نوروز در قاب تاریخ
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۴۰۸۶
جشنی به قدمت سه هزار سال
پیدایش بهار و آغاز سال جدید ایرانیان اگرچه یک رخداد طبیعی است، اما برای همه اقوام ایرانی و بخشی از اقوام و ملل سایر کشورها، اتفاقی فراتر از تحول طبیعت محسوب میشود؛ این رخداد همواره در طول تاریخ باروح و فرهنگ این اقوام گرهخورده است و منشأ تحولات روحی نیز بهحساب میآید.
شاید برای هریک از مناطق ایران، رسوم تقریباً متفاوتی برای نوروز مشاهده شود، اما در حالت کلی یک فرهنگ عمومی در این رابطه حاکم است که خود این آیینها عامل پیوند اقوام مختلف ایرانی با زبانهای گوناگون اعم از ترک، فارس، کرد، بلوچ، لر، عرب، ترکمن، گیلک، مازنی و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پیوند، یک پیوند عاطفی مستحکمی است که همه حول محور فرهنگی بهنام نوروز گرد هم میآیند و شکوه طبیعت را با عقاید و شکلهای مختلف به نظاره مینشینند.
آنچه که در فضای فرهنگی ایران، با عنوان موضوع نوروز مطرح میشود، تلفیقی است از تغییر و تحول طبیعت، سنتهای رسوخ یافته تاریخی، باورهای مثبتاندیشانه و امیدوارانه و ایجاد شادی و شعف درونی.
نوروز قرنها است که در ایران جشن گرفته میشود و همین باعث شده است تا یک استحکام فرهنگی سترگ در پشت این رخداد پدید آید و ناخودآگاه همه را در معرض نشاط قرار دهد.
دایره گسترده نوروز
اگرچه خاستگاه نوروز ایران محسوب میشود، اما در دایره ایران فرهنگی و حتی فراتر از آن کشورهای مختلفی این رخداد را جشن میگیرند.
مثلاً علاوه بر ایران، در جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، کردستان عراق، سوریه ترکمنستان، آلبانی و پاکستان عید نوروز جشن گرفته میشود.
همچنین همه پارسیان کشور هند و ایغورها، قزاقها، قرقیزها و ازبکهای چین، نیز این ایام را گرامی میشمارند و جشن میگیرند در کنار اینها، در کشورهایی نظیر ایالاتمتحده آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و بریتانیا توسط مهاجرانی که از کشورهای شرقی مهاجرت کردهاند، پاس داشته میشود.
البته این رخداد در ایران و افغانستان آغاز سال جدید نیز محسوب میشود و تقویم رسمی این دو کشور بر مبنای آغاز بهار است که به آن سال شمسی نیز میگویند.
در برخی از کشورها نظیر جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، سوریه ترکمنستان، آلبانی، چین، هند و پاکستان هم اگرچه نوروز مبنای تقویم کشور نیست، اما ایام آغازین بهار جشن گرفته میشود و تعطیل رسمی است.
وجود اینهمه کشور و مردمان دخیل در فرهنگ نوروز و تلقی کردن این ایام بهعنوان عید، نشان میدهد که این رخداد طبیعی دایره وسیعی از فرهنگهای متنوع را در خود جایداده است.
نوروز در سازمان ملل
بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان، مجمع عمومی سازمان ملل روز نوروز را در تقویم خود جای داد.
در متن به تصویب رسیده ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) توسط مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، ۲۱ ماه مارس، جشنی که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن میگیرند توصیفشده است.
پیش از آن در تاریخ هشتم مهرماه ۱۳۸۸ خورشیدی، نوروز به پیشنهاد ازبکستان توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، بهعنوان میراث معنوی، به ثبت جهانی رسیده بود.
در هفتم فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر بهعنوان «دبیرخانه نوروز» شناخته شد.
همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامهای روز ۲۱ مارس برابر با یکم فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح بهعنوان «روز جهانی نوروز» به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، جشن نوروز بهعنوان یک مناسبت بینالمللی به رسمیت شناخته شد.
نخستین بار، نوروز ۱۳۹۱ را در صحن عمومی سازمان ملل و یونسکو به میزبانی ایران جشن گرفتند. بان کی مون، دبیر کل وقت سازمان ملل نیز پیامی برای این مناسبت صادر کرد.
از خانهتکانی تا سفر
پیشتر بیان شد که گستردگی جشن نوروز در بین اقوام مختلف چنان است که گاه تفاوتهایی جزئی در بزرگداشت روزهای آغازین بهار در مناطق مختلف دیده میشود، اما بهرغم همه این تفاوتها، وقایعی هستند که یکشکل عمومی یافتهاند.
مثلاً خانهتکانی قدم نخست مردم برای استقبال از نوروز است.
خانهتکانی یکی از آیینهای نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن میگیرند به آن پایبندند. این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان برگزار میشود.
همچنین از آدابی که در بین کاسبان و تاجران و رعایت میشد، محاسبه مالی است که قاعدتاً در اول سال مطرح است.
دیدوبازدید در نوروز نیز یکی از سنتهای این ایام محسوب میشود. از آداب و سنن دیگر عید نوروز صلح و آشتی دادن است که میان ایرانیان رسم است، دلهای کینهورز را به هم نزدیک میکردند و صلح میدادند.
همچنین نو پوشی و تمیز پوشی از دیگر آداب در عید نوروز است.
سفر کردن از آیینهای دیگر عید نوروز محسوب میشود که بخشی از این سفرها تفریحی و بخشی دیگر به نیت تجدیددیدار با اقوام ساکن در شهرهای دور است.
زیارت اهل قبور و هدیه دادن به دیگران در عید نوروز از دیگر آیینهای نوروز است.
مبانی اسلامی نوروز
پسازآنکه ایرانیان دین مبین اسلام را پذیرفتند، آداب نوروزی را همچنان حفظ کردند و بهتدریج به آن جامه اسلامی پوشاندند.
احادیث و اخباری از زبان ائمه و فقهای شیعه در فضیلت روز نوروز نقلشده است و احکامی را برای نماز، روزه، غسل و دعا به آن افزودهشده است.
حضور قرآن کریم در سفره هفتسین و قرائت آن در هنگام تحویل سال، دعای مخصوص سالتحویل (یا مقلبالقلوب ...)، استغفار از گناهان، حضور در اماکن متبرکه مانند بارگاه امام رضا (ع)، حضرت معصومه، حضرت عبدالعظیم، حضرت شاهچراغ و امامزادهها و غسل و پاکیزه کردن بدن همگی از نمادهای دینی نوروز هستند.
بسیاری از مراسمهای عید نوروز علیرغم داشتن ریشه ملی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقعشده است و این به دلیل هماهنگی آن سنتها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام هر چه بیشتر جامعه خانواده محور است. بهطور مثال دیدوبازدید عید نوروز همان مفهوم صلهرحم است.
این سنت نهتنها دارای ثواب اخروی و پاداش الهی است بلکه با از بین بردن کینه و کدورتها بین خانوادهها، موجب افزایش محبت در جامعه مسلمین خواهد شد.
در واقع پیوند مبانی دینی و مبانی ملی باعث رویش فرهنگی ریشهداری میشود.
تلفیق ایرانیت و اسلامیت
دین اسلام به عنوان دینی الهی و کامل، همواره بشریت را به فطرت خود دعوت کرده و فطرت الهی انسان را مرجعی برای قیاس اعمالش قرار داده است. یکی از مظاهر این فطرت درونی آدمی عقلانیت او است.
عقلانیتی که ملاک رفتار، اعمال و کردار انسان محسوب میشود.
دین مبین اسلام نیز با محور قرار دادن عقلانیت، هر آن چیزی را که به سعادت و کمال آدمی منتهی بشود مورد تأیید و استقبال قرار داده و هر آنچه را که بهنوعی موجب فساد آدمی، خانواده و درنهایت اجتماع بشری بشود، از خود دور داشته است.
همین نگاه ویژه به عید باستانی نوروز و یا سایر اعیاد و آدابورسوم ملی وجود دارد.
مفاهیم والای انسانی که ریشه در فطرت الهی انسان دارد خود را گاه در تعلیمات دینی نشان میدهد و گاه در سنتهای ارزشمند ملی؛ گاه نام دیدوبازدید به خود میگیرد و گاه نام صلهرحم.
درهرحال وجه مشترک هر دو عنصر عقلانیت و فطری بودن است که میتوان با افزایش آگاهی نسبت به آموزههای والای اسلامی و مطالعه درباره سنتها و آیینهای ارزشمند ملی آنها را تشخیص داد و هر چه بیشتر نسبت به کیش و آیین و همچنین ملیت خود افتخار کرد.
شاردن از نوروز میگوید
یکی از منابع تاریخی که میتواند انسان را با گذشته بیشتر آشنا سازد، سفرنامهها هستند. در برخی از این سفرنامهها، به رخداد نوروز در ایران نیز پرداختهشده است.
مثلاً ژان شاردن جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی و صاحب کتاب ارزشمند ۱۰ جلدی «سفرهای سِر ژان شاردن» بود؛ کتابی که بهعنوان یکی از برجستهترین آثار پژوهشگران غربی درباره ایران و خاور نزدیک شناخته میشود.
شاردن در این کتاب به نوروز و آدابورسوم آن نیز پرداخته است.
این سیاح فرانسوی بر اساس مشاهدات و مطالعات خود عنوان میکند: «ایرانیان جشن نوروز را مطابق سال شمسی که معمولاً تاریخ باستانی این قوم بوده است برگزار میکنند و از همین سنت باستانی به ثبوت میرسد که مردم این کشور به اعیاد مربوط به تحول آفتاب و اعتدال ربیعی بسیار اهمیت قائل بودهاند و آغاز بهار را سخت نیکو و مبارک میشمردهاند.
جشن نوروز هشت روز تمام ادامه داشته است؛ در نخستین روز عید، شاهنشاه بار عام میداده، روز دوم مخصوص شرفیابی علما و دانشمندان و مخصوصاً اخترشماران بوده است، سوم به مغان و موبدان اختصاص داشته، چهارم ویژه قضات بوده، پنجم مخصوص بزرگان و اشراف، ششم برای خویشاوندان و منسوبین شاهنشاه و دو روز آخر به زنان و کودکان سلطان اختصاص داشته است.»
نوروز در تاجیکستان
چنانکه پیشتر اشاره شد، روزهای آغازین بهار در کشورهای مختلفی جشن گرفته میشود در گزارش حاضر به جهت اجتناب از اطناب مطلب فقط به آیینهای نوروزی یکی از کشورها پرداخته میشود.
جشن نوروز برای مردم تاجیکستان بهویژه بدخشانیان تاجیکستان جشن ملی نیاکان است که برای مدت سه روز برگزار میشود.
آنها از این مراسم بهعنوان رمز دوستی وزنده شدن کل موجودات یاد میکنند و بانام «خیدیر ایام» یعنی جشن بزرگ معروف است.
پیش از فرارسیدن نوروز کودکان تاجیکستان با برگزاری مراسم «گل گردانی» به دیگران پیغام میرسانند.
این مراسم یک هفته قبل از نوروز، یعنی در اوایل دهه دوم ماه مارس از سوی گروهی از کودکان که در دست گلهای سیه گوش، بایچیچک یا نوروزی دارند اجرا میشود.
این کودکان به هر منزل مسکونی نزدیک شده و با قرائت شعرهایی فارسی فصل بهار را به صاحبان آن خاندان شادباش میگویند.
در پاسخ به تبریکات کودکان، صاحبخانهها به آنها مقداری گندم، نخود، نسک و انواع دیگر محصولات غله یا شیرینی اهدا میکنند و کودکان با جمع آوردن عیدی خود این مواد را به منزل یکی از دوستان میبرند و صاحبمنزل برای آنها غذای نوروزی آماده میکند. همچنین «آتش پَرَک» یا همان چهارشنبهسوری نیز از دیگر آیینهای نوروزی است.
روایتهایی برای هفتسین یا هفتشین!
رسم و باوری کهن است که همه اعضای خانواده در موقع سالتحویل در خانه خود در کنار سفره هفتسین گرد هم میآیند.
در سفره سفیدرنگ هفتسین، ازجمله، هفت روییدنی خوراکی است که با حرف «س» آغاز میشود و نماد و شگونی بر فراوانی روییدنیها و فراوردههای کشاورزی. چون سیب، سبزه، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سمنو و مانند اینها است.
افزون بر آن آینه، شمع، ظرفی شیر، ظرفی آب که نارنج در آن است، تخممرغ رنگ کرده، تخممرغی روی آینه، ماهی قرمز، نان، سبزی، گلاب، گل، سنبل، سکه و قرآن نیز زینتبخش سفره هفتسین است.
این سفره در بیشتر خانهها تا روز سیزده گسترده است. در برخی از نوشتهها از سفره هفت شین (هفت روییدنی که با حرف شین آغاز میشود) سخن رفته و آن را رسمی کهنتر دانستهاند.
در ریشهیابی واژه هفتسین نظرهای دیگری، چون هفت چین (هفت روییدنی از کشتزار چیده شده) و هفت سینی از فرآوردههای کشاورزی نیز بیانشده است.
پراکندگی نظرها ممکن است به این سبب باشد که در کتابهای تاریخی و ادبی کهن اشارهای به هفتسین نشده و از دوره قاجاریه است که درباره رسمهای عامیانه مردم تحقیق و بحث و اظهارنظر آغازشده است. منبع: زندگی آنلاین
منبع: پارسینه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد/ برای زنان پرونده قضایی تشکیل میشود؟
به گزارش خبرآنلاین، طرح «نور» توسط نیروی انتظامی در خیابانهای شهر اجرا میشود، شاید بعد از ماجراهای شهریور ۱۴۰۱ خیلیها گمان میکردند حضور گشت ارشاد در خیابانها منتفی شده است، اما فقط باید دو نوروز میگذشت تا یک بار دیگر طرحی برای حجاب پا به خیابانها بگذارد و در میادین اصلی مستقر شود.
هنوز تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳ تمام نشده بود که پلیس اعلام کرد از شنبه ۲۵ فروردین طرحی بهنام «نور» برای مقابله با بدحجابی اجرا میکند. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) در اولین اطلاعیه از سلسله اطلاعیههای چهارگانه خود نوشت: «فرماندهی انتظامی ضمنِ دعوتِ همگان به رعایت هنجارهای دینی و اخلاقی با هرگونه اَعمالِ ناهنجار و ضدِ ارزشهایِ جامعه که توسطِ افرادی معدود و هنجارگریز صورت میگیرد برابر قانون با جدیت برخورد خواهد کرد. از این افراد انتظار میرود ضمن رعایت هنجارهای ایرانی- اسلامی از جمله عفاف و حجاب از هر نوع رفتاری که مطلوب جامعه نیست بپرهیزند.»
اطلاعیهای که در میان تنشهای منطقهای خیلیها را متعجب کرد، با این وجود قرار همان شنبه ۲۵ فروردین شد. یک روز بعد از روز موعود فراجا اطلاعیه دوم خود را درباره طرح «نور» منتشر کرد: «با اجرای طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، خوشبختانه شاهد همکاری وصف ناپذیر مردم عزیز به ویژه بانوان فهیم و قانونمدار کشورمان با پلیس هستیم...فرماندهی انتظامی کشور به تمام مادران، خواهران و دختران سرزمین ایران اسلامی که با برادران خود در فراجا همگام و همسو بوده و با روشنفکری آگاهانه نسبت به قوانین جامعه ایران اسلامی تمکین دارند، تقدیر و تشکر خالصانه خود را ابراز میکند.»
پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده
چند روز بعد از اجرای طرح «نور» آهسته آهسته فیلمهایی از مواجهه پلیس با برخی زنان در فضای مجازی منتشر شد، تصاویری که نشان از تنش داشت، اما اطلاعیه سوم پلیس نشان داد که او از عملکرد خودش رضایت دارد، آنها در بخشی از متن این اطلاعیه نوشتند: «گزارشهای میدانی و بررسیهای دقیق با ابزار هوشمند نشانداده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوبتر بوده و این شرایط در روزها و هفتههایِ آینده روندِ بهتر و مناسبتری خواهد یافت.»
همچنین در بخشی دیگری از اطلاعیه سوم به اشتباهات احتمالی پلیس اشاره شد: «ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد.»
توئیت متفاوت بعد از اعلام رضایت پلیس؛ برخی مسئولان تذکر گرفتند
بعد از آنکه فراجا در اطلاعیه سوم خود نوشت: «پلیس عاری از خطا و اشتباه نیست.» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب خبر داد: «برخی مسئولان بهدلیل کارهای بیقاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کردهاند.»
سیدمهدی فضائلی، در شبکه اجتماعی ایکس ضمن بازنشر بخشی از بیانات رهبری درباره حجاب نوشت: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است...منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارداین کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد/ پی نوشت: به تازگی برخی مسئولان بهدلیل کارهای بیقاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کردهاند.»
توئیت فضائلی که خبر از تذکر به مسئولان درباره نحوه برخورد با حجاب میداد با واکنشهایی از سوی موافقان و مخالفان گشت ارشاد همراه شد. در همین راستا یک توئیت قدیمی از او در فضای رسانهای بازنشر شد که در آن نوشته بود: «ممکن است من و شما درباره برخی عملکردهای گشت امنیتی اجتماعی یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به عنوان یکی از احکام الله و لزوم برخورد متقضی با افراد هنجارشکن با فساد سازمان یافته ندارد؛ همینطور لزون رعایت حرمت پلیس.»
اما ساعتی پس از انتشار این توئیت قدیمی، مهدی فضائلی، در شبکه اجتماعی ایکس به آن واکنش نشان داد و نوشت: «ساعاتی است توئیت زیر به عنوان توئیت جدید بنده و به عنوان عقب نشینی از توئیت قبل در حال بازنشر است؛ ضمن تأیید محتوای این توئیت که مربوط به حدود ۱.۵ سال پیش است تأکید می کنم توئیت دیروز به قوت خود باقی است.»
حمله شریعتمداری به فضائلی
با این وجود برخی انتقادها بهسمت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب سرازیر شد، حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه میفرمایند: «بتازگی برخی مسئولان بهدلیل کارهای بیقاعده تذکر دریافت کردهاند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده میشود و شده است؟!
برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظمله (آقایان گلپایگانی و حجازی) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم میرسد. توضیح آن که بیت معظمله حتی از به کارگیری واژه «یک مقام آگاه» نیز به شدت پرهیز میکند! از این روی، نظری که جنابعالی به حضرت آقا نسبت دادهاید، خارج از روال یاد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.»
اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه تذکر رهبری را تایید کرد و گفت؛«یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته میشود که حضرت آقا تذکری دادهاند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب میرسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت میکنند.»
برای زنان پرونده قضائی درست نمیکنیم
با همه این مسائل طرح «نور» همچنان ادامه دارد و برخی زنان توسط پلیس بازداشت میشوند، اما مقام قضائی اعلام کرد برای این گروه از زنان پروندهای تشکیل نمیشود. حجتالاسلام محمدکاظم موحدیآزاد، دادستان کل کشور با بیان اینکه ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم و بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش فرد به منزل برمیگردد گفت: اکثر بانوان بعد از تذکر نسبت به اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام میکنند.
همچنین پلیس در بخشی از اطلاعیه چهارم خود در اینباره نوشت: «پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندانِ عزیز این نوید را میدهیم که در نهایت طرح نور به سمت هوشمندسازی پیش خواهد رفت.»
در این میان برخی پیامکها طی روزهای گذشته دست به دست شد که خبر از ثبت نام برای طرح تذکر لسانی به زنان با پوشش متفاوت میداد، اما پلیس بلافاصله درباره آن اطلاعیه صادر کرد، مرکز اطلاع رسانی فراجا، طی اطلاعیهای اعلام کرد: «لینکهای منتشره جهت ثبت نام و نقش آفرینی در طرح تذکر لسانی و مقابله با کشف حجاب و برهنگی و موارد مشابه، از جانب پلیس نیست.»
همچنین سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا اعلام کرد: «با حمایت های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.»
در واکنشی دیگر حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: «مساله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است، تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند.»
منتقدها چه میگویند؟
مسعود پزشکیان، منتخب تبریز در مجلس دوازدهم در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب گفت: «اگر ما اطلاع رسانی، هدایت و توجیه کنیم، فرد میپذیرد راهی که میرود اشتباه است، اما زمانی که به زور میگوییم باید این کار را انجام دهی، این غیر از عناد و ایجاد عقده در دل فرد کار دیگری نمی کند. من به آقایان پیشنهاد میکنم بررسی کنند و قبل و بعد مداخله را ببیند؛ اگر وضع حجاب بهتر شده است ادامه دهند، اما اگر بدتر شد، این یعنی مردم را بدبین کردهاند و باید راه خود را تغییر دهند.»
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به هزینههای مادی، روانی، اجتماعی و سیاسی بالای، مواجهه با مساله پوشش زنان گفت: «تا حالا چند بار دست در این حفره کرده و گزیده شدهاند و همچنان هم در حال تکرار آن هستند. توجه ندارند که نتایج منفی این سیاستها بسیار زیانبار است.»
۲۳۳۲۳۳
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899582