Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، رزمایش الی بیت المقدس 1 نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شرکت ده‌ها فرونداز انواع پهپادهای تهاجمی این نیرو امروز در منطقه عمومی استان هرمزگان و خلیج فارس برگزار شد.

در این رزمایش برای نخستین بار در ایران و کشورهای منطقه، 50 فروند پهپاد همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند. در این رزمایش همچنین برای اولین بار پهپادهای مشابه پهپاد MQ-1 آمریکایی نیز بر آسمان منطقه رزمایش به پرواز در آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این رزمایش که با مشارکت یگان های پهپادی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان برگزار شد، مجموعه متنوعی از پهپادهای نیروی هوافضای سپاه حضور داشتند که در ادامه نگاهی داریم به پهپادهای شرکت کننده در این رزمایش.

1- شاهد 129

این پهپاد برای نخستین مرتبه در سال 1392 و با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و به تولید انبوه رسید. " شاهد 129 " توانایی حمل همزمان 4 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.

دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری، از ویژگی‌های این پهپاد رزمی - شناسایی سپاه است  که می‌تواند در هر فرودگاهی نشست و برخاست داشته باشد.

سقف پروازی این پهپاد، 24 هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین، ماموریت تهاجمی یا شناسایی انجام دهد.

می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

سپاه در این رزمایش از دو مدل از این پهپاد استفاده کرده که یکی مدل تولید انبوه شده و دیگری مدل ارتباط ماهواره‌ای آن است.


2- اعضای خانواده صاعقه

پهپاد صاعقه مهر ماه سال 95 برای نخستین مرتبه رونمایی شد. "صاعقه" یک پهپاد دوربرد بوده و قادر به حمل 4 بمب‌ هوشمند و نقطه زن است که با استفاده از این بمب‌ها می‌تواند اهداف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.



بالا: پهپاد صاعقه در نمایشگاه سپاه/ پایین: پهپاد صاعقه در رزمایش پهپادی

"پهپاد صاعقه" از کلاس پهپادهای سیمرغ یا همان آرکیو 170 ایرانی است. سپاه پاسداران در آبان ماه سال 93 و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-170 آمریکا را رونمایی و چندی بعد نیز، فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد را به نمایش گذاشت.

این پهپاد در سه  مدل تولید شده است. دو مدل از این خانواده پهپاد در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال 1395 به نمایش درآمد که با پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) به نمایش گذاشته شدند.

اما عضو سوم این خانواده پهپاد شاهد 171 است که دهه فجر امسال و در جریان نمایشگاه توانمندی‌های نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد. شاهد 171 همان پهپادی است که در عملیات ضربت محرم نیروی هوافضای سپاه برای بمباران مواضع تروریست‌های داعش در شرق فرات از آنها استفاده شد.



پهپاد شاهد 171 در رزمایش پهپادی سپاه

3- مهاجر 4

این پهپاد که یکی از اعضای خانواده پهپادهای مهاجر است، دارای مداومت پروازی تا 7 ساعت بوده و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.


پهپاد مهاجر 4 (جلو)

این پهپاد می‌تواند با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و سقف پروازی آن 15000 پا است. پهپاد مهاجر 4 نیز در رزمایش الی بیت المقدس 1 نیروی هوافضای سپاه مشارکت داشته است.


سمت چپ تصویر، پهپاد مهاجر 4 را به رنگ آبی مشاهده می‌کنید

4- شاهد (125 یا 121)

این دو پهپاد (شاهد 125 و شاهد 121) اولین بار در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران (سال 93) رونمایی شد و فقط یک عکس از آنها منتشر شد که نشان می داد شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

حالا در تصاویر منتشره از رزمایش الی بیت‌المقدس سپاه، مشخصا انبوهی از این پهپادها (احتمالا شاهد 121) حضور داشته و به اجرای عملیات بمباران می‌پردازد. طبق تصاویر منتشر شده، این پهپاد قادر به حمل 2 فروند بمب سدید 342 است که این دو بمب را در زیر بدنه با خود حمل می‌کند.

5-  ام‌کیو- 1 ایرانی

سپاه پاسداران در نمایشگاه پهپادی خودش که با حضور دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی افتتاح شد، رسما یک فروند پهپاد غنیمتی MQ-1 را رونمایی کرد و حالا در رزمایش الی بیت المقدس، نسخه ایرانی این پهپاد را عملیاتی کرده است.

تا لحظه انتشار این گزارش، از این پهپاد جدید سپاه هیچ تصویر و اطلاعاتی منتشر نشده است.


راست: پهپاد MQ-1 غنیمتی سپاه/ چپ: شاهد 129

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب الزمان (عج) ضمن اشاره به ضرورت حجاب و عفاف بیان کرد: طرح نور پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نایب امام زمان (عج) توسط فراجا آغاز شده و لذا لازم است از نیروی انتظامی از بابت این طرح تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه روز گذشته سردار رادان در جمع مردم قم حاضر و درباره طرح نور توضیح دادند و جمعیت باشکوهی از همه اقشار قم در این مراسم حضور داشته و فریاد نیروی انتظامی تشکر را سر دادند، افزود: مردم ما قدردان نیروی انتظامی هستند.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه اکثریت بانوان جامعه ما حجاب را رعایت می‌کنند، تاکید کرد: دشمن حساب شده وارد مقوله حجاب شده و با برنامه‌ریزی عمل می‌کند وقتی شاهد هستیم که برخی زنان با بدنی نیمه عریان در جامعه حاضر می‌شوند مشخص است که این امر باید حساب شده و برنامه‌ریزی شده قلمداد شود.

شریفی نیا با بیان اینکه اگر چه افراد بی توجه اندک هستند اما بازهم ما از نیروی انتظامی می‌خواهیم که حتی یک مورد هم از برخورد دریغ نکنند و بدون مماشات وارد عمل شوند، ابراز کرد: نیروی انتظامی ابتدا با رأفت اسلامی و محبت و تذکر و یاد آوری وارد شود اما اگر کسی بخواهد مقاومت و ایستادگی کند و جامعه را به لجن بکشد باید طبق قانون مورد برخورد قرار گیرد و به دادگاه معرفی شود.

وی خواستار برخورد با خودروهایی شد که سرنشینان آن کشف حجاب می‌کنند و افزود: متأسفانه بعضاً در این زمینه سهل انگاری شده و باید جبران شود.

امام جمعه آرادان ادامه داد: امروز حتی در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا جنبش‌های اعتراضی و تظاهرات گسترده برای حمایت از فلسطین انجام می‌شود اما همان کسانی که در زن زندگی آزادی به ما می‌گفتند که چرا آزادی نیست باید امروز ببینند که با چه گرگ منشی به دانشجویان آمریکایی با غیرت که علیه ظلم اسرائیل فریاد می‌زنند حمله مسلحانه می‌شود.

شریفی نیا با بیان اینکه آزادی بیان غربی این روزها به تمام دنیا مشخص شده است، گفت: از همه زمان‌ها امروز بیشتر چهره مزورانه آمریکا و غرب را در زمینه حقوق بشر شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که اگر چه باید امروز همه چیز از موشک و زیردریایی و پهپاد و … داشته باشیم اما قدرت، قدرت رسانه است، افزود: این قدرت امروز در جهان اسلام و مقاومت بر قدرت رسانه‌های غربی و صهیونیستی نیز غالب می‌شود و امروز شاهد این موضوع هستیم که دانشجویان آمریکایی در راهپیمایی هایشان در حمایت از فلسطین پرچم ایران را در دست دارند.

کد خبر 6089089

دیگر خبرها

  • تصویری از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران؛ کپی سلاح مخوف پوتین
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان
  • فیلم| کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • ببینید | کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • سلاح‌ های جدید کلاشینکف، آسمان را تسخیر می‌کنند (+عکس)