Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با اشاره به سرمايه گذاري دولت در اين شرکت گفت: اين کارخانه به بخش خصوصي واگذار نمي شود و هيچ تعديل نيرويي نيز در آن اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش ايرنا عبدالمجيد ميرزاپور روز دوشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه در سالن جلسات شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون افزود: کارگراني که زمان بازنشستگي آنها فرا رسيده است نيز مي توانند همچنان به فعاليت خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با تاکيد بر لزوم خودداري از تحت فشار قرار دادن نيروها براي بازنشسته شدن، اظهار داشت: به نيروهايي نظير کارشناس نيز نياز داريم که درصورت فراهم شدن شرايط جذب مي شوند.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون درخصوص موضوع واگذاري اين شرکت به بخش خصوصي گفت: هرگاه متوجه شوم قرار است اين شرکت به بخش خصوصي واگذار شود موضوع را به رسانه ها اعلام مي کنم و پيگيري لازم را براي جلوگيري از اين کار انجام خواهم داد.
وي با اشاره به سرمايه گذاري دولت براي دوگانه کردن شرکت نيشکر کارون افزود: اگر قرار باشد شرکت به بخش خصوصي واگذار شود، دولت و وزارت کشاورزي در آن سرمايه گذاري نمي کنند.
ميرزاپور اظهار داشت: برخي افراد با مطرح کردن بحث فروش کارخانه به دنبال فريب مردم و مطرح کردن خود هستند.
** دوگانه کردن شرکت تحول بزرگي در منطقه خواهد بود
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون دوگانه کردن اين شرکت براي کشت نيشکر و چغندرقند را تحولي بزرگ در منطقه دانست و اظهار داشت: براي دوگانه کردن شرکت مذاکراتي با شرکت هايي از بلژيک، برزيل و هند انجام شده است حتي تا مرحله تفاهم هم پيش رفتيم ولي با آمدن ترامپ و وضع تحريم ها عليه ايران کار پيچيده شد.
وي افزود: دي ماه تفاهم نامه اي براي انجام طرح مطالعاتي با يک شرکت برزيلي بسته و قرار شد 16 فروردين ماه سال 98 چهار نفر از اين شرکت به منطقه بيايند.
ميرزاپور گفت: قرار است حدود 80 درصد سازه ها و قطعات صنعتي مورد نياز براي دوگانه کردن شرکت کارون در ايران و سه تا چهار قطعه بدليل کيفيت آلياژ و انحصاري بودن از خارج از کشور وارد شوند.
وي افزود: بيش از يک ميليون تن شکر اضافه با دومنظوره کردن شرکت هاي کشت و صنعت نيشکر توليد و 140 هزار هکتار زمين برابر با 40 درصد اراضي منطقه زير کشت چغندر مي رود که اين موضوع باعث بهبود وضعيت کشاورزان منطقه مي شود.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون درآمد اين شرکت در سال 1393 را کمتر از يکهزار و 300 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: اين ميزان در سال گذشته به چهار هزار و 500 ميليارد ريال رسيده است.
وي دليل اين افزايش درآمد را نبود اعتصاب و وجود آرامش دانست و افزود: نقد درست خوب است و به طور قطع باعث اصلاح امور مي شود ولي برخي افراد به دنبال انحراف افکار عمومي هستند.
** نيشکر کارون بايد به عنوان يک طرح بزرگ ملي حفظ شود
ميرزاپور با انتقاد از واگذاري شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه به بخش خصوصي گفت: شرکت کارون با داشتن 45 هزار هکتار زمين با تمام شرکت هاي مشابه خود در استان تفاوت دارد و بايد به عنوان يک طرح ملي بزرگ حفظ شود.
وي با بيان اينکه برخي از نمايندگان حساسيت هاي کاذبي پيرامون اين شرکت ايجاد مي کنند، افزود: اين نمايندگان از يک سو فروش شرکت را در مجلس تصويب مي کنند و از سوي ديگر در محافل عمومي عنوان مي کنند که شرکت نبايد فروخته شود.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون به کارگران اين شرکت اطمينان خاطر داد که هيچ تهديدي شغل آنها را تهديد نمي کند و بيان کرد: شکل کار در برخي شغل ها مانند ني بري تغيير کرده است.
وي با اشاره به برون سپاري 6 هزار و 500 هکتار نيشکر در شرکت کارون گفت: تلاش بر اين است که اين ميزان در سال جاري به 9 هزار هکتار برسد.
ميرزاپور با بيان اينکه بيش از 100 پيمانکار آبياري در کارخانه وجود دارد که هر کدام بين پنج تا 25 نفر نيرو دارند، افزود: برخي از زمين هاي شرکت بازدهي خوبي نداشتند که براي ايجاد درآمد، به بخش خصوصي واگذار شدند.
وي با بيان اينکه ماهانه نزديک به 180 ميليارد ريال به طور مستقيم به پيمانکاران داده مي شود، اظهار داشت: همين پيمانکاران محصول گرا با فعاليت در اين اراضي بيش از سه برابر حقوق کارگران درآمد کسب مي کنند.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با اشاره به مشکلات اقتصادي گريبان گير شرکت گفت: تلاش ما با توجه به شرايط موجود حفظ بقاي شرکت است و به دنبال سود کاذب نيستيم.
وي افزود: شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون سال گذشته 800 ميليارد ريال سود داشت که تمام اين سود براي زيرساخت هاي شرکت هزينه شد.
وي سال 97 را سالي سخت از نظر اقتصادي و اجتماعي براي شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون دانست و گفت: برخي افراد براي ضربه زدن به شرکت از هيچ تلاشي دريغ نکردند ولي خوشبختانه طبق گزارش تحقيق و تفحص و بازرسي، شرکت مسير درست را طي کرده است.
ميرزاپور افزود: اين شرکت ابتداي سال جاري به صورت جدي با مشکل آب مواجه شد و معادل 62 درصد سال هاي گذشته توانست آب تامين کند البته همين ميزان نيز به طور يکنواخت داده نمي شد.
وي با بيان اينکه مزارع بايد بين هر سه تا پنج روز، آبياري شوند، اضافه کرد: شرايط به گونه اي مديريت شد که کمترين آسيب بدليل کمبود آب به شرکت وارد شد و نرخ کاهش راندمان ناشي از کمبود آب 12 تا 15 درصد بود.
** تاخير 120 روزه برداشت محصول بدليل بارندگي ها
ميرزاپور با اشاره به آغاز بارندگي هاي سال زراعي جاري از نيمه مهرماه گفت: اين بارندگي ها برداشت نيشکر را بيش از 120 روز به تاخير انداخت لذا به اجبار بخش عمده اي از ني ها در گرم ترين زمان سال برداشت مي شوند.
وي بهترين زمان برداشت محصول را تا قبل از 20 فروردين ماه عنوان کرد و افزود: بارندگي هاي 2 روز گذشته نيز مشکلاتي را در روند برداشت محصول ايجاد کرد لذا در خوش بينانه ترين حالت برداشت ني پايان خردادماه تمام مي شود.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با بيان اينکه حداقل 15 درصد نسبت به پارسال کاهش توليد خواهيم داشت، گفت: شرايط اقتصادي امسال آزمون سختي براي انجام کارهاي دشوارتر و بزرگتر بود.
وي اوضاع اقتصادي را براي واحدهاي توليدي بسيار دشوار خواند و افزود: اين اوضاع ضربه جبران ناپذيري به واحدهاي توليدي وارد کرده است که به راحتي قابل رفع شدن نيستند.
** انتقاد از قيمت مصوب شکر
ميرزاپور با انتقاد از قيمت مصوب دولت براي شکر گفت: ما را وادار به فروش شکر به قيمت مصوب هر کيلوگرم 30 هزار ريال مي کنند که اين موضوع با توجه به اينکه قيمت تمام شده 38 هزار و 147 ريال است، مشکلاتي براي کارخانه ايجاد مي کند.
وي با بيان اينکه به شدت درگير تهديدها براي فروش شکر با قيمت مصوب هستيم، افزود: نبايد به گونه اي عمل کنيم که شرکت کارون و توسعه بزرگ نيشکر گرفتار مصيبتي مانند هفت تپه شوند.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با بيان اينکه قيمت تمام اقلام داخلي مورد نياز کارخانه بين 50 تا 100 درصد و اقلام خارجي وارداتي بين 170 تا 220 درصد رشد داشته اند، افزود: قيمت لاستيکي که سال 1395، سه ميليون و 700 هزار ريال بوده اکنون به 23 ميليون ريال و قيمت هر عدد کيسه شکر از 6 هزار و 800 ريال به 20 هزار ريال رسيده است.
وي با بيان اينکه پارسال حداکثر توليد ممکن را داشتيم، گفت: امسال چاره اي جز جنگيدن نداريم و سعي مي کنيم نسبت به نيشکرهاي مشابه منطقه به حداکثر توليد برسيم البته جنگ ما در اين شرايط براي بقا و نه کسب درآمد است.
ميرزاپور با بيان اينکه شرايط اقتصادي مردم را به کسب سود ترجيح مي دهيم، گفت: امسال کود و سم را با قيمت چهار برابر سال قبل خريداري کرديم و معلوم نيست قيمت سال آينده چقدر خواهد بود لذا تعيين نرخ شکر کار بسيار دشواري بوده و براساس نرخ تورم است.
وي افزود: سال گذشته و اوايل امسال هيدروفلوم براساس هر کيلوگرم 46 هزار ريال خريداري مي شد ولي طبق آخرين قرارداد به 111 هزار ريال افزايش يافته است.
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با انتقاد از 2 قيمتي بودن برخي کالاها اظهار داشت: 2 قيمتي بودن باعث ايجاد فساد و رانت در جامعه مي شود لذا مردم بايد با روش هاي ديگر نظير بهداشت و آموزش حمايت شوند.
وي افزود: اگر واحدهاي توليدي حمايت نشوند نابود مي شوند و برگشت به حالت قبل بسيار دشوار خواهد بود.
** 23 درصد محصول نيشکر کارون برداشت شده است
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با بيان اينکه تاکنون حدود 23 درصد محصول برداشت شده است، اظهار داشت: تلاش بر اين است که بيشترين سهم را در افزايش راندمان و بهره برداري داشته باشيم.
وي با اظهار اميدواري از ارائه گزارشي شفاف از ميزان توليد تا نيمه نخست ارديبهشت ماه سال 98 افزود: پارسال هيچ معوقه اي از نظر حقوق کارکنان، پيمانکاران و سازمان هاي خدماتي مانند آب، برق، گاز، تامين اجتماعي، مالياتي و تامين بازار نداشتيم.
ميرزاپور سال 98 را براي واحدهاي توليدي سالي دشوارتر نسبت به امسال دانست و گفت: تلاش بر اين است که با کمک رسانه ها در مسير تامين کننده سعادت منطقه گام برداريم و با شفافيت عملکردها هيچ پشت پرده اي نداشته باشيم.
وي با بيان اينکه عمليات داشت 450 هکتار به بخش خصوصي واگذار شده است، اظهار داشت: اين زمين ها عملکرد ضعيفي داشتند لذا براي کسب نتيجه بهتر به بخش خصوص واگذار شدند.
وي با بيان اينکه بين 100 تا 150 هکتار از زمين هاي شرکت به کشت بهاره اختصاص مي يابد، افزود: اين کشت شيوه جديدي است و با هدف ارتقاي بهره وري و کاهش فشار بر کشت اجرا خواهد شد.
** تمام پرداخت هاي نيشکر کارون به روز است
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با بيان اينکه تمام پرداخت هاي اين شرکت به روز است، گفت: حدود 40 ميليارد ريال به تامين اجتماعي، 25 ميليارد ريال به شرکت گاز، 20 ميليارد ريال به آب و پنج ميليارد ريال به امور مالياتي پرداخت شده است.
وي با بيان اينکه حقوق برخي از سازمان ها در گرو پرداخت سهم شرکت کارون است، افزود: اين کارخانه به حمايت معنوي و نگاهي منطقي نياز دارد.
ميرزاپور با بيان اينکه قيمت مرغ بيش از 120 درصد افزايش داشته است، اظهار داشت: برخي از سازمان ها با اعمال فشار قصد جلوگيري از قيمت شکر را دارند که اين يک تهديد است.
وي با بيان اينکه به خاطر قانون در مقابل اين افراد مقاومت مي کنم، افزود: اگر قرار است شرکت تهديد شود اول من بايد تهديد شوم زيرا بيش از 9 هزار خانوار به صورت مستقيم از اين کارخانه ارتزاق مي کنند.
** افزايش نيم واحدي توليد با آتش نزدن بقاياي نيشکر
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون جلوگيري از آسيب به خاک و افزايش نيم واحدي ميزان توليد را از فوايد آتش نزدن بقاياي نيشکر عنوان کرد و گفت: برداشت سبز با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه برداشت سبز تاکنون در 6 درصد اراضي برداشت شده، انجام شده است، افزود: حرارت لحظه اي علاوه بر آسيب زدن به خاک، تمام موجودات زنده را از بين مي برد و درنهايت براي تقويت خاک مجبور به استفاده از کود مي شويم برعکس وقتي پوشال زير زمين دفع مي شود ميکروارگانيسم هايي براي تغيه گياه توليد مي شود.
وي درخصوص بارندگي ها و احتمال وارد آمدن خسارت به اراضي کشت و صنعت نيشکر کارون اظهار داشت: نبايد ضعف خود را به گردن طبيعت بياندازيم بلکه بايد در هر شرايطي براي بهبود وضعيت کارخانه تلاش کنيم.
** پيمانکار، سايت آهو و گوزن را تحويل داد
مديرعامل شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون با اشاره به تحويل سايت آهو و گوزن توسط پيمانکار گفت: سازمان حفاظت محيط زيست براي انتقال 25 راس آهو و گوزن به سايت اين شرکت موافقت کرده است البته انتقال اين جانداران به سايت با مشکلاتي نظير نزديک بودن به زمان زايمان مواجه شد.
وي با تاکيد بر لزوم حفظ محيط زيست و با اشاره به فرهنگ غني خوزستان درخصوص محيط زيست افزود: شرکت کارون برنامه دارد سالي 30 تا 40 راس آهو و گوزن در منطقه رهاسازي کند.
وي با بيان اينکه 15 هکتار از اراضي شرکت کشت و صنعت نيشکر کارون به سايت نگهداري و قرنطينه گوزن و آهو اختصاص يافته است، گفت: حدود سه هکتار از اين اراضي جنگل هستند البته بايد نوع درختان موجود در اين اراضي از آکاليپتوس به گونه هاي بومي تبديل شوند تا براي گوزن و آهو مفيد باشند.
شرکت کشت و صنعت نيشکرکارون در بين شهرستان هاي شوشتر و گتوند واقع است. ظرفيت اسمي اين کارخانه 200هزار تن شکر در سال است و منبع آب مزارع آن از پشت سد تنظيمي گتوند تامين مي ‌شود.
شرکت خوراک دام کارون، شرکت فورفورال، شرکت نئوپان کارون، شرکت پرورش ماهي کارون، شرکت کاغذسازي کارون از صنايع جانبي کشت و صنعت کارون به شمار مي آيند.
3022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!

تین نیوز

به گفته مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران در پروژه های مختلف بین المللی در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند اما هیچ شرکت خصوصی نمی تواند ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکتهای فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبرهای رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگنهای ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بارهای بین المللی بر اساس همین پروتکل ها حمل می شوند اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می کند اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود