Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جامعه این باور وجود دارد که اگر کسی دیگری را مضروب کند، صرفاً با اعلام گذشت مضروب، پرونده وی بسته می‌شود و یا اینکه در موارد نادری مشاهده می‌گردد که برخی می‌گویند «دیه وی را پرداخت می‌کنیم»، ولی دراین بین، باید توجه کرد این باور عمومی دقیق نیست و لازم است این نگرش اصلاح شود و بین حالت‌های مختلف تفکیک صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالت اول شخصی دیگری را مضروب می‌کند، ولی هیچ اثری از آثار ضرب روی بدن وی نمی‌ماند؛ این امر سابقاً جرم نبود و در برخی موارد ممکن بود رفتار ضارب را «توهین» تلقی نمود. ولی بعد از تصویب قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۹۲، این عمل به تنهایی جرم است و به موجب ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، قابل مجازات است. بدیهی است در این حالت به جهت اینکه اثری برجای نمانده، پرداخت دیه منتفی است.

در حالت دوم: در مواردی ایراد ضرب‌وجرح باعث کبودی، سرخ‌شدگی و صدماتی از این قبیل می‌شود؛ به‌نحوی‌که خون جاری نشده و شکستگی نیز به وجود نمی‌آید. در این حالت صرفاً دیه باید پرداخت شود و اگر شاکی گذشت نماید پرونده مختومه می‌گردد؛ مگر اینکه از اسلحه، چاقو یا امثال آن استفاده شود که در این صورت علاوه بر پرداخت دیه، مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس نیز محکوم خواهد شد؛ بنابراین در حالت اخیر گذشت شاکی قاعدتاً باعث مختومه شدن پرونده می‌شود.

حالت سومی نیز می‌توان در نظر گرفت؛ بدین صورت که اگر ایراد ضرب‌وجرح باعث جراحات سطحی مثل حارصه (یعنی خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود) و یا دامیه (یعنی جراحتی که اندکی وارد گوشت شده و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد) گردد صرفاً باید دیه پرداخت شود و با گذشت شاکی نیز پرونده مختومه می‌شود.

اگر جراحات و صدمات وارده باعث ایجاد شکستگی شود یا صدمات جدی مثل مأمومه (جراحتی که به کیسه مغز برسد)، دامغه (یعنی صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند) و مواردی از این قبیل باشد که معمولاً در نظریه پزشکی قانونی ذکر می‌شود، دراین‌صورت علاوه بر پرداخت دیه در اغلب موارد، موضوع دارای جنبه عمومی است و مجازات حبس یا جزای نقدی نیز برای مرتکب تعیین خواهد شد؛ بنابراین در این موارد نیز با گذشت شاکی علی‌الاصول پرونده مختومه نمی‌شود. البته ممکن است گذشت شاکی باعث شود که در مجازات مرتکب تخفیف داده شود و پرداخت دیه نیز در صورت گذشت، منتفی می‌گردد. منبع: تابناک

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها

زهرا شایسته فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی که یک مسأله‌ای خیلی مهم می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در سطح ملی دارد و متولیان تصمیم می‌گیرند که آن را به صورت یک رویداد و به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار نمایند، بنابراین لازم است که مخاطبین روی کلمه‌ی رویداد حساس باشند و حواسشان باشد که خود را در انجام یک کار بسیار مهم سهیم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رویداد جوانی جمعیت که در سراسر کشور در حال برگزاری است در واقع نه تنها منفعت آن به خود ما برمی گردد بلکه به صورت ادامه دار و سلسله وار برای نسل آینده ما بسیار مهم است افزود: یکی از مسائلی که باعث شده اهمیت این موضوع کمرنگ شود شاید شبهاتی است که در فضای مجازی و در فضای عمومی جامعه رایج شده که ریشه‌های آن را می‌توان در تهاجم فرهنگی در واقع جستجو کرد.

شایسته فرد با بیان اینکه خیلی از افراد اصلاً بدون اینکه بدانند که چرا باید تلاشی در این زمینه شود گارد می‌گیرند، مقاومت می‌کنند و نفی می‌کنند افزود: اینکه ما یک تلاشی داشته باشیم و فردی را به این دنیا بیاوریم واقعاً در علم اخلاق، علم فیزیولوژیک و در تمامی علم‌ها مقدس و قابل تقدیر بوده و هست، حالا که این موضوع را آنقدر روی آن کار کردند که افراد مقاومت داشته باشند و تضعیفش کردند جای بحث دارد.

وی بیان کرد: لازم است افرادی که دست‌اندرکار هستند شبهاتی که در زمینه افزایش جمعیت هست را جمع آوری بکنند، شبهاتی را که افراد در ذهنشان دارند اینکه اصلاً چرا ما باید فرزند آوری داشته باشیم، مسأله اقتصادی وقتی وجود دارد، مشکلات اقتصادی اینقدر بالا است چه لزومی دارد که ما در این زمینه تلاشی داشته باشیم، چه لزومی دارد رفاه طلبی خودمان را کنار بگزاریم بالاخره فرزند آوری زحمت و پی گیری هایی دارد.

شایسته فرد گفت: برخی هم دغدغه شأن، دغدغه‌های تربیتی هست که در این دوره و زمانه اگر بچه‌ای بیاوریم برای چه بخواهم نگرانش باشم، اصلاً بچه‌ای به دنیا نمیاورم و در جامعه‌ای که شاید خیلی چیزها کنترل شده نباشد برای تربیت فرزندم نگران خواهم بود بنابراین از این مسؤلیت کناره‌گیری می‌کنم و راحتی روان بهتری را خواهم داشت، آیا واقعاً همینطور است ما جواب این شبهات را چطور می‌خواهیم به هم میهمانان بدهیم.

شایسته فرد گفت: لازم است که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شود در خصوص اینکه جواب این شبهات را به صورت تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای عمومی بتوانند توزیع کنند و بتوانیم سهم مهمی در اشاعه‌ی فرهنگ فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

کد خبر 6090817

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج و به روی مردم و جوانان شهر باز شود
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • از توقیف خودرو ۱۷ میلیارد ریالی قاچاق تا دستگیری عامل آتش سوزی عمدی منزل در فارس
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه