منطقی نیست کتابهایمان را بفروشیم!
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۱۴۱۶
یک ناشر با بیان اینکه اتفاقات حوزه نشر همه تلخ هستند، میگوید: سال ۹۸ بحرانیترین سال برای کتاب خواهد بود و منطقی نیست کتابهایمان را بفروشیم.
حامد کنی - مدیر انتشارات روزبهان - در گفتوگو با ایسنا، درباه وضعیت چاپ و نشر در سال جاری اظهار کرد: در سال ۹۷ به واسطه بحران شدید اقتصادی در حوزه ارز و افزایش قیمتها به پیکره نشر ضربه وارد شد و صنعت نشر آسیب دید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه نبود کاغذ در بازار در حوزه نشر تأثیر منفی داشت، گفت: تبعات این موضوع را در سال ۹۸ خواهیم دید؛ افزایش عجیب و غریب قیمت کتاب، کاهش تیراژ کتابها و ناموجود شدن آن تبعاتی است که در سال ۹۸ با آن درگیر خواهیم بود؛ همانطور که الان برای خیلی از ناشران نمیصرفد خیلی از کتابهایشان را تولید کنند زیرا قیمت کتابها از مرز یک قیمت رد میشود و مخاطب نمیتواند آنها را تهیه کند.
این ناشر افزود: از طرف دیگر به خاطر محدود بودن سرمایه، ناشر امکان این را که بر هر کتابی سرمایهگذاری کند ندارد و سرمایهاش تمام میشود. ناشر باید کالایی را تولید کند، بعد صبر کند تا آن کالا به فروش برود و زمانی که سرمایهاش برگشت به فکر تولید کالای دیگری باشد، در صورتی که کتابش پرفروش باشد مجبور است روی همان کتاب سرمایهگذاری کند و کتابهای دیگری را که روند فروششان کم است، از گردونه تولید خارج کند.
او درباره اینکه این موضوع به مرور در روند تولید محتوا تأثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: محتوا تولید میشود و وضعیت تولید محتوا خوب است، اما اقتصاد نشر دچار آسیب شدید شده که در وضعیت کتابفروشان، ناشران، بالا رفتن قیمتها و کاهش مخاطب خود را نشان خواهد داد.
کنی با تأکید بر اینکه سال ۹۸ سال سختی برای کتاب خواهد بود، اظهار کرد: دوباره به دوران کاغذ سهمیهای برگشتهایم، ناشران باید صبر کنند تا نوبتشان بشود و بتوانند کاغذ بگیرند. نبود تعریف واضح برای توزیع کاغذ میزان تولید ناشران را دستخوش تغییر کرده است بنابراین ناشر یا باید منتظر کاغذ دولتی باشد و یا از بازار آزاد کاغذ تهیه کند که عملا نشدنی است. اگر آنچه امسال هستیم بمانیم، ۹۸ بحرانیترین سال کتاب خواهد بود.
او در ادامه افزود: اگر ناشران در سال آینده، کار خود را تعطیل نکنند، حتما تعدیل میکنند. ما این کار را کردهایم. خیلی از کتابهایمان را نمیتوانیم چاپ کنیم زیرا امکان تهیه مجدد کاغذ را نداریم. نمیتوانیم برای کتابهای کمفروش کاغذمان را صرف کنیم زیرا کتاب پرفروشمان بدون کاغذ میماند، بنابراین کتابهای کمفروش باید از گردونه تولید خارج شوند که این فاجعه است.
این ناشر خاطرنشان کرد: امسال همه چیز در نشر تلخ بود؛ گرانی کاغذ گلاسه، زینک، لیتوگرافی و ... باعث شده هزینههای کتاب تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد بالا برود. هزینه زینک از ۴۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان تغییر کرده که این فاجعه است. پس یا ناشر باید از سودش کم کند یا قیمت عجیب و غریب برای کتاب درج کند. تبعات این گرانیها هنوز مشخص نشده است و اینها را در سال ۹۸ خواهیم دید؛ کتابهایی که چاپ جدیدشان میآید قیمتهای محیرالعقول خواهند داشت.
او سپس افزود: ما خودمان این مشکل را داریم، حتی در این شرایط منطقی نیست کتابهایی را که داریم، بفروشیم زیرا قیمت دارد و بعدا نمیتوانیم تغییر بدهیم. ناشر باید هزینههای توزیع را کم کند زیرا چیزی برایش نمیماند. ما مجبوریم کتابهایمان را توزیع نکنیم و به صورت تک بفروشیم که باعث میشود کتابفروشان برخی از کتابها را از گردونه فروش خارج کنند.
حامد کنی با بیان اینکه اتفاق بسیار وحشتناکی صنعت نشر را تهدید میکند، اظهار کرد: دستاندرکاران این حوزه تخصص لازم برای اداره موضوع را ندارند، در بحرانی افتادهایم که آنها هم نمیدانند چگونه باید آن را حل کنند. تبعات سنگین اتفاقها به نحوی خود را نشان میدهد که از حدی به بعد لاینحل خواهد شد، یعنی آسیب به حدی خواهد بود که نمیتوانیم آن را جبران کنیم.
این ناشر سپس گفت: وضعیت بد ناشران از تبعات حجم زیاد ناشر است که امروز گریبان ما را گرفته است. اگر کاغذ دولتی شود دوباره کلی خرده ناشر سر بیرون میآورند و دنبال کاغذ میروند، منطقی هم نیست که با آن کاغذ کتاب چاپ کنند بنابراین کاغذها را نمیفروشند و بازار را دچار بحران میکنند. میخواهند کاغذ را کنترل کنند و آن را به دست دولت و وزارت ارشاد میدهند. دقیقا زمانی که فکر میکنند مشکل را حل کردهاند، مشکل را ۱۰ برابر میکنند. این اشکال به خاطر سامانه غلط مدیریتی است، هر قدمی که برای حل مشکل برمیدارند، ۱۰ قدم اشتباه دیگر برای آن میسازند. اینها فجایعی است که در قالب حرف است؛ باید ببینیم چه وضعیتی پیش میآید.
او با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کتاب تنها اتفاق فرخنده سال ۹۷ بود، اظهار کرد: متأسفانه این موضوع با بحران اقتصادی نشر همراه نشد و نتوانست تأثیر مثبت خود را نشان بدهد. از طرفی هم خود قاچاقچیان به مشکل برمیخورند و نمیتوانند کاغذ با بند ۴۰۰هزار تومان تهیه کنند. درواقع به صورت اتوماتیک قاچاق کتاب ضعیف خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: وضعیت ادبیات در سال1397 وضعیت نشر در سال 1397
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الزام فرهنگسازی برای کتابهای الکترونیکی
علی گلشن نویسنده کتابهای کودک و نوجوان معتقد است باید برای کتابهای الکترونیکی فرهنگسازی مناسبی انجام شود و در کنار آن حق مولف نیز در نظر گرفته شود.
به گزارش ایسنا، در آستانه برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، علی گلشن، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگویی درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب این حوزه اظهار کرد: کتابها چاپ میشوند، اما به دلیل هزینههای چاپ و گرانی کاغذ، ناشران زیر بار چاپ کتابهایی که همراه با ریسک هستند و یا پیشبینی میشود که فروش خوبی نداشته باشند، نمیروند. بنابراین بیشتر آثار ترجمه را انتخاب میکنند یا کتابهایی که در سطح بینالمللی دیده شدهاند و یا جوایزی را از آن خود کردهاند تا فروش آنها تضمینشده باشد.
او ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم کتابهای تالیفی کمتر مورد توجه واقع میشوند، چرا که کتابها چاپ اول خود را پشت سر میگذارند، ولی با توجه به قیمت بالای کتاب از فروش چندانی برخوردار نخواهند بود. در واقع باید گفت گرانی کاغذ و چاپ به تولید آثار صدمه زده است و از سوی دیگر این گرانی روی سبد فرهنگی خانواده نیز اثر گذاشته و به نوعی سهم کتاب برای بچهها در خانوادههای سطح متوسط به کمترین میزان ممکن در چندین سال گذشته رسیده است.
نویسنده کتاب «گوزن زرد ایرانی» همچنین با اشاره به اینکه این وضعیت در تهران به اینگونه است و شهرهای دیگر وضعیت بدتری دارند، گفت: دسترسی به کتاب خوب بسیار کاهش یافته است. من حداقل درباره آثار خودم که چاپ کانون پرورش فکری هستند و قیمت مناسبتری دارند این را میدانم. کتابهای کانون به دلیل قیمت مناسبی که دارند بیشتر مورد توجه هستند، اما در تجدید چاپ کتابها نیز با توجه به قیمتهای جدید و نسبت به تلاش کانون برای ارائه قیمت مناسب، اما شاهد تحمیل هزینه بالایی به خانواده هستیم.
گلشن بیان کرد: از سوی دیگر کتابهای کودک با توجه به قیمتهایشان امروز تبدیل به یک کالای لوکس شدهاند و هر کسی به سمت آن نمیرود. در صورتیکه همیشه شعار ما این بوده که کتاب برای همه است و همه باید توان خرید داشته باشند. در همه جا حتی روستاها، کودکان حق دارند که دسترسی به کتابهای خوب داشته باشند. اما الان این اتفاق به شکلی رقم خورده که کتابهای خوب به تعداد محدود و صرفا برای یک قشر خاص قابل خرید است و این بسیار دردناک بوده و باعث ناراحتی است.
این نویسنده اظهار کرد: با ناشران که صحبت میکنم آنها میگویند هزینه چاپ برای ناشران بالاست و چارهای نیست اما در پایان ضرر این خروجی به کودکان وارد میشود. ای کاش راهکاری پیدا شود تا ناشران بتوانند با هزینه بهتری دست به چاپ بزنند و کتاب با قیمت مناسبی در اختیار عموم بهویژه کودک و نوجوان قرار گیرد.
او در ادامه به استقبال از کتابهای دیجیتال اشاره کرد و افزود: این روزها بسیاری به سمت تهیه نسخه پیدیاف یا الکترونیکی کتابها رفتهاند که این هم راهکاری است، اما مگر میشود همه کتابها را به این شکل در اختیار مخاطب قرار داد؟ چرا که هم زمانبر است و هم این که همه افراد دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند که بخواهند این کار را انجام دهند. در پایان این آثار هم باید خریداری شوند، اما در مناطق روستایی و یا شهرهای دیگر اینترنت و دسترسی به ابزار دیجیتال محدود است و بچهها باز هم امکان استفاده از آثار را ندارند. ضمن اینکه فرهنگ استفاده از کتابهای الکترونیک و دیجیتال در کشور ما وجود ندارد و بیشتر تمایلمان به سمت استفاده از کتابهای فیزیکی و تورق آن است.
گلشن در ارتباط با تاثیر کتابهای دیجیتال روی مطالعه نیز گفت: یک قشر خاص دسترسی به این امر دارند و به طور کلی نمیتوان این را تایید کرد. استفاده از کتابهای دیجیتال صرفا در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارد. اما در شهرهای کوچکتر این گونه نیست، چرا که دسترسی وجود ندارد. باید برای هر چیزی فرهنگسازی شود. باید برای کتابهای الکترونیکی نیز این فرهنگسازی انجام شود. من وقتی با بچهها در مراکز کانون یا شهرهای مختلف صحبت میکنم، میگویند ترجیح ما این است که یا کتابی را نخوانیم یا اگر هم میخوانیم فیزیکی باشد، اگر قرار است پای رایانه باشیم علاقهمند به بازی هستیم تا اینکه کتاب بخوانیم. بنابراین هنوز این فرهنگ در جامعه ما ایجاد نشده است و خیلی از آن استقبال نمیکنند.
او در پایان سخنان خود اظهار کرد: چاپ کتاب برای نویسندگان به نوعی منبع درآمد است و برای هر چاپ کتاب ناشر باید به نویسنده مبلغی پرداخت کند. میتوان گفت تجدید چاپ کتاب برای نویسنده مانند بیمه عمر است که در طول سال این درآمد از آثار حاصل میشود. وقتی این آثار الکترونیکی هستند و در فضای مجازی منتشر میشوند دیگر این اتفاق رخ نمیدهد و یا خیلی کم پیش میآید. در نتیجه نویسنده از دریافت حق چاپ محروم میشود و همین امر نیز موجب شده تا نویسندگان با دیجیتالی شدن کتاب موافق نباشند. از جمله خود من، چرا که این نویسنده است که متضرر میشود و این اتفاق خوبی نیست.
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود.
انتهای پیام