Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:08:08 GMT

‌چهارشنبه آخر سال، جشن نور و روشنی است‌

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۶۸۴۷

‌چهارشنبه آخر سال، جشن نور و روشنی است‌

‌محمدجعفر یاحقی گفت: در واقع چهارشنبه آخر سال جشن نور، جشن روشنی و جشن گرمای زندگی است که نوروز به استقبال آن می‌رود.

‌استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- ‌در خصوص سنت چهارشنبه سوری و نقش آن در متون تاریخی ایرانیان از جمله شاهنامه اظهار کرد: نوروز در سنت‌های گذشته ما، مرکزیتی دارد که در اطراف آن، سنت‌ها و آداب و رسوم زیادی هست؛ یکی از آن سنت‌ها هم چهارشنبه آخر سال است که این چهارشنبه آخر سال در واقع جشن نور، جشن روشنی و جشن گرمای زندگی است که نوروز به استقبال آن می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: می‌دانیم که از ماه اسفند هوا گرم می‌شود و نوروز در ماه فروردین، ماه خوبی واقع شده است و از این جهت هوا معتدل می‌شود. سرمای زمستان در گذشته‌ها خیلی زیاد بوده؛ البته اکنون خیلی سرمای محسوسی وجود ندارد که ما حس کنیم از سرما دور می‌شویم و برای این‌که آن سرما را بتارانند، قبل از آن در بهمن ماه، جشن سده داشتیم و بعد در اسفندماه، جشن چهارشنبه سوری را داریم که با برافروختن آتش، سرما را از خودمان دور می‌کردیم و دل‌ها را در آستانه نوروز برای ورود به این مراحل گرم می‌کردیم. 

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: نوروز به تعبیر گذشته جشن فروهرهاست، یعنی ارواح درگذشتگان؛ معمولا معتقدند که ارواح درگذشتگان در نوروز به خانواده‌هایشان سر می‌زنند و روح کسانی که از هر خانواده درگذشتند، می‌آیند و مشارکت می‌کنند.

یاحقی خاطرنشان کرد: سفره نوروز هم برای این است که از میهمانشان پذیرایی کنند؛ نه تنها میهمانان ظاهری و زنده‌ای که می‌آیند، بلکه میهمانانی که سال‌ها قبل درگذشتند و روحشان حضور دارد و آن پذیرایی برای آن‌ها هم هست. این خیرمقدم، دل‌گرمی‌ای برای آن‌هاست؛ یعنی به آن‌ها هم با چهارشنبه سوری خیر مقدم می‌گوییم و می‌گوییم که خوش آمدید و گرما و صفا به این مملکت آوردید. 

وی افزود: یک کار خوشی هم که در این مورد اتفاق افتاده، این است که چهارشنبه سوری در فرهنگ اسلامی تلفیق شده است و در بعضی از شهرهای ایران به چهارشنبه آخر صفر منتقل شده است؛ معتقدند که به مناسبت قیام مختار این اتفاق افتاده و کسانی که جانبدار مختار بوده‌اند و می‌خواستند از دشمنان امام حسین(ع) انتقام بگیرند، در آن شب بر پشت بام‌های خودشان آتش افروختند و همدیگر را به این ترتیب صدا کردند و این یک سنت مذهبی شد.

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: بنابراین تلفیق مذهب و ملیت، تلفیق خجسته‌ای است که ما باید آن را گرامی بداریم و احترام بگذاریم؛ البته ممکن است سوءاستفاده‌هایی هم از این قضایا بشود، به علت عطشی که بچه‌ها و جوانان برای ماجراجویی دارند و گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد؛ این کارها قطعا ناپسند و ناستوده است و باید هدایت و کنترل شود.

یاحقی عنوان کرد: اگر کار به شکل طبیعی انجام شود و فرصت‌هایی باشد که جوانان بتوانند نیروهای خودشان را تخلیه کنند و شادی کنند، البته که فرصت خوبی است که این شادی در چنین فصلی باشد؛ به ویژه در آستانه نوروز که بسیار مناسب و شایسته است. همه این مجموعه و هم‌چنین سیزده بدر در نوروز نیز، فرصت دیگری برای آشتی با طبیعت است و زیباست و این زیبایی‌ها فرهنگ ما را لطیف و دل‌پذیر می‌کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چهارشنبه آخر سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید به کردستان

علی پناهی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: از امروز سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود که فعالیت آن تا روز چهارشنبه  ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان اضافه کرد: بیشترین میزان فعالیت این سامانه برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه رخ خواهد داد و روز چهارشنبه از شدت ناپایداری کاسته می شود.

وی از صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای فعالیت این سامانه خبر داد و گفت: این سامانه رگبارهای قابل ملاحظه باران و رعد و برق، مه آلود بودن هوا، وزش باد گاهی شدید و بارش تگرگ را به همراه دارد.

پناهی با اشاره به تداوم وزش باد شدید در استان تا روز پنجشنبه، یادآور شد:  دمای کمینه هوا در صبح روزهای چهارشنبه در پنجشنبه کاهش می یابد و در نقاط سردسیر استان در محدوده صفر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فارس بعد از ظهر امروز بارانی‌ می‌شود
  • ادامه بارندگی‌ها در منطقه تا روز چهارشنبه
  • سامانه بارشی امروز وارد استان می‌شود
  • ورود سامانه بارشی جدید به کردستان
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • رکورد جدید ثبت شد | برقراری بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز در ایام نوروز
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس