Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@15:22:48 GMT

پردیس سلامت گیاهان دارویی در اردبیل ایجاد می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۱۰۱۱

پردیس سلامت گیاهان دارویی در اردبیل ایجاد می شود

به گزارش ایرنا ، مهران اوچی اردبیلی روز سه شنبه در جلسه شورای فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: اردبیل پتانسیل‌ و ظرفیت ‌های خوبی در زمینه گیاهان دارویی دارد و این مرکز علمی نیز برای بهره گیری از این پتانسیل ها و بسترسازی برای تجاری‌ سازی محصولات فناوران تلاش می کند.
وی با اشاره به اینکه مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل با در نظر گرفتن بسته‌ های حمایتی مناسب در زمینه جذب و فعال کردن شرکت‌ ها و هسته ‌های فناور در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند، گفت: 15 شرکت و یک هسته فناور با 34 ایده فناورانه در این مرکز استقرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل همچنین به 12 ثبت اختراع توسط محققان این مرکز اشاره کرد و افزود: سه شرکت مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی این واحد موفق به اخذ تاییدیه دانش بنیانی نوع یک و 2 از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند.
اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی اردبیل از شرکت‌های فناور برای تبدیل ایده به محصول و تجاری ‌سازی تولیدات حمایت می‌کند، تشریح کرد: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تنها مرکزی است که با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در استان اردبیل فعالیت می‌ کند.
معاون تجاری ‌سازی پارک‌ ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه گفت: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل در حوزه فناوری بسیار خوب عمل کرده و با تمام قوا برای توسعه فعالیت ‌ها تلاش می‌کند.
حسین بختیاری با بیان اینکه چرخ اقتصادی کشور در آینده به دست فناوران حرکت خواهد کرد، اظهارداشت: برای تحقق این امر باید فناوران به طور صحیح و مناسب، هدایت شوند که انجام این مهم، همت و تلاش دستگاه‌ های متولی را می‌طلبد تا با حمایت خود، بسترهای لازم را برای آنها فراهم کنند.
او گفت: پردیس سلامت در حوزه گیاهان دارویی زیر نظر پارک علم و فناوری ایجاد می شود و این کار الگوی مناسبی برای نسل آینده برای توسعه و امید خواهد بود.
بختیاری افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های گیاهان دارویی و کشاورزی کشور است لذا انسجام و گسترش فعالیت‌ ها در این زمینه می‌ تواند در توسعه صادرات موثر واقع شود.
رییس بنیاد نخبگان استان اردبیل هم گفت: جهاد دانشگاهی اردبیل به عنوان مرکزی معتبر و قابل اعتماد برای تولید محصولات ماندگار و ارزشمند، از فناوران حمایت می‌ کند و در تلاش است تا ایده‌ های تبدیل به محصول شده را تجاری ‌سازی کند.
پروفسور حسین شایقی با اشاره به اینکه تفاوت مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل با سایر مراکز رشد استان، حمایت‌‌ های نیازسنجی و برنامه ‌ریزی شده از ایده‌ های فناورانه برای به ثمر رساندن نهایی آن است، خاطرنشان کرد: این امر باعث خروجی های ارزشمند شده و نیاز است در تمام مراکز نیز اعمال شود.
وی اضافه کرد: مرکز رشد جهاد دانشگاهی جایگاه خوبی در استان دارد و با توجه به اینکه تعهدات خود را به صورت اثربخش اجرایی می کند ، کیفیت فعالیت های آن روز به روز ارتقا می‌یابد.
رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه زیرساخت‌ و قابلیت ‌های خوبی در این استان وجود دارد، تشریح کرد: هم افزایی و همکاری دستگاه ‌های متولی می ‌تواند تحولات خوبی را در استان رقم بزند و مایه امید برای جامعه باشد.
دکتر حبیب ابراهیم ‌پور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی و صنایع خلاق قوی فعالیت می‌ کند، افزود: فعالیت ‌های مشترکی که در پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی استان در حال انجام است موجب هم افزایی می‌شود و نتایج اثربخشی را به دنبال خواهد داشت.
6018/6016
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جامعه علم و فناوری کشاورزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است

محمد شاهوردی با اشاره به روز ملی گندم و پنجاهمین سال تاسیس سازمان تات، اظهار کرد: در سال جاری ۳۱ پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های غلات، حبوبات، علوفه، دانه‌های روغنی، چغندر قند، علوم دامی و گیاه‌پزشکی و پنبه در حال اجرا است.
به گفته وی ۱۱۰ هکتار از اراضی مرکز تحقیقات پردیس به کشت تولید بذور ارقام گندم و جو، کلزا، گلرنگ، چغندر علوفه‌ای، شبدر، نخود و عدس در طبقات مختلف بذری جهت پاسخگویی به نیاز‌های منطقه استان و حتی کشور اختصاص پیدا کرده است.
مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه اصل اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از ابتدای فعالیت ۳۰ ساله معرفی یا مشارکت در معرفی بیش از ۵۰ رقم از محصولات بوده است، گفت: سالانه به بیش از ده هزار نفر روز آموزش به طیف وسیعی از فراگیران آموزش داده می‌شود.
شاهوردی بیان کرد: آموزش دانش‌آموزی، آموزش عشایر دامنه‌های الشتران کوه، مهارت سنجی به سربازان نیرو‌های مسلح، زندانیان، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان در قالب برگزاری کارگاه‌های هفتگی انتقال یافته‌ها، روز مزرعه دوره‌های مجازی بصورت وبینار، رسانه‌ها، حضور در عرصه در قالب طرح محقق معین و یاوران تولید در قالب این آموزش‌ها برگزار می‌شود.
وی با اشاره به وجه تمایز این آموزش‌ها نسبت به آموزش‌های کلاسیک و اکادمیک، گفت: سرعت نفوذ و اثر‌گذاری و بکارگیری سریع در عرصه و همچنین اشتغال‌زا بودن وجه تمایز آموزش‌ها نسبت به آموزش‌های کلاسیک و آکادمیک است، تا آنجا که حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی هم در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.
مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد بیان کرد: اگر بخواهیم نقدی بر پنجاه سال فعالیت تات داشته باشیم بایستی به این نکته اشاره شود که در این مدت‌و به تبع در انقلاب اول و دوم کشاورزی که تنها بر تولید حداکثری بدون توجه به عواقب مخرب زیست محیطی تکیه داشت در کشور ما و بسیاری نقاط دنیا این تفکر موجب فشار بیش از حد توان اکولوژیکی بر منابع آب، خاک و منابع طبیعی شد، این فشار‌ها شکنندگی اکوسیستم‌های کشاورزی و طبیعی را به دنبال داشته است.
شاهوردی تاکید کرد: در پنجاه سال پیش روی سازمان شعار امنیت غذایی باید با در نظرگیری مخاطرات جانبی زیست محیطی باشد و این امکان پذیر نیست مگر اینکه اقتصاد و اشتغال روستا با حداقل وابستگی به منابع ذکر شده پیوند داده شود.
وی با بیان اینکه در نگاه اول تامین امنیت غذایی با در نظر گرفتن مخاطرات جانبی زیست محیطی تا حدودی بعید به نظر می‌رسد، گفت:، اما با برنامه‌ریزی، استعداد سنجی، آموزش و پژوهش جهت دار این اتفاق امکان پذیر خواهد بود، به دو نمونه از این برنامه‌ها در استان لرستان می‌توان اشاره کرد.
 مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه در برخی روستا‌های این منطقه به طور سنتی علاقه و استعداد خاصی در زمینه تولید ادوات کشاورزی وجود دارد، تاکید کرد: در صورت فراهم کردن زیر ساخت‌ها می‌توان ضمن کاهش وابستگی به منابع آب و خاک زمینه تولید و صادرات این محصولات را فراهم ساخت.
شاهوردی گفت: در استان صنایعی مانند نساجی و دارو سازی از جایگاه خوبی برخوردار هستند و غالباً مواد اولیه مورد نیاز آنان از خارج وارد می‌شود، در همین استان بالای ۷ هزار هکتار برنج کشت می‌شود در صورتی که این اراضی به کشت محصولات تولید کننده مواد اولیه این کارخانجات اختصاص پیدا کند ضمن کاهش وابستگی به منابع آب می‌توان اقتصاد و اشتغال روستا را نیز سامان بخشید.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در سمت خود ابقا شد
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی