Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون امور فرهنگی، جعفر علیزاده معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی، مهدی اسماعیلی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و سخنگوی نمایشگاه،.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزدانی معاون شهردار تهران، کریم دولتی قائم مقام بهره‌برداری و امور فرهنگی مصلی امام خمینی (ره)، جمعی از اهالی نشر و مدیران ستادی از مصلی امام خمینی (ره) محل برگزاری سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید از فضا‌های گوناگون برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد و در جریان روند آماده‌سازی و عملیات اجرایی سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت. در ادامه نشستی با حضور مسئولان برگزاری در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

محسن جوادی در این نشست با تشکر از نهاد‌های همکار در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به خصوص شهرداری تهران گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران داشته و دارند و به رغم فشار کاری پایان سال، از محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری میان صنف نشر، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مسئولان مصلی امام خمینی (ره) روند اجرایی در حال پیشرفت است و امیدوارم امسال نمایشگاه کتاب تهران با شکوه بیشتری برگزار شود.

مهدی اسماعیلی‌راد نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نهاد‌های شهری گفت: خوشبختانه با همکاری خوب کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، جلسات متعددی با نهاد‌های شهری برگزار شده است.

همچنین کریم دولتی نیز در این نشست با اشاره به روند آماده‌سازی‌ها گفت: امسال بخشی از فعالیت‌های اجرایی در مصلی به پایان رسیده است و از این رو چهره متفاوتی نسبت به سال‌های پیش خواهد داشت.

دولتی ادامه داد: امیدوارم که امسال بتوانیم فضای مناسب‌تری را به ناشران اختصاص دهیم و از این طریق دین خود را به حوزه فرهنگ پرداخت کنیم.

در ادامه محمود آموزگار عضو شورای مرکزی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به زحمات دکتر سید عباس صالحی در خصوص نمایشگاه کتاب تهران در دوران حضور در معاونت امور فرهنگی و دوران وزارت گفت: سیاست واگذاری امور به صنف از نمایشگاه ۲۷ آغاز شد و خوشبختانه بحث واسپاری به طور جدی در نمایشگاه این دوره نیز دنبال شد. در مدت این پنج سال نیز صنف به یک بلوغ دست یافت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم نمایشگاه کتاب تهران در جایگاه مناسبی برای صنعت نشر کشور قرار بگیرد.

در پایان نیز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب صرفا یک نمایشگاه متداول در کشور نیست، زیرا این نمایشگاه یک اتفاق خاص و بزرگ برای اهالی فرهنگ است، بنابراین اهتمام نسبت به این نمایشگاه و همکاری دستگاه‌های هم خانواده و سایر دستگاه‌ها با این هدف است که در یک رویداد ملی همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همیشه از زوایای مختلف مهم بوده است، اما این رویداد در سال ۹۸ خیلی اهمیت بیشتری دارد. این نمایشگاه در اقتصاد نشر تاثیر خواهد داشت، هر ساله بخشی از منابع ناشران در این نمایشگاه به عنوان یک فرصت اقتصادی محسوب می‌شود، امسال باتوجه به شرایط اقتصادی که کشور به خاطر بدعهدی پاره‌ای از کشور‌ها تحمل می‌کند تبعا ناشران، امید بیشتری به نمایشگاه دارند از این رو نمایشگاه امسال باید بهتر از گذشته برگزار شود.

صالحی یادآور شد: یکی دیگر از کارکرد‌های نمایشگاه کتاب این است که در کنار حوزه اقتصادی جریان فرهنگ هم می‌چرخد، تنها نگاه صرف اقتصادی مناسب نیست، در کنار این کار اقتصادی، تولید فکر و فرهنگ هم شکل می‌گیرد، پشت صحنه این تولید علم همان ناشران هستند که برای این تولید علم تلاش کردند، وقتی اقتصاد نشر مطرح می‌شود در دل آن تولید فرهنگ و علم را هم به همراه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارکرد سوم نمایشگاه، دیپلماسی فرهنگی و بین المللی بر مبنای نشر و کتاب است، اینکه براساس نشر و کتاب، ما یک وجهه بین المللی پیدا کنیم که بسیار حائز اهمیت است، هرساله حضور میهمان ویژه خارجی در نمایشگاه به بعد بین المللی کمک کرده است و امسال نیز کشور چین به عنوان میهمان نمایشگاه کتاب خواهد بود، هرچه ایران در فضای فرهنگی پرشورتر باشد تلاش برخی کشور‌ها برای انزوای ایران را کمتر می‌کند.

وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب یک باشگاه فرهنگی برای خانواده‌های ایرانی است، در این فضا خانواده‌های ایران وارد این رویداد می‌شوند و یک فضای فرهنگی را تجربه می‌کنند، ما هم شاهد هستیم طیف خانواده‌های تهرانی و شهرستانی در این نمایشگاه حضور خوبی دارند.

وی بیان کرد: امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است و مردم انتظار دارند حاکمیت، دولت و دستگاه‌های مرتبط کارکردهایشان بیشتر نمایان شود، بنابراین چهلمین سالگرد انقلاب، مسئولیت ما را بیشتر می‌کند و باید خدمات رسانی ما به مردم بیشتر شود. خیلی از مواقع انتظارات مردم به جا است، زیرا با کمترین هزینه و اندیشه بیشتر، می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

سی و دومین نمایشگاه بین‌‍المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارشاد نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۲۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند

جلسه شورای سیاست گذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 وزیر فرهنگ در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: انشاالله اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل‌های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است؛ این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه‌ای رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: در طول یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیاز‌ها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف‌ها اذعان می‌کنم، اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است و بر همین اساس آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان هستیم و انشاالله این کار را ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی ادامه داد: ترجمه آثار فاخر فارسی به زبان‌های خارجی با استفاده از کسانی که به زبان اصلی تسلط دارند مورد تاکید رهبری قرار گرفته بود که برنامه ویژه‌ای برای این مهم تدارک دیده شده است.

امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم

وزیر فرهنگ گفت: امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم؛ منتظر هستیم تامین اعتبار لازم صورت گیرد تا حمایت‌ها علاوه بر اعضای هیات علمی، طلاب و دانشجویان به سایر بخش‌های جامعه از جمله دانش آموزان دوره دوم دبیرستان نیز داده شود.

وی افزود: انشاالله امسال عدد قابل توجهی را به این کار اختصاص می‌دهیم و حمایت جدی اتفاق می‌افتد، دولت و مجلس کار بسیار مهمی را انجام دادند و برای اولین بار تبصره ۱۳ در حال عملی شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دکتر احمدوند برای روز‌های نمایشگاه تمهید کنند تا با صنوف مختلف جلسه داشته باشیم تا محلی برای حل مشکلات باشد.

شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد

وزیر فرهنگ گفت: شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد. با وزیر صمت صحبت کردم و آقای علی آبادی تعدادی از شرکت‌های خودروسازی را مکلف کردند تا برای بهبود در امر کتابفروشی‌های سیار در این حوزه وارد شوند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: اعضای ستاد برای اصحاب کتاب، فرهنگ، ادب هر نوع گشایشی را که لازم باشد پیشنهاد دهند و ما نیز تلاش می‌کنیم بخش عمده آن را انجام دهیم.

باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم

وزیر فرهنگ گفت: تقدیر از پیشکسوتان در برنامه امسال پیش بینی شده است؛ نمایشگاه کتاب صرفا نباید برای فروش کتاب استفاده شود بلکه باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم.

تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شود

وی افزود: برخی مطرح کردند نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری در زمان‌های مختلف برگزار شود، اما تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شد.

نقش تبلیغات در رسانه‌ها برای ایجاد شور و نشاط فرهنگی میان مردم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مهم بودن تبلیغات در رسانه‌ها و سطح شهر گفت: مردم باید احساس شور و نشاط فرهنگی کنند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه مردم ایران در مورد نمایشگاه کتاب خاطره بسیار مثبت و متعالی دارند، گفت: به مسائلی از قبیل حمل و نقل و مشکلات اینچنینی باید پرداخته شود.

وی افزود: هر سه نظر سنجی در مورد عملیات وعده صادق نشان دهنده احساس غرور مردم از این اتفاق بود، چه کسی فکر می‌کند در بالاترین سطح برخورد نظامی اینگونه غرور ایجاد کند؟ بازار‌های اقتصادی در حال رسیدن به ثبات هستند و دولت هم با اهتمام در صحنه قرار دارد.

نمایشگاه کتاب باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل را نشان دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نمایشگاه سال گذشته الگویی در مدیریت فرهنگی مسأله پوشش بود. امسال نمایشگاه باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل پیش رو را نشان دهد.

وی ضمن اشاره به قدردانی رهبر انقلاب در مورد اقدامات انجام شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پارسال، افزود: سال گذشته استقبال میلیونی مخاطبان را بدون کمترین حاشیه‌ای داشتیم. دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم قرار دهد ولی بنا داریم در این فضا با روحیه جهادی و استفاده از ابزار‌های اقناعی، تبلیغی و گفتگو محور فضای مطلوبی را برای حوزه مسائل فرهنگی ایجاد کنیم و نسبت به این مسأله خیلی امیدوار هستیم.

نظرسنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه به‌صورت روزانه باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برای مسأله فلسطین حتما باید رویداد تعریف کرد، گفت: نظر سنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه اگر روزانه صورت گیرد مفیدتر است این رویکرد باعث می‌شود نواقص روز اول در روز سوم نباشد و فضای پذیرش انتقاد را باز کند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته مسابقه نقد جشنواره‌ها را برگزار کردیم و به کسانی که دقیقتر اشکالات را بگویند جایزه می‌دهیم، گفت: آمادگی داریم جلسه کارگروه نشر و کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور را اینجا برگزار کنیم.

گفتنی است، گزارش آخرین وضعیت آماده سازی نمایشگاه از جمله موارد مطرح شده توسط اعضا در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم