Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@19:37:38 GMT

شخصيت اسکيزوتايپال

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۰۴۹

شخصيت اسکيزوتايپال

خبرگزاري آريا -
شخصيت اسکيزوتايپال
شايد افرادي را ديده باشيد که مشکلات زيادي در ايجاد و حفظ روابط نزديک با ديگران دارند. از طرفي بي نظمي هاي رفتاري در آن ها بسيار به چشم مي خورد. در کنار اين نشانه ها داراي افکاري عجيب و غريب و درکي متفاوت از محيط خود هستند. اگر با چنين فردي در ارتباط هستيد بهتر است درباره ويژگي هاي منحصر به فرد شخصيت اسکيزوتايپال بيشتر بدانيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شخصيت اسکيزوتايپال
افراد مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپال حتي به نظر افراد غير متخصص هم بسيار عجيب و غريب مي‌آيند. تفکر جادويي، عقايد منحصر به فرد، افکار انتساب به خود، خطاهاي ادراکي و مسخ واقعيت همگي جزء زندگي هر روزه فرد اسکيزوتايپي است.
علائم مبتلايان اختلال شخصيت اسکيزوتايپي
اختلال شخصيت اسکيزوتايپي تفکر، رفتار و ظاهر فرد بيمار را شامل مي‌شود. در اختلال شخصيت اسکيزوتايپي، تفکر و نحوه ارتباط برقرار کردن، مختل شده‌است. نواقصي در روابط اجتماعي و بين فردي که مشخصه آن، بروز رنج و مشقتي حاد در روابط صميمانه و کاهش قابليت داشتن اين روابط و نيز تحريفات شناختي يا ادراکي و نيز نامتعارف بودن رفتار است، به‌طوري‌که اين الگوي نافذ در زمينه‌هاي مختلف به چشم آيد.
بيماران اسکيزوتايپي تکلمشان متمايز يا ويژه است، ممکن است معنايش را فقط خودشان بفهمند، و اغلب نيازمند تفسير است. بيماران مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي ممکن است از احساسات خود باخبر نباشند؛ اما به کشف احساسات ديگران به ويژه حالات عاطفي منفي اي مثل خشم، بسيار حساس‌اند.
آن‌ها ممکن است افکاري خرافي داشته باشند يا مدعي غيب بيني و داشتن ساير قدرت‌هاي فکري و بصيرت‌هاي ويژه باشند. جهان دروني آن‌ها ممکن است پر از ترس‌ها و تخيلات کودکانه و نيز رابطه با افرادي خيالي و تصوري باشد که آن‌ها را به وضوح مي‌بينند. ممکن است اعتراف کنند که خطاي ادراک يا درشت بيني (ماکروپسي) دارند و افراد را مثل آدم‌هاي چوبي يا چيزي شبيه آن مي‌بيند.
آنها روابط بين فردي مخدوشي دارند و ممکن است اعمال نامناسبي از آن‌ها سر بزند. در نتيجه، آدم‌هايي منزوي اند و دوستي ندارند يا بسيار کم دارند. اين گونه بيماران ممکن است برخي از خصايص اختلال شخصيت مرزي را هم از خود نشان دهند و در واقع مي‌شود اين دو تشخيص را هم‌زمان نيز در کسي مطرح کرد.
بيماران دچار اختلال شخصيت اسکيزوتايپي اگر تحت فشار رواني واقع شوند، ممکن است از حال عادي خارج شوند و علايم روان‌پريشي پيدا کنند، اما مدت اين علايم معمولاً کوتاه است. در حالات شديد، بي لذتي و افسردگي شديد هم ممکن است وجود داشته باشد.
ويژگي‌هاي اختلال اسکيزوتايپال
- افکار انتساب به خود (نه هذيانهاي انتساب به خود)
- اعتقادات عجيب يا افکار جادويي که بر رفتار اثر بگذارند و با هنجارهاي برآمده از خرده فرهنگِ فرد همخواني نداشته باشند (مثل خرافاتي بودن، اعتقاد به غيب بيني، دور آگاهي (تله پاتي)، يا «حس ششم»؛ در کودکان و نوجوانان به صورت تخيلات يا اشتغالات ذهني غريب).
- تجارت غيرمعمول ادراکي، از جمله خطاهاي ادراکي جسمي.
- تفکر و تکلمي عجيب (مثلاً مبهم، حاشيه پردازانه، استعاره‌اي، با شرح و تفصيل مفرط، يا قالبي).
- شکاکيت يا فکر بدگمانانه.
- حالت عاطفي نابجا يا محدود.
- رفتار يا وضع ظاهري عجيب، نامتعارف، يا مخصوص به خود.
- فقدان دوستان صميمي يا مورد اطمينان، بجز بستگان درجه اول.
- اضطراب مفرط در ميان جمع به‌طوري‌که با آشنا شدن هم کاهش نيابد؛ اين اضطراب بيشتر به ترس توأم با بدگماني فرد مرتبط است نه به قضاوت منفي در مورد خودش.
وجود حداقل پنج مورد از اين ويژگي‌ها در تشخيص اختلال شخصيت اسکيزوتايپي ضروري است.
تشخيص و درمان شخصيت اسکيزوتايپال
فرد مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي در شرح احوال جريان زندگي روزمره و يکنواخت خود را به تفصيل و غالباً با جزئيات نامربوط توصيف مي‌کند. گرفتن تاريخچه بيماري ممکن است دشوار باشد، چون ارتباط و مکالمه بيمار، غيرمعمول است.
با بيماران دسته اول بايد برخوردي دقيق و محتاطانه داشت. اين بيماران الگوهاي فکري ويژه‌اي دارند و برخي در فرقه‌هاي مختلف، آيين‌هاي غريب مذهبي و جشنها و مراسم جادويي و مافوق طبيعي، مي‌شوند. درمانگر نبايد اين گونه فعاليت‌ها را تمسخر و استهزا کند يا دربارهٔ اعمال و اعتقاد آن‌ها موضع قضاوتگرانه‌اي بگيرد.
دارو درماني: داروهاي ضدّ روان پريشي براي مقابله با افکار انتساب به خود، خطاهاي ادراکي، و ديگر علايم اين اختلال ممکن است مفيد باشد و مي‌توان آن‌ها را در ترکيب با روان‌درماني به کار برد. اگر مؤلفه‌اي از افسردگي در شخصيت ديده شود، ضد افسردگي‌ها را نيز مي‌توان به کار برد.
درمان رفتاري- شناختي: ديدگاه شناختي رفتاري بيشتر ممکن است مايل به تمرکز بر تلاش براي تعيين و تغيير محتواي تفکرات اسکيزوتيپال باشد. انحرافاتي که اتفاق مي افتد هم در ادراک و هم فرآيند تفکر ممکن است ارجاع دهنده باشد.
اختلال شخصيت اسکيزوتايپي
عوارض عدم درمان اختلال شخصيت اسکيزوتايپي
ده درصد افراد مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي بالاخره دست به خودکشي مي‌زنند. همچنين امروزه اين ديدگاه باليني رايج است که اختلال شخصيت اسکيزوتايپي، شخصيت پيش مرضي (پره موربيد) بيمار مبتلا به اسکيزوفرني است.
ويژگي‌هاي مشترک شخصيت اسکيزوتايپال با ديگر اختلالات و نحوه‌ي افتراق آن‌
افراد مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي را به لحاظ نظري از بيماران دچار اختلال شخصيت اسکيزوئيد و دوري گزين بر اين اساس مي‌توان افتراق داد که در رفتار، تفکر، ادراک، و نحوه ارتباط و مکالمه مبتلايان به اسکيزوتايپي غرابت‌هايي وجود دارد که در دو دسته ديگر نيست.
بيماران مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي از بيماران مبتلا به اسکيزوفرني نيز به خاطر نداشتن روان‌پريشي قابل افتراق‌اند. در اين‌ها اگر هم علايم روان‌پريشي ظاهر شود، گذرا و پراکنده خواهد بود.
بيماراني هستند که هم ملاک‌هاي اختلال شخصيت اسکيزوتايپي را دارند و هم واجد ملاک‌هاي اختلال شخصيت مرزي‌اند.
افراد مبتلا به اختلال شخصيت پارانوئيد نيز مشخصه‌شان شکاکيت است، اما آن رفتار غريبي را که در بيماران مبتلا به اختلال شخصيت اسکيزوتايپي ديده مي‌شود، ندارند.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
 بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر)، ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بالای ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین ۲ درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه