Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان داریوش غفاری؛ معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمان با اشاره به افزایش حضور گردشگران در طبیعت طی ایام نوروز گفت: احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده حسی است که در ذات تمامی موجودات زنده و حتی حیوانات وجود دارد و این حس در انسان به عنوان اشرف مخلوقات در سطح بالاتری باید نمود پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در اصل ۵۰ قانون اساسی هر گونه فعالیتی که منجر به تخریب محیط زیست شود و نسل حال و آینده را مورد تهدید قرار دهد؛ ممنوع شده است.

غفاری با اشاره به خرید ماهی قرمز در آستانه عید نوروز، تاکید کرد: در فرهنگ باستانی ما ماهی قرمز جایی در سفره هفت سین ندارد، به گونه‌ای که در تابلوی مشهور کمال الملک هم مشاهده می‌شود که از گذشته یک عدد نارنج یا پرتقال به نشانه زمین غوطه ور در کیهان در ظرف آب قرار داده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام کارشناسان دامپزشکی ماهی قرمز می‌توانند منجر به بروز برخی بیماری‌ها شود، افزود: از نظر زیست محیطی تاکید می‌شود که این حیوانات بعد از عید نوروز به هیچ عنوان در رودخانه‌ها و برکه‌های طبیعی رهاسازی نشوند چرا که با تکثیر آن‌ها حیات وحش به خطر می‌افتد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمان از مردم خواست: که ماهی‌های قرمز را در استخر‌ها و حوض‌های ویژه‌ای که شهرداری برای این منظور ساخته است، رهاسازی کنند.

وی با بیان اینکه مردم در طول سال به ویژه ایام نوروز زباله‌هایشان را از طبیعت جمع آوری کنند، گفت: زباله‌ها باعث آلودگی آب و خاک می‌شوند و تأثیرات مخربی به جا می‌گذارند.

غفاری عنوان کرد: همچنین مردم در خصوص روشن کردن آتش در طبیعت دقت داشته باشند که به محیط زیست آسیب وارد نکنند و حتماً در هنگام ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند.

وی همچنین کاشت درخت و حفظ پوشش گیاهی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در روز سیزدهم فروردین و روز طبیعت با هدف احترام به طبیعت و فرهنگ نیاکان به دامن طبیعت می‌رویم؛ اگر در این روز یک درخت به ویژه گونه‌های مقاوم به کم آبی و مؤثر در جلوگیری از بیابان زایی به یادگار بکاریم بسیار مفید و مؤثر است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمان گفت: از شهروندان در خواست داریم در طول سال به ویژه ایام عید نوروز تخلفات زیست محیطی را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

وی با انتقاد از فروش حیوانات وحشی گفت: چند سالی است که مواردی از فروش لاک پشت، سمندر، مارماهی و… در کنار ماهی قرمز برای ایام نوروز را شاهد هستیم؛ از مردم تقاضا داریم به منظور حفظ محیط زیست از خرید این حیوانات وحشی خودداری کرده و مراکز متخلفی که اقدام به فروش این حیوانات می‌کنند را معرفی کنند.

انتهای پیام/ح

مقابله با خرید حیوانات وحشی در ماهی فروشی ها

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست ماهی قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست