Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهی قرمز طول عمر حداقل ۵ تا ۱۰ سال دارد که به ۲۵ سال هم می رسد؛ زندگی این میهمان نورورزی، بسیار بیشتر از آن ۱۰ روز و اندی است که ما فکر می کنیم. پس می توانیم با مهیا کردن شرایط مناسب برای زندگی این دوست کوچک، در کنارش احساس بهتری داشته باشیم.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل: ماهی قرمز، تاریخی چند هزار ساله را پشت سر نهاده تا امروز به عنوان قدیمی‌ترین ماهی خانگی یا زینتی به حوض خانه‌های مردم و آب نماهای عمومی راه یافته است و مهمان کوچک نوروزی سفره‌های هفت‌سین ایرانیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگرچه ماهی قرمز در شمار اجزای اصلی هفت سین به شمار نمی رود و نهادن آن از رسوم جوان است -شاید به همین خاطر در آثار نقاشان قاجاری دیده نمی شود- اما اکنون سال‌هاست که خود به بخشی از جذابیت‌های نوروزی تبدیل شده و میهمان همیشگی سفره هفت‌سین است. در فرهنگ معاصر ما نهادن ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین یک رسم کاملا ایرانی به شمار می رود که در بین دیگر ملت‌ها مانند ندارد و ویژه ایرانیان است و جلوه این سنت زیبا را در آثار ادبی و هنری هنرمندان معاصر به خوبی می‌توان دید.

 

امروزه انواع زیبای ماهی‌قرمز در کارگاه های پرورش ماهی به دست پرورش‌دهندگان ایرانی پرورش داده می شوند و این مهمان کوچک اما زیبا، شادابی، تحرک و زیبایی خاصی به سفره هفت‌سین می دهد و بر شور و شوق کودکان می افزاید و آن ها را به خود جذب می کند.

 

جالب است بدانید این مهمان کوچک سفره های هفت سین طول عمری برابر با حداقل ۵ تا ۱۰ سال دارد که به ۲۵ سال هم می رسد. طول ماهی قرمز که به آن گُلد فیش نیز گفته می شود می تواند به بیش از ۲۵سانتی متر برسد. احتمالا شگفت زده شده اید! زندگی این میهمان نورورزی، بسیار بیشتر از آن ۱۰ روز و اندی است که اکثر ما فکر می کنیم. پس می توانیم با مهیا کردن شرایط مناسب برای زندگی این دوست کوچک، در کنارش احساس بهتری داشته باشیم. در این زمینه با رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل به گفت و گو نشستیم تا توصیه های او را برای نگهداری ماهی قرمز بشنویم.

 

 

دکتر امیر حسین شفیعیان با بیان اینکه ماهی قرمز به ازای هر سانتی متر طول، یک تا دو لیتر آب نیاز دار گفت: برای یک ماهی قرمز با طول ۳ سانتی متر به ظرفی با گنجایش ۳ تا ۶ لیتر آب نیاز است. این ماهیان در صورت سالم و شاداب بودن هیچ گونه بیماری را به انسان منتقل نمی کنند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه برای خرید یک ماهی قرمز باید ماهی را از نظر ظاهری بررسی کرد گفت: برای انتخاب ماهی قرمز لازم است که ماهی دارای تحرک مناسب، پولک های سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم و... باشد. باله های شنای ماهی قائم و دم آن کشیده باشد و از تحرک لازم برخوردار باشد. بدن ماهی سالم بدون هیچ گونه برآمدگی و چشم های ماهی بدون بیرون زدگی و یا تورفتگی باشد. هنگام خرید، یک ماهی قرمز چابک با رنگ روشن تر انتخاب مناسب تری خواهد بود.

 

 دکتر شفیعیان در خصوص کیفیت آب مورد نیاز ماهی گفت: مناسب ترین PH آب برای نگهداری ماهی ها بین ۶/۸ تا ۷/۵ و مطلبوب ترین دمای آب بیست الی بیست پنج درجه سانتی گراد است. اجازه ندهید آب ماهی گرم و یا از اکسیژن خالی شود. توجه کنید به سطح آب آمدن ماهی به دلیل کمبود اکسیژن است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: توصیه می شود از آب کلرزدایی شده برای تعویض آب ماهی استفاده شود. اگر از آب شرب شهری استفاده می کنیم باید آب مورد استفاده را برای کلرزدایی ۲۴ ساعت در هوای آزاد قرار دهیم تا کلر موجود در آب از بین برود، سپس آب ماهی را تعویض کنیم.برای تعویض آب تنگ ماهی باید با آرامش یک چهارم از آب ظرف را خالی و سپس کم کم با آبی که یک روز قبل نگهداری شده جایگزین شود.

 

شفیعیان افزود: تنگ ماهی هر چند روز یکبار با استفاده از نمک طعام به میزان ۳۰ گرم در یک لیتر آب به مدت ۱۰دقیقه ضدعفونی شود. تنگ ماهیان را در معرض مستقیم و شدید نور آفتاب قرار ندهید. کمی سنگریزه کف تنگ ماهی بریزید زیرا علاوه بر زیبایی به خنثی سازی آمونیاک در آب کمک می کند، پیش از استفاده سنگریزه ها را زیر شیر آب بشویید.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه از اضافه کردن ماهی جدید پیش از حصول اطمینان از سلامتی آن در کنار ماهی ها خودداری کنید گفت: روزی یک یا دو بار به ماهیان غذا داده شود و هر بار به اندازه ای باشد که بلافاصله توسط ماهی مصرف شود. بیش از اندازه مجاز به آن ها غذا ندهید چرا که سبب مرگ ماهی می شود. توصیه می شود به ماهیان غذای مخصوص آماده داده شود و از ریختن نان خشک که باعث کثیفی محل نگهداری و مریض شدن ماهی می شود خودداری کنید.اگر مواد غذایی در پنج دقیقه خورده نشد آن را از روی سطح ظرف خارج کنید.

 

دکتر شفیعیان با بیان اینکه ماهی قرمز نباید در آب های آزاد و منابع آبی رها سازی شود گفت: بهترین مکان برای رها سازی حوضچه ها و استخرهای موجود در پارک های شهر است./

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خبرگزاری بیانیه گام دوم انقلاب شبستان اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد عراق کانون های مساجد شهرستان آران و بیدگل نگهداری ماهی قرمز شهرستان آران و بیدگل سفره هفت سین ماهی قرمز هفت سین ماهی آران و بیدگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟

اغلب افراد با مشاهده سیب زمینی‌های جوانه زده برای استفاده از آن‌ها دچار تردید می‌شوند، در برخی مواقع نباید سیب زمینی جوانه زده را مصرف کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بیشتر ما شنیده‌ایم که نباید سیب زمینی‌های سبز شده و جوانه زده را بخوریم اما چرا؟

دیدن اینکه سیب زمینی‌ها جوانه زده‌اند کمی ناخوشایند بنظر می‌رسد که ممکن است شما را در استفاده از آن بر سر دوراهی قرار دهد اما گاهی نیز ممکن است این سیب زمینی‌ها را مصرف کرده باشید.

ایمنی مواد غذایی

مصرف سیب زمینی حتی پس از جوانه زدن و تا قبل از اینکه چروکیده شوند مشکلی نخواهد داشت. بسیاری از مواد مغذی در یک سیب زمینی حتی پس از جوانه زدن نیز باقی می‌مانند، تنها کافی است که آن‌ها را قبل از استفاده از روی سیب زمینی جدا کرده و سپس مصرف کنید. هنگامی که یک سیب زمینی جوانه می‌زند نشاسته موجود درآن به قند تبدیل خواهد شد، در ابتدای این فرآیند نقاط نرمی را اطراف پوسته سیب زمینی مشاهده خواهید کرد که بهتر است قبل از استفاده جدا شوند.

سیب زمینی جوانه زده

چه زمان از مصرف سیب زمینی جوانه زده خودداری کنیم؟

با پیشرفت روند جوانه زدن، سیب زمینی چروکیده و کوچک می‌شود زیرا نشاسته موجود در آن به قند تبدیل شده و فرصت رشد بیشتر جوانه‌ها فراهم شده است. اگر سیب زمینی را در این شرایط مشاهده کردید از مصرف آن خودداری کنید زیرا طعم خوبی نخواهد داشت. از این قسمت‌های سبز می‌توان برای کاشت و رشد یک سیب زمینی جدید پرورش داد.

سموم موجود در سیب زمینی:

نور و گرما ماده‌ای به نام سولانین تولید می‌کنند که سبب رشد جوانه برروی پوسته سیب زمینی می‌شوند و هر دو این سموم برای انسان سمی بوده و منجر به سردرد، استفراغ و سایر علائم گوارشی خواهد شد.

سولانین به همراه کلروفیل در پوسته سیب زمینی جمع شده در نتیجه سبز رنگ خواهد شد، پس قبل استفاده، این پوسته سبز را از بین ببرید اما همچنان مزه تلخ آن باقی خواهد ماند.

چگونه از جوانه زدن سیب زمینی پیشگیری کنیم؟

برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی بهتر است آن را در جای خشک، خنک، دور از نور مستقیم خورشید و به دور از پیاز نگهداری کرد زیرا پیاز رشد جوانه زدن را در سیب زمینی تسریع خواهد کرد.

پرورش دهندگان سیب زمینی معمولا برای جلوگیری از جوانه زدن آن‌ها، روش‌های مختلفی را برای کاشت اعمال می‌کنند. پس اگر شخصا سیب زمینی را پرورش می‌دهید و یا بصورت عمده آن را خریداری کرده‌اید برای ماندگاری بیشتر آن‌ها لازم است چند نکته و ترفند را بیاموزید:

نوع سیب زمینی خریداری و کاشت شده را بدانید زیرا دانستن نوع آن به شما در نگهداری طولانی مدت کمک خواهد کرد.

به عنوان یک قاعده کلی، سیب زمینی خشک و یا دیر برداشت شده سالم‌تر باقی می‌ماند. اگر سیب زمینی را در منزل برداشت کرده‌اید بهتر است قبل از استفاده آن را خارج از محیط خانه قرار دهید تا از تازه بودن در آیند و خشک شوند.

همیشه سیب زمینی‌های سالم را خریداری کنید زیرا سیب زمینی‌های آسیب دیده کیفیت خوبی برای نگهداری طولانی مدت نخواهند داشت و به زودی جوانه می‌زنند.

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • ماهی که روی دو پا راه می‌رود!
  • ماهی وقتی ایده ای برای « نما » باشد! (عکس)