Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@21:42:15 GMT

پویش 60 - 30 ؛ طرحی برای کاهش سوانح

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۰۰۵۴

پویش 60 - 30 ؛ طرحی برای کاهش سوانح

به گزارش ایرنا، پویش ملی 60 - 30 برای چندمین سال توسط نهادهای مسئول در ستاد نوروزی با هدف تبیین راهکارها و بررسی دلایل بروز و مهمترین مشکلات مربوط به سوانح جاده ای با تمرکز بر فاصله 30 کیلومتری شهرها تشکیل شده تا خطرات و دلایل بروز حوادث در این مناطق را متذکر شود.
مرگ ناشی از سوانح ترافیکی رتبه نخست مرگ و میر ناشی از حوادث غیرعمدی را در کشور تشکیل می دهد؛ بنابراین حوادث ترافیکی به عنوان زنگ خطر جدی برای بخش سلامت و اقتصاد به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی بیشترین فوتی های حوادث ترافیکی مربوط به جاده های برون شهری است و این آمار در نوروز روند افزایشی می یابد و وظیفه فعالان حوزه بهداشت و دست اندرکاران پیشگیری از حوادث را برای کاهش مرگ ها و مصدومان ناشی از حوادث گوشزد می کند.
قربانیان حوادث ترافیکی، بیشتر افراد آسیب پذیر و کودکان هستند و این شامل سرنشینان خودرو، راکبان موتورسیکلت، دوچرخه و عابران پیاده می شود.
طبق آخرین آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 40 درصد مرگ های حوادث ترافیکی در 27 درصد جمعیت که ساکن روستاها هستند روی می دهد و بیشتر قربانیان حوادث را مردان، جوانان، روستانشینان و افراد کم بضاعت تشکیل می دهند؛ بنابراین حوادث یکی از نابرابرترین توزیع های سنی، جنسی و اجتماعی را دارد.
به گفته کارشناسان، بیشتر روستاییان به دلیل محدودیت های مالی از وسایل غیراستاندارد و نامناسب از جمله دوچرخه و موتورسیکلت برای تردد در جاده ها استفاده می کنند بنابراین نمی توانند خودروهای خود را به لوازم ایمنی مجهز کرده و یا قادر نیستند تعمیرات خودرو را در زمان مناسب انجام دهند.
علاوه بر این ساکنان روستاها برای خرید و دریافت خدمات درمانی به شهرها مراجعه می کنند و تردد زیاد آنها در جاده ها از عوامل آسیب پذیری آنها در حوادث ترافیکی است.
رییس پلیس راه استان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: بیش از 75 درصد سوانح فوتی و جرحی این استان در شعاع 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد.
سرهنگ رضا عزیزی تردد بالا و مستقر نبودن پاسگاه پلیس راه تا 25 کیلومتری شهرها را از عوامل افزایش سوانح در این فاصله دانست.
وی بیان کرد: زمانی که رانندگان خسته به انتهای مسیر نزدیک می شوند دچار خواب آلودگی شده و قربانی تصادفات می شوند.
رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: جمعیت زیادی از روستانشینان و حاشیه نشینان در فاصله 30 کیلومتری شهرها زندگی و تردد می کنند که بخشی از آنها هنگام تردد از عرض جاده دچار سانحه و مرگ می شوند.
سرهنگ عزیزی اضافه کرد: در عین حال بیشتر کارخانه ها در فاصله ای کمتر از 30 کیلومتری شهرها واقع شده و رانندگان کارخانه ها بدون رعایت قوانین رانندگی از جمله سرعت بالا و نبستن کمربند ایمنی تردد می کنند.
به گفته وی تخلفات رانندگی همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات و حوادث ترافیکی در همه جوامع بشمار می رود و به تناسب بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان و نوع آنها متفاوت است.
رییس پلیس راه استان همدان گفت: طبق نظر پزشکی قانونی 750 تن در سوانح جاده ای این استان در 11 ماهه سال جاری دچار معلولیت شدند.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: سه هزار و 800 تن در سوانح برون شهری این استان در 11 ماهه امسال مجروح و مصدوم شدند که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 20 درصد مجروحان سوانح رانندگی دچار معلولیت و قطع نخاع می شوند.
وی اظهار داشت: در بروز تخلفات رانندگی عوامل محیطی کنترلی، اجرایی و تناسب نداشتن ساختارهای محورهای ارتباطی با تعداد خودروها و واحدهای عبور و مرور نیز موثر هستند.
رییس پلیس راه استان همدان توصیه کرد: هیچگاه هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید و قبل از رانندگی طولانی به میزان کافی استراحت کرده همچنین بعد از هر 2ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت کنید.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی رانندگان استفاده از تلفن همراه است و این کار احتمال وقوع تصادف را تا چند برابر افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز عامل انسانی را از اصلی ترین علل بروز سوانح رانندگی برشمرد.
دکتر راضیه السادات میرمعینی افزود: بخش عمده ای از علل حوادث ترافیکی، رفتاری است و با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی تا حدود زیادی این حوادث قابل پیشگیری هستند.
وی رفتارهای رانندگی پرخطر را شایع ترین عامل موثر در تصادفات رانندگی دانست و اضافه کرد: این مساله اهمیت تلاش برای فرهنگ سازی مناسب، اصلاح نگرش ها و باورهای غلط، برنامه ریزی برای ارتقای سواد همگانی و تغییر و اصلاح رفتارهای رانندگی پرخطر در برنامه های کاهش تصادفات را نشان می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تا وقتی باورهایمان را در زمینه حوادث اصلاح نکنیم همچنان باید شاهد وقوع حوادث خطرناک و از دست دادن افراد بیشتری باشیم.
دکتر میر معینی گفت: رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور، خطر تصادف و مرگ و آسیب ناشی از آن را افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مواد روان گردان و داروهای خواب آور موجب کاهش تمرکز و کاهش سرعت واکنش راننده می شود و ادراک خطر او را مختل می کند.
7526/2087
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 پلیس راه استان تصادف دانشگاه علوم پزشکی مردان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۰۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوانح رانندگی خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید رضا اسدنژاد اظهار کرد: ۱۱۰ فقره تصادف جرحی و ۵۱۸ فقره تصادف خسارتی دیروز در شهرهای این استان رخ داده است.

جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اضافه کرد: ۱۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز نیز دیروز در شهرهای استان توقیف و به پارکینگ منتقل شد که ۷۴ دستگاه از این تعداد مربوط به مشهد است.

وی گفت: مرتکبان ۲ هزار و ۷۹۴ فقره تخلف حادثه ساز هم روز گذشته جریمه شدند که هزار و ۶۰۱ فقره از این تخلفات در مشهد صورت گرفته است.

کد خبر 6087555

دیگر خبرها

  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • سوانح رانندگی خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد
  • کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال