Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-27@00:27:30 GMT

علل ریزش ابروها و علائم آن

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۲۳۲۳

موهای ابرو هم مانند موهای سایر نواحی بدن می‌تواند دچار ریزش شود. علل متعددی وجود دارند که باعث ریزش موقت یا دائمی ابرو می‌شوند. در بعضی از موارد، عللی که می‌تواند ریزش موهای سر را به دنبال داشته باشد، در ریختن موهای ابرو و حتی مژه هم نقش دارد. تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین و ریزمغذی‌ها (از جمله ویتامین‌های گروه D،E،B، روی و آهن)، استرس‌های روانی و فیزیکی، اختلالات روان‌پزشکی مانند تریکوتیلومانیا یا کندن ناخودآگاه مو توسط خود فرد، انواع کم‌خونی به ویژه کم‌خونی فقر آهن و برخی بیمارهای التهابی یا قارچی، ایجاد فولیکولیت یا عفونت فولیکول مو، درماتیت سبوره یا شوره و التهاب پوست سر، برخی بیماری‌های خودایمن، آسیب‌های ناشی از ضربات در حوادث و تاتو، وجود جوشگاه یا جراحتی در ناحیه ابرو، استفاده از مواد آرایشی نامرغوب یا استفاده مکرر از رنگ مو از علل مشترک در ریزش مو و ابرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی هم برخی علل به‌طور اختصاصی با ریزش ابرو همراه است. در این شرایط از دست دادن موهای نواحی انتهایی ابروها می‌تواند یک علامت از وجود بیماری‌ها و مشکلات داخلی مثل اختلالات تیروئید، درماتیت آتوپیک (التهاب پوست ناشی از یک بیماری مزمن پوستی) یا جذام باشد.

پس استرس به جز مو در ریزش موهای ابرو هم نقش دارد؟

بله، به دنبال انواع مختلف استرس‌های فیزیکی و روانی مثل جراحی و بارداری، زایمان یا سقط جنین ممکن است شاهد ریختن موهای نواحی مختلف بدن از جمله ابرو باشیم، تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش موی موقت است که به دنبال همین استرس‌ها رخ می‌دهد. در مواردی هم به دنبال یک عامل استرس‌زای شدید قسمت‌هایی از موهای سر، ابرو، مژه یا موهای ریش و سبیل به‌صورت سکه‌ای می‌ریزد که به آن «ریزش موی سکه‌ای» یا «آلوپسی آره‌آتا» می‌گویند. گاهی هم استرس آن‌قدر شدید است که در فرد ناخودآگاه موهای سر یا ابرو یا هر ناحیه از بدن را با تحریک و دستکاری می‌کند و از ریشه درمی‌آورد و باعث از بین رفتن فولیکول‌های آن قسمت می‌شود. این نوع ریزش مو ناشی از بیماری‌های روانی مثل تریکوتیلومانیاست، مثلاً فرد محصلی که موقع درس خواندن حواسش نیست و با دست موهای ابرو خود را می‌کند.

در کم‌کاری تیروئید، نواحی یک‌سوم انتهایی ابروها دچار ریزش می‌شوند که علامت بالینی برای شک به این بیماری است. در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک نیز موهای قسمت انتهایی ابروها نازک و کم‌پشت می‌شود. در گذشته نیز که بیماری جذام شیوع بیشتری داشت، شاهد ریزش نواحی انتهایی ابروها در برخی از انواع این بیماری بودیم

از بیمارهای التهابی و خودایمن کدام یک منجر به ریختن ابروها می‌شوند؟

برخی بیماری‌های التهابی مثل بیماری درماتیت سبوره یا فولیکیت ناشی از آکنه و جوش و عفونت‌های قارچی، با درگیر کردن ریشه موهای هر ناحیه از بدن باعث سست شدن مو و در نتیجه ریزش آن می‌شوند. به عنوان مثال التهابات ناشی از درماتیت سبوره که خود را به‌صورت پوسته و شوره در ناحیه موهای سر یا ابرو نشان می‌دهد، می‌تواند ریشه مو را تضعیف کند و باعث ریزش شود.
بیماری‌های خود ایمن مثل لوپوس اریتماتوزدیسکوئید یا DLE، ریزش موی سکه‌ای ولیکن پلان نیز می‌توانند فولیکول مو را درگیر کنند. التهاب ناشی از این بیماری‌ها ممکن است باعث ریزش موهای سر یا ابرو به صورت دائم و ماندگار شود. پزشک کنار ریزش مو، با مشاهده برخی شواهد بالینی و یافته‌های فیزیکی، احتمال وجود این بیماری‌ها را مطرح می‌کند.

ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید به چه شکل است؟

در کم‌کاری تیروئید، نواحی یک‌سوم انتهایی ابروها دچار ریزش می‌شوند که علامت بالینی برای شک به این بیماری است. در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک نیز موهای قسمت انتهایی ابروها نازک و کم‌پشت می‌شود. در گذشته نیز که بیماری جذام شیوع بیشتری داشت، شاهد ریزش نواحی انتهایی ابروها در برخی از انواع این بیماری بودیم.

اشاره‌ای هم به آسیب‌های ناشی از ضربه می‌کنید؟

هرگونه ضربه یا ترومایی که در اثر خالکوبی یا تاتو در ناحیه ابرو وارد می‌شود، روی ریشه موی ابرو اثر سوء می‌گذارد. در واقع التهابات ناشی از ضربات سوزن خالکوبی‌ها، هاشور و تاتو و حتی واکنش به ترکیبات مواد رنگ‌دانه‌ای که به کار می‌رود، باعث ریزش ابرو می‌شود، جوشگاه و جراحتی هم که در پی تصادف یا زمین خوردن منجر به زخم و خراشیدگی در ابرو می‌شود، ریزش موهای آن ناحیه را در پی دارد.
برداشتن موهای ابرو با موچین نیز آسیب‌رسان و مخرب ریشه مو است. با استفاده مکرر از این روش برای تمیزی ابرو، تراکم و قطر موهای ابرو کاهش می‌یابد. علاوه بر این، تکرار در عادات غلط آرایشی و استفاده از مواد آرایشی نامناسب مثل مداد ابرو و رنگ موی نامرغوب می‌تواند به ریشه موی ابرو آسیب بزند.

آیا ریزش ابروها محدوده سنی خاصی دارد؟

نه، این مقوله محدود به سن خاصی نیست. برحسب علت زمینه‌ای می‌تواند در هر طیف سنی اتفاق بیفتد، مثلاً در کودکان پیش‌دبستانی ممکن است موهای ابرو در اثر تنش و اضطراب ناشی از محیط مدرسه، معلم یا همکلاسی‌ها بریزد چون کودک به‌صورت ناخودآگاه شروع به کندن ابروها می‌کند. در سنین بلوغ و در دختران، موهای سر و ابرو بیشتر به دلیل تغذیه اشتباه یا عادت‌های ماهانه نامنظمی که باعث فقر آهن می‌شود، می‌ریزند. در سنین بالاتر هم فرد بعد از بارداری یا جراحی و… با این مشکل مواجه می‌شود.

آیا ممکن است ریختن ابروها به علت بیماری آلوپسی آره‌آتا یا عفونت قارچی باشد؟

در بیماری آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای، فرد به جز ابرو، در سایر قسمت‌های بدن مثل سر یا ریش و سبیل و… هم ممکن است سابقه فعلی یا قبلی ریزش مو را داشته باشد. این نوع ریزش، همراه با التهاب و پوسته‌ریزی نیست و غالباً به علت یک دوره بحران روانی یا استرس ایجاد می‌شود. در بیشتر مواقع با رفع استرس و استفاده از محلول‌های مناسب، رویش مو برگشت‌پذیر است اما ریزش موهای ناشی از عفونت قارچی که معمولاً با سابقه قبلی تماس با حیوانات آلوده به عفونت ایجاد می‌شود، با التهاب همراه است. در این نوع ریزش مو، پوست ملتهب و دارای ضایعات چرک با عنوان «پوسچول» می‌شود. برای تشخیص عفونت قارچی معمولاً از تست‌های تشخیصی اسمیر و کشت استفاده می‌شود. این نوع ریزش مو معمولاً مزمن است و خودبه‌خود محدود یا متوقف نمی‌شود و بهبود نمی‌یابد. چنین ضایعاتی معمولاً از اطراف در حال گسترش هستند و حاشیه ضایعه فعال» گفته می‌شود. به همین دلیل حتماً نیازمند درمان اختصاصی با داروهای ضدقارچی خواهد بود.

برای درمان چه باید کرد؟

پس از گرفتن شرح حال کاملی از بیمار در خصوص زمان شروع ریزش ابروها، چگونگی عادات تغذیه‌ای، وجود مشکلات روانی و سابقه بیماری‌های طبی زمینه‌ای در فرد، معاینه بالینی انجام می‌شود. در معاینات بالینی باید دید آیا ریزش ابرو محدود به یک ناحیه خاص است یا اینکه کل ابرو دچار ریزش شده. یا فرد ابروهای کم‌پشتی دارد؟! آیا غیر از ریزش ابرو، شواهدی از التهاب پوست و وجود پوسته در نواحی قرمز در اطراف فولیکول‌های مو وجود دارد؟ آیا در ریختن ابروها شواهد دال بر وجود جوشگاه زخم، گودی در پوست ابرو یا از بین رفتن قوام پوست و انهدام فولیکول‌های مو در آن ناحیه وجود دارد؟ اگر برحسب یافته‌ها، عامل نگران‌کننده‌ای منجر به ریختن ابروها نشده نباشد، استفاده از محلول‌های موضعی یا تقویت‌کننده ضدریزش مو و مکمل‌های تقویتی یا آهن برای اصلاح کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و کم‌خونی فقر آهن و همچنین شوینده‌ها و شامپوهای مناسب ضدریزش مو تجویز می‌شود اما اگر بر اساس یافته‌ها مشخص شود بیماری جلدی منجر به ریزش ابرو شده، ممکن است نیاز به نمونه‌برداری باشد. برای این منظور، قطعه‌ای از پوست ناحیه برداشته می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. سپس برحسب علت بیماری زمینه‌ای که در پاتولوژی تشخیص داده شده، درمان مناسب انجام می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تغذیه ویتامین مو فقر پوست مشکلات استرس جراحی زایمان سقط جنین پزشک خالکوبی تصادف زمین قطر کودکان معلم بارداری درمان استرس بارداری مدرسه ویتامین موهای ابرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل

در سرطان معده، سلول‌های دیواره معده یا بافت‌های مختلف آن رشد بی‌رویه دارند. این رشد بی‌رویه عملکرد سلول‌های سالم را مختل می‌کند و در نتیجه معده کارایی خود را به تدریج از دست می‌دهد.

فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، لازم است با علائم و شیوه‌های تشخیص این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

به گزارش گجت نیوز، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‌که بدانید به سرطان معده (Stomach cancer) مبتلا هستید یا خیر، آزمایش است. در ادامه آزمایش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که پزشکان گوارش اغلب آن‌ها را برای تایید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می‌کنند:

آزمایش خون: این تست می‌تواند شامل آزمایش CBC و تومور مارکرها مانند CEA باشد. این تست سرطان معده در منزل به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای این آزمایش‌ها به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته می‌شود. تست‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی اسکن آزمایش بلع باریم (Barium swallow): این تست یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می‌شود. آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش لوله ظریف و باریکی به نام آندوسکوپ از راه دهان وارد مری و معده می‌شود. در انتهای آن یک لنز قرار دارد که از وضعیت داخلی اندام‌های گوارشی تصویر تهیه می‌کند. پزشک با بررسی این تصاویر در مانیتور بروز سرطان معده را بررسی خواهد کرد. بیوپسی: در واقع این آزمایش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. پزشک در طی آندوسکوپی نمونه‌ای از بافت معده را خارج می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری‌های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می‌کنند و در ادامه متوجه می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع آن‌ها زمانی متوجه سرطان معده می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. از علائم اولیه سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء هاضمه

این مشکل گوارشی اغلب با احساس ناراحتی در قسمت بالایی یا میانی شکم، سوزش معده، احساس پُری شکم و ترشی دهان همراه است. سوءهاضمه می‌تواند به دلایل مختلف مانند پُرخوری، استرس و مصرف بیش از حد غذاهای چرب نیز ایجاد شود.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج باعث تخریب بافت‌های سالم معده و کاهش اسید معده می‌شود. این فرآیند باعث اختلال در فرآیند جذب و هضم غذا خواهد شد و می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی به‌طور مستقیم بر سیستم گوارش فشار وارد می‌کنند.

این موضوع نیز منجر به بازگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می‌‌شود. همچنین سرطان معده ممکن است سطح هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مشکل نیز می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است به نفخ و تورم شکمی پس از غذا خوردن منجر شود. برای مثال تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند. این فشار می‌تواند عصب و بافت‌های حسی در دیواره معده را تحریک کند و باعث ایجاد نفخ شود.

کاهش حجم معده

همین‌طور که تومورها رشد می‌کنند، حجم معده را نیز اشغال خواهند کرد. به همین دلیل معده خیلی زودتر از ظرفیتش پُر می‌شود. در این حالت بیمار با خوردن مقدار کمی از غذا احساس سیری پیدا می‌کند. همچنین تومورهای سرطانی با تحریک عصب‌های معده باعث می‌شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری داشته باشد. این مشکل در طولانی‌مدت با کاهش وزن همراه می‌شود.

اگر به‌طور مکرر با این علائم گوارشی مواجه هستید باید برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص دقیق به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این علائم به این معنی نیست که حتما به سرطان معده مبتلا شده‌اید.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می‌توانند منجر به بروز علائمی مانند کم‌اشتهایی یا کاهش وزن شوند، اگر تشخیص این باشد پزشک گوارش شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد.

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته چیست؟

زمانی که بیماری پیشرفت می‌‌کند، علائم سرطان معده نیز به‌طور خاص دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

درد ناشی از سرطان معده به فاکتورهایی مانند مکان و اندازه تومور بستگی دارد. این درد می‌تواند در ناحیه معده و یا بافت‌های اطراف آن حس شود. بیماران اغلب آن را دردی تیز و مزمن توصیف می‌کنند که می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، شکم، شانه‌ها و حتی قفسه سینه منتشر شود. همچنین بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن با تشدید این درد مواجه می‌شوند.

خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی از عوارض متداول سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می‌شود. این خون در فرآیند هضم قرار می‌گیرد و باعث سیاه شدن مدفوع خواهد شد. باید بدانید خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه‌ خونریزی اندام‌های گوارشی تحتانی است و در بیشتر مواقع به بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید مرتبط است.

استفراغ خونی

تومورهای سرطانی به عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث خونریزی می‌شوند. این خون وارد دیواره معده وارد می‌شود و به دلیل حساسیتی که این قسمت از دستگاه گوارش دارد، ممکن است بیمار خون را به‌صورت استفراغ تخلیه کند.

آب آوردن شکم

رشد تومور در دیواره معده به انسداد آن منجر می‌شود و از عبور مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است، زیرا مواد غذایی و مایعات درون معده تجمع می‌یابند.

به این موضوع توجه داشته باشید که این علائم جدی هستند و در صورت بروز آن‌ها به مشاوره با پزشکان متخصص نیاز دارید. با این حال بروز این علائم اصلا به این معنا نیست که حتما سرطان معده رخ داده است.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل