Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که سیاهرگی در بدن گشاد شود، فرد مبتلا به واریس شده ؛ واریس، شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است که زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند؛ ایستادن‌های طولانی، عدم تحرک و ورزش نکردن، مصرف غذاهای حاوی روغن اشباع و غیره از عوامل بسیار موثر بر ایجاد واریس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که خون در سیاهرگ‌ها جمع شوند، بیماری واریس تشدید می‌شود؛ این تجمع باعث می‌شود دیواره سست عروق، منبسط شود و به هم بپیچد و مانع جریان خون شود؛ یکی از علائم این بیماری ورم کردن پا‌ها در قسمت زیر زانو است، همچنین محل لخته ممکن است قرمز و دردناک باشد اما این علائم همیشگی نیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با راهکار‌های به روز درمان واریس

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از نظر تقسیم بندی سه نوع رگ در بدن انسان وجود دارد، سرخرگ‌ها یا شریان‌ها که خون پراکسیژن را از قلب به اندام‌ها می‌رسانند، سیاهرگ‌ها یا ورید‌ها که خون را از اندام‌ها به سوی قلب باز می‌گردانند و عروق لنفاوی که سلول‌های ایمنی و دفاعی بدن را جا به جا می‌کنند.

این متخصص داخلی بیان کرد: واریس بیماری سیاهرگ‌ها، یا ورید‌های اندام تحتانی است که در سرتاسر دیواره آنها دریچه‌های ۲ لَتی موجود است که به صورت یک طرفه عمل می‌کند و جریان خون وریدی را از اندام‌ها به سمت قلب می‌فرستد؛ ورید‌های اندام تحتانی به طور کلی به ورید‌های سطحی و عمقی تقسیم می‌شوند.

ارغوانی ادامه داد: در اندام تحتانی دستگاه وریدی شامل ورید‌های سافن، بزرگ، کوچک و شاخه‌های آنها هستند؛ ورید‌های نفوذی و به عمق رونده (per Forating) در چندین محل سیستم ورید‌های سطحی و عمقی را به یکدیگر متصل می‌کنند، ورید‌های واریس ورید‌های سطحی و پرپیچ و خمی هستند که به دلیل ساختمان و عملکرد معیوب دریچه‌های ورید‌های سافن، ضعف درونی دیواره‌ ورید، بالا بودن فشار داخل ورید یا بندرت فیستول‌های شریانی – وریدی به وجود می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه ورید‌های واریسی را می‌توان به اولیه یا ثانویه تقسیم بندی کرد، گفت: ورید‌های واریسی اولیه از دستگاه سطحی منشاء گرفته‌اند و در زنان ۲ تا سه برابر شایع‌تر از مردان است؛ تقریباً نیمی از بیماران دارای سابقه فامیلی ورید‌های واریسی هستند، ورید‌های واریسی ثانویه به دلیل نارسایی ورید‌های عمقی و عدم کفایت ورید‌های نفوذ کننده، یا به دلیل انسداد ورید‌های عمقی بوجود می‌آید.

علل بروز واریس چیست؟

این متخصص داخلی درباره علت ایحاد واریس، گفت: یکی از علل ایجاد بیماری واریس، سابقه خانوادگی است که البته در کنار کم تحرکی و ایستادن برای مدتی طولانی می‌تواند زمینه را برای بروز واریس مساعد کند؛ جنسیت یکی دیگر از دلایل ایجاد واریس است، زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند و علت آن، بارداری و ترشح هورمون است.

بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای درمان واریس+ تصاویر

وی ادامه داد: در دوره بارداری حجم خون و فشار شکمی افزایش می‌یابد و هورمون‌ها سبب گشادی عروق می‌شوند؛ در این حالت احتمال بروز واریس بیشتر می‌شود، استفاده از قرص‌های هورمونی (استروژن و پروژسترون)، بروز بارداری و پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ هم می‌توانند از دیگر دلایل ایجاد واریس در پا‌ها باشند.

این متخصص داخلی تشریح کرد: کسانی که به علت شغل خود، برای مدتی طولانی سرپا می‌ایستند، بیشتر در معرض بروز واریس هستند؛ نشستن طولانی مدت هم می‌تواند سبب واریس شود، خطر واریس با افزایش سن بیشتر می‌شود، رگ‌های خونی و عضلات پشت پا، با افزایش سن، ضعیف‌تر و احتمال ایجاد واریس در آنها بیشتر می‌شود، اضافه وزن، به خصوص در اطراف شکم، فشار بیشتری به ورید‌های ساق پا تحمیل می‌کند.

علائم واریس چیست؟

سلما مجیدی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماران مبتلا به واریس وریدی به دلیل از بین رفتن  زیبایی پاهایشان به پزشک مراجعه می‌کنند؛ درد مبهم با احساس فشار در پا‌ها پس از ایستادن طولانی از علائم واریس است که  با بالا گرفتن پا‌ها برطرف می‌شود، در واریس وریدی پا‌ها سنگین به نظر می‌رسند و گاهی تورم ملایمی در مچ پا بوجود می‌آید.

این متخصص داخی ادامه داد: واریس وریدی وسیع ممکن است باعث ایجاد زخم در پوست نزدیک پا شود، ایجاد لخته در ورید‌های سطحی ممکن است یک مشکل تکرار شونده باشد و به ندرت واریس‌ها پاره می‌شوند و خونریزی می‌کنند، در این حالت به دلیل بازگشت خون از قسمت عمقی به سطح، اختلالات پوستی ایجاد و پا‌ها متورم می‌شوند و با فشار دادن انگشت روی قسمت متورم فشار انگشت فرد در بافت ایجاد فرورفتگی می‌کند.

مجیدی افزود: علائم بعدی، درگیری پوستی و ایجاد رنگدانه‌های قهوه‌ای است؛ نهایتاً در اثر به هم پیوستن رنگدانه‌ها لکه‌هایی در قسمت مبتلا مشاهده می‌شود سپس پوسته پوسته ایجاد می‌شود و فرد احساس خارش می‌کند، در اثر تحریک و خارش زخم‌هایی روی پا پدید می‌آید، این زخم‌ها به خصوص در اطراف قوزک پا ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: واریس را با گیاهان دارویی مهار کنید

راهکار‌های عملی برای پیشگیری از بروز واریس

وی درباره راه‌های پیشگیری از واریس، گفت: هرگز به مدت طولانی یک‌جا روی پا نایستید و مرتب قدم بزنید؛ قدم زدن آهسته یا تند فرقی نمی‌کند مهم این است که با ایجاد انقباض و انبساط در عضلات ساق پا، به جریان راحت خون کمک شود؛  استفاده از زیرپایی شیب دار هنگام نشستن یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از واریس است.

این متخصص داخلی ادامه داد: شیب زیرپایی باید ۴۵ درجه باشد، این کار کمک می‌کند فشار روی پا کاهش یابد و سپس باعث ایجاد انقباض عضلات ساق پا شود؛ توجه داشته باشید استفاده از زیرپایی به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه ضرورت دارد هر نیم ساعت الی یک ساعت بعد از نشستن چند دقیقه قدم بزنیم.

مجیدی گفت: افرادی که به مدت طولانی سر پا می‌ایستند، هر ۱۵ دقیقه یکبار چند بار روی پنجه پا بلند شده و به حالت اولیه برگردند؛ بهداشت پا را مثل بهداشت دست جدی بگیرید، بهتر است روزانه ۲ بار پا‌ها را بخصوص لای انگشتان پا را با آب ولرم و صابون بشوییم، رعایت این نکته در مبتلایان به واریس ثانویه بسیار اهمیت دارد.

استفاده از جوراب‌های واریس در چه مواردی توصیه می‌شود؟

وی ادامه داد: پوشیدن جوراب‌های واریس یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از واریس است؛ این جوراب‌ها به نام جوراب‌های ساپورت در بازار موجود است و اگر اندازه‌ آنها تا زیر زانو باشد بسیار موثر است، استفاده از این نوع جوراب‌ها در شروع علائم واریس ضرورت دارد، افرادی که از درد پا شکایت دارند بهتر است قبل از مشاهده‌ رگ‌ها از این نوع جوراب‌ها استفاده کنند. 

بیشتر بخوانید: پمادی گیاهی که ناجی بیماران مبتلا به واریس می‌شود

این متخصص داخلی  با بیان اینکه استفاده از جوراب‌های واریس مانع از ایجاد لخته می‌شود، تشریح کرد: جوراب‌های واریس سن خاص ندارد، اما باید توجه داشت در مواردی که در جوانان ۱۴-۱۵ ساله پا‌ها دردناک باشند برای بررسی بیماری‌های عروق حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

آیا واریس قابل درمان است؟

وی با بیان اینکه درمان واریس بر ۲ نوع نگهدارنده و  جراحی است، گفت: درمان‌های نگهدارنده با تشخیص پزشک و رعایت مواردی انجام می‌شود؛ ورزش منظم و پرهیز از ایستادن یا نشستن طولانی روی صندلی اولین توصیه به بیماران مبتلا به واریس است.

این متخصص داخلی ادامه داد: پیاده‌روی با انقباض مرتب عضلات ساق باعث کاهش فشار ورید‌های ساق می‌شود؛ بهتر است در طول روز در چند نوبت بیمار پا‌های خود را در سطحی بالاتر از قلب قرار دهد، دوش آب سرد نیز یکی از راه‌های درمان و کاهش درد در این بیماران است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر دیروز (سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ان‌شاءالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و سردبیر مجله حکمت و معرفت گفت: من هیچ وقت شاگرد مستقیم آقای ملاصالحی نبوده ام اما در مراسم امروز تعاریفی که بقیه راجع به ایشان داشتند برایم بسیار جالب بود. به همین دلیل فکر می‌کنم خیلی صلاحیت صحبت درباره ایشان را ندارم.وجود آقای ملاصالحی غیر از همه مواردی که مطرح شد یک مورد مهم‌تر هم دارد و آن هم اینکه ایشان یک محقق واقعی هستند. البته منظور من از محقق در اینجا شخصی که تحقیق می‌کند نیست بلکه منظورم متحقق به حقیقت شدن است.

وی افزود: سهروردی در یکی از رساله‌هایش می‌گوید کسانی که به آسمان نگاه می‌کنند سه دسته هستند. دسته اول افراد عوام هستند که با سر به آسمان نگاه می‌کنند. دسته دوم کسانی هستند که با دیده تخصص به آسمان می‌نگرند، مثل منجمان. دسته سوم هم کسانی هستند که آسمان را به چشم محقق (متحقق به حقیقت شدن) می‌بینند.آقای ملاصالحی از این منظر جزو دسته سوم است. محققانی امثال آقای ملاصالحی در دنیای امروز ما کبریت احمر و کیمیا هستند که به راحتی هم قابل دیده شدن نیستند.

رحمتی ادامه داد: وقتی در قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که درباره عبرت از گذشتگان بسیار صحبت شده است. ممکن است برخی عبرت را به معنای پند گرفتن بدانند اما برخی هم عبرت را به معنی عبور از وجه مجهول به معلوم می‌دانند که به نظر می‌رسد سلوک آقای ملاصالحی هم از این جنس است.

این استاد فلسفه اضافه کرد: متأسفانه در فضای دانشگاهی امروز ما فقط متخصص تربیت کردیم نه محقق به معنایی که گفتم. این در حالی است که ما به غیر از متخصص به الگوهایی نیاز داریم که از آنها یاد بگیریم و داشته‌هایشان به درد انسان امروز بخورد.

وی در پایان گفت: زمانی که آقای ملاصالحی بیمار بودند بنده هر از گاهی سراغ ایشان را می‌گرفتم و این اولین بار بود که یک بیمار خیلی پرشور درباره بیماری اش حرف می‌زد و مثل همه بیمارها شکایت از درد و بیماری نمی‌کرد. انگار ایشان همان عبوریی که پیش از این اشاره کردم را نسبت به بیماری هم داشتند.

زبان و بیان شیوا و قوی ملاصالحی

مهرداد ملک زاده، باستان شناس و پژوهشگر کشورمان سخنران دیگر این مراسم گفت: سخن گفتن فی البداهه درباره آقای ملاصالحی بسیار سخت است چون نمی‌شود حق مطلب را به خوبی ادا کرد. نزدیک ۱۰ سال پیش وقتی نشان دکتر نگهبان را به ایشان تقدیم کردیم در آن جلسه گفتم که ایشان چه مقامی نزد اندیشه و صاحبان تفکر دارند.

وی افزود: ویتگنشتاین در یکی از کتاب‌هایش گفته فلسفه بحث الفاظ است و آقای ملاصالحی و شیوه سخن گفتنشان هم مظهری از همین گفته ویتگنشتاین است. البته من هیچ وقت افتخار شاگردی رسمی آقای ملاصالحی را نداشتم اما زمانی که در فرهنگستان نزد ایشان بودم بسیار از شیوه اندیشه شأن آموختم. حکمت ملاصالحی زبان و بیان بسیار قوی دارد. درست مثل چیزی که ویتگنشتاین درباره فلسفه گفته است.

ملک زاده در پایان خاطره جالبی از اولین مواجه اش با ملاصالحی بیان کرد.

حمیدرضا ولی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این مراسم گفت: به عقیده من مهمترین کاری که ایشان کردند ایجاد پیوند فلسفه و باستان شناسی است. خیلی از مردم درباره باستان شناسی یک نوع نگاه ایندیانا جونزی دارند. ما هم وقتی در دهه شصت وارد دانشگاه و شاگرد ایشان شدیم با چنین تصویری درس خواندن را آغاز کردیم ولی با استادی مواجه شدیم که از جنس و سنخ دیگری صحبت می‌کرد.او ما را به اندیشه و فکر کردن وا داشت.

کد خبر 6087728 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد