Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@17:18:43 GMT

منتظر معجزه هستیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۹۹۰۲

منتظر معجزه هستیم؟

در این مطلب آمده است: امروزه در گفتمان اجتماعی و شبکه های اجتماعی تعبیر «مسئولان» به شکل فزاینده ای دیده می شود، مسئولانی که باید در قبال گرانی گوشت، افزایش قیمت خودرو، سکه و ارز، کمبود تخم مرغ و پوشک بچه تا آلودگی هوا، سیلاب، خشکسالی، تامین معیشت شاغلان و بازنشستگان و... جوابگو باشند. به طور طبیعی انگشت اشاره اصلی به سمت مدیران اجرایی کشور و دولت می رود و البته همه هم طلبکار هستند، همه انتظار دارند، از نمایندگان مجلس گرفته تا صاحبان تریبون های مختلف، از احزاب (به ویژه مخالف) گرفته تا مردم کوچه و بازار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این صحنه یکی از تضادهای اجتماعی بین تفکر و خواست قلبی ما برای رسیدن به یک جامعه مدنی و از سوی دیگر عملکرد براساس منافع شخصی و ضد جامعه مدنی را نشان می دهد. در یک جامعه مردم سالار، نهادهای مدنی، گروه ها، احزاب و اشخاص همه با هم در رشد و اعتلای جامعه نقش داشته و همه در پیشرفت، ثبات یا نزول و ضعف آن سهیم هستند. لذا چگونه می شود که ما مردم سالاری و جامعه مدنی را بخواهیم ولی در عین حال هر گروه و شخص و جناح صرفا به دنبال منافع خود باشد و حاضر نشود و نپذیرد که باید بخشی از توان خود را در راه یک حرکت همگانی خرج کند. چگونه می شود که دولت مسئول بهبود همه امور باشد ولی تفکر بخشی از فعالان اقتصادی و سیاسی کمتر در حوزه مصالح عمومی دور بزند.
در جامعه ما همه خواستار رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، در دسترس بودن همه نوع مواد غذایی، ارزانی و وفور و در سیاست خارجی عزت و موضع بالا دستی، گذرنامه پر قدرت و نفوذ بالا هستند اما کمتر به این فکر می کنند که خود آنها چقدر به دولت در قدرت کمک کرده اند! تشکل آنها به چه میزان در حل مسائل اجتماعی مدد رسانده؟ یـا خود مردم چقدر تلاش کرده اند مصالح جامعه را بر خود مقدم بدارند؟
یک نمونه بارز این وضعیت را می توان در یارانه های نقدی دید. زمانی که مساله دور جدید تحریم ها اصولا مطرح نبود، رئیس دولت از مردم خواست تا به جز خانواده هایی که واقعا به یارانه نیاز دارند بقیه داوطلبانه انصراف دهند اما چند نفر از ما به دولتی که رای داده بودیم در این زمینه اعتماد و کمک کردیم؟
این پول در زندگی چند نفر از ما اثر غیرقابل جبرانی داشت؟ به قول معروف یک سوزن به خودمان بزنیم و یک جوالدوز به همسایه.
یک بار هم فکر کنیم ما چه کردیم؟ آیا تصور می کنیم هر دولتی با هر اسم و شعاری به صرف چند صد مدیر ارشد با این وضع فشارهای خارجی و دشمنی های داخلی، با این عدم همراهی ها، با این سیل انتقادات و در برابر سودجویی های ده ها هزار فرصت طلب که نمونه های آن در بازار ارز و سکه و تلفن همراه و ... کم نبودند، می تواند معجزه کند؟ آیا با ذخیره 20 تا 25میلیادر دلار در خانه ها به دولت کمک کرده ایم؟ آیا تشکیل صف خرید ارزو طلا و ثبت نام خودرو برای کسب سود بیشتر و نه رفع نیاز، یعنی همدلی و هم آوایی؟ آیا فکر می کنیم وظیفه اجتماعی ما صرفا این بوده که یک رای به صندوق بیاندازیم و بعد کنار بنشینیم تا همه کارها خود به خود و البته با پول نفت درست شده و مدیران ما را به رفاه برسانند؟
البته تحریم و دشمنی های شدید خارجی اثر کمی نداشته ولی حتی اگر تحریم هم نبود، در صورت عدم همراهی و همدلی مردم نمی شد انتظار پیشرفت و توسعه درخور داشت. اگر پیش از تحریم ها کمتر مساله داشتیم، اگر قیمت ها متعادل تر بود اگر زندگی راحت تر، یک علت مهم آن تزریق درآمدهای نفتی در بازار و جبران نقایص و ضعف ها با پول بوده است، حال که پول کمتر شده، بیماری هم عود کرده است. مشکل ما در درجه اول عدم باور و پذپرش این نکته کلیدی است که هر یک از ما نقشی اجتماعی هم دارد. جامعه کشتی است که همه در آن سواریم اگر بخواهیم هر یک، تکه ای از آن را بریده و ذخیره کنیم همه با هم شکست می خوریم. باید کمی به خود بیاییم، مسئولان واقعی در واقع خود ما هستیم.
این مـا هستیم که با چند روز کمبود تخم مرغ به ناگاه همه حرف ها و جوک ها و مسائلمان رنگ تخم مرغ می گیرد، تحمل نمی کنیم و اجازه نمی دهیم و همراهی نمی کنیم، در عین حال خواهان مردم سالاری و جامعه مدنی هم هستیم. پس شاید انتظار
یک معجزه داریم!
7141/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اقتصادی و سیاسی خودرو رشد اقتصادی شبکه های اجتماعی گرانی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آغاز هفته گرامیداشت کار و کارگر، مراسم اعطای نشان «اقتصاد مقاومتی» به واحد‌های تولیدی نمونه کشور با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم مرتضوی ضمن تبریک هفته کار و کارگر گفت: کار و تولید عزت و اقتدار  مردم است. بیش از ۵ هزار نیرو در یک کارگاه تولیدی فعال هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را زنان نخبه، تحصیل کرده و فعال تشکیل داده است.

وزیر کار گفت: از ۱۶ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در بخش کارگری، حدود ۳میلیون و ۷۹۰هزار  زن بیمه تامین اجتماعی هستند.

مرتضوی با توجه به جهش تولید با مشارکت مردم گفت: اساسا در حوزه اقتصاد اسلامی و اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اقتصاد دولتی، خصوصی وتعاونی تقسیم می شود که باید بالغ بر ۸۰درصد کل اقتصاد در دست بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: جهش تولید نیاز به تلاش دولت با مشارکت مردم دارد.

وزیر کار گفت: مانع زدایی از تولید و جلوگیری از مداخلات ادارات دولتی  از زنجیره تولید، از اقدامات مهم در راستای تحقق شعار سال است.جهش‌تولید بدون مشارکت مردم اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز مردم در عرصه های مختلف اقتصادی خوش درخشیدند و در راستای حفظ و ارتقاء تولیدات داخلی پیشتاز بوده اند.

پیگیری امنیت شغلی زنان هستیم

همچنین در این مراسم نرجس بختیار خلج مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: در دولت سیزدهم توجه به بانوان بیشتر شده است و به عنوان اولویت کاری وزارت کار قرار گرفته است.

وی گفت:کمیته مشاور زنان و خانواده در دولت سیزدهم تشکیل و امور مرتبط با این کمیته به طور جدی در حال پیگیری است.

خلج ادامه داد: این کمیته امنیت زنان در اشتغال در راستای ازدواج و فرزند آوری را  در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است