موجب قانون شما را مسئول حوادثی که ادامه‌ی این انحصارطلبی‌ها پدید خواهد آورد، خواهد شناخت.

انتظار ما از شما این است که فورا به هجوم‌ها و تهدیدهایی که از مدت‌ها پیش علیه مطبوعات اعمال می‌شود پایان دهید و بدین ترتیب راه را برای وحدتی که همواره بدان تاکید می‌کنید هموار سازید.

گفتنی است خطاب نامه‌ی سندیکا به ابوالحسن بنی‌صدر بود که روزنامه‌ی خودش «انقلاب اسلامی» یک سال بعد در ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ توسط اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب توقیف شد!

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903392

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی