Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:25:08 GMT

روحیه ظلم‌ستیزی پروین اعتصامی قابل توجه است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۰۹۹۲

روحیه ظلم‌ستیزی پروین اعتصامی قابل توجه است

پورمحمدی گفت: باید از نگاه سیاسی به پروین نگریست چرا که روحیه ظلم‌ستیزی از جمله ویژگی‌های این بانو است به طوریکه دربار از او برای آموزگاری دعوت می‌کند ولی پروین جواب رد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» در جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در سالن آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز اظهار داشت: درست است که پروین شاعر معاصر ماست ولی خواص را نباید نگاه کرد که پروین را می‌شناسند چرا که خصوصیات اخلاقی این شاعر در جامعه ما اندک معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی این بانو بیشتر به خلوت‌گزینی گذشت، به طوریکه در 40 سال بعد از انقلاب این بانو شناخته شد و در دوران قبلی اجحاف در حق او روا داشته شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی روحیات اخلاقی پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: علاقه به علم، دانش و عشق به پدر از جمله این خصوصیات او بود. باید از نگاه سیاسی به پروین نگریست چرا که روحیه ظلم‌ستیزی از جمله ویژگی‌های این بانو است به طوریکه دربار از او برای آموزگاری دعوت می‌کند ولی پروین جواب رد می‌دهد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر دربار مدال درجه 3 به پروین می‌دهد نشان از علاقه به شعرهای او نیست بلکه از ترس گفته‌ها و اشعار سنگین و پرمحتوای اوست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شعر پروین ظلم‌ستیزی و حساسیت به ستمدیدگان است که در شعرهای او مشاهده می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: رنگ سیاسی شعر پروین به گونه‌ای دیده می‌شود که برخی‌ معتقدند صلابت سیاسی در آن جلوه‌گری می‌کند به طوریکه او حقایق آسمانی را در کنار مسائل سیاسی می‌دید.

وی اذعان داشت: اشعار پروین اعتصامی نه مطلقا آسمانی و نه مطلقا زمینی است چراکه شجاعت و آزادمنشی در دورانی که او بود ستودنی است. پروین شاعر اخلاق است و از عشق به معنی متعارف آن در اشعار وی خبری نیست و گویا حریم عصمت و عفاف به او رخصت نداده است تا از این مباحث بگنجاند.

پورمحمدی اذعان داشت: آنچه که شعر پروین را ممتاز کرده مضامین آن است چراکه  دیوان او حاکی از پند و اندرز و نکوهش کبر و غرور و نفرت از تبعیض و حمایت از مظلومان است. روح عاطفی زنانه و مادرانه پروین در قطعات او تجلی یافته و با روح عرفانی ترکیبی دلپذیر از آب درآمده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی متذکر شد: با وجود همه بی‌اعتنایی‌ها، برخی از روشنگران،  پروین اعتصامی را  شاعری بزرگ و درجه اول می‌دانند، شعر پروین محل اعتنا بوده و ارزیابی و تحلیل شده است.

وی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی به درستی شاعری با ایمان، نجیب، مبلغ حرمت و عزت انسانی است، افزود: او شهرت و جایگاهی والا در عالم شعرا دارد.  شعر پروین در همه دوره‌های تحصیلی در مدارس به صورت ضرب‌المثل در ادبیات آورده شده است و  تعداد آن تقریبا قابل توجه است.

پورمحمدی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره بین المللی پروین اعتصامی در تبریز خاطرنشان کرد: ستاره اقبال حیات درخشش پروین اعتصامی در خور قد و قامت آن نبود اما در ۴۰ سال اخیر تا حدودی توانست در بلندی آوازه وی قرار بگیرد.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری بیانیه گام دوم انقلاب ایام نوروز مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع گام دوم انقلاب اردوهای راهیان نور جشنواره پروین اعتصامی پورمحمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم ۳۰ ساله در پرسپولیس؛ دومین کاپیتان هم در حسرت می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین امید عالیشاه در بازی با سپاهان برای دویست و پنجاه و نهمین بار پیراهن پرسپولیس را پوشید تا جایگاه خود در رتبه پنجم باسابقه‌ترین بازیکنان باشگاه را تثبیت کند. او حالا تنها سیدجلال حسینی، حسین عبدی، محمد پنجعلی و علی پروین را بالاتر از خود می‌بیند.

با این حال امید عالیشاه در ابتدای فصل امید زیادی داشت تا از رکورد ۲۶۴ بازی حسین عبدی عبور کند. حالا اما در فاصله پنج هفته تا پایان لیگ برتر و باتوجه به حذف پرسپولیس از رقابت‌های جام حذفی، این هدف برای امید عالیشاه غیرممکن شده است.

عالیشاه به دلیل اخراج در بازی سپاهان و محرومیت از دیدار نساجی، امکان حضور در هفته بیست و ششم را ندارد تا به این ترتیب حداکثر رکورد او در پایان فصل جاری ۲۶۳ بازی برای قرمزها باشد که البته این آمار نیز تنها در صورتی ثبت می‌شود که تمام چهار بازی پایانی فصل را انجام دهد.

جالب است بدانید که سیدجلال حسینی هم موقعیتی شبیه به عالیشاه داشت. او هم در لیگ بیست و یکم به نزدیکی رکورد محمد پنجعلی و جایگاه دوم باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه رسید اما تنها ۳ بازی کم آورد و در پایان فصل نیز برای همیشه با دوران بازیکنی وداع کرد.

حالا قرارداد امید عالیشاه با پرسپولیس به پایان خواهد رسید و او تنها در صورتی شانس عبور از پنجعلی را خواهد داشت که قرارداد جدیدی را با باشگاه امضا کند اما در غیر این صورت حداکثر به رتبه سوم برسد.

عالیشاه با صدر جدول باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس ۸۲ بازی فاصله دارد و به نوعی باید سه فصل کامل و مستمر را در پرسپولیس بماند تا بتواند رکورد تاریخی علی پروین را بشکند. با این حال او تنها ۳۲ سال دارد و از فرصتی تاریخی برای رسیدن به رکورد علی پروین برخوردار است.

کد خبر 849200 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • واکاوی ۳ ابربحران قابل توجه پیش رویِ نتانیاهو
  • قابل توجه پان‌ترک‌ها که منکر حضور وهابی‌ها در باکو هستند!
  • ببینید | قابل توجه زاکانی و دوستان؛ وضعیت خطرناک پله برقی متروی میدان ولیعصر تهران!
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • اعطای مشوقهای قابل توجه به سربازان دارای مهارت
  • واگذاری قابل توجه زمین در زنجان برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • تمرین پرسپولیس با حضور هوادار بانو
  • طلسم ۳۰ ساله در پرسپولیس؛ دومین کاپیتان هم در حسرت می ماند؟
  • نفرین محمد پنجعلی پشت سر دو کاپیتان پرسپولیس!
  • افزایش قابل توجه درآمد اینترمیامی پس از حضور مسی