«مشهد» برجستهترین پدیده فرهنگی کشور
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۷۷۶۹
رکورد تماشاگران سینمای ایران در این سال شکسته شد، جشنوارههای هنری با این که با بودجه محدودتری برگزار شدند، رونق بیشتری داشتند.
به گزارش مشرق، سال ۹۷ سال تلاطمهای اقتصادی بود. سال دلار و سکه، سال به دار آویختن سلاطین و سال داغ شدن دوباره عدالت اجتماعی در کشور. در چنین فضایی معمولاً نخستین قربانی فرهنگ و هنر است.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«مشهد مقدس»
این که نام یک شهر را بهعنوان یک پدیده فرهنگی، هنری در صدر لیست پدیدههای سال بنویسیم، کاری غیر معمول و عجیب به نظر میرسد. اما قصد ما عجیبنگاری و جلب توجه بیدلیل نیست. «مشهد» طی دو، سه سال گذشته از سوی شبهروشنفکران و غربباوران تحت شدیدترین حملات رسانهای قرار گرفت. آنها تلاش کردند مشهد را شهری با فضای بسته، بدون امکان زیست فرهنگی، هنری و در یک کلام پلیسی، امنیتی نشان دهند. یکی از مصادیق برجسته این حمله حسابشده ماجرای لغو کنسرتها بود. اما طی یک سال گذشته مشهد چه از نظر کالبد و زیرساخت چه از باب برنامهها و اتفاقهای فرهنگی پایتخت ایران بود. پا گرفتن جریان تئاتر، تأسیس یک پردیس تازه سینمایی، برگزاری جشنواره فیلم مستند «بهشت» و اتفاقهایی مانند نمایشگاه مشهد دوستداشتنی از آن جمله است. تئاتر مشهد در سالی که گذشت بیشترین نماینده را در بین شهرستانها در جشنواره تئاتر فجر داشت. مشهد در نهایت با تئاتر «دریاچه قو» توانست برگزیده جشنواره تئاتر فجر شود. این حجم از اتفاق مثبت در یک سال نشاندهنده این واقعیت است که مشهد فضایی زنده و پویا از جهت فرهنگی دارد و واقعاً شایسته عنوان برجستهترین پدیده فرهنگی، هنری سال است.
همکاری محمد معتمدی با گروه «برادران جبران»
سال ۹۷ برای موسیقی ایرانی سال همکاریهای بینالمللی بود. از میان این همکاریها یک نمونه از سایرین برجستهتر بود و همین باعث شد تا آن را در لیست پدیدههای سال معرفی کنیم. در حال صحبت کردن از همکاری محمد معتمدی با گروه «برادران جبران» هستیم. معتمدی در کنار راجر واترز در آلبوم «راهپیمایی طولانی» با برادران جبران همکاری کرد. اعضای گروه تریو (سهنوازی) جبران برادران فلسطینیِ جبران به نامهای سمیر، ویسام و ادنان هستند. این آلبوم ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر ۱۳۹۷) به صورت رسمی رونمایی شد. معتمدی در زمان انتشار خبر این همکاری در یک مصاحبه جزئیات آن را توضیح داد: «من در این آلبوم یک قطعه خواندهام که نامش The long march است و نام همین قطعه را هم برای آلبوم انتخاب کردهاند. برای این قطعه من شعری از اشعار خواجوی کرمانی انتخاب کرده و به صورت آوازی روی قطعهای از تریو جبران و در بیات اصفهان خواندهام.» مبنای نامگذاری این آلبوم و قطعاتش اشعار و متون شاعر معروف فلسطینی، محمود درویش است و نامها بر مبنای واژگانِ شعریِ او انتخاب شده است. در واقع خط ربطِ قطعات این آلبوم، سرودههای درویش است. همچنین یکی از قطعات این آلبوم با عنوان carry the earth را راجر واترز خوانده که شعرش از سرودههای خودِ واترز است. این خواننده که جایگاهی جهانی در موسیقی دارد، این قطعه را به یادِ چهار پسر بچهای ساخته که در سال ۲۰۱۴ در سواحل غزه، توسط رژیم صهیونیستی کشته شدند. این آلبوم با صدای محمود درویش شروع میشود و در قطعه دوم اثری با صدای محمد معتمدی شنیده میشود. حبیب مفتاح و یوسف هُبِیش نوازندگان سازهای کوبهای در این آلبوم هستند. بدون تردید همکاری معتمدی در این آلبوم ضدصهیونیستی پرطرفدار یکی از برجستهترین همکاریهای بینالمللی موسیقی ایرانی طی یک دهه گذشته است.
معرفی کیهان کلهر
بهعنوان یکی از بیست هنرمند برتر جهان
مجله انگلیسی «سانگ لاینز» پیش از این نیز در سال ۲۰۱۳ آلبوم مشترک استاد «کیهان کلهر»، نوازنده سرشناس کمانچه و «اردال ارزنجان»، نوازنده ساز «باغلاما» اهل ترکیه را در میان ۱۰ اثر برگزیده سال قرار داده بود. این نوازنده مطرح کمانچه پیش از این هم به همراه گروه راه ابریشم برنده جایزه «گرمی» شده بود. این هنرمند این روزها مشغول آمادهسازی آلبوم جدیدش است، آلبوم «هنوز پاییز است» تازهترین اثر کلهر است که محتوای آن بر اساس همکاریهای متعدد این هنرمند مطرح موسیقی کشورمان با مجموعه رامبرانت تریو (گروه هلندی) شکل گرفته است. مجله بینالمللی «سانگ لاینز» سال ۱۹۹۹ در انگلیس راهاندازی شد و سالی هشت بار به چاپ میرسد. این نشریه بهطور تخصصی به موسیقی کشورهای مختلف جهان میپردازد. کنسرتها، موسیقیهای سنتی و فستیوالها از جمله مسائلی هستند که در این مجله مورد تمرکز قرار میگیرند. «سانگ لاینز»در هر نوبت چاپ یک CD از بهترین ترانههای منتشرشده را هم توزیع و پنج اثر برگزیده چهرههای مشهور را نیز معرفی میکند. کیهان کلهر هنرمند نامآشنای موسیقی ایران که نوای مسحورکننده کمانچهاش نهتنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از علاقهمندان موسیقی ملل در آن سوی آبها نیز آشناست، سوم آذرماه ۱۳۴۲ بهدنیا آمد. وی کارنامه پرباری در موسیقی ایران دارد و با هنرمندان بزرگی چون محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، شهرام ناظری و برخی هنرمندان برجسته دنیا چون اردال ارزنجان، شجاعت حسینخان، یویوما، عالیم قاسماف، بروکلین و… همکاری داشته است. استاد حسین علیزاده هنرمند برجسته موسیقی ایران که در آلبومهایی چون «سرود مهر»، «ساز خاموش»، «زمستان است» و… با کلهر همکاری داشته، او را «هنرمندی شوریده» لقب داده است.
جشنواره هنر مقاومت
هنر و فضاهای هنری در عرف جامعه ما فضایی فانتزی و برج عاجنشین دارد. فضایی دور از مردم که اختصاص به محفلی کوچک از آدمهایی عجیب و غریب دارد.
این فضا وقتی به هنرهای تجسمی میرسد، به حادترین شکل خود نزدیک میشود. هنری محصور در گالری که تنها مشتریهایش، «نجومیها» هستند.
در چنین فضایی، جشنواره هنر مقاومت که جشنوارهای در حوزه هنرهای تجسمی است، تلاش کرد از این کلیشهها عبور کند. جشنواره هنر مقاومت، خصوصاً در دوره پنجم خود از جهات مختلف جشنوارهای متفاوت بود. جشنوارهای که با شکستن اصول مرسوم جشنوارههای هنری که فضایی محفلی دارند و مخاطب خود را از میان هنرمندان انتخاب میکنند، به سمت مردم رفت و تلاش کرد هنر را با مخاطبان اصلیاش پیوند بزند. ممکن است بعضی از اهل فرهنگ به واسطه بعضی عوامفریبیهایی که طی سالهای گذشته با استفاده از واژه مردم صورت گرفته نسبت به این توصیف بدبین شده باشند. «مردم» طی سالهای گذشته بارها از طرف طیفهای مختلف و متضاد گفتمانی استفاده شده است؛ استفادهای که این واژه را مستعمل و مندرس کرده است.
با این حال هنگامی که مردم را نه بهعنوان عنصری مشروعیتبخش و صرفاً خطاب به بخشی از مردم استفاده نکنیم، میتوانیم معجزه و توان رهاییبخش این واژه را نظاره کنیم. واژهای که امر تزئینی را به امر زیستنی قلب میکند و رخوت را با شور تاخت میزند. این کاری بود که پنجمین جشنواره هنر مقاومت از پس آن برآمد و توانست با توجه به فرمهای هنری مردمی مانند بخش کتیبه و پرچم ادعایش را به عملش پیوند بزند.
نمایشگاه نقاشی «الحق مع علی» حسن روحالامین
نقاشی ایرانی از آغاز راه خود همواره به سوژههای مقدس توجه داشته است. تابلوهایی با رنگ دینی و مذهبی نقشی چشمگیر در تاریخ نقاشی ایرانی داشته است. از تمثالهای معصومین گرفته تا به تصویر کشیدن صحنههای نبرد و وقایع تأثیرگذار تاریخ اسلام. در پی این تاریخ غنی چند سالی است که آقای حسن روحالامین، نقاش جوان کشور، چیرهدستی خود را در تصویر کردن سوژههای مقدس اثبات کرده است. نقاشی که با تأثیرگیری از سبک نقاشان نئوکلاسیسم قرن ۱۸ و ۱۹ اروپا، وقایع و لحظات برجسته تاریخ اسلام را در با شکوهترین صورت ممکن به مخاطبانش عرضه میکند. او در کشورهای مختلفی همچون فرانسه و بلژیک نمایشگاه برگزار کرده است، دی ماه سال گذشته نمایشگاه تازهای از آثارش با عنوان «الحق مع علی» در فرهنگسرای نیاوران برپا کرد.
نمایشگاهی که استاد حسین علیزاده پس از تماشای تابلوهایش چنین نوشت:
«رنگها در سکوتی باشکوه
فریاد میزنند
و زمین در حیرت از تصویرهایی که بر آن نقش میبندند
هر طرحی و هر رنگی بر بوم
نجوای عاشقانهای است که تا ابد میخواند روز واقعه را
کجاست ظالم؟
کجاست مظلوم؟
نگارگر، تو بگو.»
درخشانترین اثر این نمایشگاه تابلوی «فاتح خیبر» بود. تابلویی که روحالامین از زاویه دیدی جذاب و چشمگیر لحظه کندن در خیبر توسط امیرالمؤمنین؟ ع؟ را به تصویر کشیده بود. او قول داده است فایل تصویری با کیفیت این نقاشی را روز میلاد حضرتعلی؟ ع؟ در نوروز پیش رو بهعنوان عیدی به هموطنان منتشر کند.
خورشید از حلب طلوع میکند
تئاتر ایران، تئاتر شناختهشده و بینالمللی است. هنرمندان تئاتر ایرانی در جشنوارههای متعدد و معتبر جهانی حضور داشته و جایزههای مختلفی را بردهاند، اما تئاتر ایرانی در تمام این سالها از ظرفیت همکاریهای مشترک با کشورهای جهان اسلام غافل بود. اتفاق ویژهای که در سال ۱۳۹۷ افتاد آغاز این همکاری بود که نتیجه حیرتآوری هم در پی داشت. تئاتر «خورشید از حلب طلوع میکند» به کارگردانی آقای کوروش زارعی و با تیم تولید سوری در کشور سوریه تهیه شد و در حلب، دمشق و تهران به صحنه رفت. این تئاتر با دستمایه قرار دادان داستان مشهور و تأثیربرانگیز حضور سر مبارک حضرت اباعبدالله در یک دیر مسیحی بهطور مشخص جامعه مسیحیان سوریه را هدف گرفت و بازخوردهای مثبتی هم از این هدفگیری دریافت کرد. این کار علیرغم بعضی ضعفهای ساختاری به خاطر توجهاش به ظرفیتهای همکاری بین کشورهای اسلامی و پرداخت تأثیرگذار نمایشی از وقایع تاریخی شایسته حضور در لیست پدیدههای فرهنگی سال ۱۳۹۷ است.
منبع: صبح نو
منبع: مشرق
کلیدواژه: عید کجا برویم گام دوم انقلاب وعده های روحانی تئاتر مشهد جایزه گرمی جشنواره تئاتر فجر دریاچه قو راجر واترز سرود مهر عالیم قاسم اف گروه تریو نمایشگاه تازه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام