Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-05@23:49:43 GMT

توزیع بذر اصلاح شده گندم در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۲۰۶۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، اکبر کرامتی در هشتمین جلسه کمیته فنی بذر استان با بیان اینکه استفاده از بذور اصلاح شده موجب افزایش راندمان تولید تا 30 درصد می شود، اضافه کرد: بذور اصلاح شده گندم مورد نیاز استان به طور میانگین حدود15تا 17هزار تن بوده و مازاد این بذرها به سایر استان های کشور صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرامتی با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: پیش بینی تولید و فرآوری بذر طی سال زراعی جاری در آذربایجان غربی 26 هزار و 500 هزار تن برآورد شده است که توسط 6 شرکت تولید و فراوری بذر در استان انجام می گیرد که برای هر هکتار در شرایط دیم 1.5 تن و در شرایط آبی 6 تن بذر در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: شرکت های فراوری بذر در استان ظرفیت تولید و فراوری 35 تن بذر را دارند که بهتر است از ظرفیت و پتانسیل این شرکت ها در تولید بذور سایر محصولات زراعی از جمله سبزی و صیفی به صورت بهینه استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی استفاده از بذور اصلاح شده به صورت حداقل 65 درصد در اراضی آبی و 57 درصد در اراضی دیم است که در آذربایجان غربی به طور میانگین در 30 درصد از اراضی بذور اصلاح شده توسط کشاورزان مصرف می شود که باید با افزایش برنامه های ترویجی و آموزشی در این زمینه دانش فنی بهره برداران را در این خصوص ارتقا دهیم.

کرامتی تاکید کرد: این استان پتانسیل بالایی در تولید محصولات زراعی دارد که ضرورت دارد هسته های بذری مورد نیاز زارعین در تمامی محصولات در خود استان تولید شوند که در این راستا محققین مرکز تحقیقات کشاورزی می توانند نقش موثری ایفا کنند.

انتهای پیام

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم