Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@09:59:46 GMT

صدای هوش مصنوعی زنانه است یا مردانه ؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۰۵۷۵

صدای هوش مصنوعی زنانه است یا مردانه ؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،  صدای غالب دستیارهای صوتی و سرویس‌های هوش مصنوعی مانند سیری، کورتانا و الکسا زنانه است. حتی گوگل هم از صدایی زنانه برای سرویس اسیستت خود استفاده می‌کند.برخی از کارشناسان و دانشمندان به این موضوع انتقاد دارند و آن را ترویج بینش‌های جنسیتی شناخته در میان انسان‌ها برای حوزه هوش مصنوعی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در پاسخ به این نگرانی، تیم دانمارکی Vice Media Virtue اولین صدای غیر باینری و جنسیتی هوش مصنوعی به نام «Q» را ساخته و در جشنواره SXSW تگزاس رونمایی کردند.آن‌ها صدای Q را پاسخی به صداهای دستیارهای صوتی هوش مصنوعی زنانه عنوان و تأکید کردند در دنیای دیجیتال صدای زنانه و مردانه بی‌معناست.

 

جولی کارپنتر، محقق و استاد دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا که به تیم دانمارکی سازنده صدای Q مشاوره داده است؛ می‌گوید: هیچ دلیلی برای جنسیتی کردن صدای دیجیتالی وجود ندارد.وی تاکید می‌کند فناوری به دنبال برداشتن این کلیشه‌های سنتی و قدیمی است. دستیارهای صوتی پیشرو در بازار مانند سیری، الکسا، کورتانا و اسیستنت یک زن را به عنوان دستیار معرفی می‌کنند و حتی نام‌های این سرویس‌ها زنانه است.

 

کارپنتر می‌گوید: ظاهرا این‌طور وانمود می‌شود که هوش مصنوعی مبتنی بر صدای زنان، نقش حمایتی و پشتیبانی یا کمک‌رسانی بهتری به مردم القا می‌کند و برعکس شرکت‌های فناوری صدای مردانه را فقط برای حوزه‌های فنی و تخصصی استفاده می‌کنند.

 

هوش مصنوعی نه زن است نه مرد!

یکی از سخنگوهای مایکروسافت در مراسم رونمایی از صدای Q به این انتقاد این‌طور پاسخ می‌دهد که یک صدای زن به اهداف ما در ایجاد یک دستیار صوتی دیجیتالی نزدیک‌تر است.

 

یکی از اعضای تیم Vice Media Virtue گفت طراحی و ساخت یک صدای غیر جنسیتی کاری آسان نیست و با کمک استودیوی Good Thirty Sounds صدای Q ساخته شده است.صدای مردان فرکانسی بین ۸۵ تا ۱۸۰ هرتز دارد ولی صدای زنان به طور معمول در فرکانس ۱۴۰ تا ۲۵۵ هرتز است. بنابراین، این دو محدوده یک بخش هم‌پوشانی دارند و اگر شرکتی می‌خواهد صدای غیر جنسیتی تولید کند؛ باید در این محدوده باشد.

 

تیم سازنده صدای هوش مصنوعی غیر باینری Q، ابتدا صدای ۲۲ فرد دگرجنس‌گونه (transgender) را ضبط کرده و براساس آن صدای Q را تولید کردند. آن‌ها روی صدای بیش از ۴۶۰۰ سوژه کار کردند تا این افراد برگزیده و صدای آنالوگ آن‌ها ضبط و استفاده شود.بهترین فرکانس برای صدای غیرجنسیتی بین ۱۴۵ تا ۱۷۵ هرتز است و صدای Q نیز در این فرکانس قرار دارد.

 

خبرنگاران جوان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوگل صدای هوش مصنوعی گوناگون جام نیوز فناوری مردان زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟

تحقیقات جانورشناسان و محققان زیست شناسی مورچه‌ها را حشراتی می‌دانند که اجتماعی اند و از خانواده فورمیسیدی (Formicidae) می‌باشند و حدودا ۱۱۰ تا ۱۳۰ سال پیش و پس از پیدایش گیاهان گلدار از نیاکان زنبور مانندشان تکامل پیدا کرده اند.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، طبق برآورد‌ها حدود ۲۲۰۰۰ گونه مورچه در جهان وجود دارد که ۱۲۵۰۰ گونه از این تعداد شناسایی شده است.

صدای مورچه

جالب است بدانید که قطب جنوب و چند جزیره دیگر که پرت و خالی از سکنه هستند تنها جا‌هایی در زمین هستند که در آنها مورچه بومی وجود ندارد. بیشتر مورچه‌ها به رنگ‌های سیاه و قرمز هستند هرچند رنگ‌های سبز و فلزی نیز در میان شان دیده شده است؛ و جالب‌تر این است که به ازای هر انسان در کره خاکی ۱ میلیون مورچه وجود دارد.

از صدای مورچه چه می‌دانید؟!

۱۴۰۰ سال پیش در کتاب آسمانی ما مسلمانان سخن از گفتگویی است که میان حضرت سلیمان و یک مورچه واقع شده است، این گفتگو که در آیات ۱۸ و ۱۹ سوره نمل آمده است به شرح زیر است:

حَ» تَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ»

«تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه‏ اى [به زبان خویش]گفت اى مورچگان به خانه ‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال کنند؛ [سلیمان]از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افکن تا نعمتى را که به من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس بگزارم و به کار شایسته‏ اى که آن را مى ‏پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏ خویش در میان بندگان شایسته‏ ات داخل کن»

همانطور که مشاهده می‌کنید در این آیات به وجود یک زبان و صدای مورچه‌ها از طریق آن با یکدیگر سخن می‌گویند و ارتباط بر قرار می‌کنند تصریح شده است و این قابلیت و استعداد نیز در حضرت سلیمان علیه السلام قرار داده شده بوده که بتواند سخنان آنان را بشنود و بفهمد و با آنان سخن بگوید.

امروزه نیز داشنمندان تلاش زیادی نمودند تا بتوانند راه‌های ارتباط گیری حشرات از جمله مورچه‌ها را کشف و ضبط کنند و سرانجام دکتر Robert Hickling سال‌های متمادی و زیادی حشرات را تحت نظر و کنترل گرفت و بالاخره توانست صدایی که از آنها صادر می‌شود را ضبط کند.

این محقق و پژوهشگر توانست رد مورچه‌ها را در زمین‌های کشاورزی از طریق صدای آنان پیدا کند و چیزی که حیرت انگیز بود، مورچه‌ها در مکان‌ها و موقعیت‌های متفاوت و مختلف صدا‌های متفاوتی داشتند و حتی دو مورچه نسبت به یگدیگر نیز صدایی متفاوت داشت.

همانطور که بالاتر گفتیم در جهان ۱۲ هزار نوع و گونه مورچه وجود دارد تعداد انواع مورچه‌ها به حدی زیاد است که تعداد مورچه‌ها یک میلیون نسبت به یک انسان است و این شگفت آور است که این همه تنوع در صدای مورچه وجود دارد.

اولین بار که صدای موچه توسط انسان شنیده شد سال ۲۰۰۶ بود که این دانشمند توانست صدای چند نوع از این مورچه‌ها را ضبط کند و ننتیجه تحقیقاتش را به چاپ برساند.

در جهان ۱۲ هزار گونه مورچه وجود دارد و تعداد مورچه‌ها نسبت به تعداد انسان‌ها چند برابر می‌باشد. به همین دلیل دانشمندان در حیرتند در برابر این همه تنوع در صدا و گونه‌های موجود در مورچه‌ها چگونه به یک نتیجه هدفمند برسند.

طبق تحقیقات دانشمندان مورچه از لحاظ شنوایی نسبت به انسان‌ها برتری دارند مورچه قادرند از طریق شاخک‌های حسی خود پیام‌های صوتی را بصورت خالص دریافت کنند. شاخک‌های مورچه این توانایی را دارد که صدا‌های دریافتی را رتوش کرده و همه صدا‌های اضافی را حذف و صدای خالص را تحویل دهد.

گفته شده که مورچه‌ها در هنگامی که احساس خطر می‌کنند صدای مخصوصی را از خود صادر می‌کنند و به همه مورچه‌ها و دوستان شان می‌فرستند و به این وسیله می‌توانند عکس العمل مناسب در هننگام خطر از خود نشان دهند.

چرا قادر به شنیدن صدای مورچه‌ها نیستیم؟!

انسان‌ها قادرند تا صدا‌هایی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنوند، همانطور که می‌دانید صدا‌هایی کنتر از این حد را فو صوت و صدا‌های قوی‌تر از آن فرا صوت می‌نامند. حالا بهتر است بدانید که ارتعاشات صوتی‌ای که مورچه‌ها تولید می‌کنند بسیار بیشتر از بازه‌ی شنیداری ما انسان‌ها می‌باشد و به عبارت دیگر مورچه‌ها صوتی بالاتر از ۲۰۰۰۰ هرتز را تولید می‌کنند که در واقع فرا صوت است.

به همین دلیل ما قادر نیستیم صدای مورچه را بشنویم و برای شنیدن آن باید گوش ما قابلیت شنیدن را داشته باشد که امروزه به مدد علم و تکنولوژی فقط انسان قادر است که صدای آنها را ضبط کند.

اما این هم جای شکر دارد که انسان بصورت طبیعی قادر نیست صوت مورچه را بشنود تصور کنید یک صف از مورچه‌ها را می‌بینید که دارند با یکدیگر صحبت می‌کنند و ما می‌توانیم صدیا آن را بشنویم فکر می‌کنید با این حجم از صدا دنیا برای زندگی ما جای مناسبی بود؟

tags # حیوانات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • انعکاس مشکلات شما در صدای مردم ششم اردیبهشت ماه استان قزوین
  • سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است
  • اگر به خودرو علاقه دارید این ویدئو را با صدای بلند ببینید! (فیلم)
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی
  • طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی | ویدئو
  • تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند
  • فیلم/ طنین صدای اذان در قلب آمریکا