Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصب المان های ناموزون در آستانه عید نوروز با آداب و رسوم مردم شهر در برخی میادین به زیر سوال بردن تاریخ جامعه است که با توجه به «جهانی شدن»، لزوم نوسازی و بازسازی هویت فرهنگ جامعه با تکیه بر عقلانیت و عاقبت اندیشی، ضرورت دارد.

خبرگزاری شبستان – ساری، آداب و رسوم و سنن، بیان کننده هویت هر جامعه ای است و جامعه بدون آن به نوعی پوچی و نابودی، سوق می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با وجود هجمه ها و در این برهه حساس زمانی که از آن به «جهانی شدن» تعبیر می شود که در چند دهه اخیر و به تبع روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، رخ نموده که یکسان سازی فرهنگ کشورها و ایجاد سلطه فرهنگی هدایت شده استعماری قدرت های سلطه گر بر دیگران از جمله اهداف آن، به شمار می آید.

 

بنابراین چاره ای نیست که در برابر «جهانی شدن» یا باید مقاومت و ایستادگی نمود یا تسلیم محض شد یا به نوسازی و بازسازی هویت فرهنگ جامعه با تکیه بر عقلانیت و عاقبت اندیشی، روی آورد.

 

مازندران، دیار علویان با قدمت دیرینه از آداب و رسوم و سنن ویژه ای برخوردار است که در سراسر زندگی اعم از فردی و اجتماعی نظیر غذا، ازدواج، تحویل سال نو، پوشاک، مسکن، امرار معاش و ... به خوبی، قابل مشاهده است.

 

مردان و زنان این دیار، هنرهای متعددی دارند که در موسیقی، صنایع دستی و ... نمو یافته است و هنوز با وجود گذشت چندین سال با افت و خیز فراوان به حیات خویش، ادامه می هد.

 

تحویل سال نو که در مازندران با «مارمه»، آغاز می شود و شخصی که به خوش قدمی در خانواده شناخته شده، دقایق یا ساعاتی قبل تحویل سال از خانه خارج می شود و شخصی قبل از ورود مادرمه کننده، اجازه ورود به خانه را ندارد و در صورت خارج از منزل نیز باید تا زمان مادرمه بیرون بماند و این تنها، نمونه ای از آداب مازنی ها در  شروع سال جدید محسوب می شود.

 

پخت آش گزنه در چهارشنبه آخر سال، نوروزخوانی، تهیه انواع نان و غذاهای محلی، بر تن کردن لباس های بومی نیز مواردی دیگر از رسوم مردم خوش سلیقه و صمیمی مازندران به شمار می آیند.

 

حال این سوال به ذهن متبادر می شود که با وجود آداب و رسوم تاریخی و کهن در دیار علویان، نصب المان هایی هماهنگ، هم سنخ و موزون در سطح میادین و خیابان های این دیار، چرا با کم توجهی و بی رونقی همراه است؟

 

فرهنگ، شالوده یک جامعه است و آن را به خوبی می توان در نوروز به مسافران و مهمانان نوروزی، نشان داد و تبیین کرد که مازندران علاوه بر دریا، جنگل از آداب و سنن ویژه  و با قدمتی فراوان، برخوردار است.

 

حفظ و صیانت از رسوم کهن هر دیار و انتقال درست آن به آیندگان در حقیقت نوعی، تجلیل و تقدیر از زحمت های گذشتگان و  افتخار برای نسل های آینده، محسوب می شود.

یادداشت: معصومه علیزاده

پایان پیام/86

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری گام دوم انقلاب ایام نوروز مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع اردوهای راهیان نور نوروزخوانی المان شهری نوروز فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

هر کیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم توت فرنگی ۹۸ هزار تومان

هر کیلوگرم جانا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای ۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار کوتاه بذر اصفهان مینی و خاردار ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم گریپ فروت ۱۸ هزار تومان

هر کیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع طالبی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم لیموترش ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم ملون و خربزه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هر کیلوگرم نارنگی کینو ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای کیلوگرم ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم هندوانه زیر کیلوگرم ۷,۹۰۰ تومان

کد خبر 6090960

دیگر خبرها

  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران