Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@08:13:49 GMT

تلخ کامی آبنبات ریزان بجنورد در آستانه نوروز

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۷۵۵۵

تلخ کامی آبنبات ریزان بجنورد در آستانه نوروز

به گزارش ایرنا، آبنبات ریزان بجنورد از دیرباز با طعم دلچسب و دلپسند آبنبات، بساط چای هم استانی ها رونق داده اند و علاوه بر آن، توانسته اند در خارج از مرزهای کشور هم طرفداران خاص خود را پیدا کنند.
این روزها که آبنبات ریزان در تکاپوی تولید این سوغات شیرین هستند، با مشکل تامین شکر تنظیم بازار روبه رو شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبنبات ریزان بجنورد می گویند میزان شکر تنظیم بازار اختصاص یافته به آنان، تنها کفاف فعالیت یکی دو روزشان را می دهد و مابقی شکر مورد نیاز را باید با قیمت آزاد خریداری کنند اما خرید شکر با قیمت آزاد سبب افزایش هزینه های تولید و مستلزم افزایش محصول نهایی است اما آبنبات ریزان نگران گیردادن های بازرسان به آن هستند.

* توزیع شکر ناچیز است
رئیس اتحادیه آبنبات ریزان بجنورد در این باره گفت: توزیع شکر تنظیم بازار در میان این صنف در حال انجام است اما میزان آن ناچیز است.
رضا فدایی اظهار داشت: سهم هر واحد آبنبات ریزی از شکر، دریافت یک تن از این محصول است اما این میزان در یکی دو روز به اتمام می رسد.
وی افزود: آبنبات ریزان تاکنون هر آنچه شکر در انبار داشتند، به مصرف رسانده و با قیمت گذشته به بازار عرضه کرده اند اما اکنون برای تامین این محصول با مشکل روبه رو شده اند و در این شرایط دولت یا باید شکر تنظیم بازار به این صنف اختصاص دهد و یا اینکه در قیمت عرضه آبنبات در بازار تجدید نظر شود.
وی تصریح کرد: خرید شکر با قیمت آزاد، سبب افزایش قیمت محصول تولیدی می شود و در صورتی که افزایشی در قیمت عرضه آن نباشد، آبنبات ریزان متضرر می شوند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 52 تن و 750 تن شکر به آبنبات ریزان شهر بجنورد اختصاص یافته است.
رئیس اتحادیه آبنبات ریزان بجنورد با بیان اینکه مسئولان، قول داده اند شکر مورد نیاز آبنیات ریزان بجنورد تامین می شود افزود: اگر مشکل تامین شکر برای آبنبات ریزان حل نشود، تولید این محصول به تعطیلی کشیده می شود.

* مشکل در حال حل شدن است
رئیس اتاق اصناف بجنورد گفت: آبنبات ریزان این شهر در آستانه سال نو با مشکل تامین شکر روبه رو شده اند که در این زمینه شکر تنظیم بازار به این صنف تعلق می گیرد.
مهدی امیدوار اظهار داشت: تلاش داریم تا شکر مورد نیاز آبنبات فروشان با قیمت مناسب برای این کسبه تامین شود.
وی افزود: آبنبات به عنوان سوغات بجنورد، محصول اقتصادی و مهم این شهر است و در آستانه سال نو و حضور گردشگران، آبنبات ریزان نگران تولید این محصول هستند.
امیدوار افزود: شکر تنظیم بازار در استان در حال توزیع است و این محصول به ازای هر کیلوگرم، 33 هزار ریال برای مصرف کننده در همه فروشگاه های بزرگ و سایر واحدها عرضه می شود.
رئیس اتاق اصناف بجنورد خاطرنشان کرد: اکنون در تامین شکر مورد نیاز خانوار و قنادی ها مشکلی نیست.

* توزیع 1500 تن شکر در استان به زودی
سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: مشکل تامین شکر آبنبات ریزان در حال پیگیری و حل شدن است.
علی تمدنی ثانی اظهار داشت: آبنبات ریزان شکر را به ازای هر کیلوگرم، 30 هزار ریال دریافت می کنند.
وی افزود: تاکنون 400 تن شکر تنظیم بازار در استان توزیع شده است و یکهزار و 500 تن دیگر از این محصول قرار است برای مصرف خانوار، صنف و و صنایع، به بازار استان تزریق شود.
سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: شکر برای مصرف خانوار به ازای هر کیلوگرم 33 هزار ریال و برای آبنبات ریزان، 30 هزار ریال است.
در شهر بجنورد، 80 واحد آبنبات ریزی فعالیت دارند.
7185/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 تنظیم بازار سازمان صنعت معدن و تجارت سوغات نوروز آستانه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشت‌ماه از جمله آیین‌های وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم می‌توان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.

به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمی‌شد. نوروز یکی از مهم‌ترین آیین‌ها قلمداد می‌شد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده می‌کردند و کارها و مناسک خاصی انجام می‌دادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشن‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، خانه‌تکانی، سبز کردن دانه‌ها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکم‌گردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.

به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز می‌دانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق می‌افتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان می‌رسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایه‌دار نوروز و نوبهار دانسته‌اند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه است؛ یعنی یک بازه سه‌ماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سه‌ماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس می‌دارد و نمی‌توانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»

بر این اساس آداب و آیین‌های مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقه‌بندی می‌شود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشته‌های دور اینگونه نبوده است.

بخت‌گشایی با توسل به ماهی دندان‌طلا!

برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گل‌های محمدی و جشن بخت‌گشایی برگزار می‌شد. جشن آب و گل‌های محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار می‌شد.

جشن بخت‌گشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا می‌شد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که می‌خواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچه‌دار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود می‌انداختند و روی آن نُقل می‌گذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پله‌ها پایین می‌رفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم می‌کردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!

در این باور فرقی نمی‌کرد که اصلا ماهی دندان‌طلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونه‌ای نادر از آن پیدا شود، هدف‌گیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت می‌کرد که آرزویشان برآورده می‌شود.

شیرازی‌ها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» می‌پختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو می‌شدند.

جشنی برای درخواست سلامتی 

چهلم نوروز در کرمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیین‌ها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانی‌ها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلی‌ترین بخش جشن چهلم بهار می‌دانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار می‌شود.

این جشن در یکی از مهم‌ترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار می‌شود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیین‌های این جشن است.

جشن تندرستان در کرمان  جشن تندرستان در کرمان

در کوه شاه‌خیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع می‌شوند. عشایر در این روز با ظرف‌های شیر که از شب قبل دوشیده‌اند در دامنه کوه مستقر می‌شوند و با آن آش شیر می‌پزند تا در میان مردم تقسیم کنند.

سایر افراد هم زیرانداز می‌اندازند، چای درست می‌کنند و شیرینی‌هایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف می‌کنند. پس از آن هرکس که خواسته‌ای دارد راهی زیارتگاه می‌شود.

با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن می‌دانند، موضوعی که باعث می‌شود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • دیویدسون: بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه