Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:29:41 GMT

حال بنای مسجد 900 ساله دزفول ناخوش است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۴۹۲۶

حال بنای مسجد 900 ساله دزفول ناخوش است

دزفول - ایرنا - مسجد جامع دزفول یکی از سه مسجد کهن شهرستان دزفول این روزها حال خوشی ندارد و به دلیل برخی مشکلات دچار آسیب هایی شده است.

به گزارش ایرنا معماری مسجد جامع دزفول با شماره ثبت ملی ۲۸۷ به شیوه ساسانیان و با الگو گرفتن از کاخ ایوان کرخه در نزدیکی شوش بنا شده که در دوران جنگ تحمیلی نیز دچار آسیب هایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته برخی کارشناسان پساب ها و مشکل فاضلاب موجب مشکلاتی برای برخی دیوارها و ستون ‌های مسجد جامع دزفول شده و نفوذ پساب در این مسجد به وضوح قابل مشاهده است؛ ایوان شرقی و غربی مسجد جامع به سمت حیاط داخلی مسجد منحرف شده ‌که این انحراف را می توان از کج شدن داربست‌ های فلزی جوش شده به این ایوان‌ها به خوبی دید.
انحراف ستون‌ های آجری داخل شبستان و نفوذ رطوبت در تمام دیوار، سازه این مسجد را با خطر ریزش روبه رو کرده است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نبود رسیدگی و نشت فاضلاب در سال های گذشته موجب رانش زمین و نشست در این مسجد تاریخی شده است.
حجت اله آریایی افزود:زیرساخت های ناقص دفع فاضلاب در سال های گذشته، ساخت و سازهایی که در محله انجام شده، پایین بودن سطح دیوارها و کوچه نسبت به سیستم دفع فاضلاب، منجر به نشست زیرزمین و ستون های مسجد شده است.
وی با بیان اینکه بارندگی ها نیز در آسیب به این مسجد تاریخی موثر بوده اند گفت:تخریب ایزوگام سقف این مسجد و جمع شدن آب بر روی سقف سازه باعث شده تا بر این بنای تاریخی اثر منفی گذاشته که در این خصوص امکان ریزش در ضلع شرقی این مسجد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بازدید هفتگی توسط کارشناسان میراث فرهنگی از این مسجد تاریخی صورت می گیرد افزود:با توجه به اینکه مسجد جامع دزفول یکی از مساجد وقفی این شهرستان است و متولی آن اداره اوقاف و امور خیریه است نیاز است که اوقاف به این موضوع ورود کرده و با تامین اعتباراتی مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی انجام شود.
آریایی افزود:در سال های گذشته با کمک خیرین اقدام به خریداری تعدادی درب و پنجره برای جلوگیری از ورود رطوبت به این مسجد کردیم ولی قسمت شرقی این سازه هنوز مشکل دارد.
وی گفت:اصل سازه مسجد جامع دزفول مربوط به اوایل دوره اسلامی و قرن اول تا سوم است ولی سازه کنونی مربوط به 900 سال پیش است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول مسجد جامع را یکی از بی نظیرترین مساجد تاریخی دانست و ادامه داد:کاشی کاری و معماری این مسجد منحصربفرد است و مطابق معماری دوره اسلامی ساخته شده است.
وی افزود:میراث فرهنگی دزفول آمادگی دارد با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه اقدام به مرمت و استحکام بخشی این مسجد برای جلوگیری از آسیب های بیشتر کند.
وی ادامه داد:باید سقف مسجد سبک سازی شود و با اقدامات فنی و کارشناسی نسبت به استحکام بخشی ان اقدام شود.
رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول نیز گفت:مسجد جامع دزفول جزو موقوفات غیرمتصرفی سازمان اوقاف است که با این وجود اوقاف متولی نیست و فقط ناظر است با این وجود تاکنون اقداماتی برای مرمت سازه این مسجد توسط اوقاف انجام شده است.
حجت الاسلام مجتبی خمیدی با بیان اینکه درآمد این مسجد صرف مرمت آن شده است افزود: نشست های فنی مهندسی برای مرمت و استحکام بخشی این مسجد تاریخی در دزفول برگزار شده و اقدامات لازم برای تامین اعتبار مرمت این مسجد آغاز شده است.
وی بدون اشاره به اعتبار مورد نیاز برای مرمت مسجد جامع دزفول گفت:با تامین اعتبار دولتی، اقدامات مرمتی این مسجد تاریخی زیرنظر میراث فرهنگی آغاز و مشکل حل خواهد شد.
7278/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي مسجد جامع دزفول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد

زهرا ابراهیمی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازدید از مراحل ترمیم و بازسازی این بنای تاریخی زاهدان ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده گفت: این استان به لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی از جایگاه مهمی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است که ایجاد بازارچه های صنایع دستی علاوه بر رونق محصولات تولیدی هنرمندان و افزایش اشتغالزایی، یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه پایدار صنعت گردشکری در این منطقه است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که امروز صنایع دستی کارکردهای جدید و متنوعی پیدا کرده است و نماد فرهنگی و تاریخی یک جغرافیا یا استان است و برخی از تولیدات صنایع دستی ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای دارند با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان علاوه بر آموزش و پرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد فضای مناسب برای عرضه آثار بانوان سخت کوش و فعالان این حوزه استان در دستور کار دفتر بانوان و خانواده استانداری قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: نمایش هنرهای دستی برآمده از تاریخ هزاران ساله به دست زنان هنرمند و خلاق این استان گواه ظرفیت بکر و کمتردیده شده این خطه است که معرفی ابعاد مختلف این گنجینه‌، مسیری کوتاه برای رونق اشتغال‌آفرینی به خصوص میان زنان خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: از فعال‌سازی این بازارچه حمایت خواهیم کرد چرا که این اقدام تاثیر بسیار اثرگذاری و آثار مثبتی خواهد داشت که سال‌های متمادی ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طراحی این بازارچه در بنای تاریخی ملک زاهدان تمامی ابعاد و جوانب فرهنگی آن را در نظر گرفته شده است گفت: امیدواریم با راه اندازی این بازارچه در چند ماه آینده شاهد محلی مناسب برای تجمع، عرضه و معرفی و گردهمایی های صنعتگران و فعالان حوزه صنایع دستی استان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی