Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:41:38 GMT

تمهید برای تسهیل مسافرت های نوروزی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۳۶۸۵

تمهید برای تسهیل مسافرت های نوروزی

تبریز- ایرنا - اتخاذ تمهیدات لازم برای تسهیل سفر ایمن شهروندان در تعطیلات نوروزی از جمله رویکردهای ارزشمند نهادهای مسوول در راستای اهمیت دادن به حقوق شهروندی است که در سال های اخیر در سراسر کشور نهادینه شده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که تا حدود یک دهه قبل، چارچوب مشخصی برای هم افزایی نهادهای مسوول در موضوع مسافرت شهروندان در تعطیلات نوروزی وجود نداشت، هر چند که هر نهاد به نوبه خود برای ارایه خدمات به مسافران می کوشید، راه اندازی ستاد تسهیلات سفر نوروزی در سال های اخیر، تلاش ها برای تامین رفاه و امنیت مردم در تعطیلات سال نو را نظام مند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حوزه های راهداری و حمل و نقل برون شهری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین نهادهای خدمات رسان همچون اورژانس از جمله مجموعه هایی هستند که در تعطیلات نوروزی که امسال بیشترین آن به مدت 16 روز را در پیش داریم، به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه به حالت آماده باش درآمده و در تدارک ایجاد تمهیدات و فراهم سازی تسهیلات لازم و کافی برای مسافران نوروزی می باشند.
مسافرت های خاطره انگیز، بی خطر و به دور از هر گونه حوادث جاده ای، بازدید راحت و آسان از آثار و ابنیه های تاریخی و گردشگری، دریافت خدمات مناسب و سریع در صورت بروز حوادث رانندگی، پوشش فراگیر جاده ای توسط راهداران برای تسهیل سفر و ارایه خدمات مناسب و به هنگام به مسافران نوروزی از جمله اهداف مهم و اصلی ستاد تسهیلات سفر است.
مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مرکز اورژانس آذربایجان شرقی با حضور در میزگرد ایرنای مرکز استان به بیان برنامه ها و عملکرد حوزه های ماموریت خود در تعطیلات نوروزی پرداخته و آخرین وضعیت ستاد تسهیلات سفر استان را تشریح کردند.

* طرح های زودبازده جاده ای اولویت تسهیلات سفر در آذربایجان شرقی است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه این مجموعه در قالب طرح زمستانی و نوروزی از مدت ها قبل برای خدمات رسانی به مسافران جاده ای وارد عمل شده است، گفت: اجرای طرح های زودبازده جاده ای با هدف رفع آنی مشکلات در محورهای مواصلاتی جزو اولویت های اصلی ستاد تسهیلات سفر استان و کمیته ایمنی سفر این ستاد است که با جدیت توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای پیگیری می شود.
اروجعلی علیزاده اظهار داشت: در این راستا و با رایزنی های متعدد با وزارتخانه در قالب ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی موفق به اخذ نقدینگی با موافقت وزیر برای رفع فوری مشکلات جاده ای استان شدیم و تلاش داریم با انجام طرح های زودبازده در جاده ها شامل تعمیر چراغ ها، خط کشی، تعمیر گاردریل ها و روشنایی ها، مرمت تابلوها و سایر موارد، امکان تردد راحت خودروها در محورهای مواصلاتی استان را فراهم کنیم.
وی به بارش های مکرر امسال در اقصی نقاط آذربایجان شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه برف و باران هم اکنون نیز در بسیاری از محورهای آذربایجان شرقی تداوم دارد، یادآور شد: این شرایط رانندگی در جاده ها را سخت می کند و لازم است رانندگان به مقررات مربوطه توجه جدی کنند.
علیزاده مشکلات حوزه جاده ای و حمل و نقل برون شهری آذربایجان شرقی را متعدد دانست و ادامه داد: وجود یکهزار و 600 چراغ چشمک زن مشکل دار از جمله این موارد است که تعمیر آنها به زمان و صرف هزینه نیازمند است و تلاش داریم تا فرا رسیدن نوروز این نقص مهم جاده ای را رفع کنیم.
وی رسیدگی به وضعیت 40 مجتمع بین راهی را از مسئولیت های راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: شرایط عمومی این مجتمع ها به لحاظ بهداشتی، امکانات فنی آنها شامل تامین سوخت و کیفیت سرویس های بهداشتی و خدماتی، نحوه پذیرایی آنها از میهمانان و مسافران نوروزی در این ایام به دقت رصد می شود.
علیزاده فعالیت های ادامه دار تیم های راهداری در طول تعطیلات نوروزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این تیم ها در امتداد طرح های زمستانی همچنان با 550 دستگاه انواع برف روب و نمک پاش در تعداد 48 راهدارخانه مستقر بوده و به مسافران ارایه خدمات خواهند داد و این تیم ها تا پایان تعطیلات نوروزی که 16 فروردین ماه است، در محورهای تعیین شده مستقر هستند.
وی شناسایی 65 نقطه حادثه خیز جاده ای در آذربایجان شرقی را که منجر به تصادفات شاخ به شاخ می شود، توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: رفع مشکلات این نقاط که در محورهای مواصلاتی پراکنده اند، نیازمند اعتبارات ویژه و هنگفت است که با شرایط موجود و وضع مالی دولت، برطرف کردن این تعداد نقاط حادثه خیز در فرصت اندک میسر نیست.
علیزاده اظهار داشت: بر این اساس تعداد 20 نقطه حادثه خیز استان در قالب طرح های زودبازده و فوری تعریف شده است که از این تعداد 10 نقطه در دستور کار سالجاری قرار دارد و رفع مشکلات 10 نقطه نیز از پارسال شروع شده است که تلاش داریم برای سال آینده این نقاط را به حداقل برسانیم.
وی پوشش مسافران نوروزی توسط شرکت های حمل و نقل برون شهری را یکی از اقدامات مهم ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: در این رابطه تاکنون جلسات متعدد با 114 شرکت فعال در استان و همچنین 33 شرکت تعاونی در ترمینال مرکزی تبریز برگزار شده است تا ضمن بررسی راهکارهای مختلف برای ارایه تسهیلات مناسب در تعطیلات نوروزی به مسافران، زمینه مسافرت راحت و مطلوب مردم در این ایام فراهم شود.
علیزاده متوسط عمر ناوگان مسافربری برون شهری آذربایجان شرقی را 8 سال و مناسب و پایین تر از میانگین کشوری دانست و گفت: طرح ایمنی سفر از اول اسفند ماه شروع شده و تا 15 فروردین ادامه دارد و به موازات همین طرح، پیش فروش بلیت ها نیز از 12 همین ماه آغاز شده است.
وی برگزاری جلسه ویژه با مسئولان فنی شرکت های مسافربری را از دیگر اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی برای تسهیل سفر مسافران نوروزی بیان کرد و افزود: دقت کافی به وضعیت فنی اتوبوس ها و بررسی کامل فنی آنها از تاکیدات اصلی این جلسه بوده است.

* نرخ خدمات گردشگری و اقامتی در آذربایجان شرقی افزایش ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد با بیان اینکه این ستاد طی سالجاری هر ماه یک نشست برگزار کرده است، از فعالیت 10 کمیته این ستاد خبر داد و افزود: یکی از تصمیمات مهم ستاد با هدف جذب گردشگر نوروزی به استان مربوط به ثابت ماندن نرخ خدمات گردشگری و اقامتی است و برای نوروز 1398 هیچ گونه افزایش قیمت در این زمینه وجود نخواهد داشت.
مرتضی آبدار اظهار داشت: تمامی هتل ها، گردشگرپذیرها، اقامتگاه ها، رستوران ها، موزه ها و آثار و ابنیه های تاریخی با نرخ های مصوب سالجاری و حتی در پاره ای موارد با تخفیف های مناسب برای مسافران نوروزی ارایه خدمات خواهند کرد.
وی از همکاری و تعامل نزدیک هتل داران، انجمن ها و اتحادیه های رستوران های استان با دبیرخانه ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی قدردانی کرد و افزود: بدون وجود چنین همکاری و تعامل نزدیک دست یابی به تصمیمات فوق غیرممکن بود.
آبدار برپایی تعداد 100 نوروزگاه در آذربایجان شرقی را از برنامه های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد و ادامه داد: این نوروزگاه ها با هدف نمایش آیین ها و سنت های رایج و احیای آیین های نوروزی به عنوان یک رسالت فرهنگی در تبریز و سایر شهرستان های استان از قبل و ایام نوروز برپا می شود.
وی یادآوری کرد: اجرای نمادین رسوم نوروزی از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشیقی، بازی های سنتی آذربایجان، مراسم مرتبط با چهارشنبه آخر سال و نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک سنتی آذربایجان از جمله برنامه های این طرح است.
آبدار اظهار داشت: رویداد فرهنگی نوروزگاه در محل های از پیش تعیین شده مثل محوطه حیاط بازار امیر و بازارچه صنایع دستی برگزار و در آنها مراسم نوروزخوانی مانند تکم گردانی و سایاچی اجرا می شود.
وی ادامه داد: آئین های سنتی آذربایجان در ایام نوروز شامل مراسم استقبال عید نوروز مانند سبزه رویاندن، خانه تکانی، شال انداختن، چهارشنبه ننه و مراسم مرتبط با آب و برنامه های مربوط به تحویل سال نو، رسم تهیه آب چهل یاسین، دید و بازدید عید و بازی های مرتبط با نوروز است.
آبدار با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی اتخاذ شده است، گفت: به منظور ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی گروه های نظارتی از مراکز و تاسیسات گردشگری تبریز بازرسی می کنند تا با بررسی موارد موجود اقدام های قانونی لازم در صورت بروز تخلف را انجام دهند.
آبدار بر لزوم ارایه خدمات مناسب در امر اسکان مسافران نوروزی تاکید کرد و افزود: ترتیبی اتخاذ شده تا گردشگران تنها در اماکن اقامتی مجاز اسکان یابند و با نظارت ویژه و مستمر با هرگونه اماکن اقامتی متخلف یا غیرمجاز برخورد می شود.
وی برگزاری ۳۰ نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان را از دیگر برنامه های ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی بیان کرد که در راستای اعتلای هنر دست هنرمندان آذربایجان در قالب نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی گشایش خواهد یافت.
آبدار با بیان اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اقلام تبلیغاتی اعم از نقشه، کتابچه، کتابچه های کودک، کارت پستال و پوسترهای مربوط به استان را جهت ارایه به گردشگران آماده ساخته است، گفت: مرکز اطلاع رسانی نوروز ۹۸ نیز در خانه تاریخی صدقیانی تبریز مستقر خواهد بود.
وی ادامه داد: در راستای ارایه خدمات گسترده و معرفی تخصصی جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی، راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و ورودی شهرها مستقر خواهند بود.
دبیر ستاد تسهیلت سفر آذربایجان شرقی اعلام کرد: این استان با ۳۳ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان و در مجموع 10 هزار و ۱۰۰ تخت، پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی خواهد بود.

* 65 پایگاه جاده ای و2 پایگاه هوایی اورژانس آذربایجان شرقی به مسافران نوروزی خدمات می دهد
رییس مرکز اورژانس آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این مجموعه در طول ایام تعطیلات نوروزی به صورت تمام وقت آماده باش است، گفت: تعداد 65 پایگاه جاده ای و 2 پایگاه اورژانس هوایی در تبریز و میانه آماده ارایه خدمات و امدادرسانی به مسافران نوروزی خواهد بود.
فرزاد رحمانی از اجرای طرح سلامت توسط اورژانس آذربایجان شرقی از 25 اسفند جاری تا 17 فروردین 1398 خبر داد و اظهار داشت: به دلیل طولانی شدن تعطیلات نوروزی سال جدید این طرح نسبت به سال های قبل چند روز بیشتر تداوم خواهد یافت.
وی فعال شدن واحد پیشگیری از حوادث ناگوار در اورژانس استان را از اقدامات این مجموعه برای تعطیلات نوروزی دانست و افزود: با وجود اینکه این واحد از مدت ها قبل فعال شده است اما آنگونه که باید خروجی قابل توجهی دریافت نکرده ایم و برای نتیجه بخش بودن این طرح نیازمند همکاری و مساعدت رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی در سطح جامعه هستیم.
رحمانی با تاکید بر اینکه اورژانس آذربایجان شرقی برای خدمات رسانی به مسفران نوروزی آمادگی کامل دارد، از لغود تمام مرخصی های کارکنان این مجموعه در طول تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: اورژانس استان به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیز پرسنل کمبودی ندارد.
وی، تعطیلی درمانگاه های بخش خصوصی را از مشکلات و چالش های اورژانس آذربایجان شرقی در نوروز بیان و اضافه کرد: این امر که بیشتر در شهرستان ها مشکل زا است، باعث سرریز شدن مصدومان احتمالی تصادفات رانندگی به مراکز درمانی دولتی می شود که در پاره ای از موارد موجب ازدحام مصدومان و بروز مشکل در خدمات رسانی به هنگام می شود.
رحمانی کوهستانی بودن و پرتردد بودن جاده های مواصلاتی و تعدد نقاط حادثه خیز جاده ای را از مهمترین دلایل بالا بودن تصادفات منجر به فوت و جرح در آذربایجان شرقی دانست و اضافه کرد: هر چند این استان در تعطیلات نوروزی مسافرفرصت است تا مسافرپذیر، اما همین موضوع نیز موجب شلوغی بیش از حد جاده ها و به موازات ان افزایش تعداد تصادفات می شود که برای رهایی از بروز حوادث ناگوار باید فرهنگ سازی در نحوه رانندگی و توجه مسافران به مقررات به انجام برسد.
وی برپایی ایستگاه های سلامت در نقاط مختلف استان و به ویژه ورودی شهرها را از اقدامات مهم اورژانس آذربایجان شرقی برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای جلوگیری از حوادث جاده ای برشمرد و گفت: در سال جدید سازه های جدیدی برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد تا مثل سال های گذشته که از چادر استفاده می شد و در شرایط آب و هوایی خاص و وزش باد موجب از بین رفتن آنها می شد، جلوگیری شود.
رییس اورژانس و عضو کمیته ایمنی ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی اضافه کرد: این ایستگاه ها در 13 نقطه استقرار می یابد و ضمن تبلیغات، نسبت به ارایه کمک های اولیه به مسافران نوروزی اقدام خواهند کرد.
رحمانی یادآور شد: مرکز اورژانس آذربایجان شرقی برای کمک به مصدومان احتمالی آیین های سال جدید و تصادفات درون شهری نیز تعداد 26 پایگاه در تبریز و جاده های منتهی به این شهر ایجاد کرده است که تلاش داریم این تعداد را به 15 پایگاه افزایش دهیم.
هماهنگی و تنظیم: سیدیحیی مرتضائی
3038/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تسهيلات سفر نوروز آذربايجان شرقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

سالن جمهوری اسلامی در استانداری آذربایجان شرقی روز گذشته میزبان همایشی با عنوان «بررسی الزامات تحقق شعار سال» با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی و مدیران ارشد استان و با هدف همفکری و هم افزایی برای تحقق شعار سال بود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074537 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی سفر می کند
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • هشدار هواشناسی چهارمحال و بختیاری
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • آیا مشتریان از امداد جاده‌ای نوروزی مدیران خودرو رضایت داشتند؟
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی