Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دربسياري ازکشورهاي پيشرفته،صادرات محوراصلي توسعه بوده واهميت بسياري درحضورآن کشوردربازارهاي جهاني دارداهميت وضرورت حضورکالاهاي ساخت يک کشوردربازارجهاني وفضاي اقتصادبين‌الملل ازمهمترين عوامل توسعه است.
به گزارش خبرگزاري آريا، نقش صادرات در اين بين به اندازه‌اي مهم است که بسياري کارشناسان صادرات را تنها مسير موفق به توسعه اقتصادي يک کشور در بازار جهاني مي‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان مهمترين مسئله براي هر کشوري چون ايران دستيابي به توسعه اقتصادي و برخورداري از نظام اقتصادي و توليدگرا و صادرات محور است. براي رسيدن به اين امر پيش از هر چيز لازم است نيازهاي داخلي کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلي نيز توسعه يابد. بر اين اساس مديرعامل بانک توسعه صادرات به منظور تقويت بنيه مالي شرکت براي انجام صادرات در وهله اول شرکت هاي بورسي را در دستور کار خود قرار داد. انتشار اوراق و ارايه تضامين لازم به ناشران نيز از جمله ديگر اقداماتي است که از سوي وي براي حمايت مالي بنگاه هاي اقتصادي عنوان شده است. مشروح گفتگوي بورس امروز با علي صالح آبادي مديرعامل بانک توسعه صادرات در ذيل آمده است:
- نقش بانک توسعه صادرات در بازار سرمايه چيست؟ و تسهيلات ارائه شده در اين بازار در چه قالبي است؟
بانک توسعه صادرات بانکي به عنوان يک بانک100درصد دولتي با تاکيد بر حمايت از صادرات، از واگذاري مستثني شده است. در حال حاضر از 40شعبه در سراسر کشور، 5شعبه آن در تهران فعال است. با توجه به نرخ‌هاي ترجيحي ارائه شده به نسبت بانک‌هاي ديگر، نمي‌توانيم به جذب منابع مردمي بپردازيم.
– آيا بانک براي افزايش برنامه هاي خود به منظور ارايه تسهيلات به صادر کنندگان برنامه‌اي از جمله تاسيس شعبه براي جذاب منابع مردمي ندارد؟
نه. هيچ برنامه‌اي براي جذب منابع نداريم. در سراسر دنيا هم اگزيم بانک‌ها نيز به همين شيوه عمل مي‌کنند و شايد ما به عنوان يک اگزيم بانک، پرشعبه ترين بانک در جهان محسوب مي‌شويم. بنابراين تاسيس شعبه هم امکان پذير نيست چرا که طيف صادر کنندگان نيز محدود هستند. به عنوان مثال در کل کشور تعداد صادرکنندگان اصلي به هزار شرکت هم نمي‌رسد. در واقع بطورميانگين هر شعبه اين بانک 25مشتري صادراتي دارد. از طرفي با هدف جذب منابع نمي‌توانيم تعدد شعب داشته باشيم چرا که حداکثر نرخ تسهيلات ما تا18درصد است و 15درصد در برخي مواقع به صادرکنندگان نمونه يا دارندگان رتبه اعتباري A تخفيف نرخ تا 16درصد تعلق مي‌گيرد. نيز بيشتر به سپرده گذار سود پرداخت نمي شود که بتوان منابع جذب کرد.
- در حال حاضر تسهيلات به صادرکنندگان بر اساس چه نرخي پرداخت مي شود؟
بخشي از منابع بانک، از محل صندوق توسعه ملي تامين مي شود که نرخ تسهيلات آن از سال‌هاي گذشته 16درصد و براي امسال 11درصد بوده است. لازم به يادآوريست حدود80درصد از منابع بانک توسعه صادرات به صورت ارزي و 20درصد ريالي است که تسهيلات ارزي با نرخ 6درصد پرداخت مي شود. در اين راستا صادرکنندگان بالفعل يا پروژه‌ها و طرح‌هايي با محصولات صادرات محور را از نظر مالي تامين مي‌کنيم.
- آيا شرکت‌هاي بورسي صادرات محور جزء مشتريان اين بانک محسوب مي شوند؟
بله، مي توان به شرکت هاي بورسي از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پتروشيمي‌ها اشاره کرد که به آنها تسهيلات، خدمات ارزي و ريالي اعطا مي شود. خدمات ال سي ريالي و ارزي، ارائه ضمانت‌هاي بانکي و حوالجات ارزي نيز جز خدماتي است که از سوي اين بانک به شرکت هاي صادرات محور اعطا مي شود. دراين راستا انجام اين فعاليت هاست که صرافي اين بانک به يکي از 5صرافي اول تبديل شده است.
- برنامه و چشم انداز بانک توسعه صادرات براي شرکت‌هاي بورسي چيست؟
در بدو ورود به اين بانک، با شرکت هاي حاضر در بورس و فرابورس رايزني شد که در نهايت آنها به مشتريان بانک توسعه صادرات تبديل شدند.
- آيا بانک توسعه صادرات در بحث فني، ضمانت اوراق را نيز انجام مي‌دهد؟
بله، با شرکت‌هاي صادر کننده اي علاقه مند به انتشار اوراق در بازار سرمايه و نيازمند به تضمين بانکي همکاري داشتيم، اگرچه تعداد آنها کم بوده است. به عنوان مثال براي انتشار 200ميليارد تومان صکوک شرکت کاوه فولاد جنوب کيش، بانک توسعه صادرات ضامن و شرکت تامين سرمايه تمدن بازار گردان آن بود. در هنگام ورود به بانک توسعه صادرات، در عمليات بين بانکي 60ميليارد تومان منفي بوديم. يعني از بانک‌هاي ديگر سپرده پذير بوديم اما با اجراي سازوکارها و تجهيز منابع از اول فروردين 94تاکنون يک روز منفي نبوديم. در واقع هميشه در عمليات بين بانکي سپرده گذار بوديم و اين نشان از مثبت بودن نقدينگي بانک دارد.
با توجه به اينکه يک روز اضافه برداشت نداشتيم از نظر نقدينگي در وضعيت مطلوبي قرار گرفتيم لذا نيازهاي صادرکنندگان از منابع تسهيلاتي بانک تامين شد و کمتر به تامين نقدينگي براي انتشار اوراق نياز پيدا کرديم. به بيان ديگر اگر صادر کننده‌اي براي انتشار اوراق ابراز تمايل کند، اين آمادگي را براي همکاري با شرکت درخواست کننده خواهيم داشت.
- برنامه‌هاي بانک توسعه صادرات براي جذب ناشران بورسي و انتشار اوراق آنها چيست؟ به نظر مي رسد که تمرکز اين بانک بر شرکت هاي پتروشيمي محور است.
اول اين را بگويم که پرتفوي بانک، مشمول خدمات فني مهندسي، دارو، سيمان، فولاد و پتروشيمي‌ها است و حتي ارتباط با خريدار هم جز اين پرتفو به شمار مي‌آيد. بانک توسعه صادرات آمادگي و منابع کافي براي شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي صادرات محور را دارد تا با نرخ‌هاي مناسب و ترجيحي 11، 16و 18درصد به آنها تسهيلات ارزي و ريالي ارائه کند، البته اين شرايط بستگي به شرکت مورد نظر دارد. در مورد خدمات ارزي و ريالي بايد بگويم که آمادگي داريم تا ال. سي داخلي، حوالجات و ضمانت‌ها را با نرخ‌هاي مناسب و ترجيحي در بانک توسعه صادرات تامين کنيم. البته در بحث حوالجات به دليل اينکه صرافي بانک توسعه صادرات جز 5صرافي اول به شمار مي‌آيد مي‌توانيم حوالجات مشتريان را به نحو مناسب انتقال دهيم.
با توجه به اينکه عرضه ارز از طريق صرافي بانک صورت مي‌گيرد آمادگي داريم از طريق شعب بانک توسعه صادرات تخصيص ارز را انجام دهيم و اين خود يک نقطه مثبت براي ثبت سفارش‌ شرکت‌هاي صادراتي در حوزه واردات مواد اوليه محسوب مي‌شود. حتي براي شرکت‌هاي ديگر بورسي که صادر کننده نيستند مي‌توانيم اوراق منتشر کنيم و بازار گرداني اوراق را نيز با تامين سرمايه بانک ( تمدن) انجام ‌دهيم.
از سوي ديگر تلاش داريم تا تفاهم نامه امضاء شده صندوق ضمانت صادرات با بورس را اجرايي کنيم. به موجب اين تفاهم نامه صندوق ضمانت صادرات، اوراق منتشر شده در بازار سرمايه را ضمانت مي کند. با توجه به اينکه 70درصد ضمانت‌نامه هاي صندوق ضمانت صادرات براي مشترياني است که تسهيلات خود را از بانک توسعه صادرات دريافت مي‌کنند.
- منابع صندوق بادرآمد توسعه صادرات صرف چه فعاليتي در اين بانک شده است؟
اين صندوق سال 94تشکيل شد، اين پيش بيني را داشتيم اگر نتوانيم منابع لازم در بانک را به شکل نرخ‌هاي ارزان قيمت در بانک جذب کنيم، يک ساز و کار جايگزين هم داشته باشيم. لذا آن زمان اين صندوق را راه اندازي کرديم تا درصورت کمبود منابع ارزان قيمت، حداقل نياز خود را با منابع گران قيمت تامين کنيم. اگرچه اين بانک بيش از 15درصد سود به اين صندوق پرداخت نکرده است.
در عمل از آن صندوق در بانک توسعه صادرات استفاده زيادي نشد. با اين توضيح که منابع ارزان به ميزاني به دست آورديم که ديگر منابع صندوق نيازي نيابيم. بنابراين منابع جذب شده در آن صندوق نزد بانک توسعه صادرات سپرده گذاري نشد و در نزد بانک‌هاي ديگر سپرده گذاري و صرف خريد اوراق در بازار سرمايه شد. هم اکنون به دليل عدم نياز بانک به منابع صندوق فوق ذکر، اين صندوق نزد بانک منابع مالي محدودي دارد. در حال حاضر سقف نقدينگي صندوق، 2هزار ميليارد تومان است که حدود 1300ميليارد تومان منابع در آن ذخيره است.
- با توجه به محدود بودن شعبات بانک، چگونه بانک موفق به جذب منابع شده است؟
اين صندوق از شعب بانک منابع مورد نياز خود را جذب نمي‌کند. در مرکز سرمايه گذاري آنلاين (ibshop) که تمام فرآيندها الکترونيکي است، منابع جذب مي شود.
- با توجه به وجود رينگ صادراتي بورس کالا، آيا اين بانک براي شرکت هاي صادرات محور فعال در اين بازار برنامه اي ندارد؟
کارگزاري بانک توسعه صادرات در بورس کالا فعال است. به طوري که در بورس کالا باجه بانک را فعال کرديم و هم در صرافي اين باجه مشغول به فعاليت است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید

نشست مشترک رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک ملت با هدف بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های مشترک جهت کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و رشد و شکوفایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست مشترک با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت، دکتر روح‌الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی، دکتر کمیل شاعری معاون سرمایه‌گذاری و دکتر یاسر عرب‌نیا معاون توسعه منابع و پشتیبانی صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از معاونان بانک ملت در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

نقش‌آفرینی جدی بانک ملت در همکاری مشترک با صندوق نوآوری در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۳

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر رضا دولت آبادی، مدیرعامل فقید بانک ملت که همواره یکی از حامیان جدی مجموعه دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شد و تبریک به مدیرعامل جدید این بانک گفت: مجموعه بانک ملت را یکی از بانک‌های پیشرو در حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور می‌دانیم و معتقدیم، با اصلاح برخی روندها و استفاده از ابزارهای نوآورانه می‌توانیم همکاری‌های دو جانبه را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی در ادامه یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۳ را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه خواهد بود. سال ۱۴۰۲ همکاری خوبی را با ۳ بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) پرداخت شده است و منجر به ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شده است که رقم قابل‌توجهی است. در راستای کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم)، برنامه‌های جدی در دستور کار داریم و انتظار داریم بانک ملت در این زمینه، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد. 

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد. 

تعامل و همکاری خوب میان بانک ملت و صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور

دکتر فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت نیز در این نشست تأکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه نظام و دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند. 

وی افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره ۱۸) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم. 

فرخ‌نژاد تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده خواهد کرد. 

برنامه صندوق نوآوری برای کمک به تبدیل ۱۰۰۰ شرکت نوپا به شرکت فناور 

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد. 

وی افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و طی دو سال اخیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: در صندوق نوآوری، برنامه‌های ویژه‌ای را برای کمک به تحقق شعار سال و گسترش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک دیده‌ایم. یکی از مواردی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ است که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی دیگری باقی مانده است که امیدواریم با همکاری بانک ملت به زودی پرداخت شود. 

ذوالفقاری افزود: یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری در سال ۱۴۰۳ بحث کمک به تبدیل‌ ۱۰۰۰ شرکت نوپا به شرکت فناور است که بحث منابع تکلیفی در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد. نیازهای مالی زیست بوم نوآوری کشور به سرعت درحال رشد هستند و ما نیز در صندوق نوآوری در این زمینه برنامه‎‌های توسعه‌ای مدنظر داریم. امیدواریم بانک ملت رقم خوبی را برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ در نظر بگیرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتشار اوراق صکوک و صدور ضمانت‌نامه‌ها به خصوص بحث صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در سراسر کشور، می‌توانیم در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک، اتفاقات خوبی را رقم زده و به توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم.

تأسیس شرکت مشترک میان صندوق نوآوری و بانک ملت

دکتر کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ضمن اشاره به موضوع تأسیس شرکت مشترک میان این صندوق با بانک ملت گفت: توافقاتی برای تأسیس شرکت مشترک انجام شده است و امیدواریم این شرکت در سال ۱۴۰۳ تأسیس شود. این شرکت می‌تواند در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های مالی، هوش مصنوعی و بلاکچین فعالیت کند. 
 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری