Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@04:51:03 GMT

جشنواره حکمت و نیایش تا 5 اثر علمی از محققان می پذیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۴۵۴۸

جشنواره حکمت و نیایش تا 5 اثر علمی از محققان می پذیرد

محمد مهدی علیقلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی حکمت و نیایش با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ابزارهای هنری و در بخش های پژوهشی، ادبی، هنری با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ایران اسلامی در میان محققان، ادیبان، هنرمندان و جوانان کشور در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی معرفی آثار برتر علمی، پژوهشی، ادبی و هنری با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
علیقلی تقویت فرهنگ علوی با بهره گیری از آموزه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، زمینه سازی ورود هر چه بیشتر و فعال تر محققان، ادیبان، هنرمندان در عرصه تولید و تبلیغ فرهنگ و سبک زندگی علوی و تقویت گفتمان هنر دینی با بهره گیری از آموزه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره برشمرد.
دبیر بخش پژوهشی جشنواره ملی حکمت و نیایش تاکید کرد: محورهای این جشنواره بر اساس آموزهای نهج البلاغه عبارتند از عدالت، علم و دانش، عقل و خرد، حکومت و مردم، بصیرت، اخلاق، اعتدال و سبک زندگی خواهند بود.
وی ادامه داد: بر اساس آموزه های صحیفه سجادیه هم محورهای جشنواره شامل ارتباط با خداوند، دعا و نیایش، شناخت خداوند، توبه و بازگشت به سوی خداوند است.
وی ابراز امیدواری کرد که مردم، مسئولان و بویژه جوانان در ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان از این دو کتاب نورانی و زندگی ساز بهره ببرند و با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انس بیشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به آثار مورد استفاده در جشنواره ملی حکمت و نیایش اظهار داشت: عموم علاقمندان از سراسر ایران اسلامی، محققان و پژوهشگران هر کدام حداکثر 5 اثر پژوهشی، خود را با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می توانند تا پایان فروردین 1398 به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.
علیقلی خاطر نشان کر: در بخش پژوهش سه موضوع اصلی پایان نامه و رساله، تالیف و ترجمه کتاب، تصحیح نسخ خطی با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.
وی عنوان کرد: طبق تحقیقات انجام شده از سال 1390 تا سال 97 بیش از یک هزار و 500 عنوان کتاب و بیش از یک هزار پایان نامه درباره نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نوشته شده است.
دبیر بخش پژوهشی جشنواره افزود: بخش پژوهشی جشنواره از محققان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت می کند تا آثار پژوهشی و علمی خود را که شامل تالیف، ترجمه، تصحیح نسخ خطی و پایان نامه با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است، برای جشنواره حکمت و نیایش ارسال کنند.
وی یادآور شد: از زمان اعلام فراخوان جشنواره تاکنون بخش پژوهش مورد استقبال محققان حوزه و دانشگاه قرار گرفته و موسسات فرهنگی از این حرکت علمی و پژوهشی بخوبی استقبال کردند.
وی تاکید کرد: علاقه مندان می توانند فعالیت های پژوهشی خود ازابتدای سال 1390 تا 97 را به دبیرخانه جشنواره ارسال و مورد ارزیابی هیئت داوران جشنواره قرار خواهد گرفت و به آثار برتر تندیس ، لوح تقدیر و هدایای نقدی تقدیم خواهد شد.
به گفته دبیر سامانه جشنواره ملی حکمت و نیایش به آدرس http://hekmatoniayesh.com/fa/ آماده دریافت آثار علاقه مندان است.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اخلاق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران علم و دانش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی گریوانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مجری طرح پژوهشی کاوشگر خلیج فارس در نشست خبری که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در این پژوهشگاه برگزار شد با اشاره به آخرین ماموریت کشتی اقیانوس پیما گفت: تاکنون عمق ۷۰۰ متری در دریای خزر مورد مطالعه قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه برای این منظور لازم بود از دستگاهی بهره ببریم که قیمت بالایی داشت و تهیه آن از کشورهای خارجی دشوار بود، گفت:از این رو اقدام به ساخت تجهیزی کردیم که توسط محققان پژوهشگاه به نتیجه رسید و عمیق ترین ماموریت بین 2هزارو 500 تا 3 هزار متری با موفقیت انجام شد.

گریوانی با بیان اینکه این دستگاه با پنج درصد هزینه‌ نمونه وارداتی ساخته شد، گفت: با استفاده از این دستگاه در عمیق‌ترین عمق در ۶۵ مایلی ساحل ایران حفاری انجام شد. از جاسک حدود ۶۵ مایل به سمت عمان بخش عمیق حفاری کردیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: بیش از ۵۰ نقطه از عمق‌های ۵۰۰، ۶۰۰ متر شروع کردیم و در عمیق‌ترین عمق ۲۱۲۳ متر حفاری انجام دادیم. نمونه‌های گرفته شده  در آزمایشگاه‌های شیمی، زمین شناسی و ... در حال مطالعه است.

وی گفت: کار دیگری که در قالب این مطالعه انجام شد و از جنبه‌های علمی و حتی دفاعی با ارزش است مشخصات ستون آب است که چه مشخصات فیزیکی و شیمیایی دارد. از مدل سازی‌های مختلف استفاده می‌شود، در تعیین چرخه‌های آب مدل تعیین کننده است. در دریای عمان لایه‌هایی از آب وجود دارد که از قطب جنوب در مقیاس جناحی می‌آیند و منابع باارزش غذایی همراه خود دارند.

گریوانی افزود: دریای عمان برای ما بکر است و در عمق‌های ۷۰۰، ۸۰۰ متر بررسی ستون آب داشتیم؟ در ۱۹۵۰ و تعداد زیادی نقطه اطلاعات با ارزشی را مانند، دما، شوری و ... جمع آوری کردیم که مانند مغزه‌ها از جنبه‌های مختلف روی آنها کار‌های تحقیقاتی انجام شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درباره زمان استخراج داده‌ها گفت: داده‌ها وجود دارد و استفاده‌های اولیه می‌شود و این قابلیت وجود دارد تا سال‌ها از این داده‌ها در موضوعات مختلف استفاده شود. به طور مثال اگر پارسال در این محدوده دیتابرداری شده دو، سه سال بعد با یک تامین اعتبار دیتابرداری انجام شود و بررسی و مشاهده این تغییرات از لحاظ علمی باارزش است. 

وی گفت: مغزه گیری معمولا صحت سنجی است و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی را به صورت پیوسته از سطح آب تا پایین‌ترین نقطه‌ای که دستگاه‌ها می‌روند اندازه گیری می‌کنند بنابراین در این موضوع صحت سنجی موضوعیت ندارد. در دریای عمان کسی مغزه‌ای نگرفته که صحت سنجی شود، اما ممکن است نزدیک ساحل کسی چیزی گرفته باشد ولی در عمق دو هزار متری مغزه گیری مسبوق به سابقه نبوده که صحت سنجی شود.

مجری طرح پژوهشی کاوشگر خلیج فارس درباره بازه زمانی مغزه گیری گفت: پروسه مقدمات عملیات مغزه گیری یک ماه طول کشید و قبل از تعطیلات عید شروع شد و تیم تحقیقاتی ما تعطیلات عید را شناور بودیم. از ۲۵ اسفند وارد شناور شدیم و ۱۸ فروردین کار را تمام کردیم.

وی علت انجام عملیات در این زمان را استفاده بهینه از شناور عنوان کرد و گفت: دریای عمان باد‌های موسمی دارد که پدیده مانسون را موجب می‌شود که این پدیده در اردیبهشت ماه شروع می‌شود و عملیات دریایی در آن زمان امکان پذیر نیست. برای اینکه به این شرایط برخورد نکنیم مجبور شدیم در تعطیلات نوروز بیس تایم داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد